prause skrev:Super med kødvalget.
Brisket er helt afhængig af kødkvalitetet. Der gange jeg har forsøgt med dansk spidsbryst har du ikke fungeret, det er blevet tørt og sejt.
En Brisket på 4 kg er næppe en full packer og du skal være opmærksom på at de fleste opskrifter går på en full packer.
Er det du køber flat eller point?
Det er vigtigt at sige at det findes 100 måder at lave Brisket på og den ene er ikke nødvendigvis mere rigtig end den anden.
Temperatur betyder enormt meget for stegetid. Kødkvalitetet og tykkelse også.
En brisket er færdig når en tandstikker kan stikkes i kødet næsten uden modstand. Som at stikke i en pakke smør det har stået på morgenbordet hele morgenen.
Hvad du wrapper I er underordnet, jeg syntes det er nemmere med staniol.
Jeg ved du gerne vil have mig til at vurdere din samlede stegetid, men det er svært af de ovenfor nævnte årsager.
8 timer er nok ikke helt galt ved 110 hvis det er 4 Kg flat du har.
Regn med at den skal wrappes når den er blevet mahognifarvet af røg. Begyndt at teste med tandstikkere når den er lidt over 90 grader i centrum. Tag den af når den føles som blødt smør når du stikker i den.
Lad den hvile i 1-2 timer i en flamingokasse inden du skærer den.
Se evt http://bbqvikings.dk/?p=98
RTCallesen skrev:Jeg er enig med Pauses fremgangsmåde.
Vil tilføje at jeg plejer at wrappe ved 72-74 grader med staniol, meget gerne brug eg som røgtræ og kun bruger salt og peber til rub. ca 1,5% salt, dvs ca 60 gram til dine 4 kg og samme mængde i VOLUME grov friskkværnet peber. Det vil ligne rigtig meget peber, men bliver ikke specielt stærkt som slutresultat.
Og pakket ind i et håndklæde og i en flamingokasse eller god køletaske, så kan den sagtens holdes varm i op til 4 timer. Så kom den hellere på grillen for tidligt end for sent.
Jeg har været glad for at bruge Aaron Franklin som inspiration til brisket.
https://bbqonmain.com/aaron-franklin-barbecue-brisket-recipe/
Tattoomann skrev:Når du nu skriver at det er dansk kødkvæg skal du ikke forvente et super godt resultat da der næsten ikke er nogen form for fedt marmorering i kødet. Hvad brisket angår kan US og DK kødet på ingen måder sammenlignes.
Min ide til tilberedning:
Puds spidsbrystet af.
Smelt en masse Lurpak og sprøjt dette i dit spidsbryst gerne dagen før.
På dagen tænder du din smoker uden vandbadet i og køre den op på 160 grader sørg for at dit røgetræ ligger mellem kullene ikke oven på.
Rub dit spidsbryst.
Læg det på øverste rist med fedtsiden ned af.
Giv det spidsbryst til rubben har sat sig til en fast skorpe (ca.2-3 timer)
Smokeren ned på 140-150 grader (monter vandbadet uden vabd)
Wrap herefter dit spidsbryst i et/to stykke staniol med fedtsiden ned af, når du har lagt dit spidsbryst på staniolen hælder du stille og rolig lidt oksefond over skorpen, pak staniolen helt.
Tjek dit spidsbryst efter 1 time ca.
Kernetemperaturen ved denne metode er relativ høj jeg vælger ikke at skrive den da jeg altid tester mørheden med en probe.
Når den har ramt mørheden tager du den af smokeren stiller den på køkkenbordet pakker den op og lader den stå og dampe af inden du pakker den ind igen og stiller den i en thermokasse eller lignende hvor den så skal hvile 2-3 timer.
NH73 skrev:Jeg har hentet U.S. brisket, som slagteren havde skåret ud af to stykker, så jeg fik 2 gange point á 2,1 kg.
Når det nu ikke er ét stort stykke, men to mindre så ændrer det vel også på grilltiden eller hva’? Slagteren sagde 4-5 timer for begge ved 110 grader. Hvad siger I?
NH73 skrev:Tak for det. Hvordan kan man se, at der både er point og flat?
Tilbage til "Hjælp til maden..."
Brugere der læser dette forum: Ingen og 101 gæster