Mor Birthe's hjemmelaved Mini Tarteletter.

Opskrifter på bagværk fra grill eller køkken.

Emneforfatter
Mor Birthe
Deaktiveret bruger

Mor Birthe's hjemmelaved Mini Tarteletter.

Indlæg#1 » 24. jan 2008, 11:53

Jeg havde lige lyst til at lave en omgang mini tarteletter i dag.

Lavede en dej af disse her ting

150 gr. mel
100 gr. smør
½ tsk. salt
1 æg

Smør og mel smuldres sammen derefter tilsættes salt og æg og det hele æltes sammen med let hånd til en god dej. Denne lægges i køleskabet og hviler ½-1 time.

Rulles tyndt ud og udstikkes med et stort glas eller lignende - dejen lægges over linsforme der har bunden i vejret se disse billeder.

Billede

Billede

Bages herefter ved 225 grader i ca. 10 min.

Når tarteletterne er kommet ud af ovnen løsnes de forsigtigt af formen og sættes til afkølning - sådan så de ud da jeg var færdig....

Billede

Det er første gang jeg prøver at lave det og er sådan set selv blevet tilfreds med resultatet 8) - men måske skulle jeg næste gang prøve med Fred's opskrift på mørdej... :wink:

Mere følger senere da det er meningen de skal bruges til aftensmaden her i huset i dag. :P
Mor Birthe
(Deaktiveret efter eget ønske 18.11.2008)

Brugeravatar

Kimbi
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#2 » 24. jan 2008, 11:55

Det ser rigtig flot ud. Ikke til at tro, det er første gang du laver sådan nogen [smilie=pdt_aliboronz_25.gif] [smilie=pdt_aliboronz_25.gif] [smilie=pdt_aliboronz_25.gif] [smilie=pdt_aliboronz_25.gif] [smilie=pdt_aliboronz_25.gif]
God mad tager timer at lave, men kun minutter at fortære...

Kimbi

Billede

Weber Ranch Kettle
Weber Platinum
OTC 57
Go Anywhere
Q320
JBI Smoker

Brugeravatar

holmer
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 24. jan 2008, 12:05

Det ser rigtig godt ud Mor Birthe. Glæder mig til kommentar, med fyld, senere. Så skal konen da sættes igang. :wink:
.../holmer

Brugeravatar

ruca
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 24. jan 2008, 12:31

Meget flotte, ser rigtig lækre ud, det bliver spændende at se hvad du kommer i dem.
Med venlig hilsen
Ruca

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 24. jan 2008, 12:40

Hej Mor Birthe
Dammm det ser godt ud, det er lidt pral sådan at lave sine egne tarteletter.

Ruca:
tror der skal rester af PP i
http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic ... 2309#52309
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#6 » 24. jan 2008, 14:18

Rigtig flot Mor B. :D

Hvis du vil prøve med butterdej - så lav tarteletterne indeni formen.

Gå til bageren og få nogle kagekapsler - når du har slået butterdejen ned i formerne som tidligere beskrevet - kommer du en kagekapsel i hver form - derefter fylder du hver form med gule ærter - lader dem hvile i 2 - 3 timer og bager dem derefter af. :D

Såfremt du er i tvivl om ovenstående er jeg kun at træffe på 40 50 39 74 - frem til mandag.
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#7 » 24. jan 2008, 14:19

De er flotte, og det er smart at du lægger dejen udenpå formen istedet for indeni.

Jeg tror dog ikke at tarteletter laves af mørdej, men derimod af butterdej.
udtryk gør indtryk

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#8 » 24. jan 2008, 14:21

Tarteletens historiske udvikling.

• Butterdejen bliver opfundet af en fransk bager i midten af 1600-tallet

• Carl Müller, der arbejdede som kok ved det danske hof, omtaler den i sin kogebog fra 1785. Han kalder dem for TOURTELETTER, men der er tale om sødt bagværk med fyld af syltetøj.

• I 1842 dukker den op i Madam Mangors Kogebog for Små husholdninger. Her er en opskrift på tarteletter med briselstuvning.

• I Louise Nimbs Kogebog fra starten af 1880’erne, dukker der en lang række opskrifter op på tarteletter, krustader og vouleventer. Nimb er fortaler for hjemmelavede tarteletter og krustader og hendes opskrifter afspejler den højere franske kogekunst.

• Med Frk. Jensens kogebog fra 1901 dukker tarteletterne med skinke, ærter og gulerødder op, men også høns og asparges.

• Fra 1960 kommer der nordsørejer i tarteletterne, fordi de nu kan anskaffes i frossen tilstand.

• I 2007 udkommer Babete Hersant Isaksens kogebog Tarteletter – Med 85 forførende opskrifter. Udgivelsen blev et vendepunkt for tarteletten som dermed fik en renæssance.
udtryk gør indtryk

Emneforfatter
Mor Birthe
Deaktiveret bruger

Indlæg#9 » 24. jan 2008, 14:25

fred skrev:Rigtig flot Mor B. :D

Hvis du vil prøve med butterdej - så lav tarteletterne indeni formen.

Gå til bageren og få nogle kagekapsler - når du har slået butterdejen ned i formerne som tidligere beskrevet - kommer du en kagekapsel i hver form - derefter fylder du hver form med gule ærter - lader dem hvile i 2 - 3 timer og bager dem derefter af. :D

Såfremt du er i tvivl om ovenstående er jeg kun at træffe på 40 50 39 74 - frem til mandag.

Okay Fred

Engang til, for denne "gamle" kvinde :lol: og så har jeg lige et spørgsmål hvad er Kagekapsler :?: :?: :?: Hvis jeg ikke kan få fat i disse kunne jeg så ikke putte bagepapir i og så fylde dem med gule ærter eller tørrede bønner i stedet for
Mor Birthe

Emneforfatter
Mor Birthe
Deaktiveret bruger

Indlæg#10 » 24. jan 2008, 14:26

marinus skrev:De er flotte, og det er smart at du lægger dejen udenpå formen istedet for indeni.

Jeg tror dog ikke at tarteletter laves af mørdej, men derimod af butterdej.

Det har jeg også prøvet i dag - men det gik i skudder mudder for mig - men har ikke smidt dem ud - for de er gode at gå og nippe til - hvis man er lidt lækkersulten..... :D
Mor Birthe

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#11 » 24. jan 2008, 14:31

man kan sågar komme på et tarteletkursus :-)

http://meyersmad.webenablers.dk/meyers. ... ld&ID=3251

og der findes en hjemmeside der handler om tarteletter : http://www.dansktarteletselskab.dk/
udtryk gør indtryk

Tilbage til "Opskrifter & billeder"