Tørmodning af kød - det nye Sort :-)

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Tørmodning af kød - det nye Sort :-)

Indlæg#1 » 29. okt 2012, 22:41

Nå... jeg har jo brokket mig fælt over de i mine øjne dårlige slagtere, jeg har i mit område. De fleste af disse såkaldte fagfolk aner nærmest ikke hvad en krogmodning eller tørmodning er. Derfor har jeg taget sagen i egen hånd, og har derfor villet lave mit eget krogmodnede kød. Til det formål har jeg bestilt et starterkit hjem fra meatlover.dk. Kort fortalt er der tale om en vakumpakker og nogle specielle vakumposer. Det særlige ved disse poser er, at de tillader kødet at "ånde" ud gennem posen, men intet kan trænge ind. Lidt som en Goretex frakke ;-) .

En 2,8 kg argentinsk ribeye-steg blev købt i Bilka. 180 kr/kg. Vakumpakket i den specielle meatlover.dk pose og så en tur i køleskabet. Her skal den ligge absolut uforstyrret. Og så er det bare at vente.... og vente..... og vente... Tørmodning er lidt en smagssag, og de fleste anbefaler at modne kødet 3 uger første gang man prøver. Så kan man altid forlænge tiden næste gang, hvis man synes det smager.

I de tre ugers ventetid havde jeg en god dialog med råd og vejledning fra Kim Schultz som driver meatlover.dk. Han var utroliglig venlig og hjælpsom uanset hvilke spørgsmål jeg havde. Super kundeservice :-D .

Nå, men den store dag kom idag, hvor stegen havde ligget i tre uger. Ud kom den, og så er det ellers igang med at trimme. Den havde tabt sig fra 2,8 kg til 2,4 kg under de tre ugers modning. Det er helt normalt. Og kødets konsistens var fast og overfladen helt plastic-agtig, som den skulle være, da den kom ud af posen. Jeg trimmede god igennem, da det var første gang, for dermed ikke at have nogen skorpe tilbage. Endte derfor med ca. 2,1 kg trimmet vægt.

De som er mere hardcore i tørmodning lader gerne lidt skorpe side tilbage for ekstra smag. Men det bliver næste gang for mig ;-) . Kødet blev skåeret ud i 9 stk. 200 - 250 grams ribeyes. Utrolig flot og mørk farve og super fast konsistens. En bøf fra en køledisk er slatten gelé i forhold til det her :-D .

5 blev vakum pakket og frosset til senere og 4 stk. røg direkte på en BRAND VARM Wever Q320. 2,5 minutter på hver side - og vendt hvert minut. Ikke noget fancy tilbehør eller noget (det er jo mandag).

Resultat: MUMS det var bare super godt. Virkelig mørt og ikke mindst em rigtig god kød-smag og duft. Denne søde duft og smag som kendetegner et godt stykke velhængt kød og ikke denne halvsure stank, som ofte møder én, når man åbner en vakumpakke.

Konklusion: Som kød-elsker kan jeg varmt anbefale vakumpakkeren og poserne fra meatlover.dk. Det virker bare rigtig godt, og så er indehaveren en rigtig flink fyr, som er klar til at svare på hvad som helst :-D Fremadrettet vil der altid ligge et godt stykke kød til modning i mit køleskab - og næste gang går jeg all in og sigter efter 6 ugers modning i stedet for 3 ;-)
Vedhæftede filer
foto1.JPG
Sådan ser den ud i meatlover-posen efter tre uger
foto2.JPG
2,4 kg tørmodnet efter 3 uger - klar til trimning
foto3.JPG
Der trimmes
foto4.JPG
Færdigtrimmet: 2,1 kg
foto5.JPG
300 gram af-skær. Jeg gik til den første gang. Næste gang tør jeg godt lade lidt sidde her og der - for smagens skyld
foto6.JPG
9 stk. trimmet og opskået af 2,1 kg færdigvægt
foto7.JPG
5 stk. vakumpakket til en anden god gang
foto8.JPG
Færdig efter 5 min på grillen
foto9.JPG
Medium-rare. Ligesom vi kan li det :-)
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

JMD
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Tørmodning af kød - det nye Sort :-)

Indlæg#2 » 29. okt 2012, 23:02

Ser virkelig godt ud!

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 29. okt 2012, 23:11

Kom der kødsaft ud af posen den lå i i de 3 uger?
Hvad sker der ved at spise det om er skorpe?

Brugeravatar

Emneforfatter
KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#4 » 29. okt 2012, 23:22

Morras skrev:Kom der kødsaft ud af posen den lå i i de 3 uger?
Hvad sker der ved at spise det om er skorpe?

Nej der kommer ikke saft ud. Det fordamper under modningen uden det bliver tørt. Hvis man har været god med hygiejnen under før modningen kan man sagtens spise skorpen også. Men det er nok lidt som med de gode og stærke oste... Der kræver træning at synes om det ;-)
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 30. okt 2012, 15:47

De ser lækkre ud de bøffer [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Dr. Grill
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 30. okt 2012, 16:50

Super indläg...

Det skal da pröves... .1%¤
One-Touch Platinum m gas start.
JBI forlänger med Rotor
Emperors Kamado L
Pizzaria Pronto :-D
Gasgril
Udendörs Pejs med grilllrist.

Smil og verden smiler igen. 8) .1%¤

Carsten

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 30. okt 2012, 17:02

Jeg har sådanne poser liggende ude i skabet.. venter bare på et godt stykke kød jeg har lyst til at prøve det på.. og det bliver ikke nemmere at vente når man ser de fine billeder :-)
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Emneforfatter
KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#8 » 30. okt 2012, 18:27

techie skrev:Jeg har sådanne poser liggende ude i skabet.. venter bare på et godt stykke kød jeg har lyst til at prøve det på.. og det bliver ikke nemmere at vente når man ser de fine billeder :-)

Hej Thomas !

Så er det bare frem med poserne og at finde et godt stykke kød. Det er virkelig godt og langt bedre end de man kan købe hos de fleste almindelige slagtere. Jeg har netop pakket en ny højrebsfillet på 2,8 kg og tæller denne gang ned fra 45 dage. Det skulle efter sigende være den tid en rigtig mande ribeye skal ha for maksimal saft og kraft :-D
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

belnacho
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 30. okt 2012, 19:31

Du har så også taget den bedste udskæring på hele koen og forædlet i min verden.

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 30. okt 2012, 21:55

Hvad kød kan man gøre det ved ?

Brugeravatar

Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#11 » 30. okt 2012, 22:00

Vi bruger det meget til oksefilet

Sternberg
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#12 » 13. maj 2014, 20:30

Nu bliver man sulten igen
Weber Q100
Weber 57 cm Performer
Primo XL Oval

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"