Krabbeklør

For dem der ikke lige fik maden lavet på grillen...
Brugeravatar

Emneforfatter
angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Krabbeklør

Indlæg#1 » 10. jul 2009, 08:11

I går var der en ekstra kasse med fra Skagenfood :D

Som sædvanlig på denne årstid bestiller vi deres pakke med 2 kg krabbeklør. Der er ikke noget så lækkert som at spise krabbeklør med en krydderurtedressing og et hjemmebagt flute en dejlig lun sommeraften i haven.

DSC_2136.jpg

Denne gang var de ret ens i størrelse

DSC_2137.jpg

DSC_2138.jpg

De kom i kogende letsaltet vand tilsat lidt dild og simrede i 20 min. Kølede af i kogevandet og er nu klar i to store fade til at komme i fryseren, og så venter vi bare på den næste hedebølge

DSC_2139.jpg
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

Lennie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Krabbeklør

Indlæg#2 » 10. jul 2009, 08:57

Uhm. Krabbekløer serveret en varm dag på terrassen ..... så er det rigtig sommer :D
Hilsen Åse

Weber One-Touch Deluxe (2011)
Weber One-Touch 57 (2007)
Weber Compact 47 (2000)
Smokey Joe Gold (2005) + JBI SJ Smoker (2009)
JBI Smoker og røgekit til OTG 57 (2009)

Brugeravatar

FruDuborg
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 10. jul 2009, 10:27

Hej Angus, fryse du dem ned i vandet?

Grunden til at jeg spørger ,er vi har desværre oplevet et par gange af når vi fryser friske muslinger ned, så er det som om at de eksploderer for os, og selve muslingen bliver delt i skallen?

Derfor tænkte jeg om det var et fif at fryse dem ned i vand?
Med venlig hilsen

FruDuborg

www.madpassionen.dk

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 10. jul 2009, 10:36

FruDuborg skrev:Hej Angus, fryse du dem ned i vandet?

Grunden til at jeg spørger ,er vi har desværre oplevet et par gange af når vi fryser friske muslinger ned, så er det som om at de eksploderer for os, og selve muslingen bliver delt i skallen?

Derfor tænkte jeg om det var et fif at fryse dem ned i vand?

Ja, de bliver frosset ned i to fade som på det sidste billede. Jeg er altid spændt på om vandet fryser, da det afhænger af hvor meget salt man har puttet i. De skal så tø langsomt op i køleskabet - det kan godt tage et par dage - og så er de som nykogte. Det er ligesom med ferske ål - dem har vi også frosset ned i vand, så er de helt friske når de tøs op igen.

Så venter vi bare på, at vejret igen bliver sommerligt :)
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

pepsi_max
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#5 » 10. jul 2009, 11:29

nøj de ser gode ud... måske et dumt spørgsmål... koger du dem i en gryde og så op i fadene i det varme vand eller lægger du dem i fadene og så kogende vand over som det eneste de blir kogt?

ej det må jeg også prøve... hvad er prisen for sådan nogen ? :savl2:
/Rikke
Nu med ny grill ! ! !
Outdoorchef Ascona 570
Smokey Joe gold - One Touch Gold 57 "Nu med termometer i låget" - KingStone ätna
JBI forlænger Er alle fortid

Brugeravatar

Emneforfatter
angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#6 » 10. jul 2009, 12:07

pepsi_max skrev:nøj de ser gode ud... måske et dumt spørgsmål... koger du dem i en gryde og så op i fadene i det varme vand eller lægger du dem i fadene og så kogende vand over som det eneste de blir kogt?

ej det må jeg også prøve... hvad er prisen for sådan nogen ? :savl2:

Jeg bringer vand og salt i kog i en gryde, tilsætter dild og krabbekløerne. Når det så koger op igen, lader jeg dem småsimre i 20 minutter. Gryden af blusset og lader det hele afkøle i gryden, dernæst op i 1-2 fade, hælder kogevandet over så det dækker og ned i fryseren, og nu er de ved at blive indfrosset. Man skal lige regne med, at de tager en del plads i fryseren. Men man kan jo også spise dem med det samme.

De koster hos Skagenfood http://www.skagenfood.dk/ kr. 269,- for 2 kg, og der har vi til to gange, d.v.s. der er til 4 pers. i den omgang, da man jo også spiser tilbehør til. Kan kun anbefales.
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

JPV
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#7 » 23. jul 2009, 15:32

hej jeg er lige kommet hjem nord jylland med krabbeklør til 60 kr kiloet :savl2:
den drissing du laver hvordan laverdu den ??? kan de grilles efter de er kogt ???
MVH Jesper

Grills

Weber Performer med gas tændning og snorrespyd
Weber Q300
Weber smokey mountain 47 cm
Weber Go-Anywhere
http://www.facebook.com/home.php?#/prof ... ef=profile

Brugeravatar

Emneforfatter
angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#8 » 24. jul 2009, 05:47

JPV skrev:hej jeg er lige kommet hjem nord jylland med krabbeklør til 60 kr kiloet :savl2:
den drissing du laver hvordan laverdu den ??? kan de grilles efter de er kogt ???

Jeg laver en dressing af f.eks. creme fraiche med forskellige krydderurter eller denne her, som kan bruges til næsten alle slags skaldyr:

5 dl cr. fraiche 18%
2-3 spsk. mælk
3 spsk. tomatketchup (Beauvais :!: :!: )
2 tsk. citronsaft
1 spsk. sherry
salt og peber

Jeg griller ikke krabbekløerne, efter at de er kogt, men det er da muligt at man kan gøre det.

Held og lykke med dem - de smager bare forrygende :D
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Tilbage til "Mad lavet på andre måder end grill"