Indlæg#17 » 22. nov 2018, 21:46
Jeg har nu i mere end 12 år ejet en Bjørn med kødhakker til. Jeg er glad for den, og den dækker mit behov.
Men inden euforien fører til alt for høje forventninger til hvilken magi, en Bjørn kommer til at tilføre dit bagværk, så vil jeg dog mane til besindighed.
Er din bageteknik ikke i forvejen optimeret, så bliver det næppe din maskine, der hjælper dig over tærskelen til brødparadis.
Om det er en Bjørn, Kenwood, Bosch eller Assistent - deres opgave er at ælte, og det gør de hver især på deres egen måde. De har alle deres særheder, og de har alle deres styrker. Men grundlæggende gør de det trælse æltearbejde - hverken mere eller mindre.
Det bedste brød og den bedste pizza jeg har fået herhjemme, og jeg har ved Gud ædt mig igennem en del, fik jeg på bagekursus hos Bent i Ribe (bagekurset.dk). Bent bruger Bosch MUM - uanset om det er til højprotein Manitoba til italiensk brød, eller det er til rugbrød.
Min pointe er, at med mindre du virkelig går meget metodisk til værks (og tager notater om ALT i din bageproces), så vil du uvilkårligt have så ufattelig mange variabler i spil, at mærket på din æltemaskine reelt er af ringe eller ingen betydning. Faktorer som melets alder, fugtindholdet, gærens alder og tilstand er bare nogle få af dine variabler. Rumtemperaturen og den relative fugtighed i rummet, du bruger - også til hævning, er andre variabler. Ovnen er et selvstændigt fænomen, som efter min erfaring betyder en del mere end, om dejen er æltet på X eller Y maskine.
Er du ligeglad med pengene, og kan du leve med at den fylder godt, ikke kan så meget andet end røre/ælte/piske (har den hjælpetræk kan du “få” kødhakker og grøntsagssnitter til, men så er vi pænt over 10.000kr) så ER en Bjørn en rar maskine.
Er du derimod optaget af at få god æltning til mindst mulige penge, så kommer man altså ufattelig langt med en brugt Assistent, som du finder i Gul & Gratis til 5-800kr.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning".