Electrolux EKM9000 vs Bjørn Teddy

Mangler du en opskrift på pizzadej? Eller kanelsnegle? Hvad er gluten? Læs mere om bagning på grill her.
Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Electrolux EKM9000 vs Bjørn Teddy

Indlæg#51 » 4. sep 2016, 21:56

prause skrev:Tak Jan. Fantastisk fin test og video (Lars er med sikkerhed stolt af dig...).
Hvis du mod forventning stadigvæk vil sælge din Bjørn så er jeg formentlig interesseret.

Jeg har ikke afgjort med mig selv endnu, hvilken af de to maskiner som bliver.

Mest sandsynligt er det EKM9000, som bliver solgt. Simpelthen fordi værdimæssigt bør det blive en win-win.

Bliver det Teddy'en, skal jeg nok huske på dig.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#52 » 4. sep 2016, 22:39

God og saglig gennemgang af de to maskiner. Det vil givet være en god hjælp til dem der skal ud og investerer i en røre / æltemaskine, og har en af de to i tankerne

Ib M

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#53 » 5. sep 2016, 21:59

benzon1960 skrev:Jeg har ikke hørt videre fra Thomas m.h.t. testning. Skyldes formentlig, at han har solgt eller er ved at sælge jf. denne fra DBA: http://www.dba.dk/electrolux-ekm9000-ha ... 027119538/

Så må man håbe, at den næste ejer bliver mere glad trods den tilsyneladende defekt/mislyd... :-?

Jeg kan dog stadig lave en æltetest af EKM9000 mod Teddy - formentlig i morgen. Opdatering følger.

Korrekt - jeg har valgt at sælge maskinen. Jeg vil dog nødigt beskyldes for at sælge en defekt maskine. Jeg er overbevist om at min maskine er working-as-designed. Og som din test også viser, er der mislyde fra din maskine også. Jeg kan ikke vurdere hvad årsagen er til at din maskine klarede 1kg mel-dejen. Måske er det fordi du kører ved højere hastighed end jeg gjorde. Jeg kørte på laveste hastighed for at bevare gluten strengene bedst muligt. Det bør man nok ikke på den maskine.

Jeg har fået mig en Teddy i stedet for. Det er en markant bedre fornemmelse af kvalitet.
Den står i øvrigt klippesolidt plantet på bordet når jeg kører dejkrogen ved højeste hastighed .. Derudover kan jeg kun få min dB app på telefonen til at vise 53-55 dB på Teddy, hvor EKM9000 viste 72-74dB.
Meget tilfredsstillende!

Det viser bare at sådan noget er meget subjektivt - også selvom man indspiller en video af det. :-)

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#54 » 6. sep 2016, 00:57

groblot skrev:[quote="benzon1960"]Jeg har ikke hørt videre fra Thomas m.h.t. testning. Skyldes formentlig, at han har solgt eller er ved at sælge jf. denne fra DBA: http://www.dba.dk/electrolux-ekm9000-ha ... 027119538/

Så må man håbe, at den næste ejer bliver mere glad trods den tilsyneladende defekt/mislyd... :-?

Jeg kan dog stadig lave en æltetest af EKM9000 mod Teddy - formentlig i morgen. Opdatering følger.

Korrekt - jeg har valgt at sælge maskinen. Jeg vil dog nødigt beskyldes for at sælge en defekt maskine. Jeg er overbevist om at min maskine er working-as-designed. Og som din test også viser, er der mislyde fra din maskine også. Jeg kan ikke vurdere hvad årsagen er til at din maskine klarede 1kg mel-dejen. Måske er det fordi du kører ved højere hastighed end jeg gjorde. Jeg kørte på laveste hastighed for at bevare gluten strengene bedst muligt. Det bør man nok ikke på den maskine.

Jeg har fået mig en Teddy i stedet for. Det er en markant bedre fornemmelse af kvalitet.
Den står i øvrigt klippesolidt plantet på bordet når jeg kører dejkrogen ved højeste hastighed .. Derudover kan jeg kun få min dB app på telefonen til at vise 53-55 dB på Teddy, hvor EKM9000 viste 72-74dB.
Meget tilfredsstillende!

Det viser bare at sådan noget er meget subjektivt - også selvom man indspiller en video af det. :-)[/quote]

Thomas - jeg tror ganske enkelt ikke, at din dB måling med telefonen er retvisende. 3 dB svarer til en fordobling i lydstyrken, og de målte niveauer skulle altså indikere, at EKM9000 larmer seks gange så højt som Teddy'en. Det lyder ikke realistisk. Hvilken app bruger du resp. hvilken telefon?

Jeg synes egentlig heller ikke, at din konklusion mht. til mislyd er korrekt. Maskinen har ikke mislyde, men man kan provokere den til det. Tænker man nærmer over omstændighederne, er det jo udtryk for, at maskinen er på overarbejde. Teddy'en har en overbelastningssikring - som dog ikke virkede i mit tilfælde for et par år siden, hvor gearhovedet knækkede, og kun takket været Frederiks ukuelige indsats blev udskiftet formedelst kr. 3.100.

På en EKM9000 kan du høre tandremmen "smutte", hvis belastningen bliver for høj. Du har så følgende muligheder: reducere dejmængden og f.eks. køre den ad to omgange, tilsætte mere væde eller justere hastigheden. Efter min opfattelse ikke en egentlig fejl ved maskinen.

Hastighedsvalget anbefales af Electrolux til styrke 7 for gærdej. Jeg fandt, at det var vel hurtigt, og synes klart, at man opnår en bedre æltning og undgår en unødig høj dejtemperatur ved en lavere æltehastighed - i videoen styrke 4,5. Der er der ingen problemer af nogen art, og EKM9000 klarer opgaven på niveau med Teddy'en.

At du oplevede problemer med æltning på laveste hastighed er måske nok lidt skuffende, men retfærdigvist må det slås fast, at så lav en æltehastighed ikke er i overensstemmelse med maskinens brugsanvisning. På det område er Teddy'en meget mindre følsom.
".

Emneforfatter
groblot
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#55 » 6. sep 2016, 06:56

Jeg siger ikke at der er 20 dB forskel på lydniveau. Jeg ved godt at telefon apps til måling af lydniveau er upræcise - det er dog bemærkelsesværdigt at udslaget varierer så meget mellem de to maskiner. Jeg har oplevelsen af at lydniveauet er meget lavere med Bjørnen. (Hvilket konen i øvrigt bekræfter)
Appen hedder dB Meter Pro og det var på en iPhone 5s

BSP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#56 » 6. sep 2016, 13:27

benzon1960 skrev:
prause skrev:Tak Jan. Fantastisk fin test og video (Lars er med sikkerhed stolt af dig...).
Hvis du mod forventning stadigvæk vil sælge din Bjørn så er jeg formentlig interesseret.

Jeg har ikke afgjort med mig selv endnu, hvilken af de to maskiner som bliver.

Mest sandsynligt er det EKM9000, som bliver solgt. Simpelthen fordi værdimæssigt bør det blive en win-win.

Bliver det Teddy'en, skal jeg nok huske på dig.

Hvis du ender med at sælge EKM9000, må du gerne give mig besked! .1%¤

GasCan
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#57 » 20. okt 2016, 09:38

Hej

Seriøs tråd, tak for alle jeres erfaringer.

Jeg bager rugbrød og 100%-hydrerede surdejsbrød på Assistent - fuld hastighed fra starten.

Jeg vil have mere kapacitet og jeg er 100% sikker på at en 20-liters Bjørn kan leve 100% op til kravene, men den er for dyr, +30 kilo er for meget.

Kender I til disse røremaskiner og dejæltere? Jeg frygter at røremaskinerne ikke har Bjørnens unikke måde at ælte på og at dejælterne er mest beregnet til pizzeriaer.

https://cateringinventar.dk/produkt-kat ... emaskiner/

VH Tim
//Tim

Tattoomann
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#58 » 20. okt 2016, 18:22

Jesper Christensen
6705 Westjylland
KCBS Certified BBQ Judge

http://www.facebook.com/KcbsScandinavia

https://m.facebook.com/BbqTeamWestCoastDk
Primo XL oval

bskaarup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#59 » 21. okt 2016, 10:46

Eller http://grillbutikken.dk/storkokken-catering-cafe/171-roremaskine-20l-dobbelt-funktion
Der står "Vi har ofte en demo-maskine til salg - ring for tilbud"

ferr31
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#60 » 2. sep 2017, 09:15

Nu ved jeg godt det er en gammel tråd, men for dem der ligesom jeg har købt maskinen kan det måske være til hjælp.
Min hakkede også over i tandremmen, det er nu klaret med 4 små spændeskiver ;-)
Jeg tog låget af for at se hvad der skete mens den kørte og kunne konstaterer at hvis jeg trykkede ned på pladen hvor motoren er mont. blev tandremmen lige det strammere så den ikke takker over.
Jeg har så lagt en skive oven på gummiophænget der er lidt større end gevindstykket og der efter en skive der passer til skruen så den trykker på den nederste skive.
Dette er kun gjort på de 2 bagerste skruer.

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#61 » 2. sep 2017, 15:33

Herlig løsning og nem at gå til.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
".

Tilbage til "Brød og kager"