Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Pulled pork på Dancook
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Brugeravatar

Alder: 39
Geografisk sted: Horsens
Nu skulle det prøves - den nærmest sagnomspundne pulled pork. Desværre passer JBIs fantastisk flotte forlænger ikke på en Dancook, så udfordringen var at se om det kunne lade sig gøre uden "hjælpemidler"

Forberedelserne startede i går aftes. Her er en nakkefilet fra Metro og en hjemmelavet rub fra Steven Raichlens bog
Billede
Stegen pakkes ind i vitawrap og stilles i køleskabet natten over
Billede
Grillen gøres klar. Briketterne stilles op i en dobbelring, a'la morfmir. Jeg bruger Headbeats.
Billede
I en del andre indlæg om pulled pork har jeg set at folk har tændt op med brugte briketter i en grillstarter, men jeg vil forsøge at tænde op direkte i grillen, så her er placeret 2 optændingsblokke. De skal selvfølgelig brænde helt ned inden kødet ryger på.
Billede
Med 2 ringe af briketter er der ikke plads til min drypbakke, så der ryger en mursten i som afstandstykke, så drypbakken netop kan være der.
Billede
Lidt røg skal der også til, så der laves 2 aflange pakker af træpiller fra Harald Nyborg, der pakkes ind i sølvpapir og prikkes med en gaffel. Rygepakkerne placeres ovenpå briketterne.
Billede
Billede
Dagen starter ved 8.30 tiden, hvor solen står op! De 2 optændingsblokke antændes og i mellemtiden tager jeg kødet ud af køleskabet og laver en kop kaffe! Kl 9 er optændingsblokkene brændt ned, og kødet placeres på grillen. Det termometer, der ikke sidder i kødet, bliver holdt fast på risten med afisoleret installationskabel!
Billede
Jeg starter med topspældet fuldt åbent for at få temperaturen op. Kl 9.30 er temperaturen i grillen 58 og kødet er 5 grader. Det begynder at dufte af røg fra træpillerne.
Kl 10 er temperaturen i grillen steget til 100 grader, og spjældet lukkes halvt i. Der er fint gang i briketterne, når man kigger gennem hullerne i spjældet.
Et kvarter senere er temperaturen oppe på 109 grader. For at reducere varmen lukkes topspjældet helt og der sættes 4 værkstøjskroge i klemme under låget, for at give en smule luft.
Billede
10:40 Temperaturen er nu 119 grader i grillen og 29 i kødet. 2 af krogene fjernes.
11:00 125/37 - temperaturen stiger stadig. Jeg åbner låget og sprayer steg og de ældste briketter med æblecidereddike for at få temperaturen ned.
11:10 130/41 - nu er temperaturen for alvor blevet for høj, og samtidig skal der handles ind! Gode dyr er rådne, så de sidste kroge fjernes, så der kun kommer luft ind hvor ledningerne til termometeret går ind.
12:50 Hjemme igen! Temperaturen er nu faldet til 114 grader i grillen og 66 i kødet. Så burde kødet have nået det berømte plateau. Stegen sprayes igen med æblecider eddike. Det er tydeligt at briketterne nu ikke brænder så kraftigt.
13:20 101/69. Temperaturen er blevet lidt lav, så de 4 kroge sættes i igen.
13:35 110/69 - temperaturen er god igen, og krogene fjernes
15:30 109/73 - det er søreme et langt plateau!
16:45 101/73
17:50 100/71 - den er gal! Briketterne i den ene side er gået ud. Topspjældet åbnes for at give mere varme.
19:00 Temperaturen falder stadig. Der ryger en håndfuld nye briketter oven i de tændte, og et par tændte briketter flyttes over hvor ilden er gået ud
19:30 135/70 - så er der gang i varmen igen. Plateauet bør være overstået nu, så jeg tør godt give den lidt mere varme. Sulten er også ved at melde sig
20:30 Så er kødet 90 grader! Det tages af, og her er resultatet:
Billede
Efter 20 minutters hvil i sølvpapir trækkes grisen - tydelig røgring.
Billede
Billede
Så er der serveret!
Billede
Resten af kødet klar til at blive sat på køl til frokost i morgen, og lidt til fryseren
Billede

Selvom den ene side gik ud, er jeg tilfreds med resultatet. Jeg tror fremgangsmåden næste gang bliver:

Samme opstilling som denne gang
Opvarmning til 100 grader med topspjæld fuld åbnet
Spjæld lukkes helt
Temperaturen holdes mellem 100 og 110 grader ved at montere/fjerne værktøjskroge

Titel:
Grillguru mester
Grillguru mester

Alder: 37
Geografisk sted: Køge
Det ser lækkert ud. Godt klaret. Velkommen til PP-klubben. Nu kan du også få et PP-mærke i din signatur.

Har selv lavet PP en gang og det var før jeg fik en JBI-forlænger. Der skal lidt mere hekseri til men det går.

OTG 57 cm grå limited edition aug 2007 med JBI-smoker
OTG 47 cm feb 2007 (øv 57cm kan ikke komme ind i campingvognen)
Smokey Joe Gold maj 2007 (picnic)
Q120 marts 2008

Senest rettet af ladybird 28. dec 2007, 00:03, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Rutineret medlem
Rutineret medlem

-

Senest rettet af RobberDK 15. okt 2008, 23:05, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Alder: 40
Geografisk sted: Nordjylland
Kanont Chrille, det er godt at se en medgriller med en Dancook. Nu må JBI se at komme ind i kampen og få lavet en forlænger til den type grill også :)

Jeg skal også ha prøvet det der "trukket svin" men det bliver først når vi kommer til foråret, det er for koldt at rende ude og checke temperatur hele tiden nu.

/Ernst

Senest rettet af ErnstS 28. dec 2007, 01:03, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Brugeravatar

ErnstS skrev:
Jeg skal også ha prøvet det der "trukket svin" men det bliver først når vi kommer til foråret, det er for koldt at rende ude og checke temperatur hele tiden nu.

Du skal bruge 2 trådløse termometre, eller placere termometeret foran et vindue, så du kan se det indefra! Men, ja, det er koldt udenfor - specielt når man liiige skal liste ud og kigge, uden jakke på!

- Jan

Titel:
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Geografisk sted: Nordjylland
Man er vel nysgerrig :)

Det må på en eller anden måde kunne lade sig gøre at få produceret noget extraudstyr til vores Dancook's

Det holdt lidt hårdt at få presset låget ned over gåsen her i mandags :)

/Ernst

Titel:
Administrator
Administrator
Brugeravatar

Alder: 49
Geografisk sted: Nordbornholm
Det set sgu da godt ud og du har nu bevist man ikke behøver en masse ekstra udstyr. :lol:

Godt gået.

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Grillguru mester
Grillguru mester

Alder: 52
Geografisk sted: Skovlunde
Billede

Titel:
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Alder: 41
Geografisk sted: Tølløse
Flot resultat. Og god ide med tærpillerne i folie. Giver det en bedre røg udvikling en hvis de bare ligger løst oven på gløderne. Har du forsøgt bare at de ligger på briketterne uden folie? Når jeg laver pp har jeg bare nogle klodser liggende på gløderne.

/Thomas

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Alder: 54
Geografisk sted: Nykøbing sj
Meget flot resultat :D Det bliver jeg nød til at prøve inden længe. Normalt har jeg altid brugt min Q300 til PP, men nu tror jeg at Dancooken skal på job.

Af mad på fad og vin i glas, er lidt for lidt, præcis tilpas. (af PH)

Masser af lækre opskrifter i GrillGalleriet..Klik her

Billede

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Brugeravatar

morfmir skrev:
Flot resultat. Og god ide med tærpillerne i folie. Giver det en bedre røg udvikling en hvis de bare ligger løst oven på gløderne. Har du forsøgt bare at de ligger på briketterne uden folie? Når jeg laver pp har jeg bare nogle klodser liggende på gløderne.

Den første gang jeg brugte træpillerne lagde jeg dem løst ovenpå briketterne - problemet var at jeg ikke kunne få ret mange til at ligge der. De fleste faldt ned og landede i askeskålen, og kom derfor aldrig til nytte. Derfor har jeg siden pakket træpillerne ind. Så det er ikke for at få bedre røg, men simpelthen for at udnytte pillerne (og så er rengøring efter pillerne enormt nemt bagefter)

Hvis jeg havde haft nogle klodser af røgtræ liggende havde jeg også bare placeret dem ovenpå briketterne.

- Jan

Titel:
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Brugeravatar

Alder: 63
Geografisk sted: Hundested
Ja lækker er det da ud, mon ikke man skal prøve det en dag....

3 urtepotter, en fiskestang, masser af ukrudt mellem fliserne, 2 rustne baljer, 1 tom ølkasse, 5 mursten. 1 raket-afyrings-rampe

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Geografisk sted: odsherred
det er kanont at se din ihærdighed og gå på mod!
og lækkert ser det ud må man sige :MUMS:

men er det ikke meningen at briketterne skal have været tændt, så slukket igen,
så alle div. stoffer i briketterne er væk, og ikke kommer i kontakt med kødet?

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Geografisk sted: Viborg
Citat:
men er det ikke meningen at briketterne skal have været tændt, så slukket igen,
så alle div. stoffer i briketterne er væk, og ikke kommer i kontakt med kødet?

Det plejer jeg ihvertfald at gøre, men hvis det ikke er nødvendigt så vil jeg næste gang bruge nye briketter, da de er næmmere at få til at tænde.

Titel:
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Geografisk sted: Holstebro
Jeg er meget tæt på at få mig taget sammen til at få lavet PP.
Hvad kullene angår skal man tænde dem først og så slukke dem igen?
Og hvormange går der til? 10 timer er jo lang tid.

Q 220
One-Touch Gold 57 cm
One-Touch Silver 57 cm

Titel:
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Geografisk sted: Tølløse
Jeg bruger altid helt nye briketter. Det giver ingen dårlig smag. Jeg har faktisk flere steder set at de store amerikanske grill guruer anbefaler af man lader en lille håndfuld tændte briketter tænde resten, imens kødet ligger på grillen. Det skulle angiveligt være godt for smagen.

/Thomas

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Brugeravatar

kamado skrev:
men er det ikke meningen at briketterne skal have været tændt, så slukket igen, så alle div. stoffer i briketterne er væk, og ikke kommer i kontakt med kødet?

Der er ingen tvivl om at det vil være det bedste, men jeg tror ikke det kan lade sig gøre med en "standard" kuglegrill. Jeg oplevede ikke nogen bismag, men jeg tror også Headbeats briketterne er af høj kvalitet, og nok ikke indeholder resten af lim eller andre underlige ting.

Man ser jo også flere steder (fx i ham-der-spiller-trompet bogen) af det anbefales løbende at tilføje nye briketter når man langtidsgriller.

- Jan

Titel:
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Geografisk sted: odsherred
chrille
jo da, det kan sagtens lade sig gøre--- at starte dem op, så kvæle dem igen lige når de
er varme, man gør det på forhånd evt flere dage inden.
-og ja det er rigtigt mange steder, også i usa, vises hvordan man lægger helt friske
briketter ned til de tændte. Og det er ikke smagen, men de forskellige stoffer der skal
brænde af jeg er bekymret for. Man kan ikke smage dem. Men hvis du spørger hvilken
som helst briket producent, inkl Australian Char, som producerer heat beads, om evt
stoffer i briketter der afgives ved optænding fra selve briketten, så lukker de i som et
østers og vil ikke nærmere ind på det....
Prøv selv at kontakte dem som privatperson i australien pr mail..!
Jeg blev henvist til den danske importør Frits Schur, som ikke svarede----

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Grillguru mester
Grillguru mester

Alder: 52
Geografisk sted: Skovlunde
I Weber's nye kogebog "The art of charcoal grilling" (Fed bog, anbefales) er der opskrifter med minion-optænding, så det er ikke noget Weberfolkene er så bange for mere... men hele den diskussion er nærmest af religiøs karakter 8)

Titel:
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Brugeravatar

Alder: 42
Geografisk sted: fårevejle
Hej. Det lugter ihvertfald ikke "sundt" når man tænder op i sådan en gang headbeats.

Genesis E-330
Performer med gast. 57
One Touch Gold 57
Weber Go-Anywhere
JBI's jule forlænger

Titel:
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Brugeravatar

Geografisk sted: Stationen i Stakroge
I en af de mange tidligere diskutioner herinde netop om dette emne, blev der linket til en amerikansk undersøgelse som vist nok viste at Heat Beads var en af de "sundeste" når det kom til kemikalier.

Men ellers brug kul hvis man er bekymret, så er der ikke samme problemer.

Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Alder: 50
Geografisk sted: Støvring
Jeg var lige i Metro igår - købte en nakkefilet på 2,5 kg til 80 kr. Og hvad laver man så - PP.
Men jeg bryder mig ikke om optænding med "nye" brikketer - istedet har jeg tændt et rør og slukket dem igen. Jeg vil så løbende supplere 57éren med disse "brugte" kul.

Eneste problem er jo så, at man ofte skal løfte låget for at tilsætte kul, samt at det hele ikke går pr automatik som i en komado. Men resultatat er udmærket

One touch Gold 47 1998, One touch Gold 57 2003, Smokey-Joe 2005

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]