Så skal jeg have hjælp igen

Tips og tricks til al slags brygning
Brugeravatar

Emneforfatter
hypper
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Så skal jeg have hjælp igen

Indlæg#1 » 10. dec 2008, 22:19

Hej vener.

Så er vi i gang igen. Min nabo og jeg skal prøve at brygge øl. Denne gang blev det min første ale fra maltbazaren: http://www.maltbazaren.dk/shop/min-foer ... -1408p.htm .
Det er efter min mening noget af det hyggeligeste og sjoveste vi længe har lavet. Det tog over 5 timer at lave, men så var der tid til at smage på lidt forskellig øl undervejs.

Er der nogle, som har prøvet at brygge den? Det ville være sjovt at høre andres mening om den.

Så til spørsmålene: skal den omstikkes? Er der nogle fordele ved det? Her tænker jeg på bundfald og smag.

Jeg skal nok uploade nogle billeder, når jeg har tid.
/Anders

primo xl
Outdoorchef city
weber Go-Anywhere

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#2 » 11. dec 2008, 00:23

Hej Anders

Jeg har ikke brygget netop det kit I har gang i. Men de første øl jeg bryggede var også af "Min egen ...." typen. Det giver virkeligt godt øl uden det er for besværligt.

Jeg vil foreslå at I omstikker efter 7 dage ved 20c, så er primærgæring færdig. Og I vil se en tyk gærkage på bunden af spanden. Omstikningen fjerner det meste af gæren. Så lader I den stå 14 dage mere ved stuetemperatur. Hvis I har mulighed for det kan I derefter stille den koldt nogle dage inden i omstikker igen, tilsætter sukker og kommer på flaske. Hvis I vil tilsætte sukker direkte til flaskerne behøver I ikke omstille sidste gang. Men kan bare komme det direkte på flaske.
De første øl jeg lavede kom jeg sukker direkte i flasken. Men har nu funder ud af at det er meget lettere at tilsætte sukkeret til øllet inden det kommer på flaske. Så er jeg fri for at skulle dosere sukkeret ift. hvilke flasker øllen kommer på.

Omstikningen har den fordel at du får mere klar øl med mindre bundfald. Desuden er det en nødvendighed hvis du vil tilsætte sukker direkte til øllet inden det skal på flaske. Ulempen er at du risikere at øllet bliver inficeret.

Du kan finde større udvalg af Min egen sættene hos vin og øl hobby

Min egen øl

Desuden er det heller ikke så svært at selv sammensætte en opskrift. Du kan eventuelt skrive til mig hvilken øl du gerne vil brygge så skal jeg se om jeg ikke kan strikke en opskrift sammen.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#3 » 11. dec 2008, 01:17

Jeg har efterhånden svært ved at se fordelen ved at omstikke (Hælde øllet fra en til en anden beholder).
Jeg lader øllet gære færdig i spanden inden jeg tapper til flaske eller fustage. Hvis hele produktionen skal på flaske, omstikker jeg til ny beholder/spand med sukkervand og derfra til flaske. Det giver mere styr på CO2 indholdet i forhold til ønsket øltype.
Skal hovedparten på fustage bruger jeg "karbonerings-bolsjer" til de få flasker der tappes.
Det er nemt og giver et OK resultat

En af mine seneste øl blev gæret med en WLP051 California Alv V yeast
Den gik fra en gravity på 1090 til 1010 på to dage! Og det uden at jeg kunne se eller høre nogen nævneværdig form for aktivitet. (Det er uhyggeligt hurtigt)
Sidste år prøvede jeg en "min egen juleøl" Der gik gæringen helt i skoven og stoppede alt for tidlig. Selv med ekstra gær blev det noget møg.
Til gengæld er jeg en af de få, der har en årgangs-nisseøl på lige knapt 5% vol. som faktisk smager rigtig godt
(efter et års lagering)
Robert

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"