Hjælp til optænding

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Hjælp til optænding

Indlæg#1 » 22. jul 2018, 17:20

Er glad for min kulgrill, men syntes nærmest jeg bruger en time på optænding, modsat ca den halve jeg kan læse mig til det burde tage. Så overvejer ovenstående gasgrill, som pt kan erhverves i Bilka for ca 1800kr. Men måske man kunne lære at tænde op på en halv time?

Griller primært pølser, burger, pizza, majs og lign.

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Hjælp til optænding

Indlæg#2 » 22. jul 2018, 18:22

TedDK skrev:Er glad for min kulgrill, men syntes nærmest jeg bruger en time på optænding, modsat ca den halve jeg kan læse mig til det burde tage. Så overvejer ovenstående gasgrill, som pt kan erhverves i Bilka for ca 1800kr. Men måske man kunne lære at tænde op på en halv time?

Griller primært pølser, burger, pizza, majs og lign.

Bruger du trækul eller briketter?
Bruger du en grillstarter?

Fortæl hvordan du gør nu.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 22. jul 2018, 18:25

/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 22. jul 2018, 18:51

Pt bruger jeg heat beats, har også prøvet natures kokosbriketter, med samme resultat.
Op i en grillstarter og et par tændblokke under.

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#5 » 22. jul 2018, 21:11

Hvis du bruger almindelige tændblokkene, så Sørg for at få tændblokkene helt op under briketterne ved f.eks at lægge dem ovenpå en dåse af passende størrelse.

Alternativ til tændblokkene er sprit i en lille dåse, f.eks en af de runde dåser fra makrel i tomat. Fyld kun c.a 1/3 af dåsen med sprit og tag et stykke køkkenrulle som du krøller sammen så det passer i dåsen, tænd så køkkenrulle og sæt grillstarteren over.

En anden mulighed for at få lidt mere gang i tingene, er at bruge 2 grillstartere, anbragt oven på hinanden så du på den måde laver en højere skorsten. Prøv at søge herinde, der er efterhånden blevet lavet mange forskellige løsninger til at komme hurtigt i gang med grillen.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 23. jul 2018, 09:05

Hvis grillstarteren er fyldt med top, så tror jeg ikke det kan gøres på 30 min.
Men næsten fyldt op er fint til en alm. størrelse 57 cm Weber, når du bruger heatbeads.

Det kan være dårlige optændingsblokke som ikke giver varme nok

Brugeravatar

mochr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#7 » 23. jul 2018, 20:08

Jeg fyrer altid en 4-5 optændingsblokke ned i bunden af grillstarteren og kul ovenpå. Og så tænder jeg et par stykker, samtidig med at jeg lægger en sidste tændt blok under grillstarteren, så den kan tænde de sidste. Jeg bruger Änglemark briketter, og jeg tror et helt rør er klar på en halv time ca.

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 23. jul 2018, 20:20

mochr skrev:Jeg fyrer altid en 4-5 optændingsblokke ned i bunden af grillstarteren og kul ovenpå. Og så tænder jeg et par stykker, samtidig med at jeg lægger en sidste tændt blok under grillstarteren, så den kan tænde de sidste. Jeg bruger Änglemark briketter, og jeg tror et helt rør er klar på en halv time ca.

Det må jeg prøve. Er træt af at bruge så lang tid og min knægt på 1 1/2 er træt af at vente.

STYKERDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 23. jul 2018, 21:05

Og du bruger en grillstarter med lufthuller i siderne som webers eller denne.
https://www.bauhaus.dk/grillstarter-til ... lsrc=aw.ds
For ellers så tager det en evighed da der ingen ilt kommer til de briketter der ligger i bare lidt over de nederste.

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 23. jul 2018, 21:51

Er ret sikker på jeg bruger webers. Huller er der ihvertfald.

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#11 » 23. jul 2018, 22:26

Cyberguyen skrev:Hvis grillstarteren er fyldt med top, så tror jeg ikke det kan gøres på 30 min.
Men næsten fyldt op er fint til en alm. størrelse 57 cm Weber, når du bruger heatbeads.

Det kan være dårlige optændingsblokke som ikke giver varme nok

Fandt lige dette ved en hurtig Google søgning : [url]
http://www.pics.dk/2015/07/hurtig-optnd ... t.html?m=1 [/url]

Det burde være muligt at kunne tænde op på ca. 30 min. Tricket med 2 grillstartere oven på hinanden har jeg selv brugt for år tilbage da jeg stadig havde kulgrill.

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 24. jul 2018, 11:14

Når jeg en sjælden gang bruger briketter, bruger jeg en ´Padamo quick starter` som hjælp. Det tager ca. 9-10 minutter at starte et helt rør, med 4 optændingsbrikker under. Måske det var en hjælp til hurtigere start. Kan købes i byggemarkeder.

Soren123
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#13 » 24. jul 2018, 17:34

Plejer at fylde røret 3/4 og ukrudtsbrænder under, tager også max 5min.. det skal du nok ikke gøre lige nu, i Danmark her i tørken, da gnister flyver ret vildt.

Men effektivt er det.

Brugeravatar

mochr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#14 » 24. jul 2018, 18:01

Jeg tog lige tid. Ca et halvt rør med nye briketter og resterne fra sidst, så ca 3/4 fuld. Det tog omkring et kvarter før jeg hældte dem over i kulholderne.

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 24. jul 2018, 18:53

mochr skrev:Jeg tog lige tid. Ca et halvt rør med nye briketter og resterne fra sidst, så ca 3/4 fuld. Det tog omkring et kvarter før jeg hældte dem over i kulholderne.

Vildt.
Kunne jeg det, ville jeg ik overveje gas.

Føler ik for at køber en booster, da jeg kan læse mig til det bør være muligt på 20-40min uden.

Brugeravatar

mochr
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#16 » 24. jul 2018, 20:47

Det var med 5 af de der små poser med det hvide optændingshalløj i i bunden. Og det er en Weber grillstarter, som jeg har stående på kulristen i selve grillen, mens de tænder. Og tændposerne har jeg altså liggende i selve grillstarteren...

Der var nok til at fylde de to kulbakker, men heller ikke mere. Jeg skulle også kun grille en medister, nogle majs og varme et brød, så jeg havde ikke brug for super høj varme. Hvis der skal fuld knald på grillen, og det er et helt rør med helt nye briketter tager det selvfølgelig længere tid. Men for det meste er ovenstående nok.

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#17 » 25. jul 2018, 03:49

Jeg har 'talt på knapper' om jeg skulle fortælle om min sikre og hurtige måde til optænding netop nu, hvor vi har forbud mod åben ild.

Min metode giver lynhurtigt overtændte kul og kan sende gnister op pga. varmens opdrift. Derfor håber jeg at alle er ekstremt forsigtige og evt. blot husker min metode til vi igen har normale forhold.
På den anden side synes jeg det vil være ærgerligt hvis nogen sætter sig i unødige udgifter til udstyr som let kan undværes.

Jeg lavede en prøve inde i min primitive røgovn, som jeg jo kunne holde lukket. Derfor kunne jeg være sikker på at undgå at starte en skov- eller steppebrand.

I al sin enkelhed så tager jeg en metalbeholder eller alubakke med et flademål på ca. 7x10 cm.
Jeg tænder op med sprit som skal hældes i et porøst materiale som virker som en slags væge, og hindrer at spritten kommer i kog,
Jeg bruger fint savsmuld men er sikker på at tørt strandsand eller fint grus vil kunne bruges.
Der hældes sprit på således at overfladen lige ses som et spejl.
Efter antænding anbringes grillstarteren blot over den tændte dåse, og på 12- 15 min. er kullene overtændte og klar til brug.

Tørt savsmuld i en aluform.
IMG_2084.JPG

Savsmuldet er vædet med sprit.
IMG_2085.JPG

IMG_2086.JPG

Antændt og klar til grillstarteren
IMG_2087.JPG

Det er billige briketter, da det kun var til tidtagning. De osede slemt og resten af posen ryger ud.
IMG_2088.JPG

Her er der god gang i optændingen
IMG_2089.JPG

Efter ca. 15 min. er der fuld gang i kullene som det ses her.
IMG_2090.JPG

Jeg orkede ikke at arbejde med at vende de billeder som ikke står rigtigt. Man ser sikkert alligevel systemet.

Til sidst et par advarende ord : Brug ALDRIG sprit til optænding direkte på kul liggende i grillen.
I den høje varme vi har i øjeblikket er det livsfarligt at hælde sprit på kul i grillen og derefter at tænde.
Luftblandede spritdampe kan eksplodere og give flere meter lange stikflammer når de møder ild. Da sprit har kogepunkt på lidt over 40 grC vil en solvarm grill straks få spritten til at fordampe og den vil følge vindretningen og blande sig med luft og så kan katastrofen ske.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Haspalm
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#18 » 25. jul 2018, 06:42

Jeg bruger optændingsklodserne man kan købe i netto. De er i en kasse med ca 72 stk og koster ca 13 kr i alt.
Webers rør fylder jeg op med heatbeads, så tager jeg 3 af de klodser fra kassen - stiller to ved siden af hinaden på risten i grillen, og den sidste klods ovenpå. Tænder et hjørne på den øverste klods og når ilden har fat i hjørnet sættes røret ovenpå.

Det har altid fungeret fint for mig, tager ca 20-25 minutter at få kullene klar afhængig af vejr og vind. Aldrig sprit ved grillen!!! Safety first - Always!
Haspalms PP-filosofi: Der findes ikke dårlig vejr at lave PP i - Når Englandsbådene ligger stille tænder rigtige mænd op i grillen!

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 25. jul 2018, 08:00

Haspalm skrev:Jeg bruger optændingsklodserne man kan købe i netto. De er i en kasse med ca 72 stk og koster ca 13 kr i alt.
Webers rør fylder jeg op med heatbeads, så tager jeg 3 af de klodser fra kassen - stiller to ved siden af hinaden på risten i grillen, og den sidste klods ovenpå. Tænder et hjørne på den øverste klods og når ilden har fat i hjørnet sættes røret ovenpå.

Det har altid fungeret fint for mig, tager ca 20-25 minutter at få kullene klar afhængig af vejr og vind. Aldrig sprit ved grillen!!! Safety first - Always!

Er ret præcist sådan jeg gør, er virkelig mærkeligt det så tager mig dobbelt så lang tid
Gad vide hvad jeg gør galt.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#20 » 25. jul 2018, 08:58

Der kan være stor forskel på kvaliteten af optændingsblokke.
Briketterne kan også have suget fugt, solvom det nok ikke er tilfældet med denne tørre sommer.

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 25. jul 2018, 12:44

Er de her jeg bruger.
Vedhæftede filer
F5979569-C90F-420E-9D23-9EA8F3F9D2EE.jpeg

Haspalm
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#22 » 25. jul 2018, 16:18

Også dem jeg bruger... men kan måske have noget at gøre med hvor meget læ du har omkring grillen... det lufter altid lidt her, så der er hele tiden et luft flow omkring optænderen..
Mit kul står altid indenfor, så fugten er minimal...
Haspalms PP-filosofi: Der findes ikke dårlig vejr at lave PP i - Når Englandsbådene ligger stille tænder rigtige mænd op i grillen!

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#23 » 26. jul 2018, 10:22

Har lige set at Weber reklamerer med at deres nye briketter skulle kunne tændes på 20min, er da værd at forsøge :-S

Brugeravatar

tonkan
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#24 » 26. jul 2018, 10:54

Jeg har prøvet Weber briketter og de tænder hurtigt, men jeg syntes de ryger meget under optænding
Weber Performer (2010) med Rotisserie (2012)
Outdoorchef Montreux 570 ‎(2012)

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#25 » 26. jul 2018, 12:04

tonkan skrev:Jeg har prøvet Weber briketter og de tænder hurtigt, men jeg syntes de ryger meget under optænding

Sikkert fordi de er overhældt med et eller andet, for at få dem hurtigt tændt...
Men kan jeg ikke få andet til at virke :-S

LaMancha
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Re: RE: Re: Hjælp til optænding

Indlæg#26 » 26. jul 2018, 18:45

TedDK skrev:[quote="tonkan"]Jeg har prøvet Weber briketter og de tænder hurtigt, men jeg syntes de ryger meget under optænding

Sikkert fordi de er overhældt med et eller andet, for at få dem hurtigt tændt...
Men kan jeg ikke få andet til at virke :-S[/quote]Har du prøvet nogen af alle de svar og forslag der er kommet? Hvis nej, så må det være næste skridt vel.
Using Tapatalk

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: RE: Re: Hjælp til optænding

Indlæg#27 » 26. jul 2018, 19:34

LaMancha skrev:
TedDK skrev:[quote="tonkan"]Jeg har prøvet Weber briketter og de tænder hurtigt, men jeg syntes de ryger meget under optænding

Har du prøvet nogen af alle de svar og forslag der er kommet? Hvis nej, så må det være næste skridt vel.[/quote]

Størstedelen af alle svarerne er jo det jeg gør i dag, så desværre ikke det jeg tænker vil gøre en forskel.

Brugeravatar

Mertodinlo
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#28 » 27. jul 2018, 07:18

Jeg bruger denne her:
https://www.bauhaus.dk/grillstarter-bbq ... oster.html
Hvis jeg genbruger kul, med en lille sjat nye I, så tager det 6-8 min om at starte et rør. Et helt nyt rør tager 10-12 min.

jakobv84
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#29 » 27. jul 2018, 12:50

Når jeg tænder briketter bruger jeg en turbostarter. Det virker

Brugeravatar

tonkan
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#31 » 28. jul 2018, 10:25

LaMancha skrev:

Har du prøvet nogen af alle de svar og forslag der er kommet? Hvis nej, så må det være næste skridt vel.[/quote]

Jeg har ikke problemer med at tænde mine briketter i rør, jeg sætter røret på risten over gasflammen på grillen, skal det gå lidt hurtigere kommer jeg lidt trækul i bunden af røret :-D
Weber Performer (2010) med Rotisserie (2012)
Outdoorchef Montreux 570 ‎(2012)

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#32 » 29. jul 2018, 20:01

Prøvede i dag som anbefalet, at smide et par optændingsblokke i bunden af grillstarteren, nogle stykker neden under. Et halvt rør briketter + resten fra sidste gang. 35 min tog det .1%¤

GrillKingMogenstrup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#33 » 30. jul 2018, 15:14

Har du en varmluftpistol?

Jeg bruger det til kul i en Kamado grill - den er tændt på få minutter...

Du kan købe en Grilly Billy hos tyske Steinel - det er en varmluftpistol med et fladt udblæsningsrør

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#34 » 30. jul 2018, 15:23

Nej har jeg ik og syntes måske det er lidt overkill bare for at få ild i kul, det burde ikke være en videnskab.

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#35 » 30. jul 2018, 16:33

TedDK skrev:Nej har jeg ik og syntes måske det er lidt overkill bare for at få ild i kul, det burde ikke være en videnskab.

En varmepistol er ellers god til mange forskellige ting hvis du ellers køber en der kan justeres i varmen.

Mogens1945
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#36 » 4. aug 2018, 12:01

Optænding af kullene i min kulgrill foregår nemt og hurtigt med min elektriske grilltænder, som bl.a. kan købes i Biltema her i landet.
Bemærk at tænderen findes i en lige og en bukket version (jeg bruger den bukkede version). Se billede og her på denne link):
http://www.biltema.dk/da/Fritid/Haven/G ... 000023261/

Jeg placerer griltænderen på risten eller bunden af grillen og hælder briketterne direkte ovenpå grilltænderen. Jeg hælder ikke briketterne i en traditionel grilstarter.
Hvis jeg delvist genbruger nogle briketter fra sidste grillning, så lægger jeg de nye briketter nederst og de genanvendte øverst. Der må ikke være for meget fintmateriale eller aske i genbrugskullene, da det stærkt hæmmer optændingen og forbrændingen.

Det tager kun ca. 20 minutter, så er kullene klare til grillning.
Hvis jeg har meget travlt, så hjælper jeg en sjældent gang til med at forøge lufttilførslen med en gammel kasseret hårtørrer.

Efter grillningen og nogle af briketterne evt. kan genanvendes til næste gang, så sorterer jeg kullene med en aluminiums si med høje sider og håndtag for få aske og fintmaterialer fra. Resultatet hælder jeg op i en kasseret varmefast støbejernsgryde med låg.
Låget lukker effektivt for ilttilførsel til genbrugsbriketterne og ilden går straks ud.

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#37 » 5. aug 2018, 20:11

Har fået købt en T36 gasgrill. Kæresten syntes det tog for lang tid det andet. Så nu må vi se om jeg bliver tilfreds.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#38 » 6. aug 2018, 17:10

Du skulle i stedet have købt en kamado, så får du hurtig optænding med kul uden grillstarter og du kan både ramme 450 grader og lave low'n'slow.

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#39 » 6. aug 2018, 17:50

Cyberguyen skrev:Du skulle i stedet have købt en kamado, så får du hurtig optænding med kul uden grillstarter og du kan både ramme 450 grader og lave low'n'slow.

Men gad ik bruge ret mange penge.

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#40 » 25. aug 2018, 17:26

Så fik jeg endelig prøvet Webers nye grillkul, da hjemmelavet pizza bliver bedst over kul syntes jeg, et helt rør med top klar på under 15min. Det er lige hvad jeg har drømt om ;-)

Tilbage til "Kul-/briketgrills"