Opskriften stammer fra min far's familie, fiskere fra Sjællands Odde, så jeg ved ikke om det er en ensret, eller bare en opskrift der er gået i glemmebogen....
Nå men nok om det....et gammelt viskestykke klippes i 2 stykker på 40x24 cm. Jeg anbefaler man bruger et viskestykke....gamle underbukser kan også anvendes...man skal dog passe på at hakkepølsen ikke falder ud af gylpen....

Stykkerne lægges dobbelt og syes med dobbeltsøm til en pose...bemærk den lidt specielle måde at sy posen på i bunden.....det skal man huske, ellers bliver hakkepølsen ikke firkantet....

Der laves en fars i en skål og der skal bruges....
1 kg hakket kalv og flæsk
1 æg
1 tsk nelliker
1 tsk allehånde
1/2 tsk stødt ingefær
3 tsk salt
2 tsk peber
lidt mel

Farsen røres godt igennem og kommes i poserne....

Poserne bindes og der trykkes således at poserne bliver aflange og ser ens ud...

Så er pølserne klar til saltning.....nå ja Krølle Bølle kom lige forbi....

Herefter drysses ca. 3 spsk salt i et fad under hver pose..og ligeledes 3 spsk salt over hver pølse

Herefter skal pølserne overnatte i køleskabet til dagen efter....
Dagen efter tages pølserne tages ud af køleskabet og koges i 40 min i en gryde....til sidste skummes vandet af.

Når pølserne er kogt lægges de i pres.....vores rullepølsepresse var optaget andetsteds.....så min gamle mor måtte være kreativ og fandt nogle sten fra den Bornholmske natur...og med den smukke natur i baggrunden kan man vel sige at det er Danmarks smukkest placerede pølsepresse....

Pølsen serveres på groft rugbrød med sennep og rødbede...i kan roligt glæde jer...det smager fantastisk....

Dejligt at gå og lave mad sammen med familien.....tak til min mor for tålmodigt at lære mig hvordan man laver hakkepølse.....