Mere røg(smag) med Q3200?

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
henrikc
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Mere røg(smag) med Q3200?

Indlæg#1 » 28. jul 2019, 11:50

Hej,

God røgsmag på kød fra kuglegrillen er let, mens jeg har kvaler med at få nok på min Q3200.

Hvordan synes I det går med det på en Q3200?

Jeg tilskriver mine ringe resultater, at der er for god udluftning til at få tilstrækkelig røgkoncentration....stor åbning i bunden grillen, og store slidser i siderne....samtidig med at der blæses gas/luft ind, som udvider sig kraftigt ved forbrændingen, og nærmest ventilerer røgen bort......kødet ligger jo på risten, ved siden af røggeneratoren og røgen går til vejrs, så kontakten er desuden ringe.

Jeg har eksperimenteret med røgboks på brænderne og på risten og folie med flis på risten.

Jeg ville for eksempel gerne grille spid med kylling eller andet kød, der jo ikke skal være så længe over før det er færdigt, og få røgsmag, men også gerne hel kylling “on the can” eller på rotisseriet, hvor røg til sidt gør resultatet endnu bedre.

Jeg hører meget gerne om hvad I gør, for at få et godt resultat!

Mvh Henrik

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Mere røg(smag) med Q3200?

Indlæg#2 » 28. jul 2019, 17:31

Jeg har læst et nogen lægger flisen i en lille sigte, hvor hanken kan bøjes og ligge under risten oven på brænderen

Men ellers er problemet jo på Q grillen at den ikke er tæt og at der ikke er nogen flavourizer bars.

Tilføjelse:
Jeg har fundet indlægget her:
http://www.weberklubben.dk/Default.aspx ... 4&PID=8394

Emneforfatter
henrikc
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#3 » 28. jul 2019, 18:06

Hej Cyberguyen

Fin ide, der må testes....billedet i linket er jo oven i købet en Q300, og det tiltaler mig meget mere at have et net end en røgboks på brænderen....jeg skal studere indlægget i detalje.

Tak!

Emneforfatter
henrikc
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#4 » 28. jul 2019, 18:13

Lidt mere info om tråd-sien her:
http://www.weberklubben.dk/Default.aspx ... &BlogID=19

Hvor han skriver håndtaget er bukket, så sien hænger vandret ind fra den ene ende af grillen med håndtaget gennem udluftningsslidsen og ned gennem fingerhullet i risten og ikke støtter kurven på brænderen.....

Det ser rigtig godt ud!

Mvh Henrik

Emneforfatter
henrikc
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Re: Mere røg(smag) med Q3200....uden held.

Indlæg#5 » 4. aug 2019, 20:18

Så er metoden med sigten afprøvet med en god håndfuld af Webers grove hickory flis.
Flisen lå i vand en time inden grillningen startede af en 650g Cote de beuf.

Da grillen var varm, kom der masser af røg, der tydeligt kunne ses på den side hvor sien sidder, mens der ingen røg kom ud i den anden side, hvor kødet var placeret.

Efter ca 15 minutters grillning, hvor røgen varede godt 2/3 af tiden.....blev det efter lidt trækketid i folie tid til at smage.
Dejligt mørt og velsmagende kød fra Finland.....men stort set uden røgsmag!

Eneste der står tilbage er at prøve med kødet direkte over røgen, for så at færdigstege hvor sien ikke dækker for brænderne.
Det er lidt noget bøvl, at tage risten op og ned for at komme til sien....men hvis det virkede er det en anden sag.....

Mvh Henrik
Vedhæftede filer
477EAD92-FBCB-41DD-9191-39309E79CD22.jpeg

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 4. aug 2019, 22:12

Hvorfor kommer du dit røgtræ I vand? Det eneste du opnår derved er at der går tid med at vandet skal fordampe før det giver røg. Jeg ved godt at det står mange steder på nettet, men det er forkert.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Emneforfatter
henrikc
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#7 » 4. aug 2019, 22:23

Prause,
Grillen skal forvarmes med ristene monteret, så røgsmuld/flis er med fra start, og vil være brændt af i utide over den intense varme lige over brænderne.

Netop her er der derfor fornuft i at udsætte røgdannelsen ved at fugte træet.
Hvis træet kan sættes på varmen senere, er jeg 100% enig med dig, og visse produkter tager endda bedre mod røgen senere i processen, hvor overfladen er mere tør, så dette er en nødløsning......som altså oven i købet ikke virker overbevisende.....

Mvh Henrik

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 4. aug 2019, 22:50

My bad, det giver mening.
Har du smagt på en kold rest af kødet?
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Emneforfatter
henrikc
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#9 » 4. aug 2019, 22:59

Prause,
God ide at vurdere røgen (også) for det kolde kød!

Det melder jeg tilbage i morgen.

Mvh H

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#10 » 5. aug 2019, 01:28

Så fandt jeg (god) tid til at søge i gamle billeder og kan give mit bidrag til emnet om røg på gasgrill.

Fremfor savsmuld så anvendte jeg træchips. Og jeg gjorde dem ikke fugtige, men tog dem direkte fra posen.
Det som det nu drejer sig om, er jo at få træet til at ulme og afgive røgen uden at gå i flammer.

Her tænkte jeg på hvordan kulsvierne bærer sig ad med et låg af kviste og tørv til at lukke af for ilttilførslen når de svier kul i milen, og kun holder ganske lidt åbent i bunden for at holde gløden levende.

Min løsning er en alubakke med tørre chips, og bakken lukkes med et par lag alufolie. I toppen prikkes nogle huller for at røgen kan komme ud, uden at træet kan få ilt og gå i flammer.
Jeg mener at fugtigt træ kun udsætter virkningen af træets forglødning, som jeg i mangel af bedre udtryk kalder det.

Derefter skal røgbakken placeres så den får kraftig varme, men uden direkte flammer under boksen.
Det må måske komme an på et par prøver med tom ovn indtil man finder placeringen.
IMG_1201.JPG

I min Ascona gasgrill bruger jeg indirekte varme, hvor varmen kommer op fra underdelens kant og cirkulerer som i en luftovn.
IMG_1202.JPG

PS Efter endt stegning med røg er det lidt sjovt at man står med hjemmelavede trækul som er lige til kulgrillen.
IMG_1209.JPG

IMG_1210.JPG
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Emneforfatter
henrikc
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#11 » 5. aug 2019, 09:56

Tak Per.
Gode betragtninger, der passer med mine oplevelser....men hvor resultatet nok er meget afhængig af grillens udformning.
Q3200 er meget åben, og min fornemmelse er at røgen ikke får nok kontakt....

Blev overbevist af at læse så meget godt om pellet-grills! Fandt en lille (og ikke så dyr) model jeg har plads til i “Green Mountain Davy Crockett” modellen, så nu er den på vej sammen med 18kg pellets. Lige så glad jeg har været for min Q3200, lige så forventningsfuld er jeg til at kunne bage/grill/røge med den wifi/app-styrede pellet-ovn.....men det er jo en helt anden historie, der dog stadig er udtryk for min mangel på røg i Q-en.

Hvordan er det med kogning og røgning af pølser efter stopning?
Kan en bindefars-pølse godt varmrøges/koges i samme proces?....dvs varme og røg op til godt 80 grader, eller skal den koldrøges før den opvarmes?

Mvh Henrik

Emneforfatter
henrikc
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#12 » 6. aug 2019, 12:23

prause skrev:My bad, det giver mening.
Har du smagt på en kold rest af kødet?

Mere røgsmag for det kolde kød, nej desværre......ikke mere end den grillede smag det plejer at have uden fix-faxe-rierne med sien.....så det er skrottet.

Mvh H

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#13 » 6. aug 2019, 13:20

henrikc skrev:Tak Per.
Gode betragtninger, der passer med mine oplevelser....men hvor resultatet nok er meget afhængig af grillens udformning.
Q3200 er meget åben, og min fornemmelse er at røgen ikke får nok kontakt....

Blev overbevist af at læse så meget godt om pellet-grills! Fandt en lille (og ikke så dyr) model jeg har plads til i “Green Mountain Davy Crockett” modellen, så nu er den på vej sammen med 18kg pellets. Lige så glad jeg har været for min Q3200, lige så forventningsfuld er jeg til at kunne bage/grill/røge med den wifi/app-styrede pellet-ovn.....men det er jo en helt anden historie, der dog stadig er udtryk for min mangel på røg i Q-en.

Hvordan er det med kogning og røgning af pølser efter stopning?
Kan en bindefars-pølse godt varmrøges/koges i samme proces?....dvs varme og røg op til godt 80 grader, eller skal den koldrøges før den opvarmes?

Mvh Henrik

Tror da de fleste varmrøger pølser men jeg har lært at koge dem også.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#14 » 10. aug 2019, 23:43

henrikc skrev:Hvordan er det med kogning og røgning af pølser efter stopning?

Uanset hvad farstype, håndrørt, grovhakket eller finhakket med bindefars, så er det kun afgørende for den færdige pølses konsistens og fasthed. Det afgør du på forhånd med en kogeprøve af den færdige rå fars.

Herefter fortsætter behandlingen af pølserne afhængig af pølsetype.
Pålægspølser som skal røges, f.eks. Bierwurst (kogt salami), leverpølse og evt. rg. kødpølse skal færdigkoges til min. center 70⁰C. Efter afkøling, evt. dagen efter, skal de tørre pølser koldrøges.

Hotdog-, grill- og pandepølser, som spises med tarmen på og skal have ’knækket’ varmrøger man. Det er for at man kan udtørre tarmen så den ikke kan genvinde smidighed.
Ubehandlede farspølser bør aldrig opbevares fra dag til dag før viderebehandling.

Ved varmrøgning starter man med ren varme ved max. 75-80⁰C. Når pølserne er tydeligt spændte og tørre tilsætter man røgemne for at få røg -smag og -farve.
Især rødel er egnet røgemne til varmrøgning, da det giver mild røgsmag og god farve, men alle slags løvtræ kan anvendes.
Hele forløbet af varmrøgning af pølser varer typisk mindre end en time.

Her kan du se en tidligere tråd hvor jeg viser min varmrøgning :
viewtopic.php?f=151&t=8796&p=107015
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Emneforfatter
henrikc
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#15 » 19. aug 2019, 07:48

Mange tak Per!