Slåensnaps... så er det nu de skal plukkes

Tips og tricks til al slags brygning
Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Slåensnaps... så er det nu de skal plukkes

Indlæg#1 » 9. okt 2008, 20:10

Så er det ved at være sidste chance hvis man skal plukke slåen til snapsen.
Vi har haft nattefrost og bærene er godt modne nu. Så hvis ikke fuglene skal have alle bærene skal I ud og plukke nu.

Billede

Det blev til en lille kurv fuld.

Billede

Jeg har vasker dem og fjernet urenheder. Og kommet dem op i nogle bakker.

Billede

Nu skal de lige en tur i fryseren. Og en gang inden for længe kommer de op og får noget alkohol over sig.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#2 » 16. okt 2008, 14:26

Hej Thomas,

De bær jeg fik af dig i sommers har ligget i snaps siden vi kom hjem fra turen til sjælland. Jeg har tænkt mig at lave en julesnaps hvor den skal indgå.

Jeg har tænkt på en blanding af kanel, appelsinskal og slåen, men hvor lang tid skal hhv. kanel og appelsinskal trække for at give noget smag? Og er det en blanding der kan drikkes?
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#3 » 16. okt 2008, 18:02

Hej Morten

Det er ikke andet at gøre end smage sig frem :)
Kanel skal trække kort, højest 1-2 uger den bliver meget gennemtrængende hvis den trækker for længe.
Appelsinskal skal også trække kort. Du skal være opmærksom på at hvis du selv "høster" skallerne fra friske appelsiner, så skal du kun bruge den ydderste skal. Jeg plejer at skrælle appelsinen med en tynd skræller. Så får jeg kun det gode med og det hvide bliver tilbage på appelsinen.
Du kan også købe tørrede appelsinskaller.

Men du bør også drikke din slåen ren. Hvis du vil have en ultimative slåen snaps. Så skal du tage dem op af snapsen nu, pille kødet af bærene, med en hammer smadre kernerne og derefter komme kernerne tilbage i glasset. Den skal helst trækker ydderligere en måned med de knuste kerner for at blive bedst.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 16. okt 2008, 18:46

morfmir skrev:Hej Morten

Det er ikke andet at gøre end smage sig frem :)
Kanel skal trække kort, højest 1-2 uger den bliver meget gennemtrængende hvis den trækker for længe.
Appelsinskal skal også trække kort. Du skal være opmærksom på at hvis du selv "høster" skallerne fra friske appelsiner, så skal du kun bruge den ydderste skal. Jeg plejer at skrælle appelsinen med en tynd skræller. Så får jeg kun det gode med og det hvide bliver tilbage på appelsinen.
Du kan også købe tørrede appelsinskaller.

Men du bør også drikke din slåen ren. Hvis du vil have en ultimative slåen snaps. Så skal du tage dem op af snapsen nu, pille kødet af bærene, med en hammer smadre kernerne og derefter komme kernerne tilbage i glasset. Den skal helst trækker ydderligere en måned med de knuste kerner for at blive bedst.

/Thomas

Mmmm smage sig frem :D

Jeg vel udelukkende bruge usprøjtede appelsiner, og som du skriver kun det gule ikke det bitre hvide.

Jeg ved ikke om jeg har nok til at drikke det rent. Jeg har kun fyldt det glas du gav mig, men det kan måske fortyndes lidt uden det går for meget ud over smagen? Snapsen er næsten helt sort, det er meget svært at se igennem glasset.

Jeg tror jeg vil smage på den i weekenden og se om den kan tåle at blive fortyndet, og så vil jeg knuse kernerne i morteren og blande det sammen igen. Men jeg skal da til at igang hvis jeg skal have noget klar til jul.

Mange tak for hjælpen foreløbigt :D
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#5 » 18. okt 2008, 22:24

Et julienne jern er helt klart vejen fram, når man vil have den smagsfulde del af citrus-skrællen, uden det bitre hvide. Jernet kan købes hos de fleste isenkræmmere for 30-50 kr.

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#6 » 18. okt 2008, 22:26

niclar skrev:Et julienne jern er helt klart vejen fram, når man vil have den smagsfulde del af citrus-skrællen, uden det bitre hvide. Jernet kan købes hos de fleste isenkræmmere for 30-50 kr.

Tak for tippet, men jeg brugte mit meget fine rivejern :D
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#7 » 29. nov 2008, 09:11

Så blev min første julesnaps klar til smagning :D

Den består af:
ca. 40 cl. alm. klar Brøndum
ca. 20 cl. slåensnaps der har trukket siden sommer
1 stang kanel som har trukket den klare Brøndum
Lidt revet citronskal som har trukket i den klare Brøndum
1 lille teske akaciehonning

Den smager fantastisk, jeg kom lidt honning i for at tage den mest skarpe smag fra slåen. Nu smager den som jeg gerne vil have den, frugtagtigt med et strejf af kanel og citrus med en eftersmag af marcipan.

I aften skal jeg have den med til julefrokost, men forhåbentligt ryger der ikke for meget af den.

(må hellere få købt en linjeakvavit så vi ikke tager for mange af de gode dråber :) )
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#8 » 29. nov 2008, 09:54

Det lyder som en god blanding du har lavet der. Slåen er nemlig rigtig god at blande med andre smags nuancer, den giver en god bund til de andre krydderier. Jeg har også god erfaring med at blande vanilje og kaffe i slåen.

Er det de bær du fik til snapseturen du har trukket på?

/Thomas
Billede

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#9 » 29. nov 2008, 15:23

morfmir skrev:Er det de bær du fik til snapseturen du har trukket på?

/Thomas

Jepper.

Jeg håber at kunne gemme lidt til Guruens julefrokost, så kan du jo få en smagsprøve :wink:
Med venlig hilsen
Morten

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"