Helt ny... med en drøm

Tips og tricks til al slags brygning

Emneforfatter
Hastrup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Helt ny... med en drøm

Indlæg#1 » 3. okt 2008, 22:18

Jeg er helt ny inden for kryddersnaps. Jeg vil gerne prøve mange af de forskellige "rene" kryddersnapse, men vil også gerne lave min "egen" (men har brug for lidt hjælp/indput) her vil jeg gerne lave noget i retning af krone akvavit og 1-enkelt, altså noget krydderet noget. Jeg har tænkt på at blande udtræk af lakridsrod, citronskal og peber. Har tænkt på anis men ved ikke hvordan det smager, men det er vist i 1-enkelt. Det skal gerne være noget der kan købes eller findes hele året. Er det alle snapse der bliver bedre med lidt honning eller sukker?

Venlig hilsen Thomas

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#2 » 3. okt 2008, 22:23

Hej Thomas og velkommen til.

Jeg er ikke stærk i snaps, men ved dog at anis er lig lakridssmag.

Det pokkers med mange kryddersnapse er, at de skal stå op mod et år før du får den rigtige smag frem.
Robert

Emneforfatter
Hastrup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 5. okt 2008, 21:17

Jeg har fundet nedenstående på an anden side.

Klokketårnsdram

Ingredienser:
· 25 gram granuleret lakridsrod
· 25 gram rosiner
· 1 stang kanel.
· 15 hele kardemomme
· 10 hele nelliker
· 10 hele stjerne anis
· 1 knsp. koreander
· 1 knsp. galangarod

Jeg tror jeg vil prøve den, men tror jeg vil lave lidt om på den. Evt. som nedenstående.

Ingredienser:
· 25 gram rosiner
· 1 stang kanel.
· 10 hele kardemomme
· 10 hele nelliker
· 10 hele stjerne anis
· 1 knsp. koreander
· Skallen af ½ citron
· Skallen af 1/4 appelsin
· Lidt ingefær

Det var godt nok ikke det der var planen at næsten tyvstjæle det hele. Men det lyder godt. Ret mig gerne hvis det er helt galt med citron og appelsin.

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#4 » 5. okt 2008, 23:27

Du mangler bare en ½ nisse og udsigten til et grantræ, så har du hele julen i en flaske snaps. :lol:

Din opskrift er meget tæt på den essens jeg laver til gløgg.
Robert

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#5 » 6. okt 2008, 16:07

Kryddersnaps har jeg ikke forstand på, men jeg ved at anis-smagen er som Robert siger, henad lakrids. Nærmere bestemt den præcis samme smag som i "kongen af Danmark" bolsjer.

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#6 » 6. okt 2008, 19:30

Hej Hastrup

Den opskrift du har bikset sammen ser rigtig spændende ud. Den skal nok blive god. Men jeg ville give den mere korianter og mindre stjerneanis. Muskat blomme vil imho også stå god i den blanding. Hvis ellers du kan finde den.

Det kan være svært at lave en bitter selv. Du skal tænke på at mange af de kommercielle bittere er sammensat af rigtig mange forskellige krydderier. Så det er svært at ramme noget som smager lige som dem. Men jeg har flere gange lave en ganske god jule bitter af en omgang gløggmix. De er som regel tilsalg omkring starten af november. Jeg kommer posen med gløggkrydderier i et glas, kommer et par store skefulde honning i og tilsætter en flaske klar alkohol. Det bliver rigtig godt. Hvis der er for meget kanel i poserne kan man med fordel sortere noget af dem fra ellers kommer det til at smage for meget af kanel.

En anden måde at finde en god opskrift på en bitter er at lave nogle forskellige "rene" kryddersnapser. Og så med en pipette blande små dråber sammen i et glas, og på den måde smage sig frem til en blanding der passer. HUSK AF SKRIVE LOGBOG... ellers er det svært at huske hvad der er blevet blandet sammen. For der skal nok en del glas til før du finder den rette blanding.

En ren lakriksrods snaps er også rigtig god. Det er en af mine faste farvoritter. Jeg laver også en god sødet udgave vi drikker som likør til is.

Lige nu kan man i skoven høste Sød skærm den smager af anis/lakrids og giver en flot grøn snaps som smager af anis.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Emneforfatter
Hastrup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 6. okt 2008, 21:33

Jeg glemte da helt peberen. også er det lidt mere koreander i.

Ingredienser:
· 25 gram rosiner
· 1 stang kanel.
· 10 hele kardemomme
· 10 hele nelliker
· 10 hele stjerne anis
· 10 hele peber
· 1 ts. koreander
· Skallen af ½ citron
· Skallen af 1/4 appelsin
· Lidt ingefær

hansen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 7. okt 2008, 12:00

morfmir skrev:Lige nu kan man i skoven høste Sød skærm den smager af anis/lakrids og giver en flot grøn snaps som smager af anis.

/Thomas

Undskyld jeg blander mig i din tråd Hastrup.

Jeg har siden vores vikingetur til Lejre været på jagt efter sød skærm. Jeg har duftet til rigtig mange grønne vækster der ligner en del, men som ikke er de rigtige. Har du nogle præcise steder den kan findes, Thomas (andet end i køkkenhaven i Lejre Forsøgscenter)?
Med venlig hilsen

hansen

Emneforfatter
Hastrup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 8. okt 2008, 18:07

Hvor køber I sjerneanis og hele kardemomme?

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#10 » 8. okt 2008, 19:06

Hej
Man kan finde sødskræm i skovbunden. Der skal være fugtigt og ikke for mørkt. Langs med en lille bæk i en bøgeskov er et godt bud. Nogle gange står den også ved vejkanten. Hvis man finder den kan man grave en rodknold op og sætte den hjemme. Man kan også samle frø og plante dem.
Ift. Hvor den kan findes så kik her
Natur

Jeg har købt anis og kardemomme hos.
http://www.tikrydderier.dk/

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

hansen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 9. okt 2008, 14:18

Tak for det - og for linket.

Jeg må en tur i Vestskoven omend sæsonen vist er ved at slutte....
Med venlig hilsen

hansen

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#12 » 9. okt 2008, 15:21

Jeg tror sæsonen er lang i år. Jeg har i hvert fald høste sødskærm så sent som i torsdags. Og de stod fint. Hos os står de jo lige ved siden af der hvor opvaskevandet bliver hældt ud. Så der er altid lidt fugtigt, selv om det er tørt. Inden nogle påpeger at opvaskevand i køkkenhaven ikke er en god ide. Så skal I vide at vikinge opvask ikke indeholder sæbe eller andre kemikalier. Men de madrester som følger med vandet er med til at gøde jorden. Vores urter står i hvert fald godt.

/Thomas
Billede

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"