Skriv nyt emne Svar pÃ¥ emne  [ 79 indlæg ]  GÃ¥ til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: Morfmirs langtidsstegning i weber - Pas dig selv pulled pork
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Alder: 36
Geografisk sted: Tølløse
Mit forsøg med at lave en labyrint opstilling med briketter til pulled pork virkede til dels da jeg prøvede det sidst. Men denne gang har jeg lavet opstillingen på en lidt anden måde.

Målet er at kunne tænde grillen lægge kødet på og derefter glemme alt om det i de næste 10 timer. Det bliver spændende om det kan lade sig gøre.

Billede

Jeg har lagt briketterne langs kanten hele vejen rundt.

Billede

Jeg tænder omkring 2 håndfulde gamle kul og 3 nye.

Billede

Oven på brikette opstillingen lægger jeg noget aromatræ. Jeg bruger 3 slags i dag. Det er rødel, blomme og birk. Der ligger rødel hele vejen rundt. Birk og blomme kommer jeg direkte oven på de varme kul med det samme.

Billede

Jeg sætter et stort fad med vand på nederste rist. Der er over 5 liter i så jeg håber at det kan holde længe.

Billede

Her ligger svinet i morgens første solstråler.

Da jeg satte gang i grillen steg temperaturen hurtigt til omkring 140 C. Jeg lukkede næsten helt for nederste luftspjæld. Så faldt temperaturen til 120 C. og stabiliserede sig der. De første 3 timer lå temperaturen fint på 120 C ved låget og 100 C ved øverste rist. Der efter begyndte temperaturen at falde lidt. Så jeg åbnede bundspjældet helt. Det bevirkede at temperaturen steg en smule igen og stabiliserede sig igen på 120 C. i låget og 100 C. på resten. Efter 5 timer faldt temperaturen lidt ved låget men blev på 100 C. ved øverste rist. Jeg måtte lige kikke til stegen og pensle med æblecidereddike. Det så godt ud, men jeg glemte at tage billeder så I må tænke jer til synet.
Efter 10 timer falder temperaturen en smule og jeg blev nervøs for at briketterne var gået ud, så jeg tog låget af igen. Men briketterne brændte fint og var næsten brændt hele vejen rundt. Efter råd fra Kamado lagde jeg to håndfulde gamle briketter på de brændende briketter.
Da låget kom på igen steg temperaturen hurtigt til 145 C og temperaturen i kødet steg fint op til 95 C. Stegen var færdig kun 10 minutter senere end forventet.

Billede

Her ligger stegene efter 11 timers stegning. Jeg havde kun låget af grillen 2 gange undervejs. Og det havde ikke været nødvændigt. Næste gang laver jeg det helt uden nogen indblanding undervejs.

Billede

Jeg kunne næsten ikke få stegen af risten da den var ved at falde helt fra hinanden de jeg stak i den. Jeg måtte have fat i en spatel for at få stegen af risten. :-)

Billede

Stegen kom næsten fra hinanden bare jeg kikkede på den. Den var præcis så lækker som jeg havde håbet på. Skorpen var lige tilpas tyk og sprød uden at være hård.

Billede

Det var godt nok svært at få taget billeder at min tallerken. Jeg kunne næsten ikke vente. Så det blev kun til dette ene billede. :-) Undskyld for at jeg har brugt lav blænde :-D

Billede

Til dette pragt måltid serverede jeg en god fyldig og sød Belgisk ale. Den var ok. Men jeg ville ønske at jeg havde taget en Limfjordsporter i stedet. Da ale'en ikke var kraftig nok.

/Thomas

Sidst rettet af morfmir 17. jun 2007, 20:01, rettet i alt 1 gang.

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Så efter 5 ½ time kunne jeg ikke vente længere jeg måtte lige kikke til dyret. Uha det ser godt ud. Temperaturen i kødet er 72 C.
Temparaturen ved låget er 120 C. og ved risten 100 C. det er helt perfekt.
Briketterne langskanten er antændt og varmen breder sig til begge sider. Klodserne af rødel ligger oven på briketterne og ulmer det giver en fin pikant duft af røg.
Det store fad med vand er mere end halv fyldt endnu så måske kan det køre helt igennem uden at blive efter fyldt.

Når jeg nu alligevel havde låget af smurte jeg lige stegene med en gange cidereddike.

/Thomas

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Alder: 45
Geografisk sted: odsherred
ser fornuftig ud den opstilling morfmir :-)
tegner rigtig godt det der MMMMMMMMM

http://www.grillservice.dk

Profil My GrillGalleri Email  

Titel:
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Det er ikke bare godt, det er perfekt. Næste gang er jeg sikker på at jeg kan tænde grillen og derefter tage på arbejde. Så kan jeg komme hjem til lækker pulled pork.
Det skal prøves i løbet af ugen tror jeg. Er det samme procedure med oksekød, f.eks. bryst, bov og tykkam som med pulled pork?
Jeg har både bryst, bov og tykkam i fryseren.

/Thomas

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Geografisk sted: odsherred
same procedure, kortere tid.
kan den virkelig styre sig selv så længe.. grillen?
meget imponerende synes jeg :-)

http://www.grillservice.dk

Titel:
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Den brændte helt af sig selv. Jeg skal bare lægge lidt flere briketter i den fjerne ende så temperaturen stiger lidt til sidst. Jeg har kun kikket til den at nysgerrighed, den kunne godt klare sig selv.

Hvorfor skal oksen have kortere? Jeg ville da forestille mig at den skulle have lidt længere.

/Thomas

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Deaktiveret bruger

Alder: 38
Geografisk sted: København NV
Spændende opsætning :shock:

Mit ynglings legetøj
Weber® Q™ 320 limited edition sort - 1 One-Touch® Gold 57 cm - 1 MasterTouch 57 cm. grill speciel edition - 1 One-Touch® Silver 47 cm fra Heinz - 1 Smokey Mountain Cooker™ 47 - 1 Weber® Q™ 120 - 1 Go-Anywhere® - 1 Cobb
Marst 2009 1 Smokey Mountain Cookerâ„¢ 57

Titel:
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Alder: 48
Geografisk sted: Hillerød
Hej Morfmir.
Tillykke med dit eksperiment, det er altid fedt når det lykkes.

PS
Næste gang skal du prøve med en Slotsøl fra Brøckhouse, den vil formentlig understøtte og supplere smagsoplevelsen.

Titel:
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Hej Robert

Jeg har ikke smagt Slotsøllen fra Brøckhouse. Men det vil jeg da komme an på en prøve. Jeg kan se på beskrivelsen af øllen at du sikkert har ret. Det virker som en god kraftig øl. Og den skal jo stå tidligt op for at hamle op med Limfjordporteren.
Jeg tror også en en blå Chimay ville have været godt. Men mit lager er løbet tør :-((

/Thomas

Profil My GrillGalleri  

Titel:
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Brugeravatar

Geografisk sted: Stationen i Stakroge
Hvis du havde afsluttet med en større bunke briketter. Vil du så gætte på at det kan blive en 100% selvgærende process ?

Jeg har lavet Pullet Pork en del gange, men det er med påfyldning af brugte briketter løbende i løbet af de 10 timer.
Så leder meget efter en metode hvor man starter op og så det passer sig selv.

Og inden Kamado siger at jeg bare skal købe sådan en lerkrukke grill :) Altså en løsning der virker i min weber :) og ikke koster det samme som en brugt bil :)

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Jeg er sikker på at den kan køre selv hele vejen igennem med den opsætning jeg her har lavet. Og hvis jeg kommer en ekstra håndful kul på i den fjerne ende vil den lige give den sidste varme.

Du har ret sådan en Japser-grill er da ikke andet end en forvokset kaffekop. :-D LOL
Og det er da alt for let at lave god mad på den :-) Det er der jo ingen udfordring i.

/Thomas

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Co. Admin
Co. Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordbornholm
Godt gået Thomas. Det ser lækkert ud.
Det må snart prøves med al jeres snak og billeder. :lol:

Titel:
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Geografisk sted: ahva
der er kun en ting at sige: Fantastisk!!

Titel:
Administrator
Administrator
Brugeravatar

Geografisk sted: Helsinge/Skærød
Jeps. Slotsøllet fra Brøckhouse er godt.

Vi fik det jo gratis til Ledreborg-træffet.

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Administrator
Administrator
Brugeravatar

Hej Morfmir

God stil - flotte billeder. - Jeg har også tænkt lidt mere over blænden idag...

Profil My GrillGalleri  

Titel:
Deaktiveret bruger

Alder: 40
Geografisk sted: Ã…rhus
lækkert lækkert...
Og jeg ligger syg med en pakke kiks og saftevand imens i alle smovser løs i den ene lækre ret efter den anden. :evil:
Jeg havde sq aldrig tænkt på man kunne lave baked beans selv. De er
garanteret bedre end dem fra dåse til en femmer, og det er jo perfekt at gå og lave i ventetiden.

Din og guruens ligner ikke helt hinanden, gad vide om det er pga. du har vandfad i?

Det bliver spændende at følge om du kan tage på arbejde imens porken passer sig selv.

Jeg vil også snart have pulled pork igen!

Titel:
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Alder: 37
Geografisk sted: Smilets by
Jeg troede sådan noget pulled pork, skulle trækkes fra hinaden med 2 plastik gafler.. :D

Inden du sætter det over og tager på arbejdet, skal du måske tænke lidt over vejret... Det kan jeg i hvert fald se på min WSM, og I må have samme problem med jeres forlængede OTG'er...

Hvis det blæser meget, fra en retning hvor grillen ikke er i læ, så bliver der kølet seriøst på røret i WSM'en i hvert fald...

Titel:
Redaktør
Redaktør
Brugeravatar

Jeg tror også at den store forskel i guruens og mit svin er valget af røgtræ. Jeg bruger rødel på det lange stykke hvor Johnny bruger eg og hickory. Det gør en stor forskel. Rødel er meget mere skånsom og giver mindre farve.
Men mon ikke også vandfadet har en betydning, jeg tror i hverfald den er med til at give et gode resultat uden alt for mørk overflade.

Til Mzr

Min grill står i læ på en overdækket teresse så jeg tror ikke det betyder så meget. Med mindre det virkelig stormer. Og så vil jeg ikke tage fra en tændt grill. Det vil jeg for øvrigt aldrig. Men min kone går hjemme for tiden på baselsorlov så hun kan kikke lidt til grillen undervejs hvis det bliver nødvendigt.

/Thomas

Profil My GrillGalleri  

Titel:
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Alder: 37
Geografisk sted: Smilets by
Citat:
Min grill står i læ på en overdækket teresse så jeg tror ikke det betyder så meget. Med mindre det virkelig stormer. Og så vil jeg ikke tage fra en tændt grill. Det vil jeg for øvrigt aldrig. Men min kone går hjemme for tiden på baselsorlov så hun kan kikke lidt til grillen undervejs hvis det bliver nødvendigt.

Det gør min også..., altså kone hjemme på barsel

Jeg har også haft hende til at gøre nogle ting, de dage jeg er kommet hjem fra arbejde sent...

Gasgrillen har hun styr på, men den anden.....

Der skal jeg vist blive bedre til at klart formulere hvad præcist hun skal gøre...

Men ok, når jeg så siger noget, så gør hun det... F.eks. havde jeg sagt at det tog et kvarter at tænde ild i briketterne... Så efter 15 minutter så smed hun dem på grillen, der var de jo klar... godt nok kunne hun godt se at de øverste ikke var grå, men jeg havde jo sagt et kvarter...

Titel:
Administrator
Administrator
Brugeravatar

Det skal lige siges, at selvom vores pulled pork var mørk udvendig, så smagte skorpen dejlig af rubben og røg.

Profil My GrillGalleri  

Vis indlæg fra foregÃ¥ende:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar pÃ¥ emne  [ 79 indlæg ]  GÃ¥ til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]