Grillet fisk med grillstriber

Hvor længe skal en oksefilet have? Kan man grille rodfrugter...? Spørg om hjælp til din grillmad & tilbehør her.
Brugeravatar

Emneforfatter
verner28
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Grillet fisk med grillstriber

Indlæg#1 » 4. jul 2018, 20:07

Hej
Jeg har en Big Green Egg med en grillgrate til.

Hver gang jeg griller fisk såsom laks, dorade og ørreder bænder de på. Skindsiden brænder fast og ryger af når jeg vender fisken.

Hvad er tippet, der aldrig slår fejl, hvis jeg vil have en fisk med flotte grillstriber? Skal jeg stege ved direkte eller indirekte varme, med eller uden underlag, stærk eller svag varme osv.?

Det ville være så godt at kunne servere en fisk eller fileter med de flotteste brune grillstriber

Brugeravatar

aammat
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Grillet fisk med grillstriber

Indlæg#2 » 4. jul 2018, 20:38

Uden at have brugt en BGE før er mit bud for kraftig varme, når det er sagt er der også meget forskel på hvor "fed" laks og ørreder er.. Min begrænset erfaringer siger opdræt er federe end vildt fangede og klare derfor bedre varme grundet fedtlaget mellem skind og fiskekød.. Skal dog nævne at mine erfaringer er for vildt fangede fisk i Grønland, har nemlig ikke fangede nogen her i dk efter jeg er flyttet herned.. :-(
Og, ja det sprøde skind er også en skøn spise..

jakobv84
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 5. jul 2018, 19:07

Jeg grillede laks på min BGE i går. Direkte varme men med hævet rist så den var længere fra kullene. Ca 400F og 4min først med skindsiden oppe og så yderligere 4-5 min med skindsiden nedad. Intet der hang fast!

JCL7000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 6. jul 2018, 19:29

Når jeg griller fisk, eller andet som har tendens til at hænge i sørger jeg for at både grillrist og kødet har fået et tyndt lag olie inden det kommer på.
Det skal selvfølgelig være tørt for saft inden der smøres olie på. Så slipper det altid nemt, og man får flotte striber.

Jeg bruger en Weber Q med støbejernsrist.

Tilbage til "Hjælp til maden..."