Hjemmelavet pesto

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere

Emneforfatter
Lecherro
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Hjemmelavet pesto

Indlæg#1 » 16. maj 2018, 16:09

Er der nogen der har en god opskrift på Pesto.

Jeg laver selv en med:

1 urtepotte Basilikum
2 fed Hvidlæg
1 tsks salt
1--2 dl. olivenolien
50-80 pinjekerner

Det bliver rigtigt goddt, men savener lidt inspiration til at gøre den bedre. Osten er udeblevet med vilje, da flere i familien ikke kan lide ost.
Elsker mad, og man kan se det på mig :-) Har en kone der laver en god ansigtsbehandling

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Hjemmelavet pesto

Indlæg#2 » 16. maj 2018, 16:27

Jeg laver jævnligt flere varianter, så syntes bare du skal eksperimenterer dig frem.

Salvie, valnød, olie, hvidløg, hård salt ost af en slags.
Persille, solsikkekerner, olie, hvidløg, salt ost.

Skift gerne krydderurter eller nødder/kerner ud andet - undlad noget, erstat med andet.

Ps. syntes også at det kan gøre en forskel at anvende morter frem for blender

Så prøv dig bare frem - og varier efter hvad det skal bruges sammen med.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#3 » 16. maj 2018, 17:29

Lecherro skrev:Er der nogen der har en god opskrift på Pesto.

Det bliver rigtigt goddt, men savener lidt inspiration til at gøre den bedre. Osten er udeblevet med vilje, da flere i familien ikke kan lide ost.

Det med at folk ikke kan lide ost, det er man nogle gange nødt til at udfordre lidt. Prøv at kom lidt god Parmesanost i og lad være med at sige noget om det. Hvis de spørger, så skal du selvfølgelig svare ærligt, men helt ærligt det smager langt bedre og det kan de fleste sagtens smage, bare de tror der ikke er ost i.
NB det samme gælder for ansjoser i forskellige sammenhænge.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Benne
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 17. maj 2018, 08:29

Jeg laver ofte med i denne tid med Ramsløg og nogle gange med Løvstikke, de bliver også rigtigt gode.
Ofte erstatter jeg pinjekernerne med solsikkekerner i stedet, det fungere også fint.
Har også haft held med at producere større mængder, nu hvor Ramsløgne er friske og så fryse den færdige pasto i vaccumposer eller i glas. Det fungere
Mange pølsehilsner
Benne

Weber Genesis gasgrill
BGE Large
Tommerup Røgeovn
SousVide Supreme SVS

Fuglsang
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 17. maj 2018, 14:36

Benne skrev:Har også haft held med at producere større mængder, nu hvor Ramsløgne er friske og så fryse den færdige pasto i vaccumposer eller i glas. Det fungere

Hvor længe holder det sig? Jeg laver også ramsløgspesto på denne årstid efter deen opskrift:

100 g mandler/ cashew/valnødder
1 1⁄2 dl raps/oliven olie mix
85 g grananost
2 spsk friskpresset citronsaft
1⁄2 tsk groft salt
Friskkværnet peber
20-30 rensede blade af ramsløg
1 potte persille

Rist mandlerne midt i ovnen. Tag mandlerne ud og lad dem køle helt af. Kom mandlerne i et blenderglas sammen med olie, ost, citronsaft, salt og peber. Blend ved langsomste hastighed i ca. 1 min. Tilsæt ramsløgsblade og blend igen ved langsomste hastighed i ca. 30 sek. Smag til.

Den revne Grana Padano af mærket "Zanetti" smager faktisk ikke af bræk, og gør det meget nemmere at blende pestoen godt sammen
Hilsen Birdie NamNam

"Who is General Failure, and why is he reading my drive?"

Brugeravatar

Benne
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 18. maj 2018, 09:40

Jeg har haft det liggendene i fryseren i omkring et år uden problemer, andet end at det er blevet spist :-)
Mange pølsehilsner
Benne

Weber Genesis gasgrill
BGE Large
Tommerup Røgeovn
SousVide Supreme SVS

Emneforfatter
Lecherro
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#7 » 28. maj 2018, 20:59

Tusind tak for jeres kommentarer og gode råd. Jeg prøver en god parmesan uden at fortælle der er ændret i opskriften.
Elsker mad, og man kan se det på mig :-) Har en kone der laver en god ansigtsbehandling

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"