Svinekæber helt klassisk

For dem der ikke lige fik maden lavet på grillen...
Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Svinekæber helt klassisk

Indlæg#1 » 24. aug 2019, 08:56

Svinekæberne brunes af. Jeg valgte denne gang ikke at fjerne senen, mest pga. dovenskab...Billede

Efter bruningen blev bunden af gryden deglaseret med løg, gulerod ogblegselleri.
Billede
Billede
Billede

Svinekæberne kommes tilbage i gryden, og der tilsættes kyllingfond da det var det der var til rådighed, samt laurbærblade.
Billede
Billede

Efter små 2 timer kommes svinekæber og væske i en gastrobakke og sættes på køl til dagen efter. Mest af alt af praktiske hensyn, men også pga. at braiserede retter vinder ved at stå og “samle sig” til dagen efter, eller længere.
Billede

Svinekæberne tages op af fond/gele. - fonden varmes op så væsken kan sigtes fra. Man kan vælge at blende grøntsagerne ind i fonden og bruge det som en del at jævning, og ellers kan væsken jævnes helt traditionelt, eller bruges til en opbagt sauce.
Svinekæberne kommes tilbage i den tilsmagte sauce, og varmes godt igennem.
Billede

Serveres med kartoffelmos. Der kan tilberedes friske rodfrugter som serverer til.
Billede

Ib M

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Re: Svinekæber helt klassisk

Indlæg#2 » 24. aug 2019, 10:37

Bare en super ret, har vist stadig en pakke liggende i fryseren. Den skal hermed i brug.
Hvordan blev det uden senefjernelse? Jeg står altid møjsommeligt og fjerner og har aldrig tænkt at man kunne lade være.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Christian N
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 24. aug 2019, 11:20

Med hensyn til sene fjernelse så har jeg aldrig gjort det, og synes altid det bliver godt :-)

Men da jeg ikke har prøvet at fjerne senerne skal jeg ikke sige om det er bedre :roll:

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Svinekæber helt klassisk

Indlæg#4 » 24. aug 2019, 11:36

Rent smagsmæssigt og konsistens/sejhed har jeg aldrig oplevet nogen forskel ved ikke at fjerne senen.

Grunden til at jeg ind imellem fjerner senen er at man kan få dem lidt pænere efter tilberedning, og at senen ikke vil kunne trække sig sammen og presse væske ud af kødet. Men helt traditionelt tilberedt som “rustik” ret tror jeg ikke der er nogen der opdager nogen forskel.

Er ved at tilbered svinekæber sous vide der skal bruges sammen med lys sauce, og dem har jeg fjernet senen på, da jeg her bilder mig selv ind at det rent visuelt vil gøre en forskel.

Ib M

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 24. aug 2019, 14:22

Tak d´herrer, det må prøves uden senefjernelse næste gang.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 24. aug 2019, 18:21

En update på alternativ servering af svinekæber.

Svinekæber serveret med urter, æbler, timian og legeret sauce.
Billede

Svinekæber tilberedt sousvide i mælk og laurbær. Mælken brugt som base i en opbagt peberrodssauce med rosiner i mangel af korender.Billede

Svinekæber tilberedt i kokusmælk, galangarod, forårsløg, hvisløg og frisk koriander.
Kokusmælken bruges umiddelbart som sauce der tilsmages og jævnes en smule med Maizena.
Serveres med ris og forårsløg.
Billede

Ib M

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 24. aug 2019, 18:34

Elsker svinekæber. Købte faktisk 3.6 kg i dag, da min lokale SuperBrugsen solgte dem til 20 kr for 400g.
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 24. aug 2019, 19:26

Ja, det er et godt stykke kød.
God pris du har fundet dem til, de kan nogen gange være lidt pebret i butikkerne, men man kan være heldig en gang i mellem.

Ib M

Tilbage til "Mad lavet på andre måder end grill"