behandling af ny gasgrill

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
hniel
Rutineret medlem
Rutineret medlem

behandling af ny gasgrill

Indlæg#1 » 20. sep 2013, 11:56

Hejsa

Hvordan behandler i en ny gasgrill i rustfri ?
Giver i den olie udvendigt?
Læste et sted man skulle gøre noget ved grillristene inden brug.
Men kan ikke finde det igen :-D

Mvh
Henrik

jim
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: behandling af ny gasgrill

Indlæg#2 » 20. sep 2013, 12:22

Andre her inde, anbefaler at man tørrer de rustfri falder over med lidt WD40. For at undgå rust pletter.

Dine rist/riste, hvad er de lavet af. Støbejern, rustfri ??

Emneforfatter
hniel
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 20. sep 2013, 12:42

jim skrev:Andre her inde, anbefaler at man tørrer de rustfri falder over med lidt WD40. For at undgå rust pletter.

Dine rist/riste, hvad er de lavet af. Støbejern, rustfri ??

Det er støbejern.
Det er en broilking 590 :-)

himselfish
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 20. sep 2013, 12:55

Giv dem noget olie. Jeg har selv brugt sprayfedt til min da jeg synes det er nemt at dosere. Lad være med at bruge olivenolie

Emneforfatter
hniel
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 20. sep 2013, 12:58

himselfish skrev:Giv dem noget olie. Jeg har selv brugt sprayfedt til min da jeg synes det er nemt at dosere. Lad være med at bruge olivenolie

Det vil jeg give den.
Men synes jeg læste noget med den skal brændes igennem.
Inden man bruger den :-)

jim
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 20. sep 2013, 13:10

Støbejerns riste kræver at man holder dem ved lige, når de har brug for det. IKKE når du har tid til det. Husk det.

Inden du tager dem i brug, så giv dem et meget tyndt lag mad olie. Raps eller solsikke olie, er det bedste at bruge. Og så lægger du dem i grillen ved lav varme, 80-100 grader. De skal have en time eller to. Olien vil størkne/brænde fast, så risten fremstår nærmest glaseret. Det kan du så gøre et par gange eller tre inden første brug.

Det er vigtigt at det er et tyndt lag olie. Er det for tykt, giver det en lidt klistret overflade. Jeg smører på, og suger overskudende olie med køkkenrulle.

Når den så er i brug, så kan du til hver en tid give sådan en behandling igen.

Efter brug og rensning af rist, så hold godt øje med at der ikke er åbent til støbejernet. Ristene skal altid have en eller anden form for beskyttelse. Ellers ruster de.

Dine riste er jo helt nye og har sikkert også noget beskyttelse i forvejen, så jeg maler nok fanden på væggen. Men jeg købte en brugt grill med rusten støbejerns rist. Og den har givet mig mange fornøjelige timer ved grillen, i færd med at smøre olie på risten :lol: Springer jeg over hvor gærdet er lavest, så er der bare dobbelt arbejde i morgen.

Smører du en varm rist med olie, så brug en silicone pensel, andre pensler har en tendens til at smelte.

God fornøjelse med din nye grill.

Emneforfatter
hniel
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 20. sep 2013, 14:58

jim skrev:Støbejerns riste kræver at man holder dem ved lige, når de har brug for det. IKKE når du har tid til det. Husk det.

Inden du tager dem i brug, så giv dem et meget tyndt lag mad olie. Raps eller solsikke olie, er det bedste at bruge. Og så lægger du dem i grillen ved lav varme, 80-100 grader. De skal have en time eller to. Olien vil størkne/brænde fast, så risten fremstår nærmest glaseret. Det kan du så gøre et par gange eller tre inden første brug.

Det er vigtigt at det er et tyndt lag olie. Er det for tykt, giver det en lidt klistret overflade. Jeg smører på, og suger overskudende olie med køkkenrulle.

Når den så er i brug, så kan du til hver en tid give sådan en behandling igen.

Efter brug og rensning af rist, så hold godt øje med at der ikke er åbent til støbejernet. Ristene skal altid have en eller anden form for beskyttelse. Ellers ruster de.

Dine riste er jo helt nye og har sikkert også noget beskyttelse i forvejen, så jeg maler nok fanden på væggen. Men jeg købte en brugt grill med rusten støbejerns rist. Og den har givet mig mange fornøjelige timer ved grillen, i færd med at smøre olie på risten :lol: Springer jeg over hvor gærdet er lavest, så er der bare dobbelt arbejde i morgen.

Smører du en varm rist med olie, så brug en silicone pensel, andre pensler har en tendens til at smelte.

God fornøjelse med din nye grill.

Tror min rist skal have den omgang ;-)

Brugeravatar

Røde
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 20. sep 2013, 15:35

Som info kan jeg sige at jeg gav min nye gasgril (CharBroil 47) en grundig omgang WD40 da jeg samlede den .. ALT blev smurt ind - hvilket jeg er virkelig glad for.

Mine riste (støbejern) gav jeg en omgang rapsolie - hvorefter de blev brændt af ved meget høj varme i ca 15 min.... De står nu med den glans på sig som tidligere blev omtalt her i tråden... DOG - er de også lidt klistret - hvilket nok var fordi jeg gav ristene MASSER af rapsolie og brændte dem ved høj varme... Måske du skulle prøve med et fint lag (flere gange) og ved svag varme... :-)

De gange jeg foreløbig har grillet siden jeg fik min nye gril (2 uger siden) har jeg smurt med rapsolie inden jeg går igang .. det giver en ekstra "slip-let" hinde... Jeg forestiller mig at jeg til foråret renser dem i bund og giver dem en ny omgang for at være forberedt til sommeren ;-)

(PS.. Skal lige retfærdighedsmæssigt sige, at de ovenstående råd har jeg læst mig til - og fået her på siden! :-D :-D )
Mvh Johnny "Røde" Jørgensen

Char-broil T47G, gasgril
Weber 57, One-touch premium
Weber 57, M/Bord
Tilbehør: Stegeplade i støbejern, pizzasten, rotisserie m.v..

Karsten Knudsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 20. sep 2013, 17:34

Du behøver ikke gøre noget ved den udvendige
Min Broil King regal 590 står ude hele året og der er INGEN rust pletter
Og den er kun dækket af der org. Overtræk

Risten giver jeg med en olie spray når jeg er færdig med at grille
Og min rist ser stadigvæk ud som ny
-/Karsten
-----------------------
Broil King Regal 590
Weber 57
Cadac Safari Chef

Emneforfatter
hniel
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 20. sep 2013, 17:47

Karsten Knudsen skrev:Du behøver ikke gøre noget ved den udvendige

Får den ikke en tur med grill børsten først?

Karsten Knudsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#11 » 21. sep 2013, 08:23

hniel skrev:
Karsten Knudsen skrev:Du behøver ikke gøre noget ved den udvendige

Får den ikke en tur med grill børsten først?

Jo jo ! Selvfølgelig får den med børsten først :-)
-/Karsten
-----------------------
Broil King Regal 590
Weber 57
Cadac Safari Chef

Tilbage til "Gasgrill"