Olie på varm grillrist?

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
xavis
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Olie på varm grillrist?

Indlæg#1 » 12. jun 2020, 10:26

Hejsa

Jeg har altid penslet grillristen med olie, når der var godt gang i grillen. Hvorfor, er jeg egentlig lidt i tvivl om, men jeg formoder, det kan have noget at gøre med, at det, man griller, så slipper nemmere.

Til formålet overvejer jeg nu at investere i en såkaldt oliespray, fx sådan en fra Le Creuset (https://www.lecreuset.dk/oliespray-200-ml-steel). Af hvad jeg kan forstå, kommer der bare ikke særlig meget ud af sådan en, når man sprayer med den - men det er måske heller ikke nødvendigt?

Herunder har jeg lige samlet et par spørgsmål om emnet:

1) Er det i det hele taget en god idé at komme olie på den varme grillrist - og hvor lang tid før, man skal bruge grillen, skal man i så fald gøre det?
2) Hvor meget olie skal der bruges?
3) Er der nogen af jer, der har erfaring med sådan en oliespray?
3) Er der noget andet, der er bedre at gøre?

Ad 2) Jeg er klar over, det er svært at svare på, da det jo i høj grad blandt andet kommer an på, hvor stor grillristen er - men skal den pensles godt til, eller kan man nøjes med fx at spraye en smule forstøvet olie på?

På forhånd tak for hjælpen!
xavis

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Olie på varm grillrist?

Indlæg#2 » 12. jun 2020, 10:52

Jeg sprayer altid olie på risten lige efter jeg har tændt kullene, mens den stadig er kold. Det letter rengøringen af risten betydelig.
Almindelige oliespray
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 12. jun 2020, 11:03

Treblach skrev:Jeg sprayer altid olie på risten lige efter jeg har tændt kullene, mens den stadig er kold. Det letter rengøringen af risten betydelig.
Almindelige oliespray

Er det WD40? :mrgreen:
Undskyld, fik lige det sjove billede i hovedet.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#4 » 13. jun 2020, 04:50

xavis skrev:Er det i det hele taget en god idé at komme olie på den varme grillrist - og hvor lang tid før, man skal bruge grillen,
Det har da en god effekt at risten er olieret, men hold dig langt væk fra olie- og stegefedt spray på en tændt varm grill. Vil du oliere risten på den tændte grill kan det let gøres ved at påføre olien med et olievædet stykke sammenkrøllet køkkenrulle.
Treblach skrev:Jeg sprayer altid olie på risten lige efter jeg har tændt kullene, mens den stadig er kold. Det letter rengøringen af risten betydelig.

Hvadenten du steger dit grillkød på rist eller stegeplade synes jeg at det bedste resultat opnås ved at kødet er fugtet/penslet på begge sider med lidt olie, og når det lægges på risten/pladen så skubber man det lige lidt frem og tilbage så kødets porer lukker sig uden at det når at brænde fast.
Til færdigmarineret kød er det svært at undgå ballade, da det oftest indeholder sukkerstoffer.

Rengøringen af rist og stegeplade er legende let kort tid efter endt grillning, medens grillen stadig er lidt varm.
Jeg bruger en gammeldags stålbørste med træskaft. På den holder jeg en stålsvamp købt i REMA1000, og skurer simpelhen alt fastsiddende bort uden besvær
Stålsvampe REMA 1000.jpg
Stålsvampe REMA 1000.jpg (40.61 KiB) Vist 1994 gange

Støbejerns -riste og -plader bør aldrig rengøres med sæbe, og især her er skuresvampen perfekt.
Min gamle ( 10 år+ ) støbejernsplade står stadig fin glat og blank uden spor af rust.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Emneforfatter
xavis
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 13. jun 2020, 09:42

PB Helsinge skrev:
xavis skrev:Er det i det hele taget en god idé at komme olie på den varme grillrist - og hvor lang tid før, man skal bruge grillen,
Det har da en god effekt at risten er olieret, men hold dig langt væk fra olie- og stegefedt spray på en tændt varm grill. Vil du oliere risten på den tændte grill kan det let gøres ved at påføre olien med et olievædet stykke sammenkrøllet køkkenrulle.

Hvorfor er det, man skal holde sig væk fra olie- og stegefedt-spray? Nu var det ikke sådan nogle færdigkøbte olie-/stegefedt-sprays, men sådan en man selv fylder olie på, pumper luft i, og så sprayer man (forstøvet) olie ud). Men jeg aner ikke, om det gør en forskel?

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#6 » 13. jun 2020, 12:51

xavis skrev:Hvorfor er det, man skal holde sig væk fra olie- og stegefedt-spray?
Måske var min kommentar lidt utydelig lige der. Du skal også læse 'tændt varm grill' .
Min mening er at olie på rist og plade er helt fint og effektivt, når bare man husker at olie er brændbar, og forstøvet olie som rammer glødende kul eller gasflammer kan let blusse voldsomt op.
Jeg bruger da selv sprayfedt på min stegeplade indimellem, eller sprayer kødskiver før de lægges på risten.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

MiNo
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 15. jun 2020, 10:42

Lidt Off Topic måske, men efter en del år med stål og emalje riste, skiftede jeg til støbejern. Det betyder aldrig at skulle give olie (ud over som rustbeskyttelse, i fald man skulle opleve en passiv periode). Den får en tur med en af de 'viklede' stålbørster for at fjerne madrester, og samme børste med et stykke køkkenrulle på for at fjerne overskydende fedtstof og sod når gillen varmes næste gang. Det er så utroligt nemt og hurtigt.

Samtidig giver det bedre grillresultat - både smagsmæssigt og visuelt.

Emneforfatter
xavis
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#8 » 15. jun 2020, 23:13

@MiNo: Jeg er faktisk ikke klar over, om min grill har riste af støbejern - men tak for dit input!

Mange tak for alle jeres svar - jeg tror, jeg prøver med sådan en fra Le Creuset. :-)

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#9 » 20. jun 2020, 09:16

Jeg har selv forsøgt mig med forskellige sprayflasker til olien for nemt at kunne olieret risten men det er jeg gået væk fra igen.

Min erfaring er at de sprayflasker man fylder olie i og så laver tryk med en pumpe, ikke virker ret godt. Enten kommer olien i en tynd stråle og bliver ikke forstøvet, eller også kommer det i en tåge der bliver spredt over det hele og i hvert fald kun minimalt hvor det ønskes.

Jeg har også forsøgt mig med et par stykker af den type hvor man får et skud hver gang man pumper på håndtaget, de gav samme ringe resultat.

I stedet er jeg gået over til bare at smøre risten ind i olie med en klud på en gammel grydeske. Det er både hurtigere og nemmere end alt andet jeg endnu har fundet på.

PBs råd om oliespray på kødet bruger jeg også en gang imellem og det virker også fortrinligt, det er specielt velegnet til kødstykker der ikke skal have ret længe og hvor det derfor er ekstra vigtigt at få farve og stegeskorpe hurtigt.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Emneforfatter
xavis
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#10 » 21. jun 2020, 18:50

Alright. Hm, det kunne godt være, jeg kulle droppe min idé om en oliespray. Øv, det virkede ellers som en nem løsning. :-)
Som det er nu, pensler jeg risten med en silikonepensel, når den er ved at være varm. Jeg synes bare, der går ret meget olie til..

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#11 » 22. jun 2020, 05:45

Der går godt nok en del olie til, men tilgengæld er det ikke nødvendigt at bruge den bedste olie. Jeg bruger selv at gemme en del af den brugte fritureolie når jeg skifter olie i gryden. Det ser ikke så godt ud ( farven er noget mørk), men det virker udemærket.

Som en sidebemærkning, kan jeg fortælle at hvis man døjer med at der kommer sod på risten, så bruger jeg at varme det hele godt op, og så tager jeg et godt stort løg og halverer.

Et halvt løg sættes på grillgaflen og skærefladen bruges så til lige at tørre risten over med. Alt sod sidder nu på løget, og risten er lige til at bruge. (Nej der kommer ikke smag af løg i maden)

Hvis der stadig er lidt rester tilbage, så bruger man bare den anden halvdel af løget, ellers kan den gemmes til man er færdig med at grille og så bruges til at rense risten med, det er nemlig også ret godt til at fjerne f.eks. marinade der er brændt fast. Hvis løget er meget tørt, kan man lige dyppe det i vand inden det bruges på den varme rist, så opløser dampen de fastbrændte rester og rengøring er utrolig nem.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Tilbage til "Gasgrill"