Natural lump charcoal - BBQ Joe Best American

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill

Emneforfatter
Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#1 » 12. jan 2016, 11:57

Jeg er flittig bruger af briketter og gas, men har nu investeret i et kamado grill.

Så nu må det også være på tide at jeg får taget min Grillguru.dk mødom ;-)

Flere herinde skrive at de benytter trækul "Best of the West" fra Bauhaus, men de er ikke på lager i nærheden og koster 129,95 for 7 kg.

Jeg har købt min Kamado Joe Webhallen.com og i den forbindelse så jeg at de har nogle "BBQ Joe Best American Quebracho Blanco Steakhouse Charcoal 15Kg" til 160 kr. Så dem valgte jeg at købe med. Der er gratis fragt hvis man afhenter i deres butik i kbh.

Selve kul stykkerne er på størrelse på min hånd og nogle lidt mindre, som det fremgår af billedet.

Der er meget tale om at have "neutrale" kul, men jeg har ingen erfaring på det punkt og ved derfor ikke hvor meget ordet "neutralt" indeholder.

Skulle der være nogle herinde som har prøvet de omtalte kul og kan give deres besyv med.
Jeg kunne nemlig godt tænke mig at vide om det er et godt køb, eller om de som udgangspunkt giver for meget smag.

BBQ Joe Best American Quebracho Blanco Steakhouse Charcoal 15Kg.png
BBQ Joe Best American Quebracho Blanco Steakhouse Charcoal 15Kg.png (214.09 KiB) Vist 6264 gange

BBQ_Joe_Best_American_Quebracho_Blanco_Steakhouse_Charcoal.jpg
BBQ_Joe_Best_American_Quebracho_Blanco_Steakhouse_Charcoal.jpg (19.84 KiB) Vist 6264 gange

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Re: Natural lump charcoal - BBQ Joe Best American

Indlæg#2 » 12. jan 2016, 17:09

Umiddelbart ser det ud som pæne store stykker, men det stykke nedadtil klokken 5 synes jeg ser ret brunt ud og det kan være fordi det ikke er svidet godt nok. Men det kan også bare være billedet der snyder.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

Dadski
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 12. jan 2016, 19:36

Men tillykke med dyret, den skal du nok få fornøjelse med - KJ er en super god Kamado :-)

Neutrale kul betyder blot at de ikke afgiver så meget kul-smag til maden. Jeg kender ikke disse kul, men du må bare kaste dig ud i det, og husk at lade grillen (og kul) blive godt gennemvarm, tænd op en time før du skal bruge den.

Hvis du skriver "trækul" eller lign. i søgefeltet vil du få masser af hits
Yoder YS640 - GMG Daniel Boone (Wifi) - Kamado Joe Classic, Black Edition - Weber Go Anywhere -

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 12. jan 2016, 19:58

Cyberguyen skrev:...eller om de som udgangspunkt giver for meget smag.

Velkommen til grillguru.

Og velkommen til kamado-verdenen.
Jeg kender ikke disse kul, så der kan jeg ikke hjælpe dig.
Det med kul og røgsmag, er jo helt op til dig.
Nogle retter har man måske ikke lyst til så meget røgsmag i. Så er det godt med nogle neutrale kul.
Men (meget ofte) andre retter kan jo have gavn af lidt røg.
Derfor er det super at have nogle kul med mere smag. Så hav gerne mindst to slags kul hjemme altid.

Ellers kan du jo supplere de neutrale med ryge-flis, ryge-smuld eller chunks.
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Brugeravatar

Dadski
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 12. jan 2016, 20:01

Og lige en ting, du må ikke hælde dine kul op i grillen, da der sikkert ligger en del kul-støv i bunden af posen, som kan give en grim smag.

Du skal blot tage dem fra toppen af posen og lægger dem over i grillen, så undgår du at få kul-støv med.

Sent from my iPad using Tapatalk
Yoder YS640 - GMG Daniel Boone (Wifi) - Kamado Joe Classic, Black Edition - Weber Go Anywhere -

Emneforfatter
Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 12. feb 2016, 19:57

Nu har jeg nørdet lidt med de kul jeg købte fra Webhallen.com og samtidig har jeg også købt en 10 kg pose kvalitetskul fra Grillbutikken.dk

Når man står med de to forskellige typer kul i hånden, så er der MEGET forskel på dem. Grillbutikkens kul "skinner" helt rent i overfladen og dem fra Webhallen er matte. Der er også tydeligt forskel på vægten af de to typer kul.

Men hvilken type kul er bedst? :?:

Jeg har valgt at forsøge med at regne massefylden ud på de to typer kul, da det måske kan svare på nogle af mine spørgsmål.

Først vejer jeg en nogenlunde lige stor klump kul på min digitalvægt:

Grillbutikken: 19 g
Webhallen: 50 g

Herefter lægger jeg dem ned i en kop vand for at måle hvor meget vand de fortrænger.
Det giver en mere præcis måling af deres rumfang.

Grillbutikken: 72 ml
Webhallen: 69 ml

Det viser med tydelighed at jeg har fundet 2 stykker kul med næsten samme størrelse - Jeg gentog forsøget 3 gange for at imødekomme usikkerhed i målemetoden.

Når man så regner på det, så er massefylden ca. følgende:

Grillbutikken: 0,264 kg/l
Webhallen: 0,724 kg/l

Hvis man slår massefylden for trækul op på nettet, så er den 0,208 kg/l
Så kul fra Grillbutikken passer nogenlunde med massefylden for trækul. Det er et levende materiale og dermed vil der være noget usikkerhed.

Men er der nogen som kan svare på, hvorfor kul fra Webhallen.com så meget tungere?

De kan brækkes nemt over og er slet ikke brune, men de vejer 2,5 gange mere end dem fra Grilbutikken og umiddelbart brænder Webhallens også længere.

I daglig brug synes jeg der er lidt mere bålsmag med dem fra webhallen og de ryger lidt mere under optænding. Til gengæld slår dem fra Grilbutikken flere gnister, når jeg tænder med looftlighteren.

Jeg har ikke nogen forudsætning for at teste om den ene type er bedre end den anden. Men jeg hælder måske lidt mere Webhallens kul.

Til gengæld er posen fra Webhallen sikkert blevet kastet rundt under transport til Danmark, for der er meget kulstøv og mange små stykker tilbage i bunden.

Vil man kunne tænde begge typer kul og måle brændetiden på dem, med en metode som er relativ målesikker?
Brændetiden er vel ikke repræsentativ for den energi som de indeholder? Den ene kan jo brænde hurtigere og varmere.

Kom meget gerne med lidt indspark [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Herunder er et billede af begge de testede stykker kul:

Webhallen kul til venstre

kul.jpg
kul.jpg (19.97 KiB) Vist 5873 gange
Senest rettet af Cyberguyen 12. feb 2016, 22:34, rettet i alt 1 gang.

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 12. feb 2016, 21:09

Jeg foretrækker helt klart de tungeste kul.
Lette kul er som dem man køber i HN og brænder ikke nær så godt som de tunge.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Nexø
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 12. feb 2016, 21:31

Hej.

Jeg bruger til dagligt 2 typer kul præcis som du beskriver.
Til langtidsstegning bruger jeg weber steakhouse kul, de er ret tunge og brænder meget stabilt over lang tid. Suverænt de bedste kul jeg har prøvet.
Når det skal gå hurtigt og der skal steges bøffer, mørbrad eller lignende bruger jeg dem fra Harald Nyborg, kvaliteten er ikke verdens bedste, men de er hurtigt varme og afgiver en god smag. Og med en kilo pris under 8 kroner kan jeg godt leve med at der er forholdsvis mange små stykker i poserne.
Griller på følgende:

Big Green Egg Large
Weber Genesis E-330
Weber Smokey Joe
Weber Performer M/Gas
Weber Q 1000

Charbroil Big Easy

Emneforfatter
Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#9 » 13. feb 2016, 10:22

Er der nogen som kender http://www.traekul.dk og ved om det er de tunge kul som de sælger?

Jeg har jo ikke lyst til at bestille 50 kg lette kul med fri levering, hvis jeg står og skal bruge de tunge. :-?

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#10 » 13. feb 2016, 10:55

Cyberguyen skrev:Er der nogen som kender http://www.traekul.dk og ved om det er de tunge kul som de sælger?

Jeg har jo ikke lyst til at bestille 50 kg lette kul med fri levering, hvis jeg står og skal bruge de tunge. :-?

Der er indtil flere herinde der har lager for traekul.dk så du kan helt sikkert hente en enkelt sæk i dit nærområde (måske du skal køre lidt).

.
Torp Hedehusene

Emneforfatter
Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 13. feb 2016, 13:12

Det var bare lettere at spørge en grullguru herinde, end at skulle ud og køre [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Fuglsang
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 14. feb 2016, 19:44

Torp Hedehusene skrev:
Cyberguyen skrev:Er der nogen som kender http://www.traekul.dk og ved om det er de tunge kul som de sælger?
.

Jeg har de sidste 3 år stort set kun anvendt disse kul. Bestiller de minimum 50kg af gangen (og der får man jo hurtigt brugt), leverer flinke Hasim dirkete på din bopæl - modtager Mobile Pay, hvis du ar glemt at hæve kontanter...

Jeg kan anbefale disse kul
Hilsen Birdie NamNam

"Who is General Failure, and why is he reading my drive?"

Emneforfatter
Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#13 » 14. feb 2016, 20:44

Men er de lette eller tunge? [smilie=bluecolorz5_pdt_14.gif]

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#14 » 15. feb 2016, 10:25

Jeg har prøvet rigtig meget trækul. Lette, tunge, smagsneutrale, røgfyldte, store stykker, små stykker samt ren smulder.

TBS grillkul er, hvad jeg er endt med. De ligger i den lette ende. De er optændingsvillige, og de er smagsneutrale. Stykkerne er en god blanding af store, mellem og små stykker.

Jeg synes det er klart at foretrække at have nogle neutrale kul som basis. Så kan man altid selv tilsætte røgtræ efter behov.

Mange andre mærker har ofte skuffet mig, da man jævnligt støder på en pose, hvor det er mest smulder og støv eller en pose fuld af grene, som ikke er svirret ordentligt.

Men det er klart, at skal man grille ved meget høj temperatur (pizza) eller over lang tid (PP), så er der selvfølgelig ikke samme mængde energi i lette kul som i tunge. Derfor skal fireboxen også fyldes HELT op, når man bruger TBS kul til den slags.
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Djon
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 15. feb 2016, 13:28

Cyberguyen skrev:Men er de lette eller tunge? [smilie=bluecolorz5_pdt_14.gif]

Lette! I hvert fald for to år siden da jeg sidst brugte dem.
Primo Oval XL
Ique 110 temp. controller

Tilbage til "Kul-/briketgrills"