Udskiftning af Charbroil M500

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
Nimbus91
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Udskiftning af Charbroil M500

Indlæg#1 » 12. aug 2018, 18:07

Jeg har en Charbroil M500, som igennem 3 år har tjent mig okay, men jeg er ikke helt tilfreds med funktionaliteten. Kvalitetsmæssigt er jeg ret imponeret. Den har stået uden dækken udenfor altid og der er meget lidt fryverust på.
Men som sagt er jeg ikke helt tilfreds med funktionaliteten. I mine øjne er grillen for utæt, som gør det svært at røge ting og grillen har svært ved at holde varmen i blæsevejr. Derudover er den nok for stor til mit reelle behov.

Jeg er derfor på udkig efter en mindre gasgrill, som jeg også kan bruge til lidt røgning (med andre ord vil jeg optimalt set godt kunne styre luftgennemstrømningen). Grillen skal kunne rumme en god stor juleand. Derudover skal den kunne klare både direkte og indirekte varme. Grillen bliver brugt året rundt, så en god isolering vil kun være positivt.

Findes der grills derude, som kan opfylde mine behov?

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Udskiftning af Charbroil M500

Indlæg#2 » 12. aug 2018, 20:26

Hvorfor ikke tage næste skridt og overveje en Kamado grill i 18 tommer (46 cm)
Den kan klare alt det som du beskriver, samt grille bøffer og lave pizza ved høj varme.
Hvis du køber én af de kendte mærker, så holder de livet ud.

Det kan tælles på 2 hænder hvor mange gange vi har brugt vores gasgrill, efter at vi fik kamado for 2½ år siden.

Pizza1_small.jpg
Pizza1_small.jpg (66.85 KiB) Vist 761 gange

Ribs1_small.jpg
Ribs1_small.jpg (72.28 KiB) Vist 761 gange

Alternativt vil jeg nævne Weber Genesis E-310 (den gamle model), som Bilka har i denne uge til en god pris på 4.800 kr.
https://www.bilka.dk/have/grill-og-grilltilbehoer/gasgrill/weber-genesis-e-310-gasgrill/p/100058381

Emneforfatter
Nimbus91
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 12. aug 2018, 21:48

Det ser spændende ud. Dog er jeg lidt bange for at gå tilbage til en kulgrill i en travl hverdag.
Men hvad er den store forskel på en traditionel kuglegrill og en Kamado?

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 12. aug 2018, 22:38

I en kamado bruger man ikke grillstarter. Med en looftlighter tager det ca. 15 min at få en mellem størrelse kamado op på 200 grader.
Den bruger trækul, så der er 70% mindre aske, end med briketter, som indeholder alt muligt bindemiddel.

Den gør alt bedre end kuglegrillen og WSM. Kan holde 110 grader i 14-16 timer på en portion kul i frostvejr.
Kan ramme 450 grader til pizzabagning og til at svitse sous vide bøffer.
Man har dobbelt så stort indirekte grillareal på en 46 cm kamado end på en 57 cm Weber kuglegrill. Man kan stable riste i højden og have eksempelvis en culotte og et fad flødekartofler i sammen med nogle flutes på en mellem kamado.
Eller hvad med 5-6 nakkefilleter til pulled pork?

På de etablerede mærker er der livsvarigt garanti på keramikken.

Coulotte1_small.jpg
Culotte med flødekartofler
Coulotte1_small.jpg (137.13 KiB) Vist 735 gange

Pulled_pork1_small.jpg
3 stk. pulled pork, men plads til flere
Pulled_pork1_small.jpg (126.28 KiB) Vist 735 gange

Emneforfatter
Nimbus91
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 13. aug 2018, 08:38

Dét lyder interessant. Jeg skal lige læse lidt op på det. Hvilke mærker skal jeg kigge efter for at få en god kvalitet?

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 13. aug 2018, 12:06

Du kan kigge i denne tråd for en del mere info:
viewtopic.php?f=148&t=44522&hilit=Kamado

Emneforfatter
Nimbus91
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 13. aug 2018, 20:13

Tak, jeg har nu fået læst en hel del. De virker utroligt interessante, men er også dyre i indkøb. Jeg kan dog godt følge logikken i, at jeg får en trofast grill for livet.

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 13. aug 2018, 20:50

Nimbus91 skrev:Tak, jeg har nu fået læst en hel del. De virker utroligt interessante, men er også dyre i indkøb. Jeg kan dog godt følge logikken i, at jeg får en trofast grill for livet.

Lad mig supplere med at sige, at det eneste tidspunkt hvor jeg har overvejet at supplere min kamado med en gasgrill, har været i denne sommer, hvor der siden 2/7 og indtil i dag kl 17:00 har hersket totalt afbrændingsforbud inkl. forbud mod afbrænding af kul.

Når abstinenserne har været størst, har der været kætteriske tanker om supplering med en passende gasgrill.

Trængslerne er nu ovre, og jeg er igen en glad mand - og skal ingen gasgrill have.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Emneforfatter
Nimbus91
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 13. aug 2018, 21:12

Der er en lille tvivl i mig, som er stor nok til at jeg ikke tør/vil smide 10.000 kroner efter et flagskib. Men hvis jeg ellers kan få solgt min nuværende gasgrill, vil jeg overveje en Charbroil Kamander på tilbud til 3000 kroner +/-

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#10 » 14. aug 2018, 05:43

Nimbus91 skrev:Der er en lille tvivl i mig, som er stor nok til at jeg ikke tør/vil smide 10.000 kroner efter et flagskib. Men hvis jeg ellers kan få solgt min nuværende gasgrill, vil jeg overveje en Charbroil Kamander på tilbud til 3000 kroner +/-

Det forstår sig. Du kan evt. også overveje at købe brugt. Det har jeg selv gjort, og efter udskiftning af Nomex-pakning og et par bolte til rustfri, har det været en fin oplevelse.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 14. aug 2018, 17:12

Man kan få billig versioner til omkring 4000 kr, eller der er Charbroil Kamander som jo minder om KEG fra Broil King.
Ellers holde øje med webhallen, hvis man bor på sjælland. Så er det bare en tur over broen til Sverige.
De har ofte Kamado Joe til stærkt nedsatte priser og gratis forsendelse til et pickupplace i Malmø.

Emneforfatter
Nimbus91
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 15. aug 2018, 07:13

Ja, jeg vil prøve at holde høje. Er KEG'en fra Broil King et bedre valg end Charbroil Kamander?

Tilbage til "Gasgrill"