Test af 3 Sousvide maskiner

For dem der ikke lige fik maden lavet på grillen...
Brugeravatar

Emneforfatter
topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Test af 3 Sousvide maskiner

Indlæg#1 » 25. nov 2012, 17:04

Test af 3 modeller Sousvide maskiner
Indledning

Da jeg ofte bliver spurgt om hvilken model jeg anbefaler til Sousvide, senest i dag, har jeg lavet en test af 3 modeller som jeg har ejet eller lånt, inkl. sammenligning af hvad jeg ser som plus og minus ved de enkelte.

Testen har været længe undervejs, men det har taget lidt tid at samle data sammen (om end det ikke syner af meget når det et opstillet i denne test). Ja og så går der nogle gange lidt arbejde i den. Men jeg vil gerne beklage ventetiden, til dem jeg har lovet denne test i op til et års tid

Det er ikke en videnskabelig dokumenteret test, det er min egen erfaring og min personlige mening som amatør hjemmekok der har leget med Sousvide i 4 år. Så tag det ikke for mere end det.

For en god ordens skyld vil jeg også gøre det klart at jeg intet har med de 3 virksomheder, nævnt i testen, at gøre, personligt, økonomisk eller på anden måde. Jeg har bare handlet alle 3 steder.

En ting vil jeg gerne starte med at slå helt fast. Resultatet man får ud af de 3 modeller er helt det samme. Næsten i hvert fald. SWID er meget mere præcis, som kan betyde noget når det kommer til æg og æggemasse. Men da dette er en niche, så vil det for langt de fleste være lige meget. Så ikke vælg ud fra hvilken laver den bedste Sousvide bøf, for det gør de alle, super godt.

Så bøffen bliver hverken bedre eller ringere afhængig af model. Derfor er det de små ting, der reelt adskiller produkterne også selvom jeg nogle steder lister mange minus punkter, så er det altså små detaljer der adskiller dem. Man skal derfor ikke være bekymret over resultatet uanset hvilken model man vælger. De opfylder alle det primære krav til en Sousvide, at lave mad med præcision, let timing og samme super kvalitet hver eneste gang.

De 3 modeller jeg har testet er

- SWID som jeg har købt ved addelice.com (gratis fragt)

- grillbutikken.dk Sousvide, som jeg har lånt af en kammerat til test. Den model der sælges nu er muligvis en smule større, det er jeg i tvivl om.

- Sousvide Supreme som jeg har købt ved www.sousvide.dk Elgiganten har den også i den lidt mindre model, Sousvide Supreme Demi.

Fakta skema – alle de tørre sammenlignelige tal
Microsoft Excel - Sousvide maskiner.xlsx 25-11-2012 163800.jpg
Microsoft Excel - Sousvide maskiner.xlsx 25-11-2012 163800.jpg (95.39 KiB) Vist 31266 gange

Ovenstående er egne målinger og tag det som et ”fact sheet” hvor man kan se de små forskelle på modellerne, samt information om hvor meget de fylder, hvor billige de er i drift osv.
Herunder kommer mine anbefaler og konklusioner som er baseret på disse tal og modellernes design.

Min mening om de enkeltes fordele og ulemper

Sousvide fra grillbutikken.dk

DSF_4336.JPG

PLUS
• Prisen, det er den billigste af de 3 i testen
• Aftappehane som gør den kan stå langt fra en vask, f.eks. i et skur, baggang eller lign. Tappehanen gør den nem at tømme ned i en beholder, som en spand
• Lavet i rusfrit stål
• Store fødder under den, som suger sig fast til bordet. Så den står sikkert. Nemt at rengøre under den hvis den står fast fremme
• Hvis man starter den, kan man slukke den og starte den forskudt med et timer ur, da den fortsætter hvor den slap, derfor også efter strømsvigt.
• Man kan sætte temperaturen med 0,1 grader. Hvilket er vigtigt med æg og æggemasser.
• Mellem hurtig til at opvarme vand, nok pga. varmelegemet er i direkte vand kontakt.
• Super service ved forhandleren.

MINUS
• Ingen isolering i toppen, man kan bruge et håndklæde til at isolere lidt med
• MEGET kondens under låget, det er svært at undgå vand på bordet da der ikke er en naturlig drypnæse
• Ingen sikring imod at tænde hvis den er tom, så den skal holdes væk fra børn da den er nem at tænde.
• Dens relæ til varmelegemet larmer ret meget, så meget at jeg ikke ville have den stående i et åbent køkken. Det siger KLIK KLIK hele tiden.
• Ingen timer indbygget så man skal have fat i æggeur eller telefon for at time tilberedningen
• Tappe hanen kan ikke tømme beholderen helt, hvilket er lidt usmart
• Da varmelegeme i kontakt med vandet, så det skal afkalkes med mellemrum
• Fylder lidt mere end konkurrenten Sousvide Supreme uden at der er mere plads i den

• DESIGNET (dette punkt er naturligvis meget individuelt, så tag det som min mening)
Det falder ikke i min smag. Det minder meget om udstyr fra laboratorier
• Designet med stål er flot. Men tænd/sluk knap og display er ret groft/simpelt og passer ikke så pænt ind i et køkken, i min mening
• Samle kvaliteten, i hvert fald på denne lånte model, var ikke helt i top. Det gabte lidt rundt omkring og der var derfor ekstra mange skarpe kanter.
• Specielt lågets kanter er meget skarpe, noget man alligevel rører en del

SWID fra addilice.com
(kun selve SWID enheden, beholderen er en jeg selv har fundet)
DSF_4355.JPG

DSF_4356.JPG

PLUS
• Nem at indstille i forhold til de 2 andre, dens måde den tæller op på er så meget bedre. Husker tid og temp. fra sidste gang
• Timer starter først når temp. er nået hvilket er rigtigt smart. Den tæller også over, når man har nået alarmen hvilket er super smart, da man altid ved hvor lang tid emnet så har fået hvis han ikke lige hørte alarmen.
• Slukker hvis vand fordamper under et niveau, god sikkerhed.
• Alsidig pga. det er en løs enhed. Den kan trække op til 50ltr og pga. cirkulations pumpen er det ikke nødvendigt at sikre cirkulationen er muligt selv.
• Man kan sætte temperaturen med 0,1 grader. Hvilket er vigtigt med æg og æggemasser. Den holder temperaturen med 0,05c præcision, hvilket er meget bedre end de 2 andre der svinger med 0,5c
• Robust kvalitet og displayet er meget nemt at læse, tænde og slukke.
• Meget hurtig til at varme vand op og meget præcis og hurtig til at regulere temperaturen. Da

MINUS
• Larmer en anelse pga. cirkulations pumpen.
• Ingen beholder, så man skal selv finde en gryde eller lign. Derfor er den ikke nødvendigvis særlig pæn at have stående fremme. Man kan købe en ok pæn plast beholder med låg ved addelice.com. Men uanset hvad man gør, så ligner en SWID også der hører mere hjemme i et laboratorie end i et køkken.
• Beholderens isolering har stor indflydelse på strømforbruget, min test er lavet i den viste beholder uden isolering med sølvpapir som låg. Her er det den dyreste i drift, om end vi stadig taler om få ører i timen.
• Varmelegemet er i kontakt med vandet, så det skal afkalkes med mellemrum
• Prisen. Det er den dyreste af de 3 i test.
• Ingen dansk forhandler

Sousvide Supreme
Der er flere danske forhandlere
DSF_4372.JPG

PLUS
• Rigtigt pænt design i rustfrit stål som er lakeret. Man får en følelses af kvalitet. Lækkert display. Denne kan man nemt have stående fremme i et køkken, i min mening.
• Ingen skarpe kanter nogen steder.
• Isolerings måtte til låget medfølger, måtte dog gerne have dækket mere af låget.
• Lækre håndtag der er godt balanceret, som gør den nem / sikker at flytte med og tømme
• Ingen varmelegeme der har kontakt med vandet. Det er gemt under bunden. = ingen kalk aflejring.
• Der er ingen vedligeholdelse på maskinen og den eneste jeg uden bekymring ville bruge til at ”koge” pølser i o.lign.
• Timer indbygget. Advarer med lyd når set temp er nået. Man kan skifte imellem temp, set temp og timer. Men den tæller ikke over når timeren er udløbet, så man har ikke helt styr på hvor lang tid det har fået hvis man har misset alarmen.
• Manual medfølger hvor der er opskrifter og en generel tabel med temperatur og tider. Dog ikke på dansk
• DVD Step-by-Step medfølger, ikke på dansk. Hvor de viser bøf, kylling og grønsager. Inkl. Rengøring af maskinen
• Smart rack medfølger så poserne ligger på hylder og derved er adskilt og ikke kan flyde op. Det er virkeligt genialt da det så er nemt at sikre at der er plads til naturligt cirkulation i kammeret.
• Flere forhandlere

MINUS
• Lidt kondens under låget, men det er lavet sådan med en drypnæse. at det render ned i maskinen igen og ikke ud på bordet
• Ingen sikring imod at tænde hvis den er tom for vand, men den er børnesikret lidt da man skal holde en knap inde i 5 sek for at tænde og man skal trykke ret hårdt, så der er stort set ingen fare for at det sker.
• Ingen tappe hane, men grundet de 2 håndtags placering er den til at tømme. I praksis skal man dog have den stående tæt ved en vask. Eller have en stor beholder ved siden af.
• Starter altid med 60 grader og timer til 0 timer og minutter. Dette betyder det tager tid at indstille den hver gang i stedet for den bare huskede sidste indstilling som de andre 2.
• Den er meget langsom at indstille da den skifter langsomt og er langsom om at tælle op med 10 i stedet for 1. Når det så sker at den tæller med 10ere så er den så til gengæld hurtig, så man rammer altid over målet.
• Den er meget langsom til at varme vandet op i forhold til de 2 andre. Hvis man ikke tømmer den hver gang (hvilket jeg ikke gør) er det et irritations moment når man nu har haft en SWID også.

Min anbefaling
SWID er håndværker modellen. Det den gør, gør den til top karakter. Der er ikke nogle irritationsmomenter, den udfører dens opgave til topkarakter. Var det en skrue maskine så var det en gul dewalt. Den professionelle håndværker model. Det er dog ikke en man lige har stående fremme i sit køkken, med mindre man har meget bedre fantasi end mig til at vælge beholder 

Sousvide Supreme er et lækkert produkt. Der hvor den vinder mest er i dens design. Det er den langsomste til at varme op, jeg tror årsagen er at varmelegemet ikke har direkte vand kontakt. Den irriterer mig en del når man hver gang skal indstille temperatur og timer også fordi det altså ikke spiller ligeså godt som på SWIDen. Den er klart den der er mindst vedligehold med og da kammeret er helt regulært uden varmelegeme er det også den eneste jeg tør bruge som kogekar til f.eks. pølser og rullepølse. Den bruger mindst strøm pga. isoleringen og så er det den der fylder mindst målt imod effekt rummål. (Svært at placere SWID her)

Grillbutikken sousvide. Denne har jeg ikke ejet selv, kun haft den til test et nogle dage. Men mine observationer har jeg haft forbi ham jeg har lånt den af, bare lige for at sikre at jeg ikke er helt off. Personligt så mener jeg ikke at den bør stå fremme i et køkken. Den larmer ret meget i brug og så er designet altså ikke lige noget der pynter. Min kammerat har den da også stående i sit isolerede skur/baggang. Salmekvalitet er altså heller ikke helt i top, til gengæld er det den der er billigst.

Hvilken ville jeg så vælge.

Da de 3 modeller ligger ret tæt på hinanden prismæssigt, så vil jeg ikke mene at det er prisen der skal afgøre hvilken man køber.
Jeg har haft en SWID som er solgt. Efter at jeg købte Sousvide Supreme har jeg kun brugt den de 2-3 gange om året hvor vi fik mange gæster eller når jeg legede med Sousvide Perfect Eggs. For det er altså den der uden tvivl er mest fleksibelt og præcis. Men i dagligdagen brugte jeg altid Sousvide Supreme, for den står netop altid fremme.

Skal man have en Sousvide hvor man vil lave æg, eller æggemasse tit, hvor man vil kunne bruge den til dagligt med en 2ltr gryde og til fest med en 50ltr beholder. Hvor alt er gennemtænkt og det bare er lækkert at bruge. Så skal man vælge SWID.
Vil man i stedet have et produkt man uden samvittighed kan have stående fremme altid og som i hvert fald ikke skæmmer i et køkken, hvis den ikke ligefrem pynter. Som ingen vedligeholdelse har og kan bruges til kogekar. MEN hvor man kan leve med begrænsningen der nu er i kammeret størrelse. Ja, så skal man vælge en Sousvide Supreme.

VINDEREN ER…….
… ikke lige til at sige. Det kommer an på behov og hvor meget man (læs: konen) går op i hvad der må stå fremme i et køkken :)

Jeg har haft både en SWID og en Sousvide supreme som dækkede 2 behov. Men da der er noget der hedder penge, så har jeg kun en nu. Det er en Sousvide supreme. Det eneste tidspunkt jeg nok fortryder det lidt, er ved de store fester. Til gengæld så glæder valget mig de resterende af årets dage.

Kort om de 3 firmaer og service niveau baseret på egen erfaring
Igen andre kan have oplevet noget bedre og ringere.

Grillbutikken.dk
Nu har jeg listet mange minus punkter ved denne maskine, men langt de fleste ligger sig op af et design som jeg ikke synes passer ind i et køkken. Det er alene min egen mening. Når det kommer til service, så er grillbutikken.dk klart der hvor service niveauet er højst ud af de 3 butikker.
Jan der ejer siden er virkelig nem at tale med og der er aldrig problemer hvis der reklameres over fejl og mangler. Det ordnes bare og hurtigt. Ham jeg har lånt sousvide karet af til test, var uheldig med at hans vakuumpakker, gik i stykker. En af de holdere der klikker låget fast knækkede. Han bor ikke så langt væk fra grillbutikken og samme eftermiddag så var den defekte del skiftet ud. Jeg har handlet meget ved grillbutikken og aldrig oplevet dårlig service ved handlen eller efterfølgende.

Addelice.com
De sender fragtfrit i Europa og da det er inden for EU er der ingen moms eller told. Varen kom 2 dage efter bestilling. Jeg har så haft brug for at få min SWID repareret en enkelt gang, da cirkulations pumpe stod af.
Der var ingen problemer med at returnere maskinen, men reparations tiden var dog alt for lang. Det tog 4-5 uger før jeg havde den igen. Det var her jeg købte min Sousvide Supreme.
Det var aftalt, at min udgift til forsendelse dækkede addelice, men fra jeg havde sendt dokumentation på fragt udgift samt konto information til dem, måtte jeg rykke mange gange. Det endte med 2-3 måneder før jeg havde pengene på min konto. Tror ikke jeg gad bruge så meget krudt igen på 180kr.
De undskyldte meget og gav travlhed og ferie skylden. Men ikke den bedste oplevelse med service jeg har haft.

Sousvide.dk
I forbindelse med køb, super service og de har stor viden om produkterne de sælger. Varen kom meget hurtigt og der var ikke noget der kunne kritiseres. Jeg skal her beklage meget at jeg har været så lang tid om at lave denne test af Sousvide maskiner.

Nu har jeg så været så uheldig at min Sousvide Supreme vakuummaskine stod af midt under vakuumpakning af bøffer for 1,5 uge siden. Da jeg skrev til dem om det, så er jeg så ikke helt så positiv over den oplevelse. De svarer MEGET hurtigt, det er de altså gode til, men jeg fandt det underligt at en reklamations sag starter med et langt svar om alt det de ikke ville dække under garanti og alt det jeg kunne have gjort selv for at have ødelagt den. Men var der tale om en fabrikationsfejl så blev den selvfølgelige repareret eller ombytter.
Men jeg kunne prøve at sende den ind hvis jeg ville.
Det ville jeg så godt og efter lidt rykken har jeg også fået svar at jeg kan forvente den repareret eller ombyttet og retur Torsdag i den kommende uge.

Jeg har haft denne test klar i et par uger, men ville lige afvente en afklaring af ovenstående, da det ellers kunne fremgå at jeg kunne bruge min test til at lægge pres på dem omkring min reklamationssag og har/er slet ikke intentionen.

Nu håber jeg at jeg har været lidt uheldig eller lagt andet i deres formulering end de har ment, for ellers er der en meget stor forskel i min oplevelse af service niveaet i forbindelse med køb og reklamation.
Men tag det ikke for mere end det nok har været en enkeltstående uheldig oplevelse og jeg har den jo nok tilbage Torsdag efter et par uger uden Sousvide som aftalt.

Afslutning
Jeg håber i kan bruge ovenstående til noget og at det besvarer de spørgsmål jeg får i PMs. Ellers så spørg, så skal jeg gerne uddybe.
Hvis i ikke er enige i alt hvad jeg har skrevet (underligt hvis det er tilfælde at alle skulle være det), så tag det ikke for mere end det er min egen mening og opfattelse. Men tager jeg fejl i noget så sig til, så retter jeg naturligvis til såfremt jeg er enig.
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

Cata
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Re: Test af 3 Sousvide maskiner

Indlæg#2 » 25. nov 2012, 17:31

Rigtig flot gennemgang med mange detaljer på godt og ondt. F...... et flot stykke arbejde. Stort kudos for det. Vil helt sikkert vende tilbage til denne hvis/når jeg en dag skal have noget sousvide grej.

/Jacob

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#3 » 25. nov 2012, 17:34

Som altid gennemført når det kommer fra din hånd.

Ha forresten en ny udfordring til dig :) men den tag vi en anden dag

Kosmo12
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 25. nov 2012, 18:36

Rigtig flot test som på mig virker meget grundig. Samtidig let læselig og nem at forstå også folk som mig der først nu har fået interesse for Sous vide.

Undrer mig mig at Sousvide.dk har udsolgt af deres 2 eneste modeller, og der ikke er oplyst noget om hvornår de kommer på lager igen. Man kan selvfølgelig også købe Sousvide supreme andre steder.

Brugeravatar

Emneforfatter
topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#5 » 25. nov 2012, 19:02

Tak for ordene.

Tibbil, det glæder jeg mig til at høre om.

Kosmo prøv at sende dem en mail, de svarer normalt ret hurtigt.
Michael
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)

Brugeravatar

gielsgaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 25. nov 2012, 22:22

En god og grundig gennemgang, mener dog at Sous vide master er på 14 liter.

Emil
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 26. nov 2012, 04:31

topgun skrev:Test af 3 Sousvide maskiner

Fin gennemgang :-D

Jeg bemærkede at du testede med vandniveau 2 cm under øverste kant, hvilket nok er meget lig de normale brugsmønstre, og forklarer dine mindre rumangivelser end de opgivne fabriksangivelser.

For nogle år siden startede jeg med en Hugin riskoger (4 liter), som holdt klippestabile 56ºC (+- 0,5ºC) uden videre pjat på "Holde varm"(40W). Skulle jeg op på 59ºC lagde jeg blot et sammenfoldet viskestykke på låget. Helt tildækket med håndklæder, kom den op på 63ºC, og hurtigt lærte jeg at styre det.

Senere købte jeg en "Sous-vide Magic model 1500D" - PID-controller, som skule "Auto-tunes" til hver opstilling (riskoger 4 l, gryde 10 l og gryde 16 l).
Jeg noterede P- I- og D-værdierne for hver opstilling, så de skal blot indtastes når der skiftes opstilling.
Herved er badets nøjaghed bedre end +-0,1ºC (jeg kan ikke måle mere nøjagtigt).

Glemmer jeg at skifte indstillinger, er der et par graders indsvingninger under opvarmningen, men ellers kun +-0,2ºC nøjagtighed.

Jeg har det derfor vanskligt med at tro på, at de to testede kar kun kan levere +-0,5ºC nøjagtighed.
Hvad er det målt med? Var det under opstart eller under kontuerlig drift? Var karrerne fylddte?

Ang. KLIK-lyde, tyder det på, at der bruges et mekanisk relæ til styringen. Alt bevægeligt mekanik dør lige efter at garantien er udløbet, sådan ca :-) Utroligt, da et elektronisk relæ koster næsten intet (< kr.10,-).

Belært af ovenstående, har jeg erfaret at karrene skal fyldes (med varer + vand) til samme niveau som fabrikanten angiver. Altså ikke noget med at fylde karret halvt, for blot at tilberede et par bøffer. Skrives der i brugsanvisningerne noget om dette?

Det undrer mig, at leverandørerne har fjernet "Auto-tune"-muligheden, men det skyldes nok noget med betjeningsvenligheden. Nørderne skal nok selv finde løsninger.

Du har udtrykkeligt skrevet, at din vurdering er personlig og uvidenskabelig, hvorfor jeg takker dig for din indsats, og du skal ingenlunde føle dig angrebet fra min side.
Som du måske aner, er jeg - og sikkert andre - blot videbegærlige.

m.v.h. Emil :-)

Brugeravatar

Emneforfatter
topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#8 » 26. nov 2012, 06:32

gielsgaard skrev:En god og grundig gennemgang, mener dog at Sous vide master er på 14 liter.

Det er rigtigt at det er hvad den er opgivet til.
Men da den har et frit varmelegme er der naturligvis også en beskyttelses bund så kød ikke kommer i berøring med varmelegmet.
Fra den bund op til toppen er der 17,5 cm. I supremen er der en min og max streg. Max er 2cm fra toppen. Dette er mest af praktiske årsager da det er ikke er til at tage kød i og ud hvis man fylder vand helt op.
Så effektivt holder man 2cm fra toppen.
Det giver så et rumfang på 25cm x 20cm x 15,5cm = 10,85 cm3 eller Liter
Det skal nok passe at man kan have 14 liter hvis man måler fra bunden af karet under varmelegmen helt til toppen hvor låget ligger, men det kan ikke udnyttes til noget.

Samme regnestykke for Supremen er 32cm x 25cm x 14 cm = 11,2 cm3 eller liter

Så kan jeg se at selvom jeg har læst korrektur mange gange, så er der en faktuel fejl i mit skema (pokkers også)
Grillbutikkens sousvide er ikke 30cm bred i karet, men 20 cm. Beklager fejlen.

Skemaet ser derfor sådan her ud
Jeg har også tilføjet udvendige temperaturer på beholderne i skemaet, dem havde jeg ikke lige fået med første gang. Ret relevant hvis den står hvor børn færdes.

Microsoft Excel - Sousvide maskiner.xlsx 26-11-2012 063040.jpg
Microsoft Excel - Sousvide maskiner.xlsx 26-11-2012 063040.jpg (104.36 KiB) Vist 30893 gange
Michael
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)

Brugeravatar

Emneforfatter
topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#9 » 26. nov 2012, 06:46

Emil skrev: Jeg har det derfor vanskligt med at tro på, at de to testede kar kun kan levere +-0,5ºC nøjagtighed.
Hvad er det målt med? Var det under opstart eller under kontuerlig drift? Var karrerne fylddte?

Belært af ovenstående, har jeg erfaret at karrene skal fyldes (med varer + vand) til samme niveau som fabrikanten angiver. Altså ikke noget med at fylde karret halvt, for blot at tilberede et par bøffer. Skrives der i brugsanvisningerne noget om dette?

Det er min fejl at jeg ikke har gjort klart at nøjagtigheden er de oplyste værdier fra producenten, når resten nu er egne observationer. Det beklager jeg, for det kan kun misforståes som jeg har beskrevet det.
Jeg har ikke noget godt termometer som kan lave grafer o.lign. så jeg har IKKE målt det.
Men jeg har lavet mange opservationer baseret på visuelt at kigge (og stole) på det indbyggede termomeget/display.
Jeg valgte dog ikke at includere disse "målte" tal. Faktisk var de med men i en af de sidste revisioener jeg lavede fjernede jeg det igen, da det blev lidt for "nørded" :)

Men da der er intersesse så kommer de her. Du har ret i at de ikke svinger med 0,5c

Det jeg har noteret for Grillbutikkens sousvide og for Supremen er de samme tal.
Under opvarmning så kan de godt skyde 0,5c over når de når set temp. Derefter svinger de i starten med 0,2c men det stabiliser sig undervejs så de svinger med under 0,1c efter lidt tid. Nu kan displayet ikke vise mere end med 0,1 grads nøjagtighed. Men det man ser er at den kort skifter og så tilbage igen til set værdien.

SWIDen med circulations motoren svinger stort set ikke også selvom den viser det med 0,01 grads nøjagtighed.

Sousvide Supreme har en min og en max streg i karet. Jeg kan ikke huske om det er det samme med Grillbutikkens. I praksis skifter jeg vand en gang i ugen, højt sat. På nær når jeg laver noget med aromatisk krydderi eller spareribs som har været røget. Så skiftes vandet for så lugter det :) Så selvom jeg laver en enkelt bøf har jeg altid rigeligt vand i, helt automatisk.

Hvis jeg havde et fancy termometer som var nøjagtig og som kunne lave grafer, så ville jeg gerne have lavet 2 test mere.

1. Passer det indbyggede termometer ? (Vigtigt når man laver æg, men ellers lærer man jo at kompensere efter et par gange, så længe afvigelsen er konsekvent)

2. Hvor meget svinger den i et helt sousvide forløb.
Michael
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)

Brugeravatar

AKL1
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#10 » 26. nov 2012, 07:38

... og så er cm³ ikke lig med liter.
Det er deriomod dm³, som er = 10cm x 10cm x 10cm.
Grillning bliver bare sjovere og bedre for hver dag.......

Weber performer m/gastænding 2012
Weber bålsted 2006
57 cm Rotisserie 2012
iGrill 2012

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 26. nov 2012, 11:35

Tak for en interessant gennemgang. Som ejer af henholdsvis en SWID, en Auber 1500D PID og et par af LIDL gryderne er det altid interessant at læse om "de andre".
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

SousVideDK
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#12 » 26. nov 2012, 13:21

Kosmo12 skrev:Rigtig flot test som på mig virker meget grundig. Samtidig let læselig og nem at forstå også folk som mig der først nu har fået interesse for Sous vide.

Undrer mig mig at Sousvide.dk har udsolgt af deres 2 eneste modeller, og der ikke er oplyst noget om hvornår de kommer på lager igen. Man kan selvfølgelig også købe Sousvide supreme andre steder.

Hej,

Vi arbejder på at få lavet shoppen således at vi automatisk viser forventede leveringstider, når en vare er udsolgt. Udfordringen lige nu er at der er lange leveringstider fra producenten, samt at efterspørgslen er konstant stigende.
http://www.SousVide.dk - Alt i Sous Vide, Vakuum, BGE, Molekylær Gastronomi og meget mere.

Brugeravatar

SousVideDK
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#13 » 26. nov 2012, 13:42

Omkring reklamationshenvendelser:

Vi bestræber os på at besvare enhver henvendelse meget hurtigt - og vi er glade for at det også er det du oplever. Normalt besvarer vi henvendelser inden for 12 timer - dog kan der, alt efter hvad henvendelsen drejer sig om, gå 24-72 timer. Det er dog sjællendt at det tager så lang tid.

Vi har været på markedet i snart 2 år nu. Dette har givet os meget erfaring med produkterne vi sælger. Vi er derfor også stødt på defekte varer, hvor det er fejlhåndtering af produktet der har gjort skade.

Så når vi får en reklamation, så forklarer vi indledningsvist, udfra reklamationens ordlyd, hvilke årsager der kan være til grund for den opståede fejl. Men vi fortæller selvfølgelig også at produktet skal sendes ind og at vi selvfølgelig fikser eller ombytter straks, såfremt det hører under reklamationsretten.

Ovenstående gør vi primært fordi vi før har oplevet at få defekte produkter ind, hvor der helt tydeligt har været tale om misligehold eller fejlhåndtering af produktet. Disse få sager har ført til gensidige frustrationer, da kunden føler at han har ret til et nyt produkt fordi vi har accepteret at tage det ind - og vi på den anden side ikke føler at vi skal erstatte et produkt, hvis produktet åbenlyst er gået i stykker pga fejlhåndtering/vold. Vi har dog endnu ikke afvist en eneste reklamation - vi har altid fundet en løsning.

Så det er ikke et udtryk for at vi ikke vil behandle reklamationer. Det er derimod et udtryk for at vi ønsker at være så gennemsigtige som vi overhovedet kan være.
http://www.SousVide.dk - Alt i Sous Vide, Vakuum, BGE, Molekylær Gastronomi og meget mere.

jakob_birkeroed
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 26. nov 2012, 14:38

Fin gennemgang.

Jeg havde en SWID som jeg har solgt, den var lidt for uhandy i et gastrobakke. Jeg løbte mig istedet: http://www.vaccu.dk/collections/sous-vi ... 09-compact
Jeg købte den på deres tyske hjemmeside, slap for 19% tysk moms. og måtte af med 3200 kr.
Den har et lidt lille rum, men er meget mere handy til at have stående fremme. Billig i drift.
Vi bruger den et par gange om ugen. Bla også til temperering af chokolade.
Kan kun anbefale den.
jakob

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#15 » 26. nov 2012, 14:45

SousVideDK skrev:Omkring reklamationshenvendelser:

Vi har været på markedet i snart 2 år nu. Dette har givet os meget erfaring med produkterne vi sælger. Vi er derfor også stødt på defekte varer, hvor det er fejlhåndtering af produktet der har gjort skade.

Så når vi får en reklamation, så forklarer vi indledningsvist, udfra reklamationens ordlyd, hvilke årsager der kan være til grund for den opståede fejl. Men vi fortæller selvfølgelig også at produktet skal sendes ind og at vi selvfølgelig fikser eller ombytter straks, såfremt det hører under reklamationsretten.

Ovenstående gør vi primært fordi vi før har oplevet at få defekte produkter ind, hvor der helt tydeligt har været tale om misligehold eller fejlhåndtering af produktet. Disse få sager har ført til gensidige frustrationer, da kunden føler at han har ret til et nyt produkt fordi vi har accepteret at tage det ind - og vi på den anden side ikke føler at vi skal erstatte et produkt, hvis produktet åbenlyst er gået i stykker pga fejlhåndtering/vold. Vi har dog endnu ikke afvist en eneste reklamation - vi har altid fundet en løsning.

Så det er ikke et udtryk for at vi ikke vil behandle reklamationer. Det er derimod et udtryk for at vi ønsker at være så gennemsigtige som vi overhovedet kan være.

Så melder der sig straks 2 spørgsmål det kunne være godt at få uddybet:

Hvordan kan et firkantet kar hvor der ikke er nogen mekanik eller servicekrævende dele misligholdes?

Hvordan kan man fejlhåndtere en balje med vand hvor alle elektriske dele er indkapslet?

Det slår mig med en vis undren at der overhovedet kan være noget at diskutere........??
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

SousVideDK
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#16 » 26. nov 2012, 15:28

lractbird skrev:
SousVideDK skrev:Omkring reklamationshenvendelser:

Så melder der sig straks 2 spørgsmål det kunne være godt at få uddybet:

Hvordan kan et firkantet kar hvor der ikke er nogen mekanik eller servicekrævende dele misligholdes?

Hvordan kan man fejlhåndtere en balje med vand hvor alle elektriske dele er indkapslet?

Det slår mig med en vis undren at der overhovedet kan være noget at diskutere........??

Vi taler ikke om vandbadet, men derimod vakuumpakkeren.

Omkring vakuumpakkeren har vi bla oplevet:
Brug af af tynde uegnede plastikposer, hvor posen er smeltet fast og har ødelagt svejsebåndet.
Tilstopning/tildækning af sugestuds, som overbelaster motoren.
Vakuumering af poser fyldt med væske, som er blevet suget direkte ind i maskinen og har ødelagt elektronikken.
Knækkede hængsler fordi man har forsøgt at forsegle flere poser på en gang.

Omkring selve vandbadet, oplever vi ikke at folk har ødelagt maskinen. Men vi oplever at folk reklamerer over fejl, som viser sig slet ikke at være fejl.

Temperaturudsving: Kan skyldes at et emne presse hårdt mod baljens sider og dermed hindre en optimal varmefordeling. Løsningen er at sørge for at der er fri cirkulation omkring emnet.

OSV

Vi skriver jo ikke til folk for at genere dem. Vi gør det for at hjælpe. Faktisk er næsten halvdelen af sådanne henvendelser blevet løst på denne måde. Og vi har kun fået positive tilbagemeldninger. De fleste er glade for at vi forsøger at afhjælpe via mail eller tlf.

Vi forsøger at give en kanon god kundeservice. Og endnu har vi aldrig oplevet at vi ikke har kunne gøre en kunde glad og løse problemet.

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#17 » 26. nov 2012, 16:53

Nå ja, Vacumpakkere. Der kan selvfølgelig klokkes meget rundt med dem, det kan jeg bedre forstå. Så giver det mere mening.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

KimHP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 26. nov 2012, 21:49

Hej

Super god test der er lavet der, stor ros herfra for det stykke arbejde!

De 3 maskiner ligger i prisklassen omkring de 3.000kr hvis man nu ser bort fra designet og kigger på selve madlavningen og grydernes effekt, er disse maskiner så markant bedre en den billige fra Lidl, eller er det rent designmessigt der er den eneste forskel?

Jeg overvejer at forsøge mig med sous vide, men ved ikke meget om det endnu, så derfor det lidt "dumme" spørgsmål. :-D

Kim

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#19 » 28. nov 2012, 12:33

KimHP skrev:De 3 maskiner ligger i prisklassen omkring de 3.000kr hvis man nu ser bort fra designet og kigger på selve madlavningen og grydernes effekt, er disse maskiner så markant bedre en den billige fra Lidl, eller er det rent designmessigt der er den eneste forskel?

LIDL gryden er ikke helt så præcis. Den kan godt svinge 1-2 grader. Det oplever jeg ikke med SWID'en. Nogle typer madvarer kræver stor præcision at få perfekte (visse tilberedninger af æg kunne være et eksempel). På langt de fleste madvarer oplever jeg det ikke som et problem og LIDL gryden er fantastisk til prisen og meget alsidig.

Den er bestemt ikke en dum start eller som supplement. Jeg har selv 2 af dem som supplement til min SWID og en Auber 1500D PID controller. Hvilken en jeg bruger afhænger lidt af opgaven.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

ehnberg
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#20 » 19. maj 2013, 13:30

Hiver lige en gammel tråd frem igen med et måske fjollet spørgsmål.

Kan man brygge øl i en sousvide supreme?

Tænker små potioner hvor man brygger i en "pose".
Kasper - den glade amatør

Smokey Joe
Weber Spirit 320 premium

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#21 » 19. maj 2013, 13:42

ehnberg skrev:Hiver lige en gammel tråd frem igen med et måske fjollet spørgsmål.

Kan man brygge øl i en sousvide supreme?

Tænker små potioner hvor man brygger i en "pose".

Sålænge øllet (eller hvad det nu hedder i forstadierne) ikke kan komme ind i pumpe systemet, så vil jeg tro det godt kan lade sig gøre, men hvis jeg husker korrekt udfra de mange youtube videoer jeg har kigget på, så skal man tilføre flere ting undervejs i processen og der er en stor chance for at der kommer noget ud i vandet undervejs.

Jeg ville nok hellere bruge en gryde til det hvor man ikke risikerer dette - LIDL henkognings gryden er et godt eksempel og jeg kan se en del der bruger lign gryder til øl.

Jeg kunne rigtigt godt selv tænke mig at prøve en dag..
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Emneforfatter
topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#22 » 19. maj 2013, 16:17

Sousvide Supreme er samme princip som den Lidl gryde du henviser til. Der er ingen circulation i Supremen med en pumpe.
Opvarmingen af bunden sørger for circulationen.
Der er heller ingen kontakt med varmelegmet i supremen, som der er Sous Vide Masteren. Det er en lukket stålfri beholder man har vandet i.

Men om der er andre krav til ølbrygning (et enme jeg intet ved om) end et kar med låg man kan styre temperaturen i, det ved jeg så ikke :)
Michael
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)

Brugeravatar

Emneforfatter
topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#23 » 29. mar 2014, 08:53

Så har jeg (for et stykke tid siden) haft en STEBA til test.
Jeg ville egentligt vente med at poste resultaterne indtil at jeg også har haft min LIDL gryde igennem samme mølle, men kan se at det trækker ud så her er testen af STEBA.

Jeg har udvidet det originale skema med nogle temperatur målinger, for at se om det produktet viser også passer.
Temperaturen er målt løbende med min iGrill, men da den kun måler i hele grader har jeg taget målinger med min Thermapen.
Jeg har desværre ikke adgang til grillbutikkens sousvide og SWID, så kunne ikke tjekke temperaturer i dem.

Lidl gryden er nævnt, men som man kan se har jeg ikke lavet nogle test data endnu, så bare ignorer den kolonne (mit regneark har gemt sig, så havde kun lige billedet)

Fakta skema (udvidet)
Sousvide.png

STEBA
DSH_0934.JPG

DSH_0935.JPG

PLUS
Størrelsen. Hvis man kun er 1-2 personer så fylder den ingenting i køkkenet. Designet er også ret pænt, det ligner ikke et stykke laboratorie udstyr. Den lave vægt gør at den er nem at gemme væk hvis man ikke vil have den stående fremme.

Tømmes for vand. Der er gode bære håndtag, både på hele enheden men også til selve karet. Dette gør det nemt at tømme.

Indstilling. Den reagerer hurtigt når man indstiller temperatur og tid. Den springer ret hurtigt til at tælle op med timer, men det virker ret logisk og godt. Dette er meget bedre end Sousvide Supreme

Låget. Den har en glasrude så man kan se ned i den. Dette er ikke brugbart altid, men laver man grønsager eller kød ved høre temperaturer (84 grader), så kan det ikke undgås at der kommer luft i poserne. Man kan så nemt igennem ruden se om poserne holdes under vand eller om de ligger så luften er over vandet men hele emnet er under vandet. Det er dog ikke altid helt nemt, da ved de høje grader kondenserer der ret meget vand under låget så det er ret dækket af vanddråber.
Steba låg.png

Opskrifter. Der medfølger opskrifthæfte med 32 opskrifter også på Dansk. Dog uden billeder.

Prisen. Den er billig i forhold til de andre modeller.

MINUS
Størrelsen. 6 liter er max. Den er i praksis ½ så stor som konkurrenterne fra grillbutikken og sousvide supreme. Men da det er et kar skal man sørge for at de er naturlig cirkulation i karet, så i praksis man kan ikke have 50% kødmængde i den. Nok nærmere 30-40% af de 2 andre. Ellers dannes der nemt kuldebro i karet hvilket potentielt kan give problemer med bakterier.

Skal tømmes for vand. Ifølge manualen og coops hjemmeside, er det meget vigtigt at man ikke har vand i karet i mere end 48 timer, da det så kan tære på det. Det lyder ikke betryggende for kvaliteten. Hvis man skal overholde dette kan man ikke bruge den til de rigtig mange tilberedninger.

Indstilling. Temperaturen starter altid på 40 grader. Det er dumt, da langt det meste man laver er imellem 55 og 60 grader. Vil man rette tiden, så resetter man alt og skal igen sætte både temperatur og tid.
Man kan kun se den ønskede temperatur og ikke hvad temperaturen er nået op på. Det er en stor mangel. Timeren starter med det samme og da den er meget langsom til at varme op, så er det ret svær uden ekstra termometer at vide hvornår man skal starte timeren igen.
Timeren kan desuden kun køre op til 24 timer, hvilket igen gør at man skal bruge en ekstern timer for at lave lang tids tilberedninger dog max. 48 timer.
Når timeren løber ud, så slukkes Sousvide badet. Dette kan være direkte sundheds skadeligt hvis man ikke opdager det. Brug en ekstern timer i stedet for.

Låget. Der er ingen isolering i låget og det slukker ikke så godt til langs kanten, hvilket gør det bliver MEGET varmt og der er meget varmetab denne vej. Det ser ud til at luftrummet imellem inderkar og varmelegmet er problemet. Dette er også med at gøre den langsom i opvarmning, større strømforbrug og med til den lavere præcision

Ikke standard strømstik. Strømstik er ikke et standard C13 stik, som sidder i en PC og rigtig mange køkken maskiner. Så man kan ikke bare lige tage et standard kabel i en anden længde og bruge.

Støj. Der kommer små klik fra relæet når den slår til og fra. Det er ikke ret højt, men der er lidt støj.

Strømforbrug. Karet sider løst og rører kun selve maskinen på 3 punkter. Ellers er det luft der skal flytte varmen fra varmelegemet til karet og vandet. Det er meget lidt optimalt, da luft netop er en dårlig varmeleder. Det bruger også meget mere strøm end de andre testede modeller. Dog er det ikke en formue man kommer til at bruge.

Præcision. Med 1 grad i steps, så kan den ikke bruges til at lave sousvide æg med. Der er dog som sådan ingen problemer med kød og grønsager da de ikke er så præcise i krav til temperatur.
Målt udsving er ret voldsomt på 3-4 grader fra top til bund.
Når de er 47,1 grader i bundet af karet er der 51,1 i toppen af vandet.

Lugter første gang. Selvom den blev rengjort meget inden brug, som beskrevet i vejledningen, stank der af brændt plastik da den blev brugt de 2 første gange. Så meget at vi overvejede at slukke for den igen.
Michael
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)

Brugeravatar

Sander Jensen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#24 » 1. mar 2015, 22:18

For et år siden, da jeg blev medlem her på Grillguru, fulgte jeg godt med i denne tråd.
Jeg så frem til testen af Lidl-gryden.

Den er her så nu.... jeg har selv lavet den. :)

Jeg har tilladt mig at rette lidt i oplysningerne fra Topguns regneark, så jeg mener, at de svarer til, hvad Topgun ville have skrevet.
Håber, at det er OK, Topgun? :)
Vedhæftede filer
Sous Vide.png

Brugeravatar

Sander Jensen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#25 » 1. mar 2015, 23:16

Min "måle-opstilling" skal nok lige have et par ord med på vejen.

Lidl-gryden er ikke helt en standard-gryde direkte fra Lidl.

Jeg har lagt en plastskums-isoleringsmåtte rundt om karret, så den bedre kan holde på varmen. Og den bliver derfor ikke brændende varm at røre ved. (En god ide, hvis man har børn i huset.)

Hen over låget har jeg et sammenfoldet viskestykke. Det isolerer også, og sparer dermed på eludgiften. de temperaturer, jeg har angivet for låg og sider, er målt udenpå isoleringerne.

I kan se opstillingen her.
Vedhæftede filer
image.jpg

Brugeravatar

Sander Jensen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#26 » 1. mar 2015, 23:27

Jeg har brugt en iPad til datalogning. Og jeg har brugt et Range-termometer som iPaddens føler. Føleren blev placeret i midten af karrets bund.

Dermed tegner iPadden en graf over temperatur i forhold til tid, så det er let at se, hvad resultaterne blev. Man behøver ikke at sidde med blyant, termometer, ur og papir.

Forbrugsmålingen er lavet med STC-1000+ som tidstager over ti timer sammen med en lidt primitiv kWh-måler til hjemmebrug.
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg

Brugeravatar

Emneforfatter
topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#27 » 2. mar 2015, 14:08

Sander Jensen skrev:Jeg har tilladt mig at rette lidt i oplysningerne fra Topguns regneark, så jeg mener, at de svarer til, hvad Topgun ville have skrevet.
Håber, at det er OK, Topgun? :)

Nej for pokker, det er skide godt når jeg nu er sådan en snøvl :)

Håber det er OK at når jeg engang får samlet data sammen, bruger dine :D
Michael
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)

Brugeravatar

Sander Jensen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#28 » 2. mar 2015, 17:07

topgun skrev:... Håber det er OK at når jeg engang får samlet data sammen, bruger dine :D

Naturligvis. :)

Og hvis andre Grill-Guru-brugere samler data, så kan deres data også blive sat ind i skemaet.
Det kan jo være, at de har andre Sous Vide apparater, der ikke er med i skemaet endnu.

Tilbage til "Mad lavet på andre måder end grill"