Wienerbrødsdej må kun lige køres sammen, modsat franskbrød - der skal æltes skær.
Et stykke wienerbrød skal være kort i "bidet" modsat flütes der gerne må være lang i "bidet" = sejt.
1 l. vand.
500 g. æg
200 g. gær
175 g. sukker
20 g. salt
100 g. margarine
2500 g. mel ca.
Overnævnte opskrift er også meget velegnet til tebirkes (indrulles med 30% margarine)
Skal man lave et rigtig godt stykke wienerbrød, SKAL der anvendes 60% margarine til indrulning.
Overnævnte opskrift giver 4495 g. dej.
I dette tilfælde vil det sige, at der skal bruges 60% x 4495 g. = 2697 g. margarine til indrulningen.
Da overnævnte opskrift giver meget wienerbrød vil jeg foreslå, at man halverer opskriften.
Dejen er her kørt færdig.
Og "trækkes" ud i en firekant, sørg for at dejen er lige tyk - over det hele.
Dette for at gøre indrulningen så let som mulig.
Dejen på jbi's bord, er lavet af ½ l. vand. (Granitbordplade) warw - det er lækker.

1350 g. margarine er her "klappet" ud og lagt på wienerbrødsdejen. Når margarinen klappes ud, er det en fordel at gøre det på et stykke bagepapir - for derefter at lægge det på dejen.
Bemærk at dejlag og margarinelag er ca. lige tyk.

Derefter skal margarinen pakkes ind.

Træk og løft i dejen så den når indtil midten af margarinen.

Dette gøres fra alle fire sider.

Yes - Det er ligesom til jul, gaven er pakket ind.

Dejen klappes lidt ud - for ikke at presse den med rullen.

Så skal der gang i rullen.

Rul forsigtig dejen ud - det er vigtigt at rulle - ikke - at trykke den ud.

Mht. Indrulning af wienerbrød er det vigtig at den rulles 1 x 3 + 1 x 3 + 1 x 3
Mellem hver rulning skal dejen hvile ca. 5 min.
Mht. overnævnte portion (½ l. vand) er det vigtig IKKE at rulle dejen for bred ud, hellere rulle den ud i længden - for derved at gøre det nemmere at kunne lægge dejen ind over - ved hver rulning.
Dejen er færdigrullet og klar til udskæring.

Dejen skæres ud i passende stykker. (lille kagemand 350 g. 20 fastelavnsboller 700 g. 1 lille kringle 350 g.

Flere billeder følger - når jeg får dem lukket op.