Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: helstegt pattegris i en lukket grill med motor
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

hejsa de herrer og damer

jeg håber i kan hjælpe mig lidt her?

Vi skal i fodboldklubben grille pattegris imorgen lørdag, og i den forbindelse har jeg læst lidt frem og tilbage om hvordan dette kan gøres i en lukket grill (som vi har til rådighed), nogen skriver 4 timer andre 8 timer, hvad er det rigtige?

grisen vejer 34 kg slagtet og vi har tænkt os at bruge kul og løvbrænde i en kombination. Vi vil starte med kullene, samtidig tænder vi brændet og når flammerne er væk ryger de i bunden af grillen (der er holdere til kul i siden af grillen).

mit næste spørgsmål er marinaden, slagteren vi har købt "svinet" af har sprøjtet det med saltvand. jeg havde forestillet mig at tage følgende til marinade :

1 l porter
7 DL olie som har fået presset en del hvidløg i sig
og til slut masser af salt og peber

er det helt galt?

Titel: Re: helstegt pattegris i en lukket grill med motor
Grillguru mester
Grillguru mester
Brugeravatar

Alder: 44
Geografisk sted: Fyn
Hej !
Nu aner jeg ikke hvordan jeres grill ser ud eller er opbygget :wink: men 8 timer skal den ha !
Når vi griller gris er det kun med brænde da vi har meget nemmer ved og styre varmen.
Vi plejer at bruge en mørk øl 33cl (så porter er fint) som bliver rystet og sprøjtet ud over når den har stegt et stykke tid.
Jeg tror ikke jeg villle putte hvidløg i marinaden men det er jo en smagssag :D vi plejer og lave en marinade af olie,bbq krydderi og snaps :shock:

Og heller stege den for meget end for lidt,for hvis den køre rundt hele tiden kan du ikke stege den tør pga den hele tiden steger i sit eget fedt .

God fornøjelse :D

Nu med BGE Mini,Kamado xl oval,Emperors Grill kamado og hjemmebygget grill til helstegt pattegris....

Lager af trækul fra www.traekul.dk/ send pb eller mail for afhentning.

>1000 indlæg
>1000 indlæg
Brugeravatar

Alder: 50
Geografisk sted: Dronninglund
Iflg. PB Helsinges timeplan for spidstegning af gris (se download: Timeplan for spidstegt gris) tager en gris i den størrelsesorden (28-32 kg) ca. 5 timer, men ellers må mere kyndige på banen!

Weber One-Touch Deluxe (2011)
Weber One-Touch 57 (2007)
Weber Compact 47 (2000)
Smokey Joe Gold (2005) + JBI SJ Smoker (2009)
JBI Smoker og røgekit til OTG 57 (2009)

Profil My GrillGalleri  

Grillguru mester
Grillguru mester
Brugeravatar

Lennie skrev:
Iflg. PB Helsinges timeplan for spidstegning af gris (se download: Timeplan for spidstegt gris) tager en gris i den størrelsesorden (28-32 kg) ca. 5 timer, men ellers må mere kyndige på banen!

Det er muligt,men så længe grisen køre rundt ville jeg heller stege den 8 timer end 4 eller 5 timer :wink:
og måske lidt laver varme... men igen,det kommer jo også an på hvordan grillen er lavet.

Nu med BGE Mini,Kamado xl oval,Emperors Grill kamado og hjemmebygget grill til helstegt pattegris....

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Alder: 49
Geografisk sted: Nordbornholm
Hej timme og velkommen. :D

Jeg griller altid gris på en åben grill og med birke brænde.

Der beregner jeg godt en time pr. 10 kg. gris. Og sørger for at den kan tages af en times tid før, så man har god tid til at fjerne diverse opspænding osv. samt at den får lov at ligge og hvile inden opskæring.

Jeg sørger altid for mest varme ved nakken og skinkerne. Ryggen skal nok blive klar.
Når det er første gang I prøver det, vil jeg kraftigt anbefale et stegetermometer så I indimellem kan tjekke temperaturen i begge ender (af grisen) :P
Temp. i nakke og skinker skal gerne ramme 70 grader.
Jeg havde startet i god tid for at sikre mig at tiden slog til. Har I temperaturen, eller tæt på, et par timer før kan der sagtens drosles ned og evt. lægge grisen over på et bord til udskæring og så dække den til med et gammelt, rent, lagen og evt. et badehåndklæde.
Hvorimod det er nær håbløst at pace det hvis man er kommet bagafter. Jeg vil dog tro, at grisen er tættere på varmen i jeres lukkede grill med kul, end den åbne jeg bruger med brænde, hvor afstanden er ca 70-80 cm og grise på ca 55-60 kg.
Et bud på grilltid i jeres tilfælde vil være ca 4 timer alt efter hvor meget I kan styre luften. Så jeg havde nok startet ca 6 timer før spisetid.

Jeg salter altid i saltlage 48 timer før grilningen og kan derfor ikke komme med input til marinade. Et par øl, der rystes og sprøjtes ud over grisen med et par timers mellerum er et must. :D Og det skal næsten være en julebryg i disse tider.

Held og lykke med det. Husk at fortælle hvordan det gik. :wink:

PS. HVor mange bliver I? 40-45 personer?

Profil My GrillGalleri  

Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

tak for velkomsten og de gode råd.

vi er, desværre, kun 20 men så er der mad nok!!!

jeg tror vi smider grisen over kl 11 så burde den være klar til udskæring kl 18 efter en times hvil :o)

Administrator
Administrator
Brugeravatar

timme skrev:
vi er, desværre, kun 20 men så er der mad nok!!!

Det skulle der være en chance for. 8) Men det giver nogle rasendes gode rester, især til biksemad som er en konge værdig.

Citat:
jeg tror vi smider grisen over kl 11 så burde den være klar til udskæring kl 18 efter en times hvil :o)

Da det nu er første gang for jer, så lur lige lidt over hvordan den skal spændes op. Du skriver jo med motor, så den ligger ikke bare på en rist. :?:
Og husk det er noget af det vigtigste arbejde, opspændingen. Når den nærmer sig at være mør og så skal ha en time endnu, så skal den altså blive siddende!!

Bare så I ikke får sved på panden og stress fra starten. :wink:

God fest.

Profil My GrillGalleri  

Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

holmer skrev:
Da det nu er første gang for jer, så lur lige lidt over hvordan den skal spændes op. Du skriver jo med motor, så den ligger ikke bare på en rist. :?:
Og husk det er noget af det vigtigste arbejde, opspændingen. Når den nærmer sig at være mør og så skal ha en time endnu, så skal den altså blive siddende!!

Bare så I ikke får sved på panden og stress fra starten. :wink:

God fest.

vi har allieret os med min bror som er slagter, han kommer og spænder svinet op, noget med det bør gøres på en special måde

tusind tak for jeres input, det var guld værd :D

>3000 indlæg
>3000 indlæg
Brugeravatar

Alder: 33
Geografisk sted: Svenstrup J
Hvordan blev resultatet?

Kul fra Traekul.dk på lager

Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

resultat var intet mindre en perfekt!!!!

den fik 6 timer i grillen og hvilte 1 time og den smagte vidunderligt, alle var imponerede og mætte 8)

dog skal det påpeges at den har givet mig en ordentlig gang tømmermænd idag, eller er det mon øllene??

jeg siger tak for jeres input, rart med lidt "ekspert" viden.

Administrator
Administrator
Brugeravatar

Super! Tillykke med det gode resultat.

Og med hensyn til tømmermænd, så er en kold pils en udmærket kur. :D

Velkommen til grise grillerne. 8)

Profil My GrillGalleri  

Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Alder: 38
Geografisk sted: 9400 Nørresundby
Hejsa

Jeg er igang med at bygge min egen grill til helstegning af gris. men hvilken afstand skal jeg mon vælge mellem gløder og gris ? jeg har regnet med 3 højder = 60 - 90 - 120 cm. er det helt galt ? det er en åben grill med spyd nogen ideer til ændringer af højder ?

Mvh

Peter [smilie=bluecolorz5_pdt_08.gif]

Grillguru mester
Grillguru mester
Brugeravatar

Hej :D
Har du nogen billeder af det du har lavet ? Er det en hvor du vil dreje med hånden ? Jeg kender ikke lige afstanden på min grill,den er bare svejst på hvor jeg syntes den skulle sidde :lol: Men der er også motor på,så bliver grisen ikke sort selv om om der skulle komme flammer.Varmen justere jeg bare med mere eller mindre brænde.Jeg kan lige prøve og måle højden i eftermiddag,så har du da lidt og gå efter :D

Rutineret medlem
Rutineret medlem

Alder: 35
Geografisk sted: Ikast, Midt Jylland
Har selv grillet en gris på en lukket grill, men grisen var flækket på midten og vi lagde ben-siden ned af.. her lå den så i 4 timer og hyggede sig. Grisen var ridset og vi overhældte den med saltvand under vejs for at salte den på en nem måde.

Afstanden mellem kul og gris var 15-20 cm. Grillen var bygget af en kollegas mand så kender ikke noget til konstruktionen.

Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Det ville da være helt fint med et par mål.

Mht. tegninger / billeder så er de klar når jeg lige har de rigtige mål :-) den skal drejes med håndkraft i første omgang. da den skal bruges i en kolonihave hvor der ikke er strøm.

Mvh.
Peter

Grillguru mester
Grillguru mester
Brugeravatar

Hvis det skal være nemt,kan du jo evt. gøre sådan her http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?f=43&t=10067
Eller du kan se min her,sidst i dette indlæg http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?f=43&t=9716

Grillguru mester
Grillguru mester
Brugeravatar

Peterped skrev:
Det ville da være helt fint med et par mål.

Mht. tegninger / billeder så er de klar når jeg lige har de rigtige mål :-) den skal drejes med håndkraft i første omgang. da den skal bruges i en kolonihave hvor der ikke er strøm.

Mvh.
Peter

Så fik jeg lige målt,på min er der 85 cm fra bunden af og til røret den drejer rundt på :D så dine egne mål er nok helt ok 8)

Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Hej Jesper. / Og alle I andre!! :lol:
Det er bare super. tak for det :-)

Jeg kan se ud fra den informations søgning jeg har lavet at det vist er mest grill " mesterens" tålmodighed og kunnen der er afgørende end om tingene sidder på mm.´s Nøjagtighed.

Jeg håber at kan uploade nogle af tegningerne inden så længe

Mvh.
Peter :savl1:

Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Alder: 73
Geografisk sted: 3200 Helsinge
Hej Peter – og andre interesserede

Jeg har flere grillstativer som kan lånes (hentet og afleveret i Nordsjællland 3200).
Stativets opstandere er aftagelige, og bundrammen er i 2 dele, og adskilt er det meget let at transportere.

Jeg griller kun over åben ild, helst brænde, og uden forbehandling af grisen (lammet, dyret osv.) .
Det altafgørende for stegetiden er absolut læ !! Prøv at stege ribbensteg med ovndøren åben !

Herunder viser jeg billeder, og vil lidt senere lægge mål ind, når sneen er smeltet og jeg kan finde stativerne !

Alm. gris 25-32 kg.
Jørgen 65-02.JPG

Omhu med ridsningen er umagen værd !
Jørgen 65-06.JPG

Stort vildsvin - ca. 50 kg.
Vildsvin 02.JPG

Vildsvin og svinekam på plangrill
Vildsvin 04.JPG

Helt lam
P1010007.JPG

Stor gris - ca. 40 kg.
Pattegris på træ 01.JPG

Profil My GrillGalleri  

>1000 indlæg
>1000 indlæg

Alder: 53
Geografisk sted: kalundborg
Hej Per
De billeder får mig til at ønske at det snart var maj

Profil My GrillGalleri  

Grillguru mester
Grillguru mester
Brugeravatar

Hej Per
Super billeder,hvor længe steger du lam ? vi har snakket om og prøve og hænge et på grillen og hvor mange er der ca. til i sådan et lam :?:

Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Det ser skisme godt ud det du har over bålet der. Hvordan har du fået fat i et vildt svin :savl2: Er der nogen der kan give mig et hint til hvad man skal forvente en gris koster når den er klar til at smide på grillen. jeg har lidt planer om at indvie grillen til sommer med en "lille" gris på 30 - 35 kg.

Mvh.
Peter
Filkommentar: Her er en tegning af hvordan grillen kommer til at se ud. Den er måske ikke så informativ på denne måde, men da det blot er en PDF af en A0 ( Meget meget stor) papir tegning.. Men håber da at der kommer rigtige billeder når den skal testes. :-)
Grisegrill Samlet 1.pdf [87.53 KiB]
Downloadet 184 gange

Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Alder: 73
Geografisk sted: 3200 Helsinge
Peterped skrev:
Jeg er igang med at bygge min egen grill til helstegning af gris. men hvilken afstand skal jeg mon vælge mellem gløder og gris ?
Som du ser på de forskellige billeder kan mine griller tage både stort og småt.
Bundrammen er 150x80 cm. , og opstanderne er 100 cm.
Jeg har 4 højder, 45-60-75 og 90 cm. De to midterste er de mest brugte. Den øverste er kun ’holde varm’ højde.
Jeg vil meget anbefale at du får lavet en mulighed for at låse spiddet i forsk. stillinger. Der er Aldrig ligevægt på spiddet.
Fordelen ved en bundramme fremfor løse standere er at den kan placeres hvor som helst, også på hårdt underlag. Tillige kan du have brænde/briketter helt til enderne af grillen. Du behøver også kun stop på spiddets ene ende, og kan derfor have løse/aftagelige tværspid.
Ramme og standere er af 25x25 firkantrør i 2 mm. tykkelse, spid er 20x20. Samlinger er af 20x20 mm. firkantrør.
Grillspid + stander 01.jpg

Peterped skrev:
nogen der kan give mig et hint til hvad man skal forvente en gris koster når den er klar til at smide på grillen.
’Prisen på Grisen’ skal du spørge en lokal privatslagter om, sidste år var den omkring kr. 30.- pr.kg.

Peterped skrev:
Hvordan har du fået fat i et vildt svin
Herhjemme opdrættes der vildsvin på adskillige gårde, dog er det ofte krydsninger med tamsvin.
De købes hos lokale privatslagtere. De bliver slagtede på registrerede privatslagterier, som sædvanligvis kun handler med momsregistrerede.
En anden mulighed er at kende jægere som jager i Sverige. Deroppe er vildsvin næsten en plage, og der skydes ganske mange, også af danske jægere.
Er der tale om vildtlevende svin som er skudt i Sverige, er det vigtigt at vide at de bør absolut være kontrollerede før de kommer hjem og bliver anvendt/spist.
Kontrollen er ikke dyr, og det er blot en god sikkerhed, som foretages helt rutinemæssigt. I vildtlevende svin kan der (meget, meget sjældent) forkomme snyltere som hedder Trikiner, og som kan være ubehagelige/farlige for mennesker.
Herhjemme er trikiner fuldstændigt udryddede, og der har ikke i mange, mange år været eet eneste tilfælde.

jv31 skrev:
hvor længe steger du lam ? vi har snakket om og prøve og hænge et på grillen og hvor mange er der ca. til i sådan et lam
Jeg bruger gerne 3-4 timer på et helt lam i alm. størrelse.
Men –det har betydning om dyret kommer lige fra kølerum eller det har nået alm. udetemperatur.
Tillige er det altafgørende at der er total læ omkring ildstedet.
Jeg har hørt om folk som har stegt gris i 10 timer, uden at den var gennemstegt.
Lam-009.JPG

Både lam og andet helstegt på grillen rækker længere end de fleste forestiller sig.
Med helstegt gris regner jeg 3 voksne pr. 2 kg. – altså 45-50 pers. til en gris på 30 kg.
Lam vejer gerne fra 15 til 22-23 kg. og her regner jeg lidt mere. Altså 20 pers. til et lam på 15 kg.

Disse angivelser er når jeg griller til fester, og der må man absolut ikke må mangle kød. Til vennesammenkomster kan man godt regne lidt flere deltagere på mængderne.

Hvorlangt ’dyret’ rækker, kommer jo selvfølgelg også meget an på at det bliver udskåret uden for meget svind.

Vedhæftede filer:
Grillspid + stander 02.jpg

Profil My GrillGalleri  

Grillguru mester
Grillguru mester
Brugeravatar

Super :D 1000 tak for svaret Per.Vi plejer og sige et kilo levende gris pr mand,så er der aldrig for lidt :lol:
Og da min grill er en halv olietank er det aldrig et problem om det blæser eller ej :wink:
Der skal helt klart et lam på når det bliver en smule bedre vejr .....

Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Hej Per.

Tak for dine indput!

Jeg er i disse dage ved at gøre mine tegninger færdige til smeden, så det er bare super med de oplysninger du er kommet med..

Hvormeget træ / briketter bruger du / i under en stegning af en gris på ca. 30 kg. ?

Mvh.
Peter [smilie=bluecolorz5_pdt_10.gif]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]