hjælp til cider

Tips og tricks til al slags brygning
Brugeravatar

Emneforfatter
hypper
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

hjælp til cider

Indlæg#1 » 22. okt 2008, 21:45

Hej bryg venner

Jeg skal igang med at lave æblecider. Er der nogle gode råd/fremgang måder.
Jeg har er del frisk presset æble saft, og indkøbt gæren: WLP720 Sweet Mead/Wine Yeast .
Hvordan laver jeg en gær starter?
Hvad med pasteurisering?
Hvor længe skal den stå før den er drikke klar?
Altså helt generelt: hvordan gør jeg?

Jeg vil kort sagt bare gerne vide alt :wink: Jeg er helt og aldeleles grøn og uerfaren mht brygning. Har aldrig brygget før.
/Anders

primo xl
Outdoorchef city
weber Go-Anywhere

JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Re: hjælp til cider

Indlæg#2 » 23. okt 2008, 06:52

hypper skrev:Hej bryg venner

Jeg skal igang med at lave æblecider. Er der nogle gode råd/fremgang måder.
Jeg har er del frisk presset æble saft, og indkøbt gæren: WLP720 Sweet Mead/Wine Yeast .
Hvordan laver jeg en gær starter?
Hvad med pasteurisering?
Hvor længe skal den stå før den er drikke klar?
Altså helt generelt: hvordan gør jeg?

Jeg vil kort sagt bare gerne vide alt :wink: Jeg er helt og aldeleles grøn og uerfaren mht brygning. Har aldrig brygget før.

Hmm.. har aldrig grillet cider, men google har en masse forslag, måske du kan bruge denne:

Cider er i virkeligheden bare gæret æblemost. Så enkelt kan det siges. Da sukkerindholdet i æbler generelt ikke er så højt, holder alkoholprocenten sig nede omkring 2-6 procent. Midt i mellem den rene æblemost og den stærkere æblevin finder man efterårets største fryd for tørstige ganer.

Fremstilling af cider
Æblerne kan eventuelt vaskes ganske let først. Det fjerner ydre urenheder, som ikke er rare at få med på flaske. Dernæst skal frugterne presses i enten en saftcentrifuge, eller i en professionel æblekværn og kurvepresse. Centrifugen er fin til nogle få liter cider, men ellers anbefales det at investere i mere seriøst udstyr.

Hvis man koger æblerne først, er det lettere at presse dem, men smagen ændres under kogningen og man skal endvidere huske at tilsætte kulturgær fra materialisten senere.

Mosten hældes på eksempelvis en 10 liters glasballon eller et træfad, skulle man være så heldig at have sådan et til rådighed. Husk at bruge en gær-lås for at stoppe oxideringen. Beholderen skal være næsten fyldt, og især hvis man gærer langsomt.

Brug omkring 20 gram sukker per liter most, hvis sommeren har været kold og alkoholprocenten skal op på cirka seks procent. Er man renlig og forsigtig med fremstillingen, behøver man ikke at svovle cideren, der ellers bliver mere robust af behandlingen. Derudover skal man altid opbevare cideren ved 5-10 grader under hele processen.

Nyd den hjemmelavede cider om foråret, mens den er frisk og kølig.

God fornøjelse.
Billede Billede
JBI smokere er på lager til omgående levering.... nu også med vakuumpakkere og andre sjove ting. kig glad forbi

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#3 » 23. okt 2008, 10:21

Hej Anders

Jeg har ikke prøvet at lave cider af friskpressede æbler. Men jeg har flere gange lavet det af juice.
Der vil selvfølgeligt være store variationer i kvaliteten af æblemosten når du selv presser det. Det har også stor indflydelse på slutresultatet. Prøv at smag på mosten. Hvis den virker sur skal du nok regne med at tilsætte sukker eller honning for at få en ordenlig alkohol procent. Den gær du har valgt efterlader en del sukker så hvis procenten ikke skal blive for lav skal udgangspunktet være meget sukker. De gange jeg har brugt den ender jeg på SG1025-SG1030. Så hvis du vil lande på omkring 5%-6% skal du have en OG på mindst 1070.

Hvis jeg var dig ville jeg lave en gang mjød med den gær du har nu. Og så bruge en dedikeret cider gær til cideren. F.eks. WLP775 den har jeg brugt en gang og uha det blev en dejlig cider.

Ift. lagring så skal du regne med at den er drikkeklar efter en måned på flaske. MEN DEN BLIVER MEGET BEDRE AF AT VENTE. efter 6 måneder er de rigtig gode men de flasker jeg har ventet et år på er klart bedre end de helt unge.

Prøv lige at kikke de andre poster i brygge hjørnet igennem. Jeg tror faktisk du kan få svar på alle dine andre spørgsmål der.

Desuden kan du lave en google søgning på Hard Cider så får du rigtig mange gode sider du kan læse på.

Ellers hvis du ikke finder svar der så skriv igen.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#4 » 23. okt 2008, 21:34

Som Morfmir skriver, så er gæren ikke rigtigt cider-mindet. Traditionel cider er ekstremt tør - Dvs. praktisk talt alt sukker er gæret ud.
-Ønsker du dig en mere sød cider, alá de svenske, så burde du være ganske godt stillet med en mjød-gær.

Mht. pateurisering, så er der skrevet en del om det herinde, men kort fortalt så er der to måder at gære cider på - Naturligt gær, det er den der sidder på skralden af æblet, og kommer med over i mosten. Tilsat gær, hvor cideren skal pasteuriseres før tilsætning.
Naturligt gæret/vildgæret giver typisk en mere syrlig cider, samt en større risiko for infektion.

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#5 » 23. okt 2008, 22:16

Jeg har lidt over 100 liter cider stående på gærspande for tiden. Friskpresset æblemost har typisk en OG på 1.045-1.055. Det most jeg har presset er endt på ca. 1.048. Det giver en potentiel alkoholstyrke på 6.3%. Regn med at æblemost gærer helt ud, hvis ikke du bruger specielle tricks.

Hvis du vil bruge en ren gærstamme bør du svovle med 1 campden tablet pr 4 liter most, for at slå vildgæren ihjel og derefter tilsætte den rene gær efter 1-2 døgn. Du kan også vildgære mosten - enten ved blot at lade den stå, eller ved at tilsætte en halv mængde svovl og vente lidt længere tid på gæringen. En naturlig gæret most kommer i gang efter 2-3 dage, mens det tager 1-2 uger for en most svovlet med 1/2 tablet pr 4 liter. Du kan med fordel tilsætte gærnæring til mosten, da most ikke indeholder den mængde næringsstoffer som gæren har brug for.

I år er første år jeg forsøger med vildgæret cider - de tidligere år har det været med en ren gærstamme, hvor jeg har brugt vingær (typisk hvidvinsgær).

Jeg vil ikke umiddelbart anbefale at tilsætte sukker med mindre man er interesseret i en meget høj alkohol styrke. Personlig går jeg mere efter smag end styrke.

Til 20-30 liter most behøver du ikke lave en gærstarter, men du kan sagtens gøre det. Kog fx 1 liter most med lidt gærnæring, kom det i en steriliseret flaske og lad det køle ned til stuetemperatur, og tilsæt gæren. Lad det stå til der er aktiv gæring og tilsæt det hele til mosten. Hvis du bruger tørgær skal gæren rehydreres, hvilket betyder at den hældes i ca 1 dl vand på omkring 30 grader.

beerkits.dk / Vejers er et godt sted at købe campden, vingær o.s.v.

Brugeravatar

Emneforfatter
hypper
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#6 » 23. okt 2008, 22:38

tak for div. svar.

kan man dele gær så der er til både møjd og cider? Hvor meget æble most skal jeg bruge til en flaske gær? Og så lige til sidst: hvor meget kan man fylde i en vinballoner er det noget med 2/3 dele?
/Anders

primo xl
Outdoorchef city
weber Go-Anywhere

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#7 » 23. okt 2008, 23:17

Du kan sagten bruge gæren til to potioner. Det du gør at at gære cideren først og efter 1-2 uger omstikker du cideren til en ny ren gærspand.
Det bundfald/gærkage som er i den første spand er perfekt til at starte gæringen af en omgang mjød. Det giver en rigtig hurtig og effektiv gæring når man anvender en frisk gærkage. Eneste ulempe er at man skal passe på ikke at der kommer for meget i spanden for så bobler det simpelthen over.
Når jeg bruger 30l gærspand fylder jeg den til 25l og jeg har ikke været ude for at det er gæret over. Så jeg vil tro du kan fylde ballonen mere end 2/3 men husk at lade noget luft være i toppen så det ikke bobler over.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#8 » 24. okt 2008, 19:18

Skummet er ikke så stort et problem med cider og mjød, p.g.a. det meget lavere proteinindhold. Jeg bruger 32 liters gærspande og har flere gange oplevet at et 25 liters øl bryg er begyndt at forlade spanden, gennem gærlåsen. Det sker specielt hvis man brygger med meget hvede.

- Jan

Brugeravatar

Emneforfatter
hypper
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 25. okt 2008, 15:07

hej skal lige høre hvilken væske der skal i en gærlås er det bare vand?
/Anders

primo xl
Outdoorchef city
weber Go-Anywhere

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#10 » 25. okt 2008, 18:56

hypper skrev:hej skal lige høre hvilken væske der skal i en gærlås er det bare vand?

Da du kan risikere at væsken bliver suget baglæns er det bedst at bruge noget, hvor det er OK hvis det ender i dit øl/cider/mjød. Jeg bruger altid en billig vodka. Men vand kan da gøre de, i en snæver vending

- Jan

Brugeravatar

Fruhypper
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 1. nov 2008, 09:50

Vi startede med en gærstarter og den boblede rigtig fint. Det blev sat over i søndags. Der er 19 liter i alt.
Nu bobler den ikke længere, så vi er bange for at den er ved at dø for os.
Kan vi vække den til live igen? Og hvordan.
Vi har snakket om at give den et skud sukker eller honning, men er lidt i tvivl om hvor meget vi skal bruge og hvordan vi skal gribe det an, for ikke at skade mere end vi gavner.

Er der nogle der kan hjælpe?
Mange hilsner
Gitte

OTG 57
Performer med gastænding
JBI smoker
Rød Q120

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#12 » 1. nov 2008, 09:55

Hej Gitte

Kik her
http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?t=7939

De samme ting gør sig gældende for cider. Efter en uge er mosten ved at være gæret ned. Så ingen grund til bekymring.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

Fruhypper
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 1. nov 2008, 10:31

Hej Thomas!

Tak for dit hurtige og præcise svar ;0)

Det lyder godt. Så kigger vi lige på det.

Hvis vi smager og den lige skal have lidt mere honning. Skal den så stadig omstikkes nu, eller kommer vi honning i nu og så lader det stå til den ånder ud igen? Skal vi røre rundt i cideren?

Hilsen Gitte
Mange hilsner

Gitte

OTG 57

Performer med gastænding

JBI smoker

Rød Q120

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#14 » 1. nov 2008, 12:11

Hej Gitte

Du kan godt komme honning i... Men så vil den også blive omsat til alkohol. Så du får ikke nogen sødme af at komme honning i. Med mindre du kommer så meget i at gæren ikke kan æde det hele. Men så kommer du også op i en helt anden alkohol procent og smagen vil helt ændre karakter.

En cider bliver tør. Det sukkersprøjt man kan købe som f.eks. sommersby er ikke cider i traditionelt forstand. Det er æblemost tilsat alkohol og kulsyre. Jeres cider vil smage helt anderledes, mere ala en frisk champange.

Hvis I ønsker at søde cideren skal I bruge laktose
Det er mælkesukker og det kan ikke omsættes af gæren. Jeg har ikke prøvet det til cider, men jeg har prøvet det i øl og der virker det fint.

Nu hvor den er ved at være færdig med første gæring skal I omstikke til en ny ballon. Derefter skal det stå yderligere 2-3 uger inden I kommer det på flaske. Jeg plejer at gøre det at jeg lige inden jeg kommer den på flaske så omstikker en gang mere. For det sidste I skal gøre lige inden den skal på flaske er at tilsætte sukker som danner kulsyre i flaskerne. I koger noget sukker op i lidt vand, lader det køle af og tilsætter det til cideren. Så rører I godt rundt og hvis I ikke har omstukket lige inden vil I hvivle gær rester op. Husk at rør lidt i cideren undervejs når I flasker ellers kan sukkeret godt flade til bunds. Og I får nogle meget uensartede flasker ift. hvor meget brus der er i de forskellige.

I skal regne med at bruge 4g sukker per liter cider.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
hypper
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#15 » 7. nov 2008, 20:13

hej Thomas

Ville lige høre hvor meget laktose man ca. skal bruge. Vores cider er noget sur i det. Vi ville godt søde den lidt.

Hvordan gør vi når laktosen skal kommes i? Skal den opløses i vand eller bare kommes i som det er?

Det er super, at man bare kan spørge om alle de dumme spørgsmål, der kommer, når man er kommet i gang med noget nyt.

Vi skal også snart i gang med en ale. Det glæder vi os meget til. Det er den fra malt bazaren, som hedder: 'min første ale'.
/Anders

primo xl
Outdoorchef city
weber Go-Anywhere

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#16 » 7. nov 2008, 22:41

Hej Anders

Du skal koge laktosen op i noget vand så det bliver desinficeret. Du skal bruge ret meget mere end almindeligt sukker da laktose ikke søder så stærkt.
Start med 500g og gå videre derfra. Smag jer frem. De gange jeg har brugt laktose til øl kommer der 500g i til 20 liter.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
hypper
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Cider -Nu på flasker og næsten færdig..

Indlæg#17 » 25. nov 2008, 21:18

Så er vores æblecider ved at være klar!!

Billede

Den var lidt sur, så vi sødede den med 500 gr. laktose til ca. 17 liter. Nu er den ganske god. Syrlig, men meget smagfuld og en god smag. Den er også begyndt at danne kulsyre i flaskerne. Vi tilsatte et kulsyrebolche i hver flaske.

Vi har valgt at kalde den: "Hugtænder og briller" :lol: Ikke at vi har fået det endnu, men vi har også kun fået smagsprøver indtil videre. :twisted:

Vores næste projekt i Hårslev bryglaug er 'min første ale' fra Maltbazaren. Er indkøbt, så nu skal vi bare lige have fundet en friweekend, hvor både vi og naboen er klar!

Tusind tak for hjælpen undervejs med dette projekt. Vi vender tilbage, hvis der er spørgsmål undervejs i ølbrygningen.
/Anders

primo xl
Outdoorchef city
weber Go-Anywhere

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#18 » 25. nov 2008, 21:25

I er da kommet frem til et flot resultat.
Tillykke med det

Med venlig hilsen

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#19 » 26. nov 2008, 08:39

Det ser super proff ud. Glæder mig til at smage. Det er sjovt så stor forskel der er på farven ift. det cider jeg har brygget. Mit er helt klart som champange. Menj eg har jo heller aldrig prøvet helt friskpresset æblemost.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

Duborg
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#20 » 26. nov 2008, 19:12

Det ser virkeligt flot ud, tillykke med det flotte resultat.. [smilie=bluecolorz5_pdt_13.gif]
Mvh. Duborg

Det tager tid, men det bliver godt...

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#21 » 3. dec 2008, 19:26

Det lyder da som en rungende success - Stort tillykke med det, og tag jer i agt, for inden man får set sig om, bliver man bidt af det og skal så brygge i tide og utide :D

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"