Røgmalt

Tips og tricks til al slags brygning

Emneforfatter
Johnny Ølhus
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Røgmalt

Indlæg#1 » 7. jun 2009, 11:09

Er der nogen der har erfaring med selv at lave røgmalt??

MVH
Johnny
Grill-tosse og ølentusiast

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: Røgmalt

Indlæg#2 » 7. jun 2009, 17:15

Johnny Ølhus skrev:Er der nogen der har erfaring med selv at lave røgmalt??

Ja, det har jeg. Dem der var fordi håndbryggerstanden på ølfestivalen i Valby og smagte min røgøl (Kamado dunkel) havde mulighed for at smage det færdige resultat. Her er de noter jeg lavede da jeg røgede malten. De 1.5 kg røgmalt gav en markant, men ikke overdreven, røgsmag til et bryg på 25 liter.

1.5 kg pilsner malt blandes med 8 spsk vand
Placeres i dørslag fra IKEA (model Idealisk)

Kamado startes op. Firebox tømmes for gammel aske og kulrester. Firebox divideren sættes i og der fyldes kul i venstre kammer +
en god håndfuld kirsebær træ, og der tændes op. Når det ryger smides et par håndfulde jack daniels smokingchips ovenpå
Ca 2/3 kirseær og 1/3 Jack D chips. Der ligges drypbakkeholder + D-sten på i begge sider og spjældene indstilles til low'n'slow.
Dørslaget med malt placeres på rist ovenpå den højre D-sten (den "kolde" side af grillen) og låget lukkes

Ryges i en time. Hvert kvarter røres i malten for at sikre at al malten får røg.

Den røgede malt hældes ud i en bageplade og får lov at tørre natten over.

- Jan

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#3 » 7. jun 2009, 17:24

Jeg smagte Jans røgøl og jeg var meget begejstret for den. Den smagte meget tæt på en ultimative tyske røgøl fra Bamberg

Billede

Hvad er grunden til at du tilsætter vand til malten inden du ryger det?

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#4 » 7. jun 2009, 19:28

Jeg smagte også røgøllen, og den var PERFEKT!!! Lige noget for mig...

Hvor køber man den omtalte røg-øl, Thomas?
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#5 » 7. jun 2009, 19:33

morfmir skrev:Jeg smagte Jans røgøl og jeg var meget begejstret for den. Den smagte meget tæt på en ultimative tyske røgøl fra Bamberg

Hvad er grunden til at du tilsætter vand til malten inden du ryger det?

Tak for de rosende ord om min øl :) Personligt synes jeg Schenkerla er lidt mere baconagtig i røgen end min, men de ryger jo heller ikke på kirsebærtræ i Bamberg.

Grunden til at jeg fugter malten er simpelthen at det anbefales i denne bog: http://www.amazon.com/Smoked-Beers-Hist ... 0937381764 - og den er jo skrevet af manden, der har opfundet smoked porter!

- Jan, der skal spise baked beans a'la morfmir om en halv times tid!

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#6 » 7. jun 2009, 19:49

Guruen skrev:Jeg smagte også røgøllen, og den var PERFEKT!!! Lige noget for mig...

Hvor køber man den omtalte røg-øl, Thomas?

Jeg har købt nogle af Peter som stod på festivallen. Han importere tyske øl. Jeg har ikke set den i nogle butikker. Jeg er også meget vild med den så jeg syntes det er ærveligt at man ikke kan finde den nogle steder.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#7 » 7. jun 2009, 21:00

Guruen skrev:Hvor køber man den omtalte røg-øl, Thomas?

Den bør findes hos de fleste velassorterede forhandlere. Jeg har bl.a. set den hos Skjoldburne - ellers kan du prøve en af følgende:

Barley Wine
Læderstræde 16
1201 København K

Ølbutikken
Oehlenschlägersgade 2
1663 København V

- Jan

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#8 » 7. jun 2009, 21:58

Teorien bag man fugter malten før man smider røg efter den, er at det skulle binde bedre i malten. Aner så ikke om der er hold i det eller ej - Det er så begrænset hvad jeg bruger af røgmalt, at jeg bruger den lette udvej og køber mig nogle hundrede gram ad gangen :)

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#9 » 7. jun 2009, 21:59

Lidt ligesom når man ryger pølser. Hvis de ikke er helt tørre når man starter med røgen, så får man en meget kraftig smag...

Så din teori lyder helt rigtig...
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

den ikke-skaldede kok
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 7. jun 2009, 23:12

@Chrille: Nu kunne jeg så godt bruge, hvis din Kamado Dunkel havde været på programmet den 20. hos Karl...Meen det er den vist ikke :? Vi ses...Til I andre: Aecht Schenkerlae er bare for fed, og Barley Wine i Københavnstrup må være et godt bud på en butik...
Hilsen Benny som griller på Kamado XL og 3 stk. Weber

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#11 » 8. jun 2009, 08:47

den ikke-skaldede kok skrev:@Chrille: Nu kunne jeg så godt bruge, hvis din Kamado Dunkel havde været på programmet den 20. hos Karl...Meen det er den vist ikke :?

Nej, det var et krav at øllet til det arrangement skulle være på flaske. Jeg har ellers stadig en del tilbage i fustagen, så hvis fustager havde været OK kunne jeg godt have taget den med.

- Jan

Emneforfatter
Johnny Ølhus
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#12 » 9. jun 2009, 13:40

Tak for svarene, jeg går straks igang.
Det ærgrer mig lidt at jeg ikke fik smagt din dunkel, jeg stod selv på Charlie's stand.

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"