Whisky brygning

Her er det ikke mosekonen der brygger - men det danske grillfolk der laver deres egen øl...

Emneforfatter
Hansenbryg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Whisky brygning

Indlæg#1 » 27. mar 2016, 19:05

Nok mest til efter gril maden og så lidt inspiration for den tålmodige gør det selv mand.
Tønden før åbning, 3år siden den har været åbnet sidst.
DSC05457.JPG

Det dufter som og farven som ser helt rigtig ud!
DSC05459.JPG

Indholdet er 70% så en let fortynding med vand
DSC05463.JPG

Og det smager som det skal - Det er whisky :-D

Lige lidt historie - fik i 2008 en 20 liters tønden i fyrre års fødselsdags gave. Fik relativt hurtigt fyldt 8 flasker portvin på den for at "modne" tønden samt få lidt erfaring med fordampning over tid.
Begyndte efter et par år at brygge øl uden humle til formålet. Der er brygget 10 bryg a 24 liter på mit hjemmebyggede bryggeri. Bryggen er baseret på Munich Malt og røg malt, så næsten single malt.
DSC02876.JPG

Øllet blev løbende "raffinering" til først 30% og derefter 70%, virkeligt et stort arbejde som har taget en del timer.
DSC04279.JPG

Der blev totalt 18,7 liter tilbage efter raffinering som blev hældt på tønden for 3 år og en uge siden. Løbende er tønden vejet og angle share har været godt 1,5 liter under lageringen.
Og smagen - nok ikke den rigtige at spørge da det er mit lille barn - men lidt skarp i smagen endnu, men den skal også først bruges 2018 så proppen er sat på igen og jeg venter et par år til.

Mvh

Hansenbryg

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Whisky brygning

Indlæg#2 » 27. mar 2016, 19:10

.1%¤ .1%¤ Superfedt
[smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Bubbipapa
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 27. mar 2016, 22:13

Synes selv det er et rigtigt spændende projekt du har, men er vi ikke enige om at det du har gang i der er ulovligt i Danmark?

PS: imponerende udstyr til ølbrygningen

Emneforfatter
Hansenbryg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 27. mar 2016, 22:44

Jo det er nok et skråplan, men i forhold til momskaruseller og udbytteskatte skandalen er det jo nok i den pæne ende. Jeg må skynde mig at drikke beviserne.
HansenBryg

Brugeravatar

Vangsgaard
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 28. mar 2016, 11:53

Fedt projekt. Brygger også selv øl så har tit tænkt på om man skulle kaste sig over Whisky - tror dog ikke helt min tålmodighed er til det :-).

Du siger den smager lidt skarpt nu her - men hvordan er smagen ellers sammenlignet med andre whisky?

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 28. mar 2016, 13:05

flot projekt - kan du ikke fortælle lidt mere om hvordan du gør det - bare i halvgrove træk - så skal der nok komme flere spørgsmål derefter :-)

PS. kommer gerne og smager engang :-)

Grill og whisky - JA TAK
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Emneforfatter
Hansenbryg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 28. mar 2016, 16:58

Processen
Processen er egentligt simpel. Man starter med bygmalt i 65-67grd varmt i ca. 90min. Herved trækkes sukkerstof ud af kornet ved en række enzym processer. Maltbyggen sigtes fra og væsken varmes op til koge punktet for at fjerne uønskede bakterier. Havde det været øl havde man nu tilsat humle men for whisky undlades denne. Jeg har brygget øl 3 gange om året de sidste 13år så her var jeg rimeligt erfaren. Jeg brugte mit lille bryggeri med termostat styring, pumper og varmeveksler, langt fra nødvendigt og kan gøres mindst lige så godt med en stor gryde og et termometer. Væsken køles til 20grd og gær tilsættes. Det hele gærer i 2 uger hvorefter bryggen indeholder ca. 5 - 6% alkohol, som kan separeres ved en destillations process.
Som bemærket i et tidligere indslag er det ikke lovligt at destillerer i Danmark - Man må godt eje et anlæg men ikke bruge det. Man må godt lave alkoholen (øl, vin etc.) men ikke raffinerer den, så det har jeg selvfølgelig ikke gjort!!
Teoretisk hældes den gærede væske på en beholder og varmes op til 78 grader hvor alkoholen fordamper. Ved hjælp at lidt vandkøling og en god termostat kan den rene alkoholen aftappes i toppen af apparatet. For at sikre en god kvalitet er det vigtigt at kassere det første og sidste alkohol da det indeholder en masse uønskede smagsstoffer. For whisky startes med en grov raffinering til ca 30% alkohol og derefter en fin raffinering til ca. 70% alkohol. ikke nemt da processen har en tendens til at forløbe bedst ved 90% hvor en del smags stoffer som røg går tabt (tror jeg).
Det hele hældes på en egetræs tønde, helst et gammelt sherry eller portvins fad - ikke nemt at skaffe i en rimelig størrelse under 200 liter, så derfor lidt forarbejde med portvin i fadet et par år. Definitionen på whisky er mindst tre års lagering og helst mere. En egetræstønde er ikke tæt og der sker derfor et tab ved fordampning gennem proppen samt gennem træet (angel share). Det er en del af formålet da bryggen samtidigt ændre smag til det klart bedre. Jo mindre tønden er jo større tab. Erfaringerne med portvinen viste at alt ville være væk efter 3 år, så 80% af tøndens areal blev smurt med tøndevokset for tætning. Tønden stillet køligt i et skur og kontrol vejet hver måned for opdage uønskede tab i tide.
ikke nogen lille opgave og der er da nok gået noget over 100timers arbejde før det færdige resultat.
Og så til smagen – Ubetinget whisky og sammenlignet med min Lagavulin 16år må jeg nok erkende at være noget længere over mod Netto's King George, så den får et par år til i tønden.

Mvh
HansenBryg

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#8 » 1. apr 2016, 05:46

Imponerende opbygning af anlæg, og ikke mindst imponerende tålmodighed :-)
- Husum -

Outdoorchef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Maximus Pizzaovn

MartinNicolaisen73
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 19. okt 2016, 09:06

Fedt fedt fedt ..... meget inspirerende .... i teorien :)

Tilbage til "Bryggeriet"