Mit forsøg med at lave en labyrint opstilling med briketter til pulled pork virkede til dels da jeg prøvede det sidst. Men denne gang har jeg lavet opstillingen på en lidt anden måde.
Målet er at kunne tænde grillen lægge kødet på og derefter glemme alt om det i de næste 10 timer. Det bliver spændende om det kan lade sig gøre.
Jeg har lagt briketterne langs kanten hele vejen rundt.
Jeg tænder omkring 2 håndfulde gamle kul og 3 nye.
Oven på brikette opstillingen lægger jeg noget aromatræ. Jeg bruger 3 slags i dag. Det er rødel, blomme og birk. Der ligger rødel hele vejen rundt. Birk og blomme kommer jeg direkte oven på de varme kul med det samme.
Jeg sætter et stort fad med vand på nederste rist. Der er over 5 liter i så jeg håber at det kan holde længe.
Her ligger svinet i morgens første solstråler.
Da jeg satte gang i grillen steg temperaturen hurtigt til omkring 140 C. Jeg lukkede næsten helt for nederste luftspjæld. Så faldt temperaturen til 120 C. og stabiliserede sig der. De første 3 timer lå temperaturen fint på 120 C ved låget og 100 C ved øverste rist. Der efter begyndte temperaturen at falde lidt. Så jeg åbnede bundspjældet helt. Det bevirkede at temperaturen steg en smule igen og stabiliserede sig igen på 120 C. i låget og 100 C. på resten. Efter 5 timer faldt temperaturen lidt ved låget men blev på 100 C. ved øverste rist. Jeg måtte lige kikke til stegen og pensle med æblecidereddike. Det så godt ud, men jeg glemte at tage billeder så I må tænke jer til synet.
Efter 10 timer falder temperaturen en smule og jeg blev nervøs for at briketterne var gået ud, så jeg tog låget af igen. Men briketterne brændte fint og var næsten brændt hele vejen rundt. Efter råd fra Kamado lagde jeg to håndfulde gamle briketter på de brændende briketter.
Da låget kom på igen steg temperaturen hurtigt til 145 C og temperaturen i kødet steg fint op til 95 C. Stegen var færdig kun 10 minutter senere end forventet.
Her ligger stegene efter 11 timers stegning. Jeg havde kun låget af grillen 2 gange undervejs. Og det havde ikke været nødvændigt. Næste gang laver jeg det helt uden nogen indblanding undervejs.
Jeg kunne næsten ikke få stegen af risten da den var ved at falde helt fra hinanden de jeg stak i den. Jeg måtte have fat i en spatel for at få stegen af risten.
Stegen kom næsten fra hinanden bare jeg kikkede på den. Den var præcis så lækker som jeg havde håbet på. Skorpen var lige tilpas tyk og sprød uden at være hård.
Det var godt nok svært at få taget billeder at min tallerken. Jeg kunne næsten ikke vente. Så det blev kun til dette ene billede.

Undskyld for at jeg har brugt lav blænde
Til dette pragt måltid serverede jeg en god fyldig og sød Belgisk ale. Den var ok. Men jeg ville ønske at jeg havde taget en Limfjordsporter i stedet. Da ale'en ikke var kraftig nok.
/Thomas