Picanha... Culotte?

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.

Emneforfatter
Kasper_M_A
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Picanha... Culotte?

Indlæg#1 » 25. sep 2019, 17:42

Ser en frygtelig masse youtube videoer for tiden... Mest diverse ‘glade grillere’ :)
Picanha går igen og igen...
Flere steder kan jeg læse mig til at det er en culotte.
Tit ligner det en culotte, men andre gange bliver jeg noget i tvivl...
Kan i hjælpe/forklare?

/Kasper.

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Picanha... Culotte?

Indlæg#2 » 25. sep 2019, 20:02

Culotte - jf min brasilianske kollega.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 25. sep 2019, 20:29

Så vidt man kan konkluderer er det et bestemt stykke af en culotte der bruges. Og så vidt jeg er oplyst skal den skæres til bøffer inden tilberedning for at være picanha.

videoen her viser det meget godt - men måske er der flere definitioner på hvad Picanha oprindeligt er.

https://youtu.be/5kLSy6bPWnk

Ib M

Emneforfatter
Kasper_M_A
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 25. sep 2019, 22:41

Super - takker :)

Ib M - lige præcis Dem jeg ser en del med... der ud over også Pitmaster x fra Holland.

Brugeravatar

Morfar
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 16. okt 2019, 08:25

Lidl har det indimellem som spotvare.

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#6 » 21. jul 2020, 10:47

læste i en madgruppe kaldet sjov med mad på facebook at dem fra lidl er pisse ringe.

omvendt vil jeg så slå et slag for deres oksespidsbryst. det er marineret, det tørrer jeg af og krydrer den selv. bliver super fint til brisket, hvis man ikke lige vil ofre pengene på de lækre og dyrere varer fra steak-out og alle de andre steder.
Napoleon rodeo pro 22 kulgrill ø 58cm
Charproil professionel 4400 gasgrill 4 brænders
Weber Q1200
dancook kulgrill
weber kulgrill ø 58cm

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 21. jul 2020, 16:55

De gange jeg har været på brasiliansk restaurant, rundt omkring i verden, med Churrasco grill, er det faktisk kun picanha som har skuffet mig. Og jeg elsker ellers både culotte og cuvette, så det må jo være mig som har forkerte smagsløg alle gangene :lol:
Jacob F.
Primo Oval XL

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#8 » 22. jul 2020, 15:17

Det er jo en gammel tråd som her er genoplivet, men det er da udmærket.
Fanoe skrev:........ er det faktisk kun picanha som har skuffet mig. Og jeg elsker ellers både culotte og cuvette

Det er jo en kendt sag at kvaliteten/mørheden af en culotte er meget svingende fra producent til producent.
Derudover ved vi jo alle at en gennemstegt culotte som regel er bedst til forsåling af sko.

Jeg kender ikke selv retten Picanha, men da den laves på skiver af culotte er det jo vigtigt at skiverne skæres på tværs af muskelfibrene. Da muskelfibrene netop i en culotte ikke ligger ens i hele stykket så må vi gøre som ved udskæring af en stegt culotte:
Del culotten i to, ca. midtpå. I den tykke del er det ret tydeligt se at fibrene ligger på langs, altså skærer du skiver på tværs.
I den tyndere trekantede del går fibrene mod spidsen, så her skærer du på tværs mod spidsen.

Nu tænker jeg at det kun drejer sig om at rosastege, resten hviler på kødets kvalitet.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#9 » 22. jul 2020, 19:07

michael1980 skrev:læste i en madgruppe kaldet sjov med mad på facebook at dem fra lidl er pisse ringe.

omvendt vil jeg så slå et slag for deres oksespidsbryst. det er marineret, det tørrer jeg af og krydrer den selv. bliver super fint til brisket, hvis man ikke lige vil ofre pengene på de lækre og dyrere varer fra steak-out og alle de andre steder.

Er det de hele stege eller dem der sælger i skiver klar til at stege der skulle være ringe?
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

ChristianWH
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#10 » 22. jul 2020, 21:07

Jeg synes at have observeret det modsatte når jeg har set YouTube videoer af hvordan man skærer stegen til picanha, de skærer på langs af fibrene, således at man skære fibrene på tværs når bøffen er færdig stegt og ligger på tallerkenen, er der egentlig nogen forskel her? Tænker slutresultatet er tæt på det samme...

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 23. jul 2020, 07:58

Som jeg forstår det er picanha og culotte den samme udskæring, så ingen grund til at give den det fremmede navn
Se i øvrigt.
https://youtu.be/AN1WSU2g9dA
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Emneforfatter
Kasper_M_A
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 23. jul 2020, 11:30

Skønt med en genopfriskning og lidt nyt på denne tråd :)

Go’ sommer derude !

ChristianWH
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#13 » 23. jul 2020, 12:16

Treblach skrev:Som jeg forstår det er picanha og culotte den samme udskæring, så ingen grund til at give den det fremmede navn
Se i øvrigt.
https://youtu.be/AN1WSU2g9dA

Du bruger culotte/ vette til at lave picanha.. ;-)

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 24. jul 2020, 20:23

De skærer den lidt sjovt, og ikke på denne måde som PB så rigtigt beskriver. Har vedhæftet skærmklip fra to forskellige videoer.

Udklip.JPG

Udklip 2.JPG

Har iøvrigt aldrig betragtet trancheringen som ChristianWH gør, men hvorfor ikke selv redde en "forkert skivning" på den måde? Følelsen i munden burde jo være den samme uanset om det er trancher- eller steakkniven som skærer på tværs.
Jacob F.
Primo Oval XL

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#15 » 25. jul 2020, 18:05

Wetle skrev:
michael1980 skrev:læste i en madgruppe kaldet sjov med mad på facebook at dem fra lidl er pisse ringe.

Er det de hele stege eller dem der sælger i skiver klar til at stege der skulle være ringe?

Det var dem de solgte som picanha jeg hørte dårligt om.
Napoleon rodeo pro 22 kulgrill ø 58cm
Charproil professionel 4400 gasgrill 4 brænders
Weber Q1200
dancook kulgrill
weber kulgrill ø 58cm

Tilbage til "Hjælp til maden..."