Lakris

Tips og tricks til al slags brygning

Emneforfatter
Lac
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Lakris

Indlæg#1 » 30. jan 2009, 08:15

Hej
Jeg søger en opskrift på en porter/stout, hvor der indgår engelsk lakris, det er både hvornår det tilsættes og hvormeget.

mvh
Lars

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: Lakris

Indlæg#2 » 30. jan 2009, 11:00

Lac skrev:Jeg søger en opskrift på en porter/stout, hvor der indgår engelsk lakris, det er både hvornår det tilsættes og hvormeget.

Engelsk lakrids skal omgåes med forsigtighed. 1/2 stang til 25 liter er et fint udgangspunkt. 1/1 stang kan også bruges, men det giver en markant lakridssmag. Den skal bare koges med de sidste 10 minutter, så den opløses.

- Jan

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#3 » 30. jan 2009, 12:54

Mørk muscavado sukker kan også give smag af lakrids.
Robert

Emneforfatter
Lac
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 30. jan 2009, 14:54

Prøver nok med ½ stang til 25 liter og det med muscavado sukker var jeg ikke klar over, har ellers brugt muscavado sukker en del gange til karbonering.

Lars

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#5 » 30. jan 2009, 17:16

Du skal op min 500g/ 2oL før du kan ane en lakridsmag
Robert

Emneforfatter
Lac
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 31. jan 2009, 10:16

500 gr/ 20 liter er godt nok en del, der blev foreslået ½ til en hel stang pr 25 liter, der hvor jeg har set engelsk lakrids er en stang 10 gr. Så der er en pæn forskel.

Lars

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#7 » 31. jan 2009, 10:32

Lac skrev:500 gr/ 20 liter er godt nok en del, der blev foreslået ½ til en hel stang pr 25 liter, der hvor jeg har set engelsk lakrids er en stang 10 gr. Så der er en pæn forskel.

Jeg er sikker på at Robert mener 500g muscovado sukker, og ikke engelsk lakrids :) 500g engelsk lakrids vil være udrikkeligt.

Det lyder fornuftigt at starte med 1/2 stang. Hvis du efter gæring synes det er for lidt kan du opløse den anden halvdel i lidt kogende vand og, hælde det i det færdige øl

- Jan

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#8 » 31. jan 2009, 10:33

Du skal ikke tilsætte sukkeret for at opnå en lakridssmag.

Det er blot en interessant "bi-smag" ved muscovado sukker.

Jeg mener, at du skal bruge min. 500 g sukker for at kunne smage/fornemme lakrids i et bryg på 20 L.
Robert

Emneforfatter
Lac
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 31. jan 2009, 12:28

Ja der var jeg lige hurtig nok i at tolke svaret fra Robert, den husker jeg lige chrille mht. i at kommer mere i efter gæring.

mvh.
Lars

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"