Optændingsprodukter: Grillguru.dk's store produkttest!Hvorfor en test af optændingsprodukter?Hver gang "grillsæsonen" starter, er aviser og gør-det-selv blade fyldt med produkttest og sammenligninger af grillkul. Men jeg har tit undret mig over at der aldrig er blevet lavet en test af optændingsprodukter.
For en god optænding er jo grundlaget for at dine kul/briketter startes ordentligt. Ligeledes ser jeg alt for ofte folk der går i panik over at grillen ikke vil starte. Og hver eneste år ender flere mennesker på hospitalet efter at have opført sig tåbeligt ved optænding af grillen.
Jeg har derfor i perioden fra Februar til April købt de optændingsprodukter jeg er stødt på når jeg har været ude og handle.
Følgende produkter er indkøbt til Grillguru.dk's store 2009 optændings-test:
(Fra venstre mod højre)
Zip, fundet til 18,95,-
Zip Energy, fundet til 19,95,-
Fire-up, fundet til 16,95,-
Flamgo, fundet til 14,95,-
B4Y tændvæske, fundet til 19,95,-
Head Beads tændbrikker, fundet til 29,95,-
Burner, fundet til 49,95,-
Quick.fire, fundet til 49,95,-
Big Burner, fundet til 29,95,-
Der har været handlet i: Spar, Superbrugsen, Superbest, Stark og Silvan. Priserne et kun et udtryk for hvad jeg har indkøbt produkterne til, da jeg ikke har kontaktet producenterne for vejledende priser.
Opdeling af produkterne:Der har været brugt utrolig meget tid på at udtænke hvorledes denne produkttest skulle udformes, da optændingsprodukterne alle er meget forskellige.
Jeg har derfor valgt at dele dem op i 3 kategorier:
De kemiske (Zip, Zip Energy, Flamgo, B4Y)
De naturlige (Heat Beads, Fire-up)
De smarte (Burner, Big Burner, Quickfire)
Og nu går testen igang....
Test af "De kemiske" optændingsprodukter:
Generelt for de kemiske produkter er brugen af petroleum eller sprit som vigtigste ingrediens. Alle produkterne har tydelige advarsler, da kontakt med huden ikke er sund.
ZIP optændingsblokke:
Zip blokkene er nok - sammen med tændvæsken - de 2 produkter der har været på markedet længst.
Straks æsken åbnes, kommer der en meget kraftig lugt af petroleum. Blokkene skal brækkes i stykker med fingrene.

Til at starte med brænder Zip ganske fint og med en ren flamme.

Men ca. 30 sekunder efter udvikles der en grim lugt, og røgen bliver meget sort. Generelt ryger denne optænding meget.
Eneste fordel er, at optændingen bliver ekstremt varm.
ZIP Engergy optændingsblokke:
Zip Energy blokkene er pakket med et tyndt lag plastic omkring sig.
De udvikler en ekstrem varme, men også en vildt stort røg. De soder meget. Tilgengæld brænder de meget længere end Zip-blokkene og med dobbelt så høj flamme.
Flamgo/Borup:
Produktet fra Flamgo/Borup er sprit-baseret modsat Zip der er petroleums-baseret.
Ingen tvivl om at Zip brænder med en højere flamme, men Flamgo har en meget renere forbrænding og brænder længere.
Dog påstår Flamgo/Borup at deres produkt er lugtfrit. Det kan ikke bekræftes i denne test, da man tydeligt kunne lugte kemien.
Tændvæske:Tændvæsken er testen absolut dårligste produkt. Det hældes ud over kullene/briketterne og når det antændes luget det meget kemisk og soder meget. Den kemiske lugt af petroleum sidder i kullene meget længe. Ved test i kuglegrill var denne lugt i grillen meget længe - også efter kullene var startet godt op. I testen dryppede tændvæsken ligeledes ned i Webers askeskuffe. Dette kan potentielt være farligt, hvis disse dråber bliver antændt.
Største problem ligger i doseringen og hvis produktet ikke antændes ordentligt kan det udvikle en farlig hvid røg der kan give noget der ligner en eksplosion.
Head Beads & Fire-up:
Disse 2 produkter skiller sig ud ved at være baseret på presset træ tilsat et parafin-produkt.

Visuelt ligner produkterne hinanden meget, men ved afbrænding er Heat Beads meget nemmere at få gang i, ligesom Fire-up desværre gik ud et par gange.
Min teori er, at Heat Beads ligger beskyttet imod fugt i et rør, hvor Fire-up ligger i en pose med et åbent trådnet.
Når der kommer gang i begge produkterne brænder de meget fint uden særlig meget røgudvikling.
Og den røg der kommer, dufter af træ og ikke kemi.
Burner og Quick-fire:
Sidste kategori af optænding i denne test er hvad jeg har valgt at kalde "De smarte" produkter.
Burner og Quick-fire er begge små "brikker" som er pakket i folie.
Produkterne koster det samme, og sælges nogenlunde de samme steder. De ligner også hinanden til forveksling.
På æskerne kan man dog læse, at Quickfire er produceret i Kina, hvor Burner er produceret i Brøndby.

Begge rør indeholder nøjagtig samme antal, dog er Burner lidt større.
Burner har også lavet en "Big-Burner" der er dobbelt så stor. I denne test har jeg valgt at kigge bort fra Big-Burner, da dens funktion ophæves af 2 stk af de normale. Det er alene størrelsen der er til forskel.

Nu bliver det spændende! Og jeg må indrømme jeg blev meget overrasket over produkterne da jeg tændte dem op.
Burner og Big-Burner brændte begge med en fin flamme uden lugt.
Quick-fire gik derimod ud flere gange, ligesom den brændte med en meget svag flamme. Fotoet viser tydeligt forskellen.
Jeg har brugt Burners produkt i ca. 2 år efter anbefaling fra bl.a. Angus som har brugt dem i mange mange år sammen med Weber-grillen, men da både Burner og Quick-fire ligner hinanden rent visuelt tror jeg mange kan blive snydt til at købe det forkerte produkt.
Jeg valgte derfor at lave testen igen....!
Mens jeg lavede denne test kiggede "Slagteren" forbi.

Igen brændte Burner (til venstre) med en langt større flamme og Quick-Fire gik ud.
Og da Burner og Quick-fire koster det samme i butikkerne, anbefaler jeg alle til at holde godt øje med at man ikke får de forkerte med hjem (min svigerfar har lige fejlkøbt 3 kasser med 500 stk
Quick-fire...)
Burner brænder flot og er stort set lugtfri.
Under testen skulle jeg slukke en Burner i en spand vand. Jeg smed bare den tændte pose ned i vandet, ligesom jeg havde gjort med de andre produkter.
Burner flød ovenpå, og brændte blot videre. Hele 12 minutter svømmede posen rundt og brændte i vandet... Med det kan jeg konkludere, at man sagtens kan have sine Burner-poser stående udenfor! De tager ikke skade af fugt.
Quick-fire lugter derimod grimt når de afbrændes. Deres pose er ikke af samme materiale som Burner, og lugter meget plastic-agtig. De brænder med 25% flamme af Burner og soder visuelt 4-5 så meget.
Dog brænder Quick-fires lille flamme 15-20% længere end Burner, men da testen handler om produkter til opstart af grill/grillstarter, anser jeg den højere varme og større flamme for bedre til at starte kullene. Quick-fire kåres derfor til testens dårligste produkt - lige på nær tændvæsken.
Resultater & TestvinderDe kemiske:Førsteplads: Flamgo/Borup
Andenplads: Zip normal
Tredjeplads: Zip Energy
Sidsteplads: Tændvæsken
De naturlige:Førsteplads: Heat Beads
Andenplads: Fire-up
De smarte:Førsteplads: Burner
Andenplads: Big Burner(Samme som 2x alm. Burner)
Sidsteplads: Quickfire
Bedst i test: 
Burner kåres som bedste produkt i testen, da de brænder flot, har en god varme, brænder længe, er lugtfrit (så meget det nu kan...), er nemt at håndtere i de små poser. Produktet er ofte på tilbud i de store kæder.
Burner er tydeligvis et meget bedre produkt end Quick-Fire, der skuffede fælt i testen.
Produktet passer godt til alle typer kul/briket-grills. Under grillstarteren eller i bunden af grillstarteren giver en hurtig optænding. Med trækul lægges 2-3 poser ned mellem kullene og antændes. Efter 30 sekunder dækkes posen til med kulstykker og det brænder rigtig godt.
Tak til alle de Grillguru.dk brugere der har medvirket eller kigget forbi denne test. Ligeledes tak til alle de naboer der har overværet testen. Der er MANGE der har ændret syn på optænding af grillen allerede, så jeg håber denne test kan inspirere mange.
Test afsluttet 08.04.2009