Grillrist? Helt i bund?

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
Rust
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Grillrist? Helt i bund?

Indlæg#1 » 30. aug 2018, 20:20

Hej
Jeg har en weber q1200 af ældre dato som egentlig er fin nok... Men risten trænger til en kærlig hånd...

Den har fået en tur på 3 timer ved fuld skrald, men er stadig noget skorpet og rusten mellem ribberne efter en grundig tur med børsten...

Kan man afsyre den på en måde?

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Grillrist? Helt i bund?

Indlæg#2 » 30. aug 2018, 21:34

Stålbørste på boremaskine.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

CP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 30. aug 2018, 22:52

Rust skrev:Hej
Jeg har en weber q1200 af ældre dato som egentlig er fin nok... Men risten trænger til en kærlig hånd...

Den har fået en tur på 3 timer ved fuld skrald, men er stadig noget skorpet og rusten mellem ribberne efter en grundig tur med børsten...

Kan man afsyre den på en måde?

Har du haft alufolie på risten - med den blanke side nedad imens den har fået fuld skrald?
Hvis ikke - så gør det, men nok ikke i 3 timer ;-) ( så tror jeg ikke der er meget rist tilbage)

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#4 » 30. aug 2018, 23:45

Rust skrev:Kan man afsyre den på en måde?
En egentlig afsyring er nok ikke lige sagen.

Alu folien giver jo en slags selvrensende/pyrolyse effekt, men jeg tænker på en anden mulighed.

Jeg har tidligere i beskedent omfang renoveret ovne og til bradepander og plader brugte jeg at lægge emnerne i en svær plastpose og hælde ½ til en hel dl. ren salmiakspiritus i posen og lukke tæt.
Det ætser ikke og opløser stort set alt fastbrændt i løbet af et døgns tid.

Jeg ville aldrig lave en mekanisk rengøring, højst kraftig brug af knofedt og bløde skure emner såsom nylon skuresvampe.

Men prøv først salmiakspiritus, og husk at dampene er næsten kvælende, så det skal foregå i det fri, og hold lige vejret mens du hælder i posen og lukker tæt.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Tilbage til "Gasgrill"