gæer til mjød

Tips og tricks til al slags brygning
Brugeravatar

Emneforfatter
hypper
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

gæer til mjød

Indlæg#1 » 8. okt 2008, 20:21

Hej.
Er der nogen der kan hjælpe mig. Min nabo og jeg vil prøve at lave noget mjød, men vi kan ikke finde ud af hvad for noget gær vi skal købe. Vi har kigget på www.beerkit.dk, men der er godt nok mange slags, så er der en som er god til mjød?

Et spørgsmål til: Vi vil også prøve at lave æble cider. Er der nogle gode råd til det? Vi har en masse æbler og en presse, så vi laver selv most som vi nyder til en gode bruch, men vi ville godt ha lidt procenter i det.
Så hvis der er nogen der ved lidt om det så er vi lutter øre :wink:
/Anders

primo xl
Outdoorchef city
weber Go-Anywhere

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: gæer til mjød

Indlæg#2 » 8. okt 2008, 21:04

hypper skrev:Hej.
Er der nogen der kan hjælpe mig. Min nabo og jeg vil prøve at lave noget mjød, men vi kan ikke finde ud af hvad for noget gær vi skal købe. Vi har kigget på www.beerkit.dk, men der er godt nok mange slags, så er der en som er god til mjød?

For både mjød og cider gælder det at mosten kun indeholder simple sukkerstoffer (i modsætning til ølurt, der indeholder mere komplekse sukkertyper). Det betyder at som udgangspunkt udgærer mjød og cider helt, og resultatet bliver meget tørt. Hvis man ønsker et resultat med en vis sødme vælger man ofte en gær med en lav alkohol tolerance, så gæringen går i stå. Fx vil en mjød med en OG på 1.120 give en potientiel alhoholstyrke på (1.120-1.000 *131) = 15.7%, hvis den udgæres til FG på 1.000. Du kan så vælge en gær med en alkoholtolerance på 12-14%, hvilket vil resultere i en FG på ca. 1.020 - altså en god restsødme.

Du skal altså vælge en gær, der vil give den ønskede restsødme. Typisk anvendes hvidvinsgærtyper til mjød (og cider), men champagnegær kan også anvendes. Det har blot en højere alkoholtolerance (typisk 16-18%) så det bliver et tørrere produkt. Jeg vil nok vælge Bioferm Doux eller Aromatic.
Jeg har lige købt en pose af hver af disse og er ved at gøre cider på dem, men det har kun gæret en uges tid, så det er for tidligt at sige noget om resultatet.

Tidligere har jeg brugt Lalvin gær til mjød, men det kan svjv ikke købes i Danmark. Endelig kan du købe en vådgær, fx Wyeast 4184. Wyeast gærtyperne er af meget høj kvalitet men er lidt mere besværlige at håndtere en tørgæren. Hvis det er første gang du laver mjød vil jeg foreslå at du vælger en tørgær.

- Jan

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#3 » 8. okt 2008, 21:09

Uha Anders...!

Det er en farlig kombination af Nabo, havetraktor og Mjød...! Pas på!
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: gæer til mjød

Indlæg#4 » 8. okt 2008, 21:11

hypper skrev:Et spørgsmål til: Vi vil også prøve at lave æble cider. Er der nogle gode råd til det? Vi har en masse æbler og en presse, så vi laver selv most som vi nyder til en gode bruch, men vi ville godt ha lidt procenter i det.
Så hvis der er nogen der ved lidt om det så er vi lutter øre :wink:

En friskpresset æblemost har typisk en OG på 1.050 hvilket giver en alkoholstyrke på 6.5-7%. Hvis I ønsker en højere styrke kan I tilsætte sukker eller honning. Cider med honning kaldes for cyser og kan laves med en meget høj alkoholstyrke.

Der er 2 måder at gære cider på - ved naturlig gæring eller ved brug af en ren gærstamme. Hvis du blot presser æblemost og lader det stå vil det begynde at gære i løbet af et par dage. Det er en den klassiske måde at gære cider på, men faren for et inficeret produkt er naturligvis tilstede.
Hvis du vil gære på en ren gærstamme så tilsættes mosten svovl (campden) umiddelbart efter presningen og står 1-2 døgn inden du tilsætter en gær. Søg på "campden" hos beerkits.dk for at finde svovlet, og doser som angivet. M.h.t. valg af gær så gælder nogenlunde de samme betragtninger som ved mjød.

Held og lykke med projekterne

Der er forøvrigt masser af god information om cider på http://www.cider.org.uk/ og http://ukcider.co.uk/wiki/index.php/Main_Page

- Jan

Brugeravatar

Emneforfatter
hypper
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 8. okt 2008, 21:34

Guruen skrev:Uha Anders...!

Det er en farlig kombination af Nabo, havetraktor og Mjød...! Pas på!

hej guru

ja det skal være en lille vinter hobby vi skal hygge med når det bliver for koldt til at køre havetraktor. men mjød skal jo stå længe så når det bliver forår skal det drikkes, vi skal nok passe på :twisted: .

tak chriller

så blev vi lidt klogere men der kommer nok flere spørgsmål når vi kommer igang
/Anders

primo xl
Outdoorchef city
weber Go-Anywhere

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#6 » 9. okt 2008, 15:43

Hej Anders

Jeg har brugt en del gær efterhånden til mjød. Og alt efter hvilken type du ønsker skal du vælge gær efter det.
Jeg holder mig nu udelukkende til våd gær fra Whitelabs. Det bliver bedst. Jeg har også lavet en god mjød på en tør portvinsgær. Men den mangler en masse smags nuancer som er der i de våde gær typer.

Til sød mjød bruger jeg WLP720 - Sweet Mead/Wine. Den har jeg brugt nogle gange nu og den bliver altid god.
http://www.maltbazaren.dk/shop/sweet-me ... 1460p.html

Jeg har lige omstukket en sødmjød lavet på cider gær. Den dufter fuldstændig vild lækkert. Den glæder jeg mig meget til bliver færdig lagret.
http://www.maltbazaren.dk/shop/english- ... 1395p.html

Jeg har også prøvet et par øl gær.
Specielt Super High Gravity Ale (WLP099) blev rigtig god. Jeg tilsatte ekstra honning hver dag over den første uge i gærspanden. Og på den måde blev alkohol procenten meget høj. Det giver en ret speciel mjød. Som er meget alkoholstærk og varmer næsten som en snaps, men som samtidig har sødme fra honningen.
http://www.maltbazaren.dk/shop/super-hi ... 1362p.html

En anden øl gær som blev rigtig god var trappist gæren
http://www.maltbazaren.dk/shop/trappist ... 1397p.html
Den har været MEGET langtid om at blive klar. Og har stadig meget bundfald som hvivler op når man hælder. Men den smager fantastisk godt.

Den portvins tørgær jeg har brugt er denne
http://www.maltbazaren.dk/shop/kitzinge ... 1866p.html

Jeg har også prøvet noget champange gær til et par omgange frugt mjød. Men det er ikke klar til at drikke endnu. Så jeg ved ikke hvordan det bliver.

En ting du skal huske hvis du vil have en god gæring er en gærstarter og gærnæring. Desuden er iltning af mosten meget vigtig.

Hvad med den mjødtype (Braggot) I fik i bryllupsgave. Vil du have en opskrift på den?

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#7 » 9. okt 2008, 22:48

Som Jan er inde på, så hvis du ikke vil have vildt-gæret Cider, så skal de eksisterende gærveller (bakterier) slagtes. Er du ikke til svovl, så varm din most op til 72 grader i et minut, så har du slået alt ihjel. Det samme kan du med din most til mjød.

Pasteurisering af most til cider og mjød er lidt en hellig kartoffel - Der er meget stærke meninger for og imod, hvis du kigger lidt rundt på nettet. Personligt er jeg til det, da det giver en hurtig og let kontrol over processen.

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#8 » 10. okt 2008, 20:32

niclar skrev:Pasteurisering af most til cider og mjød er lidt en hellig kartoffel - Der er meget stærke meninger for og imod, hvis du kigger lidt rundt på nettet. Personligt er jeg til det, da det giver en hurtig og let kontrol over processen.

Har du nogen erfaring for om din pasteuriserede cider klarer lige så godt som en upasteuriseret? Jeg læste et sted at p.g.a. pektin indholdet i æblemost er det sværere at få pasteuriseret most til at klare når det er gæret

- Jan

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#9 » 13. okt 2008, 18:49

Jeg har ikke haft problemer med klaring - Efter gæring blev den kastet på køl (ca. 2 grad) i 14 dage. Mit største "problem" var manglende næring, så den er god sød (der var også tilsat honning). Iflg. min kvinde er det en super dessertvin :D

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"