Ny brygger, måske

Tips og tricks til al slags brygning
Brugeravatar

Emneforfatter
Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Ny brygger, måske

Indlæg#1 » 26. feb 2009, 21:30

Jeg har efterhånden truet med det længe og efterhånden tror jeg der skal brygges øl i det lille hjem i Svenstrup.

I den forbindelse har jeg selvfølgelig en masse spørgsmål, så her kommer lidt i tilfældig orden.

1: Hvad skal jeg bruge?
Har set på begyndersæt fra www.maltbazaren.dk men hvilket sæt skal jeg satse på? Jeg vil selvfølgelig være træt af at bruge 1000 kr. på noget som jeg senere finder ud af ikke interesserer mig. På den anden side vil jeg være mindst lige så træt af at blive "afskrækket" af dårligt udstyr. Ud over det der følger med i disse begyndersæt regner jeg med at skulle investere i en stor gryde samt en kogeplade.

2: Hvor skal jeg brygge?
Jeg har 2 muligheder - 1) badeværelset i kælderen, med gulvvarme og vindue. 2) badeværelse på første sal med større vindue og badekar men uden varme

3: Hvad med flasker? Går i bare ned til købmanden og beder om 3 kasser tomme flasker eller hvad?

4: Findes der et "idiotsikkert" bryg så man er nogenlunde sikker på at få et par gode bryg inden man kaster sig ud i de lidt mere avancerede bryg.

Det var vist lige de spørgsmål der trængte sig på. Sidder forresten lige og nyder en Hvid Bock fra Fuglsang - god øl :D
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

hypper
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: Ny brygger, måske

Indlæg#2 » 26. feb 2009, 21:54

Hej Morten

Min nabo og jeg har brygget denne her http://www.maltbazaren.dk/shop/min-foer ... 180c1.html Der er en god opskrift med og den er meget nem at gå til. Vi brugte 2 store gryder og det gik fint. Siden har vi købt div. ting for man bliver grebet af det.

Hilsen Anders
/Anders

primo xl
Outdoorchef city
weber Go-Anywhere

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#3 » 26. feb 2009, 23:53

Første gang du brygger, vil jeg anbefale at gøre det sammen med en erfaren. Ikke at det er svært, men det er rart at have én man kan spørge mens man står med hænderne i det. Lur mig om der ikke findes et bryglaug i nærheden af dig, hvor folk gerne står til rådighed med råd, vejledning og "udlån" af udstyr.

Har du ikke mulighed for at brygge med en erfaren, så vil jeg nok anbefale at starte med et rent ekstrakt-bryg. Du kan få nogle ganske udemærkede sæt hos diverse håndbrygger-shops, til en nogenlunde fornuftig pris. Det er bare at tage den stil der mest er noget for dig.

Det du skal bruge for at lave dit bryg:
Et par store gryder
En fornuftig grydeske
Et termometer (til brygning eller bolchefremstilling)
En hævert
Et ur
1 (gerne 2) gærspande med låg og gærlås
1 lille flaske iodophor (til descinfikation)
.. og det vigtigste - en forstående kone!

Når du så skal tappe:
Flasker :)
-Gerne med patentprop, da du så slipper for at investere i kapsler og kapselpåsætter. Den lille kapselpåsætter er noget skrammel at arbejde med!

Flaskerne kan du sagtens hoppe ned i nogle af de lokale butikker og spørge efter. Størteparten af de flasker jeg har, har jeg selv været med til at tømme.

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#4 » 27. feb 2009, 01:05

niclar skrev:Størteparten af de flasker jeg har, har jeg selv været med til at tømme.

Og det er så en af de mere skumle sider af håndbryggeriet :wink: Du vil ikke kunne drikke en øl uden at fare ud og skylle flasken bagefter.

En rigtig håndbrygger køber øl efter hvor nemt etiketten kan fjernes. :lol:

Med hensyn til hvor det er mest praktisk at brygge vil du meget hurtigt finde ud at, at resten af familien synes det skal forgå uden for.

Det dufter ganske markant når du koger flere kilo korn i et par timer og ikke mindst den efterfølgende humlekogning kan fornemmes i hele huset.

Jeg brygger i mit skur eller i det fri.

En anden ting er, at spild næppe kan undgås helt. Derfor skal overfladerne være vaskbare eller også skal det være ligegyldigt (f.eks. på græsplænen).
Robert

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#5 » 27. feb 2009, 21:58

Hej Morten

Jeg kan ikke anbefale at du køber beskidte flasker i en butik. Du ved ikke hvordan de har været behandlet inden de kommer i butikken. Og du er ikke sikker på at du kan vaske dem ordenligt. Så hellere gå i gang med det hårde arbejde med at tømme nogle flasker. Jeg kan klart anbefale willemos øl. De er lette at få etiketten af, de er ikke så dyre og de smager godt :) Eller også kan du gå i aldi, købe deres billigste øl, hælde dem i kloarken og være sikker på at flaskerne er i orden.Husk også at give familie, venner og bekendte ordre på at samle flasker. De vil helt sikkert være behjælpelig hvis der kommer nogle fyldte flasker den anden vej.
Ift. udstyr så skal du kikke efter et sæt som det her
http://www.maltbazaren.dk/shop/begynder ... -711p.html
Det giver dig alle de ting du skal bruge og du kan bygge videre på det. Det eneste du behøver udover er en stor gryde. Jeg startede med en 15liter suppegryde.

Det kit som Hypper henviser til kan jeg også varmt anbefale. Det er et såkaldt Partiel grain kit. Det betyder at du får den gode smag fra speciale malten og malt sukker fra maltekstrakt så du slipper for den kompliceret proces med at mæske malten.
Du kan se et større udvalg her
http://shop.vinolhobby.dk/pl/%C3%98LS%C3%86T_BEER_KITS_Min_egen_%C3%B8l_skal_koges_70.aspx
Alle disse kits giver rigtig gode øl. De første mange øl jeg bryggede var brygget på disse kits. Alt kommer med i kassen, og der er en udførlig opskrift med.

Jeg ville ikke brygge på et toilet, øl er en slags mad, og vil du lave mad på et toilet? Imho er mad noget man laver i et køkken eller på grillen :)
Det nedsætter også opstarts prisen da du jo har et komfur i forvejen i køkkenet.
Du skal også tænke på et sted din øl kan stå og gære. Det er godt at kunne styre temperaturen, desuden skal dine gærspande ikke stå i vejen. Til det vil badeværelset være et fint sted. Især i kælderen da du kan skrue op og ned for varmen i forhold til hvad du skal brygge.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Emneforfatter
Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#6 » 27. feb 2009, 22:44

Mange tak for alle jeres inputs.

Jeg vil nu gå igang med at få fruen overbevist om det er en god idé at brygge mit eget øl.

Jeg kan se der er et bryg-laug i Aalborg som mødes 3. tirsdag i hver måned, jeg tror jeg kigger forbi dem til en snak næste gang de mødes.

Til info har vi 3 badeværelser i huset, men bruger kun det ene, så der bør ikke være mere risiko i henhold til hygiejne end andre steder i huset.
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

Emneforfatter
Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#7 » 9. jun 2009, 14:08

Efter laaaaaaang tids forhandling er vi nu nået frem til enighed i det lille hjem.

Jeg har bestilt et Begyndersæt Favorit og en Brewferm ekstrakt-øl - så skal der brygges :D
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

jetlar
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#8 » 9. jun 2009, 16:57

Morten L skrev:Efter laaaaaaang tids forhandling er vi nu nået frem til enighed i det lille hjem.

Jeg har bestilt et Begyndersæt Favorit og en Brewferm ekstrakt-øl - så skal der brygges :D

...tror skisme at jeg inviterer mig på en øl, en dags tid 8) :lol: :wink:
mvh. Lars

2 stk. OTG 57, jbi mini forlænger og Juleforlænger m/adapter, termometer und den ganzen molevitten - samt en Primo Kamado Oval Junior

Brugeravatar

Emneforfatter
Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#9 » 9. jun 2009, 21:07

jetlar skrev:
Morten L skrev:Efter laaaaaaang tids forhandling er vi nu nået frem til enighed i det lille hjem.

...tror skisme at jeg inviterer mig på en øl, en dags tid 8) :lol: :wink:

Du ved du er velkommen
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

Emneforfatter
Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#10 » 24. jun 2009, 13:09

Så er første bryg sat over.....nu venter vi bare 9-10 uger til det er færdig :D