En ubehagelig overraskelse i bryggeriet

Tips og tricks til al slags brygning
Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

En ubehagelig overraskelse i bryggeriet

Indlæg#1 » 4. jan 2009, 12:26

I går da vi skulle komme bryggelaugets seneste øl på flaske, fik vi en ubehagelig overraskelse.

Billede

Den en bryggespand var blevet inficeret med et eller andet. Jeg har læst om at det kan ske. Men i mine 2 år som håndbrygger er det første gang det sker for mig.

Billede

Øllet lugtede ikke grimt. Så vi prøvede at smage på det. Det smagte faktisk ok, men havde en underlig eftersmag. Så vi besluttede at hælde det hele ud. Heldigvis var de to andre spande ikke ramt så vi fik da lidt ud af det.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#2 » 4. jan 2009, 12:48

Surt, surt. :(

Men godt det ikke var gået ud over det hele :)

Med venlig hilsen

Brugeravatar

Kogekonen Dorit
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 4. jan 2009, 12:54

Surt show.
Bedre held næste gang.
Kogekonen Dorit
Bailey er en gudedrik som skal drikkes i rødvinsglas "helst helt til randen".

City OUTDOORCHEF Gasgrill 420
Outdoorchef Paris de Lux 570

http://www.kogekonen-dorit.dk/

Brugeravatar

webermeister
Snart Superbruger
Snart Superbruger
Kontakt:

Indlæg#4 » 4. jan 2009, 14:18

hold humøret højt. Det er første gang i de to år du har brygget og æh...shit happens. Endnu bedre at det kun var den ene spand.
Hvad kan sådan noget skyldes -??-
hilsen Lars
http://www.facebook.com/webermeister

Billede
a boy and his toy: OTG 57, Q300, smokey joe, JBI-smoker

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#5 » 4. jan 2009, 16:37

Det er fordi der er kommet noget snask i spanden. Det kan være noget fra luften eller der kan have været noget i hæverten. Men mest sandsynligt har der været noget i spanden. Jeg plejer at vaske mine spande af i kausisksoda når jeg har bruget dem. Derefter står de til tørre på bordet i bryggeriet. Når de er tørre stavler jeg dem. Når de så skal bruges igen bliver de disinficeret i ballonrens, det er en klorholdig opløsning. Nogle gange skolder jeg også spanden med kogende vand inden jeg skal bruge dem.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#6 » 4. jan 2009, 17:38

Iodophor er det eneste jeg bruger, og har endnu ikke prøvet en øl der blev inficeret i spanden. Et par stykker på fad, men det har så nok også været mest min egen skyld.

mwesth
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 5. jan 2009, 00:12

En bekendt var ude for noget tilsvarende. Som et forsøg "frysedestillerede" han øllet, dvs. at han hældte det på en beholder med tappehane, og lagde den i fryseren. Efter 2 dage kunne han tappe en ganske storartet "øl-likør" af... Efter 1 år på flaske var den mere end storartet (-: Peter Klemmesen fra Thisted Bryghus gjorde noget tilsvarende på ølfestival for år tilbage...
*** Morten ***
Weber Q300, Smokey Mountain Cooker, Go-Anywhere, Performer Touch'n'Go og 350 kg betongrill

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#8 » 5. jan 2009, 00:37

Hej Morten

Det er desvære for sent nu. Jeg hældte det hele i kloarken. Men det er da værd af vide til hvis det sker igen.

/Thomas
Billede

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"