Fuller vintage ale

Tips og tricks til al slags brygning
Brugeravatar

Emneforfatter
Slagteren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Fuller vintage ale

Indlæg#1 » 30. dec 2008, 22:26

Hejsa ..

Er der nogle herinde fra der har prøvet Fuller´s vintage ale ??
Og i så fald hvad er dommen ??

Kom til at købe en af dem i dag og til 60 kr. for ½ L øl så nenner jeg næsten ikke at åbne den med det samme de siger jo at den med fordel kan gemmes op til 3 år.
Mvh. Carsten

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#2 » 30. dec 2008, 22:35

Jeg har ikke selv smagt den. Men har hørt den omtalt i meget rosende vendinger.
Hvis jeg var dig ville jeg købe mindst 2 og drikker den ene nu og gemme resten.

Med en kraftig øl får man en MEGET anderledes oplevelse ved at lagre den. Smagen bliver afrundet, den bliver sødere og blødere og malten træder mere frem. Det er lidt ligesom at drikke slave whisky og 18års singlemalt.

Jeg har selv gemt nogle juleøl fra sidste år, og de smager mærkbart bedre nu. Jeg vil gemme et par stykker yderligere et år for at se hvordan de udvikler sig.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Emneforfatter
Slagteren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#3 » 30. dec 2008, 22:37

Tak for responsen så må jeg op og købe en mere i morgen hvis jeg kan nå det ..

Hvis du er intreseret så har superbest dem i øjeblikket dog i meget begrænset mængde.
Mvh. Carsten

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#4 » 30. dec 2008, 22:42

Du behøver ikke at gemme den så længe. Jeg bor også i Hillerød, så vi kan da bedømme den sammen. :lol:

Den er sikkert en ganske glimmerende ale, ligesom andre typer øl fra Fuller.

Men om du selv kan lide den kommer netop an på en prøvesmagning.
Robert

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#5 » 30. dec 2008, 23:30

Hej Carsten

Tak for tippet. Jeg vil da se efter den i morgen.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Emneforfatter
Slagteren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#6 » 31. dec 2008, 06:46

Robert.A skrev:Du behøver ikke at gemme den så længe. Jeg bor også i Hillerød, så vi kan da bedømme den sammen. :lol:

Den er sikkert en ganske glimmerende ale, ligesom andre typer øl fra Fuller.

Men om du selv kan lide den kommer netop an på en prøvesmagning.

He he du siger bare til .. ellers så har superbedst i østbyen den da jeg var deroppe igår var der 8-10 stk. tilbage , og går ikke ud fra at de forsvinder lige med det samme . og i øvrigt en stor ros til købmanden herude fordi han "tør" tage rigtig mange spændende ting hjem man normalt ikke ser i et supermarked bl.a champagne portvine special øl og rigtig gode vine så han er helt sikkert et besøg værd.
Mvh. Carsten

GrillBill
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#7 » 31. dec 2008, 09:53

morfmir skrev:Jeg har ikke selv smagt den. Men har hørt den omtalt i meget rosende vendinger.
Hvis jeg var dig ville jeg købe mindst 2 og drikker den ene nu og gemme resten.

Med en kraftig øl får man en MEGET anderledes oplevelse ved at lagre den. Smagen bliver afrundet, den bliver sødere og blødere og malten træder mere frem. Det er lidt ligesom at drikke slave whisky og 18års singlemalt.

Jeg har selv gemt nogle juleøl fra sidste år, og de smager mærkbart bedre nu. Jeg vil gemme et par stykker yderligere et år for at se hvordan de udvikler sig.

/Thomas

Tror Du ikke bare den er ved at blive doven og udrikkelig.
Lagering af øl på flasker? Javel så, mine ører falder vel ikke af, af den grund, men normalt anbefales det, at øl drikkes når det er nytappet. Øl på flasker skal helst ikke være ældre end 1-3 mdr. at de skulle vinde ved lagering, Nej!, at de skulle holde sig i årevis, Nej!. Men der kommes efterhånden kemikalier i alt, så måske!

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#8 » 31. dec 2008, 11:33

Mht. lagring af øl, så kommer det meget an på hvilken type der er tale om. Det er rigtigt nok at en pilsner skal drikkes mere eller mindre samme dag som den tappes. Det samme gør sig gældende for f.eks. hvede-øl. En god tommelfingerregel er at jo mørkere og stærkere øllen er, jo bedre er den egnet til lagring. Og så findes der selvfølgelig en masse undtagelser :)

Et godt eksempel på en god lager øl, er Brøckhouse's Vintage, der holder 10,1%, men er rimelig lys i farven, den anbefaler de lagring i op til 10 år.

Når man så lagrer øl, skal man være opmærksom på at jo varmere der er i lokalet, jo hurtigere ændrer øllen karakter - Sollys er banlyst, da det kan ødelægge smagen ganske grundigt.

Mht tilsætningsstoffer er det meget sjældent du finder den slags i øl - I hvert fald øl produceret af de små bryggerier herhjemme - CO2 (E290) er der selvfølgelig i og i nogle finder du også kulør - Det er billigere og lettere at justere end de mørke malttyper.

Du skal da være velkommen en tur til Hillerød, så kan du prøve at smage lidt "gammelt" øl, og danne dig din egen mening.

fritidsbonden
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 1. jan 2009, 12:40

Hvorfor var det ikke mig der satte spørgsmålstegn ved lagring af øl :D og fik sådan en invitation 8) :D

niclar skrev:Mht. lagring af øl, så kommer det meget an på hvilken type der er tale om. Det er rigtigt nok at en pilsner skal drikkes mere eller mindre samme dag som den tappes. Det samme gør sig gældende for f.eks. hvede-øl. En god tommelfingerregel er at jo mørkere og stærkere øllen er, jo bedre er den egnet til lagring. Og så findes der selvfølgelig en masse undtagelser :)

Et godt eksempel på en god lager øl, er Brøckhouse's Vintage, der holder 10,1%, men er rimelig lys i farven, den anbefaler de lagring i op til 10 år.

Når man så lagrer øl, skal man være opmærksom på at jo varmere der er i lokalet, jo hurtigere ændrer øllen karakter - Sollys er banlyst, da det kan ødelægge smagen ganske grundigt.

Mht tilsætningsstoffer er det meget sjældent du finder den slags i øl - I hvert fald øl produceret af de små bryggerier herhjemme - CO2 (E290) er der selvfølgelig i og i nogle finder du også kulør - Det er billigere og lettere at justere end de mørke malttyper.

Du skal da være velkommen en tur til Hillerød, så kan du prøve at smage lidt "gammelt" øl, og danne dig din egen mening.
Kød på grillen er godt, Hereford kød på grillen er rigtig godt, Hereford kød af egen avl er det BEDSTE.

Brugeravatar

Emneforfatter
Slagteren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#10 » 1. jan 2009, 12:48

GrillBill skrev:Tror Du ikke bare den er ved at blive doven og udrikkelig.
Lagering af øl på flasker? Javel så, mine ører falder vel ikke af, af den grund, men normalt anbefales det, at øl drikkes når det er nytappet. Øl på flasker skal helst ikke være ældre end 1-3 mdr. at de skulle vinde ved lagering, Nej!, at de skulle holde sig i årevis, Nej!. Men der kommes efterhånden kemikalier i alt, så måske!

Der er da mange der anbefaler at man kan gemme øl F.eks Brøckhouse flere af deres øl kan ifølge dem selv gemmes i op til 10 år .
Mvh. Carsten

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#11 » 1. jan 2009, 13:10

He, he.

Nu kan Hillerød snart blive GrillGuru's nye øl-mekka :lol:

Jeg har da også lidt forskelligt øl, på både flaske og fustage, som har holdt 1 års jubilærum.

Så falder din vej forbi Hillerød byder jeg gerne på et par smagsprøver.

I øvrigt er jeg leverings dygtig i mæsk til bagning, da jeg vil igang med at brygge en ny øl i dag.
Robert

Brugeravatar

Emneforfatter
Slagteren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#12 » 1. jan 2009, 13:35

Robert.A skrev:He, he.

Jeg har da også lidt forskelligt øl, på både flaske og fustage, som har holdt 1 års jubilærum.

I øvrigt er jeg leverings dygtig i mæsk til bagning, da jeg vil igang med at brygge en ny øl i dag.

Har godt set rundt om på forummet at der er et par stykker i hillerød der brygger selv .
Synes der er en fed hobby men da jeg ikke drikker selv så er det lidt for voldsomt for mig at gå igang med sådan noget ,
derfor er det også et stort problem for mig at få smagt alle de øl vi har i butikken men man skal jo vide hvad det er man sælger :lol: :lol:
Mvh. Carsten

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#13 » 2. jan 2009, 00:25

Jamen fritidsbonden, du skal da også være velkommen - Lur mig om ikke jeg nok også kan grave en flaske eller fire frem hvis du stak hovedet forbi :)
... Faktisk tror jeg at kvinde-min ville være udemærket tilfreds med det, da hun syntes at mit "lager" er ved at fylde vel rigeligt :?

fritidsbonden
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#14 » 2. jan 2009, 04:33

Se det er jo et tilbud man ikke kan takke nej til :D og hvis jeg kan være behjælplig med at opretholde husfreden hjemme hos dig ved at smage øl så er jeg gerne behjælplig :D

niclar skrev:Jamen fritidsbonden, du skal da også være velkommen - Lur mig om ikke jeg nok også kan grave en flaske eller fire frem hvis du stak hovedet forbi :)
... Faktisk tror jeg at kvinde-min ville være udemærket tilfreds med det, da hun syntes at mit "lager" er ved at fylde vel rigeligt :?
Kød på grillen er godt, Hereford kød på grillen er rigtig godt, Hereford kød af egen avl er det BEDSTE.

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#15 » 2. jan 2009, 07:41

Jeg tror da der er et par ledige weekender i den nærmeste fremtid :)

Brugeravatar

Emneforfatter
Slagteren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#16 » 2. jan 2009, 19:57

Kanon ide at indvitere ham forbi. se at få ryddet ud i lageret så du kan komme op til mig og købe noget nyt :lol: :lol:
Mvh. Carsten

Brugeravatar

tomgang
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 2. jan 2009, 22:08

forstår ikke rigtigt det med lagring af øl.her mellem jul og nytår mødtes vi nogle stykker hjemme hos mig , da fruen var godt træt af mit lager.

de har alle lagt i køleskab et års tid måske mere og de fleste var mørk øl, men mange af dem vi åbnede skød en høj skum søjle op. så vi hældte ca 20-25 ud i vasken. :(

mvh tomgang
preformer med gastænding, go anywere

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#18 » 2. jan 2009, 23:54

Det lyder mest af alt som om der har været noget galt med dem - Enten infektion eller for meget restsukker, hvis de var eftergæret på flasken. Har selv haft et par stykker af mit eget bryg der har gjort det, og det er et helt utroligt svineri det kan lave...

Carsten, ved ikke om du har lagt mærke til det, men hver gang vi er deroppe, er der altid en del af forretningen hvor jeg ikke må bevæge mig hen :D

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#19 » 3. jan 2009, 00:30

Hej Tomgang

Det er vigtigt at når man åbner lager øl at man åbner den meget forsigtigt. Der kan være meget brus i. Desuden er det meget vigtigt at de er godt kolde når de bliver åbnet. Så kan man hælde dem i at glas og lade dem få lidt varme inden man drikker dem. Men hvis der er lidt meget co2 i vil det hjælpe at de er kolde da co2 har meget lavere fylde når øllen er kold.

Hvis de ligefrem skyder op som en gejser så lyder det som om de har været opbevaret forkert eller at de har været inficeret fra starten. Var det håndbryg eller købe øl?
7-9-13 men ingen af mine lager øl er har endnu opført sig sådan. Men mine øl står også ved en meget stabil temperatur. De står under en betontrappe hvor der om vinteren er omkring 7c-10c og om sommeren bliver der ikke over 15c

Jeg har haft nogle hvedeøl som blev inficeret med mælkesyrebakterier. Sandsynligvis fra hæverten da vi på det tidspunkt brugte en model som skulle startes ved at man sugede op i den. Øllene smagte fint de første par uger men derefter blev de meget syrlige og de fik et voldsomt co2 indhold. Der var nogle stykker som ekspolderede og det skød netop også op som en gejser når de blev åbnet for hurtigt.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
Slagteren
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#20 » 3. jan 2009, 06:52

niclar skrev:Carsten, ved ikke om du har lagt mærke til det, men hver gang vi er deroppe, er der altid en del af forretningen hvor jeg ikke må bevæge mig hen :D

He he har godt set hendes øjne når du bevæger dig derhen :lol: :lol:
Mvh. Carsten

fritidsbonden
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#21 » 3. jan 2009, 11:21

Jamen du siger bare til så skal jeg gerne kigge forbi og hjælpe med at prøvesmage :D

niclar skrev:Jeg tror da der er et par ledige weekender i den nærmeste fremtid :)

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#22 » 4. jan 2009, 01:13

Slagteren skrev:He he har godt set hendes øjne når du bevæger dig derhen :lol: :lol:

Hendes øjne er småting i forhold til de ord hendes mund former !!

fritidsbonden skrev:Jamen du siger bare til så skal jeg gerne kigge forbi og hjælpe med at prøvesmage :Very Happy:

d. 17. januar eller d. 7. eller 8. feburar (tror faktisk hele ugen - der er noget med vi har vinterferie her) er lige de nærmeste fornuftige datoer jeg har fået tilladelse til at bruge. -man skal ikke ligge mere under tøfflen end man tør rejse sig op, slå hårdt i bordet og sige: Må jeg ikke nok, skat...
-Skulle også sige fra min feminine side, at hvis der nu skulle være en fr. fritidbonden, så skulle hun også være meget velkommen.

fritidsbonden
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#23 » 7. jan 2009, 16:18

Jamen d. 17 jan lyder som en god dato men kommer alene da min bedre halvdel ikke er til øl :? men hvad så er der mere til os 8)

fritidsbonden
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#24 » 7. jan 2009, 17:51

Robert.A skrev:He, he.

Har du stadig mæsk eller er det røget ud ? kunne nemlig godt tænke mig at bage et brød på mæsk :)

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#25 » 7. jan 2009, 21:05

fritidsbonden skrev:Har du stadig mæsk eller er det røget ud ? kunne nemlig godt tænke mig at bage et brød på mæsk :)

Hov, den havde jeg nær overset. :o

Jeg forventer at have et nyt bryg klar inden d. 17.01.

Så enten smider jeg noget af hos Niclar eller også forsætter du din "dannelses-rejse" i øl i den anden ende af Hillerød. :lol:
Robert

fritidsbonden
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#26 » 8. jan 2009, 07:52

Robert.A skrev:
fritidsbonden skrev:Har du stadig mæsk eller er det røget ud ? kunne nemlig godt tænke mig at bage et brød på mæsk :)

Hov, den havde jeg nær overset. :o

Jeg forventer at have et nyt bryg klar inden d. 17.01.

Så enten smider jeg noget af hos Niclar eller også forsætter du din "dannelses-rejse" i øl i den anden ende af Hillerød. :lol:

JAmen hae hørt at dannelses-rejser er godt og dannelses-rejser i øl må være rigtig godt :D
ej spøg til side, vi gør det på den måde som passer dig bedst :)

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#27 » 8. jan 2009, 13:16

... efter en ølsmagning af lagrings-egnede øl, så skal der alligevel noget vilje til bare at finde sit overtøj :P

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"