Pizza - Fredstone - mislykket igen igen

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
sbmoelgaard
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Pizza - Fredstone - mislykket igen igen

Indlæg#1 » 3. maj 2020, 21:25

Hej alle,

Vi har igennem de sidste 2 år bagt pizza i almindelig ovn på fredstone, og har aldrig rigtig været tilfreds med resultatetet. Det har aldrig lykkedes at lave en sprød bund på fredstone i ovn, hvilket jeg har været meget skuffet over. Derfor kontaktede jeg fredstone for at høre hvad der kunne være galt.

Jeg fik forklaringen om at fredstone isolere så meget at den ikke er lavet til almindelig ovn, hvor der ikke kommer massiv undervarme som der gør fra en grill.

Forventningerne var derfor store da vi idag skulle afprøve fredstone på den nyindkøbte Genesis II E-310. Den blev startet op med fuld skrald på alle tre brandere, fredstone kom i fra start. Efter ca. 15 minutter stod temperaturen på 350 grader, vi lod den få 15 minutter mere og stadig 350 grader.

Den første pizza kom i. og alt blev lavet som lært på Freds eget pizza kursus.

.. Men endnu engang en meget skuffende oplevelse, inden sprød bund efter ca. 10 mintter. det samme galte for de næste 5 pizzaer, ikke noget der ligner en sprød bund.

Jeg kan se at andre har haft samme udfordringer, hvad kan være galt. Jeg ved godt at grillen gerne må være varmere men tænker det burde være muligt at lave sprøde pizzaer ved 350 grader også.

Overvejer kraftigt at gå over til en billig sten og så hvad der så sker, er efterhånden noget skuffet over oplevelsen med fredstone da det har været skuffelse efter skuffelse :)

Nogen der kan komme med en hjælpende hånd til at få sprøde pizzaer på fredstone ?

Med Venlig Hilsen
Stefan

ChristianWH
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Re: Pizza - Fredstone - mislykket igen igen

Indlæg#2 » 3. maj 2020, 22:41

Det jeg oftest ser gå galt er, for meget fyld.. så er dejen våd, og slasket.

Jeg bruger et bagestål, det virker rigtig godt for mig.

Mvh Christian

Brisse
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 3. maj 2020, 23:38

Er en halv time nok til at stenen er gennemvarm? Plejer at give grill og sten en lille time inden afbagning.
Prøv evt at vende sten lige inden du smider pizza på, så den varme side kommer op af.

Og så prøv mindre fyld.
Primo oval Xl
Pizzeria Pronto
Weber Go Anywhere

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#4 » 4. maj 2020, 04:04

sbmoelgaard skrev:Vi har igennem de sidste 2 år bagt pizza i almindelig ovn på fredstone, og har aldrig rigtig været tilfreds med resultatetet.
sbmoelgaard skrev:Jeg fik forklaringen om at fredstone isolere så meget at den ikke er lavet til almindelig ovn, hvor der ikke kommer massiv undervarme som der gør fra en grill.
Jeg har aldrig prøvet en Fredstone, men en bagesten som isolerer for varmegennemtrængning forstår min hjerne ikke.
Jeg ville starte med at måle overfladetemperaturen med et lasertermometer.

Jeg har en OutDoor gasgrill som kan sættes til indirekte varme, og det fungerer perfekt på en billig bagesten. Sådan en kan du købe hos HaraldNyborg til kr. 40.-
Den indirekte varme sammen med 325 gr.C fungerer perfekt på min bagesten, og bagestykket jeg har skåret til har holdt i adskillige år.
Jeg klargør pizzaen på bagestykket og skal der salat, tomatskiver og andet frisk på, kommer det på når den kommer fra grillen og er rygende varm.

Prøvat se dette tidligere indlæg, som giver lidt indtryk af min metode.
viewtopic.php?f=43&t=32307&p=308669

PS Skriv gerne på min E-mail hvis du vil have opskrift på pizza -dej og -sauce.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 4. maj 2020, 07:29

PB, en Fredstone er en skamol plade som er isolerende.
Derfor suger den ikke varmen ligesom en bagesten, den er beregnet til at isolere for den direkte hårde varme fra grillen så bunden ikke bliver brændt.
Jeg mener at det er forkert at kalde det en bagesten.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 4. maj 2020, 07:42

Jeg vil aldrig anbefale Fredstone til pizza. Et godt bagestål er mange gange bedre til formålet.

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 4. maj 2020, 08:56

Har man ikke succes med en standard Fredstone, kan en løsning være, at lave en 40-50 huller ø2 eller ø3 mm pænt fordelt over stenens flade. Prøv dig evt. frem med færre til en start.

Og ellers kun at gentage, at vi danskere har en tendens til at læsse alt for meget fyld på dejen. Det kan man ikke slippe godt fra, hvis sprød bund er målet. Prøv at lave en pizza kun med tomatsovs og lidt ost. Bliver den sprød, er du på rette spor. Så kan du gradvist øge mængden af fyld, indtil du finder smertegrænsen.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Emneforfatter
sbmoelgaard
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 4. maj 2020, 20:05

mange tak for de gode svar. ed hensyn til fyld så er det ikke det der gør at den ikke. liver god nok.

Pizza bliver lavet lige inden den skal på stenen, så dejen ikke suger fugt fra pizzasauce. Derudover kommer der maks 2 ingredienser på og ikke for meget af hver.

Jeg tror jeg vil prøve at bore nogle huller i pladen og se hvad det gør og ellers køber jeg en anden sted.

Brugeravatar

FSM
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 9. maj 2020, 13:22

sbmoelgaard skrev:mange tak for de gode svar. ed hensyn til fyld så er det ikke det der gør at den ikke. liver god nok.

Pizza bliver lavet lige inden den skal på stenen, så dejen ikke suger fugt fra pizzasauce. Derudover kommer der maks 2 ingredienser på og ikke for meget af hver.

Jeg tror jeg vil prøve at bore nogle huller i pladen og se hvad det gør og ellers køber jeg en anden sted.

Hej.
Jeg benytter denne Pizza sten "Fredstone" 610 x 310 x 15 mm
Som du kan se er der boret 2 x 25 stk. huller Ø10 mm der rejfes.
Dejen placeres lige over hullerne, og det slår aldrig fejl.
Jeg afbager på Weber Genesis E330 med varmen på fuld skrald 325-350° C

IMG_20200509_125404.jpg
IMG_20200509_125404.jpg (63.95 KiB) Vist 1227 gange
Med venlig hilsen
Flemming
(Ingrid Bergman 1915-1982)

Gauze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 9. maj 2020, 13:32

Et bagestål vil give endnu bedre pizza. Derudover har jeg konstateret, at mindre partikler kan sidde fast i det emne man nu bager på stenen. Det synes jeg ikke er skide fedt og jeg har derfor kasseret stenen.

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 9. maj 2020, 19:06

Gauze skrev:Et bagestål vil give endnu bedre pizza. Derudover har jeg konstateret, at mindre partikler kan sidde fast i det emne man nu bager på stenen. Det synes jeg ikke er skide fedt og jeg har derfor kasseret stenen.

Bagestål er fantastisk til meget brød og pizza, men på en grill skal man være ret skarp på sine temperaturer, hvis man ikke vil have brændt bunden.

Fredstone er et fint produkt, men man skal vide hvordan man får det bedste ud af stenen.
".

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#12 » 9. maj 2020, 19:06

Gauze skrev:Et bagestål vil give endnu bedre pizza. Derudover har jeg konstateret, at mindre partikler kan sidde fast i det emne man nu bager på stenen. Det synes jeg ikke er skide fedt og jeg har derfor kasseret stenen.

Bagestål er fantastisk til meget brød og pizza, men på en grill skal man være ret skarp på sine temperaturer, hvis man ikke vil have brændt bunden.

Fredstone er et fint produkt, men man skal vide hvordan man får det bedste ud af stenen.
".

Brugeravatar

Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#13 » 10. maj 2020, 00:04

køb denne den er "tung" absobere varme, issolere ikke.
Bruger den i ovne i køkkenet, 300G på ovnen, vorvarme i 45 minutter, pizza bages på 6-7 min, og er perfekt sprød i bunden.

https://www.weber.com/DK/da/tilbehr/gri ... 77#start=1
I love to eat, I love to cook, I love to eat what i cook
03 - OTG57
28/5-08 Performer - Solgt
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450
05/9-13 100 Cm Artiforno lerovn

Brugeravatar

Jimmy B
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 11. maj 2020, 13:57

PB Helsinge skrev:
PS Skriv gerne på min E-mail hvis du vil have opskrift på pizza -dej og -sauce.

PB er sendt :-D
"if something is hard to do, it´s not worth doing" Homer Simpson...

Rud
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#15 » 14. maj 2020, 20:13

Jeg blev også virkelig overrasket første gang jeg forsøgte mig med pizza på Fredstone på min Performer, jeg havde brugt ca samme mængde briketter, som jeg normalt har brugt til en alm pizzasten, dog med den forskel, at jeg havde flyttet alle kul direkte under stenen, da jeg var klar over at der skulle mere varme til, der var dog slet ikke varme nok på, så det blev en halvslatten oplevelse.
Nu gør jeg følgende: en mængde briketter svarende til en helt fyldt "grillstarter" bliver fordelt under stenen, og forvarmer
stenen i ca 30 min, og og så smider jeg en god håndfuld trækul (store stykker) på, når de er helt varme, kommer pizzaen på.
Tyndt rullet bund, fyld kommer først på lige inden pizzaen kommer på stenen, og så bages de i ca 5 min.
ved godt at spørgeren bruger en gasgrill, det var mere for at sige at der skal meget varme til når man bruger fredstone.

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#16 » 15. maj 2020, 08:03

Jeg har en Q300 den kan lave fine pizzaer med en fredstone
Når man bruger en gasgrill og hvis man ikke har pizza indsats så skal man huske at holde snitterne fra låget for der forsvinder så meget varme hver gang den bliver åbnet.

1.jpg
1.jpg (28.13 KiB) Vist 668 gange

5.jpg
5.jpg (29.98 KiB) Vist 668 gange

4.jpg
4.jpg (30.75 KiB) Vist 668 gange

3.jpg
3.jpg (43.87 KiB) Vist 668 gange

2.jpg
2.jpg (33.1 KiB) Vist 668 gange
Hilsen
John
————————-
Old Truckers BBQ Hjemmeside Old Truckers BBQ Facebook Old Truckers BBQ Instagram Old Truckers BBQ Youtube

KCBS Certified BBQ Judge
WBQA Certified BBQ Judge

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#17 » 16. maj 2020, 14:17

sbmoelgaard skrev:Hej alle,

Vi har igennem de sidste 2 år bagt pizza i almindelig ovn på fredstone, og har aldrig rigtig været tilfreds med resultatetet. Det har aldrig lykkedes at lave en sprød bund på fredstone i ovn, hvilket jeg har været meget skuffet over. Derfor kontaktede jeg fredstone for at høre hvad der kunne være galt.

Jeg fik forklaringen om at fredstone isolere så meget at den ikke er lavet til almindelig ovn, hvor der ikke kommer massiv undervarme som der gør fra en grill.

Forventningerne var derfor store da vi idag skulle afprøve fredstone på den nyindkøbte Genesis II E-310. Den blev startet op med fuld skrald på alle tre brandere, fredstone kom i fra start. Efter ca. 15 minutter stod temperaturen på 350 grader, vi lod den få 15 minutter mere og stadig 350 grader.

Den første pizza kom i. og alt blev lavet som lært på Freds eget pizza kursus.

.. Men endnu engang en meget skuffende oplevelse, inden sprød bund efter ca. 10 mintter. det samme galte for de næste 5 pizzaer, ikke noget der ligner en sprød bund.

Jeg kan se at andre har haft samme udfordringer, hvad kan være galt. Jeg ved godt at grillen gerne må være varmere men tænker det burde være muligt at lave sprøde pizzaer ved 350 grader også.

Overvejer kraftigt at gå over til en billig sten og så hvad der så sker, er efterhånden noget skuffet over oplevelsen med fredstone da det har været skuffelse efter skuffelse :)

Nogen der kan komme med en hjælpende hånd til at få sprøde pizzaer på fredstone ?

Med Venlig Hilsen
Stefan

Jeg lavede pizza igår og var heller ikke tilfreds , jeg havde ikke lige fået købt gær så jeg brugte tørgær, nok for lidt, for dejen hævede ikke som den plejer og bunden blev hurtigere farvet , gæren havde ikke spist nok af sukkeret tror jeg. Så jeg kunne ikke få så sprød bund som jeg plejer, altså har dejen også noget at sige, her er et billede.
Vedhæftede filer
pizza pepperoni.jpg
Med Venlig Hilsen

Autokat.

"DEN NÆSTE PIZZA BLIVER DEN BEDSTE" [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#18 » 18. maj 2020, 20:58

Rud skrev:ved godt at spørgeren bruger en gasgrill, det var mere for at sige at der skal meget varme til når man bruger fredstone.
Ja - og som man læser - med blandet succes. Tillige bruger nogle med kulgrill også ret meget kul.
Jeg vil foreslå at prøve med en pizzabagesten. Lad det komme an på en prøve, det behøver ikke at koste mange kroner:

Pizzabagesten med holder Ø. 33 cm
Harald Nyborg Varenr. 1546 Kr. 39,95

På HN's hjemmeside kan du se om din HN har den i butikken.

Et tips: Et laser thermometer er næsten et 'must' til at checke bagetemperaturen på stenen.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#19 » 20. maj 2020, 16:41

Jeg synes man I denne tråd får blandet mange ting sammen i forsøget på at hjælpe.
I min verden givet det ingen mening at tro at man kan erstatte en fredstone med en stålbageplade for de er beregnet til stort set det modsatte.
Det hele starter med hvad man bager på og hvor varmen dermed kommer fra.
I en ovn har man typisk ret meget overvarme og noget mindre bundvarme. Ovnens primær problem ift pizza et dig at den ikke kan blive varm nok.
I en kul grill, herunder specielt kamado har man INGEN problemer med at få den varm nok, den rammer nemt 500 grader. Her er problemet at al varmen kommer fra bunden.
I en gasgrill vil man også have varme næsten udelukkende fra bunden, men igen selvom man har en kraftig gasgrill kommer man ikke i nærheden af at få den varmemængde nedefra som man får i en effektiv kul grill.
Løsningen på ovnens problem er at skrue op for bundvarmen og det kan man gøre med et bagestål, det dels leder varme rigtig godt og dels på grund af tykkelsen har en stor varmekapacitet (ophober og afgiver nemt varme).
Resultatet i en ovn er at der kommer balance mellem overvarme (fra varmelementerne) og bunden (bagestålet).
I kamadoen vil brug af et bagestål medføre at al undervarmen knalder direkte igennem stålet og så får man sort bund før fyldet er færdigt. Til dette formål giver fredstone netop mening. En fredstone er lavet af skamol (vermiculit) der netop isolerer mod den direkte undervarmen. Dermed er den ubrugelig i en ovn og den vil ofte også isolere for meget hvis den bliver brugt i en gasgrill, hvor effekten er for lav.
En pizzasten er lidt en mellemting, den er tungere og afgiver mere varme samtidig med at den isolerer noget mindre end fredstone, så i mange tilfælde vil 1 eller 2 pizzasten fungere godt på en gasgrill eller en Kulgrill med begrænset varmeevne.
Efter min mening er en fredstone et glimrende produkt til en kamado, men har ingen berettigelse i en ovn og kun begrænset berettigelse i en gasgrill.
Et bagestål hører til i en ovn og kan IKKE bruges i en grill med stor undervarme.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#20 » 20. maj 2020, 18:48

En fredstone er tilgengæld vældig praktisk hvis man har noget i gasgrillen der har nemt ved at brænde på bunden, f.eks. flødekartofler eller under drypbakken ved brug af rottiseri.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Tilbage til "Hjælp til maden..."