Valnøddesnaps

Tips og tricks til al slags brygning
Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Valnøddesnaps

Indlæg#1 » 29. okt 2008, 10:52

Det er jo ikke alle som har adgang til et valnøddetræ eller også glemmer man at plukke nødderne når de er umodne.

Men fortvivl ikke man kan sagten lave en super lækker valnøddesnaps af modne valnødder.
Jeg var så heldig at få en masse nødder fra Angus og nogle af dem har jeg besluttet at lave til valnøddesnaps.

Jeg havde 3 forskellige valnøddesnapser på lager allerede. Dem starter jeg lige med at filtere.

Den første er lavet på friske valnødder, den har stået i 1 år med nødderne og 2 år for at bundfælde og lagre. Dvs. nødderne var plukket den 8./8.-2005

Her er billederne fra den gang jeg satte dem over.

Billede

De friske nødder skal lige op i en sigte og skylles.

Billede

Se mine flotte nødder :)

Billede

Jeg bruger et stort 3 liters sylteglas. Så er der plads til nødderne og 3 flasker vodka/snaps.

Billede

Nødderne skæres i kvarte.

Billede

Glaset skal være fyldet ca. 1/2 til 2/3 med nødder.

Billede

Billede

lige så snart alkoholen kommer på nødderne begynder smagen og farven at trække ud.

Billede

Billede

Billede

Efter bare et par timer er den klare alkohol brunlig.

Billede

Og dagen efter er den allerede ved at tage den meget mørkegrønnne næsten sorte farve.

Billede

Året efter fliterede jeg nødderne fra og lod glasset stå. Det kan godt drikkes med det samme. Men det vinder rigtig meget ved at stå 1-2 år mere inden det kommer på flaske.

Billede

Her er den så på flaske, klar til at drikke. Jeg har fortyndet essensen med 1 til 1 så der blev 6 flasker ud af den potion.

Den anden potion som bliver filteret har stået med nødder siden sidste år.

Billede

Den er også meget mørk, helt karakteristisk for valnøddesnaps

Billede

Jeg filterer snapsen 2-3 gange. Første igennem noget stof. Her bruger jeg noget bomuld jeg også bruger som humlesok når jeg brygger øl. Men tidligere brugte jeg en nylonstrømpe. Formålet med den første filtering er at fjerne de største stykker som ellers har en tendens til at sætte sig i kaffefliteret.

Billede

Jeg trækker lige sokken ned over glasset og vender bunden i vejret på det.

Billede

Så filterer jeg igennem kaffefilteret. Jeg fugter lige filteret under den koldehane inden jeg kommer snapsen op i den. Det gør at snapsen løber bedre og at filteret ikke suger for meget af de dyre dråber.

Billede

Det kan godt tage noget tid for snapsen at løbe igennem. Og nogle gange stopper filteret helt til. Så må man skifte filteret.

Sidste potion er lavet på modne valnødder. De har stået og trukket i lidt over et år.

Billede

Som I kan se bliver snapsen ikke nær så mørk når man bruger modne nødder- Men den dufter og smager stadig fantastisk.

Billede

På med en sok.

Billede

Og op i filteret.

Billede

Til sidst får nødderne lige lov til at ligge og dryppe af.

Inden jeg lukker flasken plopper jeg lige en vanilje stang ned i flasken.

Billede

Og så skal den flaske bare stå så længe jeg kan vente. Den første flaske tager jeg nok hul på til jul. Og den anden kommer til at stå til næste år.

Billede

Billede

Jeg skulle jo også lige smages på snapsen. Der er stor forskel på farven. Den til venstre er stukket på friske og den til højre på modne nødder.

De smager også forskelligt. Der er tydeligt karakter af valnød i den som har trukket på de modne nødder.

Så gik jeg i gang med at ordne nødderne fra Angus

Billede

Nødderne er lidt beskidte fra skallerne og fra at ligge på jorden.

Billede

Jeg fylder vasken med vand og giver nødderne en ordenlig omgang vask.

Billede

Jeg kunne ikke finde en nøddeknækker, så jeg brugten en lommekniv.

Billede

Glasset skal fylder 2/3 eller mere. Når man laver snaps af bær eller frugter med stort vand indhold skal man passe på ikke at fylde glasset for meget. Ellers risikere man at det bliver dårligt. Det betyder ikke så meget med de modne kerner. De indeholder ikke så meget vand så de fortynder ikke alkoholen for meget.

Billede

Jeg bruger den billige vodka fra ALDI denne gang.

Billede

Jeg kommer også lige en lille håndfuld ristede egespåner, en stang vanilje og en skefuld honning i.

Billede

Billede

Så skal den bare stå til næste år.

/Thomas
Senest rettet af morfmir 30. okt 2008, 01:26, rettet i alt 2 gange.
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#2 » 29. okt 2008, 11:03

Nøj jeg ville gerne til snapsesmagning hjemme hos dig, Thomas.

Jeg har jo allerede smagt et par stykker :D
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#3 » 29. okt 2008, 11:17

Endnu en ide til de modne valnødder :D
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#4 » 29. okt 2008, 11:30

ja. Du kan vel lave omkring 100l god snaps af alle de nødder du har ;)

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 29. okt 2008, 12:26

Flot og grundig gennemgang Thomas. Tak for det.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

Jens Lynge
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#6 » 29. okt 2008, 13:34

Super velbeskrevet og dokumenteret.

Man får jo helt lyst til at kaste sig over sin egen snaps. Forhåbentlig står nydelsen af dråberne i forhold til arbejdet?
Med venlig hilsen

Jens Lynge
En varm grill til en kold bajer - tak!
http://www.brygmestrene.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#7 » 29. okt 2008, 13:58

Hej Jens

Det vil jeg mene at det gør. Valnøddesnaps er kendt som en af de bedste snapse overhovedet. Og desuden så er det meste og hårdeste arbejde at vente ;) Den første gang man laver valnøddesnaps kan ventetiden være MEGET lang. Men hvis man som jeg laver en ordenlige potioner så har man hurtigt et lager med årgangs valnøddesnaps. Som er kun bliver bedre og bedre. Desuden er det rart at have nok når man har ventet så længe på den bliver helt perfekt.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#8 » 29. okt 2008, 15:04

morfmir skrev:ja. Du kan vel lave omkring 100l god snaps af alle de nødder du har ;)

/Thomas

Det værste er at få dem knækket, når først det er gjort er mulighederne mange :lol: :lol:
angus

Outdoorchef Montreux
Primo Kamado Oval XL
Tommerup Røger
Pizza ovn

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#9 » 29. okt 2008, 15:21

jeg elsker valnøddesnaps!!!!
udtryk gør indtryk

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 29. okt 2008, 16:07

Flot gennemgang af valnøddesnaps fremstiliing.

Med venlig hilsen

Mariano
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#11 » 29. okt 2008, 16:22

Enig! Flot gennemgang af processen og dejlige billeder. Og meget interessant.

Gad da godt smage sådan en valnøddesnaps. Det eneste jeg har smagt er hyldeblomstsnaps men det smager til gengæld også supergodt :)

Du er da noget af en troldmand, Morfmir :wink: med mange spændende projekter i luften :D

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#12 » 29. okt 2008, 16:31

Hej
Tak for alle roserne.

#Angus
Hvis nødderne er rene behøver man faktisk ikke pilleskallerne fra.
Som du kan se på den jeg havde fra sidste år. Der har jeg bare kommet det hele inklusiv skaller ned i sprutten. Jeg har bare lige knækket skallen og smidt det hele i glasset.
De valnødder man køber er jo vasket grundigt. Det var egentligt også min plan at gøre det med dem af dine. Men jeg opgav da der var for meget sand og stumper fra yderskallen på dem.

Det kan jo være at jeg servere smagsprøver på næste GG træf. Mon ikke snart vi skal mødes igen.

/Thomas
Billede

Palnatoke
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Valnøddesnaps

Indlæg#13 » 3. apr 2010, 22:29

Flot beskrivelse, morfmir! :)

Men, bliver din grønne valnøddesnaps ikke alt for stærk, når du fortynder 1:1?

Jeg har nu 9 årgange valnøddesnaps, både som essens og blandet (selvom den blandede jo skal fornyes, engang imellem :wink: )

Når jeg fortynder, gør jeg det ca. i forholdet 1:8-10 stykker.
- Hvis blandingen for lov at 'trække', jo længere jo bedre, og bliver rystet (iltet) af og til, så bliver det, det dejligste, cognacgyldne fluidum.
Ofte på højde med en god whiskey eller, netop, cognac.

I øvrigt lyder det rigtig godt med en stang vanille.
- Dét skal prøves!

Jeg har de seneste år lavet to valnøddesnapse, også én med noget letknust (banket med den sløve side af en kniv) lakridsrod. Det klæder valnødderne, hvis man ikke overdriver.

Nu skal jeg så til at lave tre, hvert år! Suk! 8)

(links fjernet af administrator)

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#14 » 6. apr 2010, 00:25

Hej

Jo den bliver ret kraftig. Men jeg kan godt lide den sådan. Alt i mine opskrifter cirka tal. Man skal smage sig frem til den blanding man selv syntes er bedst.

Ret sjovt at du fik hevet denne tråd frem. Jeg havde helt glemt glasset med de modne nødder fra Angus. Nu er glasset fundet frem fra kælderen og skal filteres en af de kommende dage. Det har trukket i 1½ år så det må da vist være på tide :)

/Thomas
Billede

turid
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#15 » 22. apr 2010, 23:38

har fått en bærepose med valnøtter fra en kollega. Kan jeg lage snaps av de????
mvh Turid

OTS 57, JBI jule edition smoker

annegrethe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 3. sep 2013, 17:25

Hvorfor kan jeg ikke billederne af Morfmir`s fremstilling af valnøddesnaps :?:
Venlig hilsen
Anne - Grethe

Cata
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#17 » 3. sep 2013, 18:55

annegrethe skrev:Hvorfor kan jeg ikke billederne af Morfmir`s fremstilling af valnøddesnaps :?:

Fordi sitet de var hostet på ikke eksisterer mere og dermed er linksne såkaldt døde og formentlig slettet (gurudownload.dk)

/Jacob

Denraretiger
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 3. sep 2013, 18:57

Ja det har også ærgret mig et par gange, men synes tit billederne forsvinder på gamle indlæg på diverse fora.

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"