Karbonering af fadøl?

Tips og tricks til al slags brygning

Emneforfatter
Palle B
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Karbonering af fadøl?

Indlæg#1 » 7. jan 2009, 00:09

Hej Bryggere

Nu er det snart et år siden mit sidste bryg, så nu vil jeg igang igen(tak for sparket Chrille :wink: )
Jeg har før brygget øl, tappet på flasker.
Men da jeg også er den glade ejer 2 fadølsanlæg, ville et naturligt skridt jo være, at tappe det på fade(og sikkert en hel del lettere), men jeg har hørt om flere eksempler, hvor øllet skummer voldsomt ved udskænkning pga for meget kulsyre.
Nogen siger, at man skal unlade at karbonere, når det er til fadøl, andre siger man bare skal karbonere lidt mindre end ved flasker, andre igen siger, at man skal karbonere normalt, og bare køle øllet noget mere, hvis det skummer?

Jeg kunne meget let forestille mig, at det forskelligt fra øltype til øltype, men hvad plejer i at gøre?

Mvh
Palle

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#2 » 7. jan 2009, 00:27

Jeg tapper kun på flaske og 5 liters festfade. Men et fadølsanlæg står da helt sikkert på ønskesedlen.
Jeg har også læst at det er meget lettere at tappe på fad uden at efter karbonisere overhovedet. Men jeg har som sagt ingen praktisk erfaring.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Emneforfatter
Palle B
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#3 » 7. jan 2009, 00:41

Nu du nævner 5l festfad, kom jeg lige i tanke om, at jeg faktisk har prøvet dem, men den ene af de 2 jeg prøvede med, skummede faktisk rimelig meget ved udskænkning.

Mvh
Palle

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#4 » 7. jan 2009, 00:58

Det kan være fordi den har været rystet eller også fordi den har været for varm. Jeg har fundet ud af at det er vigtigt at de fyldte fade er KOLDE dvs. direkte fra et kold køleskab. Når man har tappet af dem er det ok de bliver lidt lunere. Men til at starte med vil de let skumme over hvis ikke de er kolde.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#5 » 7. jan 2009, 01:08

Den billige løsning er en "bremseslange" - Jeg kan ikke huske hvordan man regner længden ud, men en lang tynd slange op til hanen, så øllet "vænner" sig til det lavere tryk, og derved ikke skumme så meget.

Koldere øl hjælper også, da en kold væske kan optage en væsentlig større mængde CO2, men nu er det ikke altid at man har lyst til at servere frost-kolde øl. Slet ikke hvis man er til de lidt mørkere typer :)

Den, i mine øjne, eneste rigtige løsning, er en hane med variabelt modtryk. - Den koster ganske vist lidt ekstra, men det er alle pengene værd. Hanen fungerer i princippet som bremseslangen - På siden sidder et lille håndtag hvor man kan indstille hvor stort et modtryk hanen skal give (højere modtryk for at modsvare et højere CO2 indhold - Det gør så også at øllet løber langsommere ud).
Der hvor du plejer at købe brygudstyr, kan de garanteret også hjælpe dig med den rigtige hane. Nogle steder kalder de det modtryk andre steder kompensator. Jeg ved at de har dem hos både Lund Teknik og i Maltbazaren.

Mht. karbonering på fadet, der skal du bare fylde på til du har ramt den rigtige mængde. Grunden til at en del flaske-øl er karboneret højere, er at man regner med et større "tab" af CO2, når man åbner flasken, vælter den op i glasset osv.

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#6 » 7. jan 2009, 01:26

Når du skriver fadølsanlæg, tænker du så taphane og CO2?

Der kommer du nemlig et pænt stykke hvis dine slanger er dimensioneret korrekt.

Du kan også få taphaner med en regulator på. Den styrer mængden af øl der løber igennem og giver dermed mulighed for at "tæmme" skumdannelsen.

Du kan selv vælge om du vil kabonere dit øl med sukker (som på flasker) eller tvangskarbonere via Co2 beholderen.

Det sidste er klart det nemmeste. Jeg brygger som regel 20-25 L ad gangen. 18 L på fad og resten på ½ L flasker med et karbonerings bolsje, så bliver det ikke nemmere.

Jeg bruger Cornelius fade fordi de er nemme at rengøre og så rummer de 18 L. Det sparer en del på flaske rengøringen ;-)

Lund Teknink sælger brugte Cornelius fade som er renoveret, tryktestet og klar til brug til en rimelig penge.

Det er også lidt mere behageligt at åbne et fad der rengjort end at spare 20-40 kr. og finde ud af at fadet har været brugt til cola.
Robert

Emneforfatter
Palle B
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#7 » 7. jan 2009, 12:50

Tak for input.
Den billige løsning er en "bremseslange" - Jeg kan ikke huske hvordan man regner længden ud, men en lang tynd slange op til hanen, så øllet "vænner" sig til det lavere tryk, og derved ikke skumme så meget.

Koldere øl hjælper også, da en kold væske kan optage en væsentlig større mængde CO2, men nu er det ikke altid at man har lyst til at servere frost-kolde øl. Slet ikke hvis man er til de lidt mørkere typer

Den, i mine øjne, eneste rigtige løsning, er en hane med variabelt modtryk. - Den koster ganske vist lidt ekstra, men det er alle pengene værd. Hanen fungerer i princippet som bremseslangen - På siden sidder et lille håndtag hvor man kan indstille hvor stort et modtryk hanen skal give (højere modtryk for at modsvare et højere CO2 indhold - Det gør så også at øllet løber langsommere ud).
Der hvor du plejer at købe brygudstyr, kan de garanteret også hjælpe dig med den rigtige hane. Nogle steder kalder de det modtryk andre steder kompensator. Jeg ved at de har dem hos både Lund Teknik og i Maltbazaren.

Mht. karbonering på fadet, der skal du bare fylde på til du har ramt den rigtige mængde. Grunden til at en del flaske-øl er karboneret højere, er at man regner med et større "tab" af CO2, når man åbner flasken, vælter den op i glasset osv.

Sjovt nok er min erfaring faktisk lige modsat(med købeøl), jeg har både "bremseslange" og reguleret hane, men det virkede som om "ventilen" i hanen forstyrrede mere end den gavnede.
Det skal lige siges, at det var helt tilbage i den spæde start, jeg har fået styr på det nu, men har også kun kørt med "købeøl", indtil videre.

Grunden til, at jeg spørger her er, at jeg vil være pænt ked, at have lavet en masse godt øl, uden at kunne få det ud af fustagen.

Du har helt ret i, at frost-kolde øl er et NO-GO, det ødelægger smagen, maven og stemningen :wink:

Mvh
Palle

Emneforfatter
Palle B
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#8 » 7. jan 2009, 13:30

Når du skriver fadølsanlæg, tænker du så taphane og CO2?

Der kommer du nemlig et pænt stykke hvis dine slanger er dimensioneret korrekt.

Du kan også få taphaner med en regulator på. Den styrer mængden af øl der løber igennem og giver dermed mulighed for at "tæmme" skumdannelsen.

Jeg har reguleret tappehane, ølkøler med isbank og co2 flaske, det kører godt nu, men som tidligere nævnt, kun med købeøl.

Du kan selv vælge om du vil kabonere dit øl med sukker (som på flasker) eller tvangskarbonere via Co2 beholderen.

Det sidste er klart det nemmeste. Jeg brygger som regel 20-25 L ad gangen. 18 L på fad og resten på ½ L flasker med et karbonerings bolsje, så bliver det ikke nemmere.

Lige præcis dette svar jeg håbede på!
Jeg har dog ingen erfaring med ”bolcher”, kan de bruges til 33cl flasker også, uden at overkarbonere?

Jeg bruger Cornelius fade fordi de er nemme at rengøre og så rummer de 18 L. Det sparer en del på flaske rengøringen

Lund Teknink sælger brugte Cornelius fade som er renoveret, tryktestet og klar til brug til en rimelig penge.

Det er også lidt mere behageligt at åbne et fad der rengjort end at spare 20-40 kr. og finde ud af at fadet har været brugt til cola.

Mine fade er 2stk 25l fustager, en fra Carlsberg/tuborg med S-kobling, og en fra Albani med A-kobling.(har koblinger til begge typer)
Jeg kunne godt tænke mig nogle Cornelius fade, pga. størrelsen(kan måske have 2 i et køleskab), og det at de er rengørings venlige.
Men det var mit håb, her i starten, at kunne bruge dem jeg har.
Jeg brygger også normalt 20-25l, nogen der ved om man lade være med, at fylde fadet helt op?
Det vil jo være dejligt med et par flasker, ved siden, som man kan tage med på farten.

Tusind tak for de gode svar.

Mvh
Palle

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#9 » 8. jan 2009, 12:47

Der er ingen problemer i ikke at fylde et fad helt - rest-pladsen fylder du op med co2 når du lukker fadet. -nu ved jeg ikke hvordan det foregår med carlsberg fadene, men på cornelius skal de have et godt tryk på, for at "låse" låget på fadet, så der får du fyldt op med co2.
- når du lave halve fade, så kan det betale sig at "lufte" det ud når du fylder co2 på, for at slippe af med den ilt der er der. På de fleste cornelius, er der en overtryksventil man kan vippe, så luft/co2 slipper ud. Giv den et par sekunder, så skule fadet være rimeligt ilt-frit.

Emneforfatter
Palle B
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#10 » 8. jan 2009, 15:24

Det lyder godt.
På mine fustager er der ikke udluftningsventil, koblingen er bare skruet ned i "halsen" på den, men det må kunne løses ved, at vende den på hovedet, og så åbne hanen lidt for, at lukke ilt ud.

Tak for det

"Udluftning" plejer jeg faktisk også at gøre, når jeg tapper på flaske, dvs jeg lægger kapslerne løst på flasken, i et par minutter inden jeg klemmer kapslerne.

Mvh
Palle

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#11 » 8. jan 2009, 20:52

Hvis dit fadølsanlæg kører fint med kommercielt øl er bremseslange og/eller kompensator på hanerne OK, og du skal ikke bekymre sig om det. Udfordringen er så at få det korrekte tryk på dine øl. Du kan godt bruge sukker til karbonering, men når du har et fadølsanlæg har du uden tvivl en kulsyreflaske, og tvangskarbonering er langt bedre. Hvis du har tiden til det opnåes det bedste resultatet ved at sætte tryk på en uges tid.

Hvis du karbonerer ved stuetemperatur vil ca 2 bar give fin karbonering. Jo lavere temperatur, du karbonerer ved, des lavere tryk skal du indstille. Regn med ca en uge for at få øllet fuldt karboneret.

Der findes en uddybende forklaring her - http://lundteknik.dk/vejled/tvangskarbo ... og-co2.pdf

- Jan

Emneforfatter
Palle B
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#12 » 9. jan 2009, 01:34

Tak for en meget fint formuleret beskrivelse.

Så er det jo "bare" måden jeg gør det på.
Jeg går stærkt ud fra, at jeg skal karbonere straks efter tapningen, så øllet lagrer med fuldt kulsyreindhold?

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#13 » 10. jan 2009, 22:04

Palle B skrev:Så er det jo "bare" måden jeg gør det på.
Jeg går stærkt ud fra, at jeg skal karbonere straks efter tapningen, så øllet lagrer med fuldt kulsyreindhold?

Langt de fleste jeg kender karbonerer direkte efter at øllet er gæret færdigt og hældt på fustager. Det har også den fordel at du nemt kan få ilt ud af fustagen (sæt CO2 tryk på, luft ud og gentag et par gange - så er alt ilt ude af fustagen).

- Jan

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"