Ferske spareribs

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
xavis
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Ferske spareribs

Indlæg#1 » 30. jun 2020, 22:09

Hejsa

Jeg har fået mig et kilo helt ferske spareribs, og det er jo lækkert!
Men .. hvad skal jeg gøre ved dem? Skal de først koges? I ovnen? Ristes langsomt over en sagte ild??

Jeg skulle dele 2 kg med en kammerat, så til at starte med har jeg egentlig bare delt dem op i vakuumerede poser a 1 kg pr. pose. Det er i princippet poser, der sagtens kan bruges til sous vide - jeg har bare ingen sous vide-maskine. Men jeg ved heller ikke, om det ville være det rigtige at gøre?

Opskrifter/fremgangsmåder modtages med kyshånd - gerne så udførlige som muligt, så der ikke opstår misforståelser :-)

På forhånd mange tak for hjælpen!

KJohnsen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Ferske spareribs

Indlæg#2 » 1. jul 2020, 07:17

Prøv google 3-2-1 ribs.

Rub dem
3 timer røg
2 timer pakket i stanniol med smør og æblejuice
1 time med barbecue sauce

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#3 » 1. jul 2020, 10:42

Prøv at kigge denne udførlige vejledning: viewtopic.php?f=42&t=16549&p=187953&hilit=spareribs+125#p187953

PS Da jeg kigger beskrivelsen savner jeg blot at jeg ikke ser salt nævnt. Jeg ville forud drysse kambenene med lidt fint salt og lade det trække til næste dag før jeg gik igang.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Emneforfatter
xavis
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 1. jul 2020, 10:57

Mange tak for det!
Jeg savner også, at der ikke rigtig står, hvornår røgen skal på?

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#5 » 1. jul 2020, 11:46

xavis skrev:Mange tak for det!
Jeg savner også, at der ikke rigtig står, hvornår røgen skal på?

røg skal på i den første del af tilberedningen.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Emneforfatter
xavis
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#6 » 1. jul 2020, 13:06

Mange tak for hurtigt svar.

Helt ærligt, så er det noget af en omgang, der er beskrevet i det indlæg. Spørgsmålet er, om jeg orker det?

Jeg snakkede lige med den slagter, jeg har købt det af, i anden sammenhæng. Jeg spurgte ham, hvordan han ville gøre.

Han ville
- koge dem en lille halv times tid først - vist nok med salt
- skumme af
- derefter marinere dem
- så fryse dem/på grillen med dem.

Hvordan lyder det for jer?

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 1. jul 2020, 17:51

xavis skrev:Mange tak for hurtigt svar.

Helt ærligt, så er det noget af en omgang, der er beskrevet i det indlæg. Spørgsmålet er, om jeg orker det?

Jeg snakkede lige med den slagter, jeg har købt det af, i anden sammenhæng. Jeg spurgte ham, hvordan han ville gøre.

Han ville
- skumme af
- derefter marinere dem

Skal det være godt, ville jeg gå efter ovennævnte link.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

lba75
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 2. jul 2020, 09:06

Prøv at gøre som i linket over...eller som jeg også til tider gør (og som anbefalet over 3-2-1)

En ting er i hvert fald sikkert, du skal IKKE gøre som din slagter siger...Man koger ikke sine ribs først!! Du koger derved en del af kraft og saft ud, og smider det ret ud i håndvasken.

Emneforfatter
xavis
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 2. jul 2020, 11:13

Alright, man skulle jo tro, slagteren vidste hvad han snakkede om - men jeg må jo hellere lytte til eksperterne! :-D

Nå, men i så fald har jeg et par spørgsmål:

- Mon det her kan bruges som kandissukker? https://www.dansukker.dk/dk/opskrifter/ ... andis.aspx

- BGExl går jeg fud fra er en slags grill.

- burnerposer går jeg ud fra er sådan nogle, der fungerer ligesom tændblokke til at starte briketterne med?

- MEN: Hvad er platesetter??

- De temperaturer, han angiver i Fahrenheit, går jeg ud fra er temperaturen på termometret i låget?

- Røgen skal på de første to timer?

På forhånd tak for hjælpen!

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 2. jul 2020, 12:08

Lige en lille kommentar til 3-2-1 metoden.
Den er de glade for i USA, men der har de normalt også væsentligt mere kød på deres ribs. Min erfaring er at 3-2-1 er for længe, men at det PB Helsinge linker til, er mere passende tider.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Summit Charcoal, Weber 67/57 og Weber Q1000
The Meat Boys

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#11 » 2. jul 2020, 14:22

xavis skrev:Mange tak for hurtigt svar.

Han ville
- skumme af
- derefter marinere dem

Du kan sagtens bruge den metode... Der er da ingen tvivl om, at du får det bedste resultat ved at bruge 5 timer på røgning, m.v.

Så kog og grill du bare dine ben. Det kan du gøre på en time. Og når så du har mod på mere, så giv dig i kast med 5 timers røg, m.m. Så kan jeg til gengæld love dig, at du aldrig kommer til at koge dine ben igen :lol:
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#12 » 2. jul 2020, 20:57

xavis skrev:Alright, man skulle jo tro, slagteren vidste hvad han snakkede om - men jeg må jo hellere lytte til eksperterne! :-D

- Mon det her kan bruges som kandissukker? https://www.dansukker.dk/dk/opskrifter/ ... andis.aspx

Ja, det er en keramisk grill, altså næsten en urtepotte med låg, :lol: Du skal dog ikke hænge dig så meget i hvilken grill guruen benytter, men mere i metoden.

- burnerposer går jeg ud fra er sådan nogle, der fungerer ligesom tændblokke til at starte briketterne med?

Korrekt, burnerposer er optændingsposer som bruges til at tænde trækul med. Der bruges rigtigt trækul i de keramiske grill, og det kan du med fordel også bruge i andre grills. Det eneste du sådan set skal bekymre dig om i forbindelse med brug af trækul i stedet for briketter, er at de typisk giver mere eller mindre røgsmag til maden, så det handler om at finde et mærke man kan lide. Det kan være lidt svært at finde trækul i almindelig handel, så du skal måske en tur på nettet for at finde det. ( Jeg ved godt at Harald Nyborg har noget, men det er ikke pengene værd efter min smag)

En plade der skærmer for den direkte strålevarme fra kullet så du kun får indirekte varme på dit kød.

- De temperaturer, han angiver i Fahrenheit, går jeg ud fra er temperaturen på termometret i låget?

Ja

Ja

Emneforfatter
xavis
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#13 » 4. jul 2020, 01:31

Mange tak for alle jeres svar.

Nu har jeg - tilskyndet primært af jeres råd og vejledning - alligevel sat mig i hovedet, at det skal gøres ordentligt! :-D

Et par sidste spørgsmål: I forhold til røg, så skal man vel også bruge en røgboks? Mon så'n en her er god nok?? https://www.silvan.dk/blue-mountain-roegboks?id=7260-9840858
Eller er det kun til det helt fine smulder (og ikke flis)?

På forhånd tak for hjælpen! :-)

Emneforfatter
xavis
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#14 » 4. jul 2020, 01:41

Wetle skrev:
xavis skrev:Alright, man skulle jo tro, slagteren vidste hvad han snakkede om - men jeg må jo hellere lytte til eksperterne! :-D

Ja, det er en keramisk grill, altså næsten en urtepotte med låg, :lol: Du skal dog ikke hænge dig så meget i hvilken grill guruen benytter, men mere i metoden.

Korrekt, burnerposer er optændingsposer som bruges til at tænde trækul med. Der bruges rigtigt trækul i de keramiske grill, og det kan du med fordel også bruge i andre grills. Det eneste du sådan set skal bekymre dig om i forbindelse med brug af trækul i stedet for briketter, er at de typisk giver mere eller mindre røgsmag til maden, så det handler om at finde et mærke man kan lide. Det kan være lidt svært at finde trækul i almindelig handel, så du skal måske en tur på nettet for at finde det. ( Jeg ved godt at Harald Nyborg har noget, men det er ikke pengene værd efter min smag)

En plade der skærmer for den direkte strålevarme fra kullet så du kun får indirekte varme på dit kød.

Ja

Ja

Mange tak for svar!

Det afføder dog et par andre spørgsmål:

- Kan jeg ikke bare bruge briketter, som efter hvad jeg har hørt og læst skulle brænde længere?

- Hvordan fungerer sådan en platesetter, og hvor skaffer man den fra??

Endnu engang tak for hjælpen! :-D

Emneforfatter
xavis
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#15 » 4. jul 2020, 09:15

Og et sidste spørgsmål:

Nu skal jeg købe noget andet på siden, så jeg ville høre, om I ville bruge det her røgflis? https://www.kitchenone.dk/soegeside/?search=Weber+r%C3%B8gflis

Men skal man bruge en røgboks til det?

Beklager alle noob-spørgsmålene - jeg er helt grøn på det her område :P

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#16 » 5. jul 2020, 12:05

Du kan sagtens bruge det flis, hvad du foretrækker er en smagssag, så prøv dig lidt frem. Du kan evt. Søge her på sitet, der er mange tråde omkring røgtræ til forskellige formål.

Generelt er en røgboks ikke nødvendigt, men hvordan du nemmest bruger flis kommer an på hvilken grill du bruger.

Hvis du bruger en kulgrill som f.eks. din dancook, så hælder du bare en passende mængde flis direkte på de tændte kul/briketter og så skal du nok få røg. Jeg plejer at bruge flis tørt, men der er mange der sværger til at bruge flis der er blødt op i vand.

Hvis du bruger en gasgrill som f.eks. en charbroil t-47, så kan du lægge flisen direkte på ir-pladen over en tændt brænder, eller lave en røgpakke ved at pakke en passende mængde flis ind i stanniol og prikke nogle huller i toppen af pakken med en gaffel. Pakken kan du så bruge på samme måde som hvis du hælder flis direkte på ir-pladen. Fordelen ved pakken, er at den kan fjernes igen når du mener at maden har fået røg nok, men det kræver også lidt mere arbejde.

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#17 » 6. jul 2020, 11:56

Nu skriver du ikke noget om hvad grille det er du skal bruge og det har lidt at sige ang røgen hvordan du gør, men jeg har en video her som måske kan hjælpe dig lidt på vej det er godt nok en pillegrill og den giver god røg i sig selv og ellers ligger jeg et par håndfulde træpiller ned ved brændkammeret eller et par Chunks

Der er lavet lidt om i tiderne her men køre også 130 grader
https://youtu.be/3RqLWcJjutY
Hilsen
John
————————-
Old Truckers BBQ Hjemmeside Old Truckers BBQ Facebook Old Truckers BBQ Instagram Old Truckers BBQ Youtube

KCBS Certified BBQ Judge
WBQA Certified BBQ Judge

Emneforfatter
xavis
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#18 » 6. jul 2020, 12:24

Ah, beklager. Jeg tænkte at benytte en Dancook kulgrill.

Mange tak for link.

Og også mange mange tak til Wetle for udførligt svar angående røgflis.

Og hvad så med sådan en platesetter? Hvad bruger man/hvor får man fat i sådan en henne?

Tilbage til "Hjælp til maden..."