Udstyr: 3 delt støbejernsrist - er der noget ved det?

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill
Brugeravatar

Emneforfatter
burningmeat
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Udstyr: 3 delt støbejernsrist - er der noget ved det?

Indlæg#1 » 21. mar 2018, 19:20

Foråret skulle - trods sne - være på vej. Sidste år gjorde jeg det ikke, men jeg er fristet af en tredelt støbejernsrist, men er der nogle af jer andre, der har erfaringer med sådan en fætter :-)

Billede

Via: https://grillbutikken.dk/grillriste/3-delt-rist-til-alle-57cm-grills

Er der noget ved den? Er den OK at gøre ren? Andre erfaringer?
Weber 57 cm kuglegrill 2011
Maverick Wireless Barbecue Thermometer ET-732

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Re: Udstyr: 3 delt støbejernsrist - er der noget ved det?

Indlæg#2 » 21. mar 2018, 19:47

Jeg har haft sådan en.

Den fungerer rigtig godt og er rimelig nem at rengøre.
Den eneste anke, var egentlig at værktøjet til at løfte risten med ikke passede ordentligt i, men det tog kun et par strøg med en fil at rette til.

Skulle jeg have en kulgrill lige, ville jeg gerne have sådan en rist igen.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 22. mar 2018, 09:08

Jeg har sådan en, men kunne lige så godt have haft en uden inddeling, da jeg alligevekl aldrig skifter de enkelte dele
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 23. mar 2018, 01:30

Det giver efter min mening mindre griillareal, da langt de fleste nok ville vælge ikke at placere maden oven på samlingerne pga. grillstriber.

Soren123
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 23. mar 2018, 21:16

Vi har sådan en på kullgrill (57" weber)
Er faktisk godt tilfreds, når vi bruger den. Rengøring er en leg og den er god til at holde nogenlunde konstant temp i grillen grundet de 11kg jern i den :-) -
Den er også rigtig godt når man f.eks. laver pizza på den(med pizzasten/skamol plade) - har ikke andre fødevare godkendte metal/varme-genstande jeg kan bruge til at holde temperaturen oppe.. Så her kunne vi se en MARKANT forskel, kontra normal riste, på vores resultater.

Købte med plade også, dog har jeg ikke rigtigt brugt denne på den.

Kan også 100% genkende, at det medfølgende løfte værktøj fungere elendigt ab fabrik, især hvis risten er brugt lidt og ikke klinisk rengjort, så er tolerence (på vores i hvert fald) alt for lille til at være funktionel.

Den giver flotte (i min mening) grillmærker, på kød. noget bredere end den normale stålriste fra weber.
Ved ikke om grillarealet kan blive et problem for nogle kosmetisk som cyberguyen nævner, men da vi sjældent bruger mere end 2 af de 3 zoner på vores - har vi ikke oplevet det som et problem :-)

snielsen43
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#6 » 24. mar 2018, 16:23

Har også en til min 57'er. Superlækker rist, flotte striber den giver. Desværre har jeg kommet til at efterlade den i det fri, så den nu er pænt rusten :(

Håber den kan reddes med cola, kraftig børste og en ny seasoning.
Charbroil T-47G og Weber OTG 57

Soren123
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#7 » 25. mar 2018, 00:51

Du reder den nemt, stålbørste først, få alt snask væk. Varm grill godt op med den i og pensel rigeligt med olie flere gange.
Lad den køle ned, stålbørste igen og smør den derefter godt ind i olie.. God som ny:)

Tilbage til "Kul-/briketgrills"