Når du skriver fadølsanlæg, tænker du så taphane og CO2?
Der kommer du nemlig et pænt stykke hvis dine slanger er dimensioneret korrekt.
Du kan også få taphaner med en regulator på. Den styrer mængden af øl der løber igennem og giver dermed mulighed for at "tæmme" skumdannelsen.
Jeg har reguleret tappehane, ølkøler med isbank og co2 flaske, det kører godt nu, men som tidligere nævnt, kun med købeøl.
Du kan selv vælge om du vil kabonere dit øl med sukker (som på flasker) eller tvangskarbonere via Co2 beholderen.
Det sidste er klart det nemmeste. Jeg brygger som regel 20-25 L ad gangen. 18 L på fad og resten på ½ L flasker med et karbonerings bolsje, så bliver det ikke nemmere.
Lige præcis dette svar jeg håbede på!
Jeg har dog ingen erfaring med ”bolcher”, kan de bruges til 33cl flasker også, uden at overkarbonere?
Jeg bruger Cornelius fade fordi de er nemme at rengøre og så rummer de 18 L. Det sparer en del på flaske rengøringen
Lund Teknink sælger brugte Cornelius fade som er renoveret, tryktestet og klar til brug til en rimelig penge.
Det er også lidt mere behageligt at åbne et fad der rengjort end at spare 20-40 kr. og finde ud af at fadet har været brugt til cola.
Mine fade er 2stk 25l fustager, en fra Carlsberg/tuborg med S-kobling, og en fra Albani med A-kobling.(har koblinger til begge typer)
Jeg kunne godt tænke mig nogle Cornelius fade, pga. størrelsen(kan måske have 2 i et køleskab), og det at de er rengørings venlige.
Men det var mit håb, her i starten, at kunne bruge dem jeg har.
Jeg brygger også normalt 20-25l, nogen der ved om man lade være med, at fylde fadet helt op?
Det vil jo være dejligt med et par flasker, ved siden, som man kan tage med på farten.
Tusind tak for de gode svar.
Mvh
Palle