Min lauter-tun kører tør :S

Tips og tricks til al slags brygning

Emneforfatter
stofferm
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Min lauter-tun kører tør :S

Indlæg#1 » 26. sep 2008, 01:30

Hej folkens,

Jeg håber der er nogen af jer der kan hjælpe. Jeg har lavet min egen lauter tun, to 25l spande, en boremaskine, og ca. 400 op-og-ned bevægelser. Den spand der har hullerne har kun huller i bunden.

Jeg laver en 10L omgang med 2kg malt ialt. Jeg koger min malt som normalt, 68 grader, 75 minutter, varmer den så op til 77 grader i 15 minutter og hælder den over på min lauter-tun. Efter kun én liter recirkulering kan jeg se at der begynder at være "tomt" i bunden af spand nummer 2 (som jo modtager fra spand nummer 1 med hullerne i).

Spørgsmålet er nu - nogen der har en ide om hvorfor? Væsken vil simpelthen ikke sive ned, det virker som om det er en sump i spand 1. Og derudover - det virker vel ikke at røre rundt, eftersom jeg så aldrig kommer af med grumset i urten, eller?

Emneforfatter
stofferm
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#2 » 26. sep 2008, 02:09

Jeg kan verificere at malten "samler sig" i bunden af min lauter-tun og nægter dermed alt væsken i at komme forbi. Det er jo egentlig fint nok hvis den filtrerede, men det gør den ikke :-)

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 26. sep 2008, 07:36

Du skal sørge at der hele tiden står mask over bunden af den øverste spand, ellers stopper hullerne til.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#4 » 26. sep 2008, 07:53

Hvor store er hullerne i din si?
Jeg har indtil for nyligt brugt samme system som dig. Og jeg brugte 3 mm bor. Det har virker upåklageligt.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#5 » 26. sep 2008, 08:48

Maler du selv din malt?
Hvis malten er knust for fint kan der dannes et næsten igennemtrængeligt lag i bunden. Du bliver simpelthen nød til at røre i mæsken for at få urten til at løbe ud.
Robert

Emneforfatter
stofferm
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 26. sep 2008, 08:58

Hej Robert,

Den er malet med maltbazarens egen malt-maskine, af undertegnede, så ja :-)

Vil det at røre, ikke gøre at det stadig er grumset, og kun frigøre sukket i malten og ikke klare den?

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#7 » 26. sep 2008, 21:18

Jo, formentlig. Men du er jo nød til "vaske" sukkerstofferne ud ellers er der ikke meget at arbejde med når du gære urten.

Ved mit sidste bryg bruget jeg en kegle formet si og lod urten løbe igennem den kogte humle. Det gav en rigtig flot klaring af urten
Robert

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: Min lauter-tun kører tør :S

Indlæg#8 » 26. sep 2008, 22:43

Når du laver dit sikar (lautertun) af 2 spande inde i hinanden, har du et hulrum (deadspace) mellem de 2 spande. Når du samtidig laver en relativ lille portion øl, så ender næsten al din væske i det "døde" område og din mæsk "falder sammen" og stopper til.

Løsningen er at fylde det døde område med vand før du tilsætter mæsken. Med det lille volumen du arbejder med kan det betyde en forholdsvis tynd øl, men til gengæld er 2 kg malt i 10 liter vand også alt for lidt. Når du mæsker bør du bruge 2-3 liter vand pr kg malt.

Jeg vil foreslå at du går lidt op i batchstørrelse (eller finder nogle mindre spande), og mæsker med 2-2.5 liter vand pr kg malt, og når der skal eftergydes (sparges) fylder du det døde område i dit sikar med vand. Herefter skal du sørge for at mæsken altid "flyder" (d.v.s. at der ligger et lag af vand på 1-5 cm ovenpå mæsken), indtil du er færdig med at eftergyde.

Sørg også for at du ikke trækker vandet alt for hurtigt ud - hvis du har en hane i bunden af din spand kan du styre flowet med den. 1/2 - 1 liter i minuttet er passende når du eftergyder.

- Jan

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 27. sep 2008, 10:30

God forklaring. Det var det jeg forsøgte at sige.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Emneforfatter
stofferm
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 27. sep 2008, 14:23

Tidligere har jeg dog arbejdet med ca. 5 kilo malt til 25 liter øl, gav ikke umiddelbart nogen tynd øl - nedjusteret "burde" 2,2kg altså være lige over hvad jeg før har brugt til 25 liter. Reelt kommer det vel også an på både malt og typen af ønsket øl? Her skal der tilsættes frugt/frugtsukker til fermentering.

Jeg har aldrig arbejdet med så små mængder før, sammen med min lautertun, men jeg forstår udemærket hvorfor den kan løbe tør, nu. Måske er det en ide at have en 10liter spand med lautertun istedet, mindre tappehane og mindre tappe-mellemrum.

Dog skal det siges, at med de 10 liter jeg startede med, lå 7-8 liter over dette "deadspace" mellem de to tønder. Jeg tror jeg havde ialt 1 liter i mellemrummet, og der kom _ikke_ mere til. Det virker besynderligt at mere mere malt og vand vil gøre udfaldet, når problemet, som jeg ser det, faktisk ligger i at malten tører ud i bunden men holder sig "sumpet" i toppen. Må man formode, at med mere malt vil massen tøre mere ud, og med mere vand, kan man risikere at der blot ligger mere vand foroven ?

Emneforfatter
stofferm
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#11 » 27. sep 2008, 14:26

steen j:
Du skal sørge at der hele tiden står mask over bunden af den øverste spand, ellers stopper hullerne til.

Hvordan mener du her?

Emneforfatter
stofferm
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Min lauter-tun kører tør :S

Indlæg#12 » 24. dec 2009, 00:25

P.S. problemet blev fuldstændig løst, da jeg fik mig en Severin-koger, med indvendig si-kar :D ikke mere stocked mash :-)

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"