Min øl kalender, mine tanker om øllene

Tips og tricks til al slags brygning
Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Min øl kalender, mine tanker om øllene

Indlæg#1 » 1. dec 2008, 19:19

Så kom vi endeligt til den 1. december og det blev tid til at tage hul på julekalenderen.

I dag blev det til en øl fra Ærø

Bryggeriet skriver selv om øllen

"No. 5 Valnød Hertug Hans – også kaldet Rise valnøddeøl – er brygget af pilsnerbygmalt, karamelbygmalt, sortbygmalt og hvedemalt, vand fra den lokale boring samt aromahumlen goldings. Der er tilsat undergær, ascorbinsyre (E300) og valnødde ekstrakt. Resultatet er en fantastisk harmonisk, rødbrun, stærkt undergæret "Bock" øl med en delikat valnødde aroma. "

Billede

Billede

Jeg er ikke så vild med at der er tilsat konservering. Jeg er ikke helt sikker på hvad det præcis betyder for smagen. Men jeg har en fornemmelse af at det giver en "død" øl dvs. den vinder ikke ved lagring som mange andre specialøl.

Måske kan Jan uddybe det?

Farven er flot og skummet er også fint. Der er ikke meget duft i den. Måske var den lidt for kold de jeg åbnede den. Valnødderne holder sig komplet skjult, jeg kan ikke smage nødderne overhovedet. Heller ikke da den bliver lidt lunere efter at den har stået på bordet.
I det hele taget en god og blød øl, med en god sødme og behagelig co2. Jeg syntes dog at den er lidt tynd når man tænker på af det er en øl på 7%.Og det var skuffende at nøddearomaen ikke var mere fremherskende.

Det får mig til at tænke på om jeg selv kan brygge med nødder.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Duborg
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#2 » 1. dec 2008, 19:31

Spændende....det kunne være der skulle afholdes et brygværksted lidt ala´ pølseværksted osv... :D
Mvh. Duborg

Det tager tid, men det bliver godt...

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#3 » 1. dec 2008, 19:43

God ide ;)

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Morfar
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 1. dec 2008, 20:20

Jeg er helt klart frisk hvis det bliver aktuelt, og det kunne være sjovt og se forskellen på de forskellige brygmetoder i praksis.....

/Morfar

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#5 » 1. dec 2008, 20:51

Jeg må sige, at jeg har samme oplevelse af øl fra "Ærø"

Det er fint kvalitets øl, jeg kan bare ikke se hvorfor jeg skal betale op mod 100,00 kr. pr. liter når smagsoplevelsen er så difus (intetsigende)
Robert

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: Min øl kalender, mine tanker om øllene

Indlæg#6 » 1. dec 2008, 21:08

morfmir skrev:Jeg er ikke så vild med at der er tilsat konservering. Jeg er ikke helt sikker på hvad det præcis betyder for smagen. Men jeg har en fornemmelse af at det giver en "død" øl dvs. den vinder ikke ved lagring som mange andre specialøl.

Måske kan Jan uddybe det?

Som jeg har forstået det er ascorbinsyre en antioxidant. Det nedsætter altså iltningen af øllet (på samme måde som hårdt ristet malt gør det). Hvis man har styr på sin håndtering af øllet efter gæring burde det ikke være nødvendigt at tilsætte. Jeg har ingen praktisk erfaring med det, og er enig i at det ikke har noget at gøre i en ufiltreret/upasteusieret specialøl.

- Jan

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#7 » 2. dec 2008, 22:58

Dagens øl var en ukompliceret Willemoes Classic fra Vestfyn på dåse.

Billede

En behagelig overraskelse. Den har en blød og god smag med tydelig humlekarakter. Desuden har den også en god duft. Den er lidt voldsom med co2 og tiltrods for at jeg hældte den op så den fik lov til at skumme rev den lidt i munden. En god hverdags øl vil jeg sige. Og med sine kun 4.6% alkohol behøver man heller ikke have en morfar på sofaen efter man har drukket den.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

Morfar
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 2. dec 2008, 23:11

Hov hov, jeg skal ikke med på nogen sofa.... :D

/Morfar

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#9 » 3. dec 2008, 05:35

Og hvorfor hedder det ikke en "farfar" :?:
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

webermeister
Snart Superbruger
Snart Superbruger
Kontakt:

Indlæg#10 » 3. dec 2008, 12:47

rigtig gode anmeldelser. Spændende at følge med i.!

jeg er klar hvis der iværksættes et brygværksted :D
hilsen Lars
http://www.facebook.com/webermeister

Billede
a boy and his toy: OTG 57, Q300, smokey joe, JBI-smoker

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#11 » 4. dec 2008, 09:51

Brygning af øl med nødder, der ville jeg nok "snyde" og tilsætte nøddeekstrat, lavet af nødder-på-vodka. Tilsættes umiddelbart før flaskning. Den skal så nok lige hvile nogle måneder, så smagen kan nå at "falde til".

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"