Erfaringer vedr. gæringstid på mjød?

Tips og tricks til al slags brygning

Emneforfatter
neox
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Erfaringer vedr. gæringstid på mjød?

Indlæg#1 » 26. okt 2008, 00:45

Hej mjødbryggere.
Vil I dele jeres erfaringer omkring gæringstid på jeres mjød?

Jeg er helt ny i brygger-verdenen og satte min førte mjød over for 14 dage siden. En stor tak til Morfmir og Chrille for deres rigtig gode beskrivelser og mange gode råd i dette forum :-D

Nu er jeg desværre lidt usikker på om min gæring er gået i stå eller om den bobler som den skal.

Da jeg startede gæringen for 14 dage siden, boblede den vildt lystigt hele den første uge. Der efter er det gået stille og roligt ned af bakke med gæringen. Nu bobler den ca. een gang hvert 5. sekund. Er det normalt eller er den gået i stå før tid?

Det ser heller ikke ud til at der ligger særlig mange døde gærceller på bunden af min vinballon, hvilket også undrer mig :-(

Jeg vil måle sukkerindhold/gravety om et par dage, men ville lige høre jeres mening først :-)

mvh
Søren

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#2 » 26. okt 2008, 02:02

Det lyder helt fint. Lige efter bogen. Alt efter hvilken temperatur du har gæret den ved så passer 1-2 uger til primærgæring fint. Men hvis du vil være sikker skal du måle gravety. Men at dømme ud fra din beskrivelse så lyder det som om det er lige som det skal være.
Nu hvor gæringen er begyndt at aftage er det en god ide at omstikke din mjød til en anden ballon. Så vil gæringen begynde lidt igen. Og derefter falde helt til ro. Det er også ved omstikningen at du kan tilsætte krydderier, frugt eller egespåner.
Jeg plejer at give min mjød et par håndfulde egespåner når jeg omstikker den første gang. Og så omstikker jeg den igen om 6-8 uger. Derefter lader jeg den stå urørt i mindst 6 måneder. Til sidst kommer den på flaske. De gange jeg har været for utålmodig og flasket for tidligt kommer den en del bundfald i flasken. Det er ikke så rart med for meget bundfald som bliver hvivlet op hvergang man hælder af flasken.

Hvis du er nysgæring kan du godt smage på mjøden allerede nu. Så kan du danne dig et indtryk af hvordan den smager. Den vil selvfølgelig smage kraftigt af gær. Men du kan smage hvor sød den er. Hvis du syntes den er for tør kan du sagten tilsætte mere honning nu og lade den gære videre. Jeg har et par gange tilsat honning over flere gange fordi jeg ikke syntes mjøden var sød nok. Det at tilsætte honning i flere omgange er også med til at sparke alkohol procenten op. Det kan være en fordel hvis de senere regner med at tilsætte et opkog af urter eller bær.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Emneforfatter
neox
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 26. okt 2008, 10:48

Super ... det var lige præcis det jeg havde brug for at høre .. tak :-)

Jeg har også lige haft en kraftig lampe henne ved vinballonen, hvilket afslørede ca. 2-3cm døde gærceller på bunden af ballonen ... så noget er der da sket :-D Mit bryg er meget mørkt (pga. honningen), så jeg kunne ikke se bundlaget uden ordentligt lys.

Jeg har købt The Compleat Meadmaker, samt læst en masse på nettet, men ingen steder stod der noget om hvordan "boblingen" udvikler sig under gæringen. Der er kun beskrevet start- og slut-tilstande :-(

De absolut bedste informationer jeg har fundet på nettet, er faktisk dit indlæg "Morfmir brygger Mjød med kærlig og fast hånd" med Chrilles gode 'tekniske' kommentarer :-D

Jeg har købt et par 1 Gallon-flasker og vil forsøge at dele mine første 25L op i mindre portioner, som jeg så kan tilsætte forskellige krydderier og frugt. De første 4 forsøgsflasker bliver nok på egespåner, æblemost, chili og vanille :-)

Du skriver at alkohol-procenten kan sparkes lidt op ved at tilsætte mere honning over flere omgange. Men vil gæren ikke gå i stå, når jeg har opnået de 15%, som gæren kan leve i (WLP720)?

Tusind tak for dine gode råd og praktiske erfaringer. Det har givet mig et meget bedre overblik over bryggeprocessen!

mmmm ... jeg er super spændt på at smage min gærede most ... det er næsten lige som at vente på at det bliver juleaften ;-P

mvh
Søren

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#4 » 26. okt 2008, 11:24

Hej Søren

Du kan faktisk godt komme højere op end 15% hvis du tilsætter honning under vejs. Der vil altid være nogle gærceller som kan tåle lidt mere alkohol end de andre. Når du langsomt tilsætter honning vil de celler som kan tåle det formere sig og forsætte med at forgære honningen.
Faktisk er det er godt eksempel på et lille darwinistisk biologi forsøg i gærspanden. På den måde er jeg kommet op på omkring 20%.

Det er en god bog du har. Den har jeg også læst, og for hvergang jeg læser den igennem forstår jeg lidt mere af hvad han skriver. Den er godt nok grundig.

Hvilken honning har du brugt?

I de fleste bryg kommer jeg egespæner og vanilje. Jeg kommer så lidt i at det ikke smager igennem man bare ligger under de andre smags nuancer.

Jeg bruger Jack D røgespåner i stedet for de egespåner man kan købe i brygge forretningerne. Jeg sprinkler dem lige med noget whisky og lader dem stå en halv times tid inden de kommer i spanden.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Emneforfatter
neox
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 26. okt 2008, 12:15

Hej Thomas

Det lyder spændende med optimering af alkohol-procenten ... det må jeg prøve næste gang :-)

Jeg fandt en biavler i jylland, som sælger honning til 25kr/kg. Det er et "rest-produkt" i den forstand at det har været opvarmet og kan indeholde voks-rester ... så derfor må de ikke sælge det i butikkerne. Men jeg ville alligevel pasteurisere mit bryg, så det blev alligevel opvarmet og afskummet. Det er en mørk og kraftig honning ... og det smager f**me godt.

The Compleat Meadmaker købte jeg også straks efter at have læst din og Chrilles anbefaling i din beskrivelse af mjødbrygning ;-D Men der går nok liiiige et stykke tid inden jeg forstår det hele .. he he

Hvor køber du dine røgespåner?
Er det sådan nogle man bruger til at røge fisk .. oder was???

Lige et spørgsmål mere:
Der er en del bobler på overfladen på mit bryg. Ser det rigtigt ud i dine øjne, eller er det et tegn på at mit bryg er blevet inficeret af et eller andet?

/Søren

Billede

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#6 » 26. okt 2008, 15:43

min mjød har aldrig set sådan ud. Men jeg har heller ikke brugt resthonning. Måske er det voksrester som danner skummet.
Men når du omstikker så prøv at duft og smag på det. Hvis det er inficeret vil du kunne lugte eller smage det. Jeg havde en flaske på et tidspunkt som ikke havde været gjort ordenligt rent. Den smagte og lugtede af muggen kælder.

Spånerne køber du i silvan eller andre byggemarkeder.
De ser sådan her ud

Billede

/Thomas
Billede

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#7 » 26. okt 2008, 20:10

Jeg er enig med Morfmir i at skummet ikke ligner helt hvad man normalt ser hos mjød. Dog danner forskellige gærtyper forskelligt skum, og det ser ikke direkte problematisk ud. Indtil videre vil jeg ikke panikke, og blot smage på det ved omstikning.

M.h.t. gæringstider er det normalt med max 2 uger for at udgære en mjød, hvis den er tilsat gærnæring. Hvis ikke der tilsættes næring tager det længere tid. Antallet af bobler pr sekund kan give en vejledende ide om hvor langt gæringen er kommet, men lad være med at være slave af den, så små utætheder nemt kan snyde, og der er stor forskel på hvor ofte de forskellige typer af gærlåse bobler. Den eneste sikre måde at konstatere om en gæring er færdig, er at måle gravity et par gange.

Alt i alt synes jeg det lyder til at du er kommet fint i gang med din mjødfremstilling

- Jan

Emneforfatter
neox
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 27. okt 2008, 18:41

Jeg blev sgu lige lidt nervøs over det med skummet :shock:
Men nu har jeg smagt, duftet og målt gravity ... og det virker til at være okay :-)

OG = 1.130
FG = 1.040
Det giver vist en alkohol-procent på 11,7%
Gæren kan klare op til 15%, men er måske stoppet her?

Brygget er mørkt og smager lidt af gær. Det er meget sødt og smager faktisk også lidt af blomster/frugtagtigt. Faktisk ret lækkert ... jeg fik helt lyst til at drikke mere ... det må da være et godt tegn ;-D

Jeg tror jeg måler gravity igen i morgen ... og så omstikker jeg sikkert også samtidig. Det er trods alt 14 dage siden jeg startede primær fermenteringen.

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#9 » 27. okt 2008, 19:06

Hej

Har du brugt gærnæring? Hvis ikke kan det være forklaringen på at gæren er ved at være noget træt allerede.

Det virker umiddelbart som en noget høj FG. Hvis du ikke kommer længere ned bør du give den en omgang frisk gær mere.
Til sådan en anden omgang gær har jeg gode erfaringer med at bruge to breve tør portvinsgær eller champangegær.
Smagen har den første gær jo sørget for så det er bare et spørgsmål om et få gæret mjøden langt nok ned så den ikke er for sød.

/Thomas
Senest rettet af morfmir 26. nov 2008, 08:33, rettet i alt 2 gange.
Billede

Emneforfatter
neox
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 27. okt 2008, 19:14

Jeg brugte ca. 20g Nutrivit til mine 25L bryg.
(Gærstarter på 2L, med 1 tsk Nutrivit, 1 spsk rørsukker og 200g honning)

Min plan var egentlig også at få en meget sød mjød ... det har min kæreste ihvertfald "bestilt" ;-P ... men jeg havde da håbet på en lidt højere alkohol-procent!

Tror du jeg kan forvente at gæren vil arbejde lidt videre, når jeg omstikker mjøden. Eller bør jeg tilsætte nyt gær med det samme?
Og er det ikke lidt voldsomt med hele to breve portvinsgær?

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#11 » 27. okt 2008, 20:44

En sød mjød skal imho ligge omkring 1025-1030 ellers er den FOR sød.

Den vil gære lidt videre når du omstikker. Og hvor meget mere den vil komme ned er ikke rigtig til at sige. Men jeg tror ikke du kommer helt ned på 1025 uden at tilsætte mere gær. Men det kan jo være, giv den lige 2 uger efter omstikningen. Når jeg har brugt WLP720 plejer den at ende 1020-1025

Portvinsgær koster ikke ret meget, og jo flere gærceller du tilsætter jo større sansynlighed er der for at forgæringen forløber efter planen. Det er trods alt ikke det mest venlige miljø man kommer de små gærceller ned i.

/Thomas
Billede

Emneforfatter
neox
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 28. okt 2008, 23:18

Jeg havde alligevel et enkelt brev portvinsgær liggende, så det har jeg nu tilsat efter at have omstukket mjøden. Nu bliver det spændende at se, hvad der sker :-)
Gravity målte jeg i dag til at være 1.035 ... så gæren er ikke gået helt i stå.

Min kæreste smagte også på bryggen og spurgte om vi kunne tilsætte mere honning for at gøre den mere sød ... arrrgh ... det bliver det rene bolsjevand ;-P

Hvis jeg (ved mit næste bryg) prøver dit forslag med at tilsætte mere honning i flere portioner, for at få en højere alkoholprocent. Hvordan beregner jeg så alkoholprocenten i det færdige bryg? Jeg får jo mange forskellige gravity-målinger.

Og er der andre metoder til at måle alkohol-procenter.
Fx. en metode, hvor man blot behøver at måle på slut-produktet.

mvh
Søren :-)

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#13 » 29. okt 2008, 01:00

Hvis det er vigtigt for dig at kende procenten kan du regne den ud. Du holder øje med hvor meget honning du kommer i. Og plotter tallene ind her
got mead

Den regner OG ud og du måler FG og så regner du ud som du ellers ville gøre.

Lad os sige at du tilaætter 12kg honning undervejs og du har 25l når du har tilsat alt honningen. Så svarer det til at du havde en OG 1145 hvis du havde tilsat alt honningen fra starten.
Og hvis du har brugt en gær som kan gære ned til f.eks. 1010 så ender du omkring 18%. Men husk at hvis du skal helt der op skal du også tilsætte gær næring samme med den ekstra honning.
Du skal nok gå efter en våd champange eller cider gær eller også whitelabs dry mead gær. Hvis du vil lege med de høje procenter. Du kan også kombinere det ved at tilsætte en anden gærstamme undervejs når den første taber pusten.

/Thomas
Billede

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"