romtopf en stærk cocktail

Tips og tricks til al slags brygning
Brugeravatar

Emneforfatter
bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

romtopf en stærk cocktail

Indlæg#1 » 2. jul 2008, 23:39

Nu er det tid til at lave romtopf.
Det er en dobbeltdækker der både er en pragtfuld damelikør og et suplement til is - pandekager - vafler - lagkage ect:
Man kan bruge frugt så som jordbær - hindbær - ribs - solbær -stikkelsbær- brombær - blommer osv (alle bær der safter) dem kommer man i et stort glaseret lerkar eller kæmpe glasbeholder med låg
bærene kommes i krukken sammen med sukker og så hældes der rom over så det dækker (rommen skal være over 40 %) jeg bruger strohrom så....
Doseringen er følgende 1000g frugt + 500g sukker + 6 dl rom
500g frugt + 250g sukker + 3dl rom
250g frugt + 125g sukker +1,5 dl rom
undgå at skylle frugten for meget.
Læg først frugten i og strø derefter sukker over og så kommes rommen i.
Rør rundt lige så forsigtig - læg låg på og ind i køleskabet med den.
Tag den ud og rør lidt i den hver dag til sukkeret er helt opløst (ca en uge)
Du kan fortsætte med at hælde bær i gennem hele sommeren - men husk at tilsætte mere sukker og rom hvergang.
Når du er færdig med at komme frugt i og al sukker er opløst stilles den fortsat en måned i køleskabet. Og så kan du begynde at tage af den.
Her i huset venter vi gerne til november når det rigtig rusker i træerne og så kommer sommeren ind på is og pandekager. Rest produktet (når bærene er spist sier jeg og kommer på flaske - så bliver den serveret til kaffe og kage. MENdet er stærke sager så pas på med at servere store glas, hvis folk skal ud at køre bag efter.
God fornøjelse
[smilie=bluecolorz5_pdt_10.gif]
med venlig hilsen
Senest rettet af bjærge 5. jul 2008, 00:27, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#2 » 2. jul 2008, 23:56

hehe..
Vi har et par glas stående i køleskabet og trække. Der har de stået siden forrige år, da vi vil se hvordan det bliver når det får lov at stå og trække længe.
Det ene glas er med jordbær og honningmelon med rom, og det andet er ren jordbær med vodka.
Vi har flere gange talt om vi skulle prøve dem, men er hver gang blevet enige om at de liiiige skal stå lidt længere.

Brugeravatar

anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#3 » 3. jul 2008, 04:25

Ser meget spændende ud :D :D
Det er en helt ny verden for mig, så jeg vil lige følge lidt med her i tråden, inden jeg kaster mig ud i et forsøg :D :D :D
Mvh Anders

Af mad på fad og vin i glas, er lidt for lidt, præcis tilpas. (af PH)

Masser af lækre opskrifter i GrillGalleriet..Klik her

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 3. jul 2008, 08:28

Den romtopf jeg laver er kun af egne bær og da jeg ikke har jordbær i disse år begynder jeg først processen om ca 14 dage når mine hindbær er klar og så kommer der mere fra mig.
med venlig hilsen
Senest rettet af bjærge 5. jul 2008, 00:28, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#5 » 4. jul 2008, 15:14

Det lyder spændende. Jeg her en del rips og solbær som fugle normalt få lov til at spise. Men det lyder da som en god brug af dem at lave sådan en romtorf.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Emneforfatter
bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 4. jul 2008, 15:34

Hvis de er modne nu (mine skal lige have nogle dage mere) så pluk dem og skyl dem nænsomt og så går du igang.
Stikkelsbær er rigtig gode de knaser så lækkert når man servere dem sammen med is.
men med en blanding af ribs og solbær bliver der mere likør.
Husk at spiritusén skal være på 40% eller mere ellers gære det.

God fornøjelse
med venlig hilsen

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#7 » 4. jul 2008, 22:46

Jeg har noget 80% rom så jeg alligevel ikke får drukket. Det vil sikkert være godt til romtorf.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

jalapeno
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 4. jul 2008, 23:09

Undskyld,men det hedder nu Rumtopf

Brugeravatar

Emneforfatter
bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#9 » 5. jul 2008, 00:58

jalapeno skrev:Undskyld,men det hedder nu Rumtopf

ja ja du har ret. Godt, at vi har en opmærksom sønderjyde (opskriften fik jeg af min mormor som boede i Sønderborg det da ved at være helt gal med mig - nu kan jeg ikke stave mere.
Jg har rettet r til p men du får mig ikke til at rette o´et: Jeg vil have lov at kalde det rom. LOL
Jeg har noget 80% rom så jeg alligevel ikke får drukket. Det vil sikkert være godt til romtorf

Det bruger jeg selv. Hver sommer kører vi lige en tur til Flensborg - og på en eller anden forunderligvis havner der altid lige 1 liter stroh rom i mors taske.
Jeg bruger også 1 dl`s penge - i min christmas cake, sammen med en god sjat cognag - bare så vi ikke dingler alt for meget i juledagene.For når man har gået og spædet den op med spiritus over 4-6 uger før den er klar til julen kan man godt blive lidt "bedøvet" He HE ( opskriften ligger jeg ind i oktober)
Er dine bær klar???
Jeg tror lige jeg kikker på mine i morgen
Med venlig hilsen

Brugeravatar

Emneforfatter
bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 5. jul 2008, 21:02

Så starter jeg min romtopf:

Billede
Billede

250g solbær

Billede
Billede

125g sukker

Billede
Billede
Billede

1½dl rom

Billede
Billede
Billede
Billede

så i køleskabet og vente på de næste bær bliver modne ( husk at rør forsigtigt hver dag til al sukker er opløst.
Fortsættelse følger.

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#11 » 5. jul 2008, 23:43

Det ser godt ud. Mine solbær der ikke helt klar endnu. Men jeg snuppede da en hel del rips her til aften.

Men de kan jo også bruges. Jeg tror nu ikke at jeg skal bruge dem alle til romtopf. Der er 4.5kg ;)

Billede

Hvad med kirsebær her du prøvet at komme det i?

/Thomas
Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 6. jul 2008, 06:21

morfmir skrev:Det ser godt ud. Mine solbær der ikke helt klar endnu. Men jeg snuppede da en hel del rips her til aften.

Men de kan jo også bruges. Jeg tror nu ikke at jeg skal bruge dem alle til romtopf. Der er 4.5kg ;)

Billede

Hvad med kirsebær her du prøvet at komme det i?

/Thomas
Nej jeg har endnu ikke prøvet kirsebær , da de træer vi har ikke er så store at nogen har overlevet husbonds "inspections runder" - troede faktisk, at det skulle ske i år, men pga tørken hele foråret er de faldet af træet. Jeg plejer at komme blommer i og dem udstener jeg dem inden jeg kommer dem i -
Jeg bliver helt misundelig på dine ribs - igen pga tørken er der næsten ingen bær i år og dem der er, skal man næsten bruge lup for at finde.

Når du har så mange ribs kan du jo passende lave ribs gele af nogle af dem - det smager dejligt til mange retter eks forloren hare alle vildt retter osv.
Du kan også lave ribs saft dejlig friskt at drikke i august på varme dage -og lidt af det 2 dl kan du gemme i fryseren til brombærene er klar så kan du komme 1 dl brombær og 2 dl ribs i et glas overhælde med snaps og lade det trække en uge.Så er den klar til at blive spædet op med snaps. Det bliver en dejlig let syrlig snaps.

Jeg overvejer at købe en bakke jordbær og hælde i, for at have noget med noget bid i - alle mine stikkelsbær er pist væk og der kommer ingen blommer osv. Så med mindre det næsten skal ende i ren likør, bliver jeg nok nødt til at købe mig ud af det ellers bliver det kun solbær/hindbær/brombær romtopf jeg får ud af det i år.
Men her i huset er det tradition at spise bærene fra sent efterår og frem til efter jul og så si al væden der er tilbage over i en flaske eller to og så gå at nippe af den over hele foråret- din kone vil elske det.
Med venlig hilsen

amatøren
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 6. jul 2008, 09:28

Jeg har for nogle år siden brugt kirsebær til en romtopf, dengang havde jeg et kirsebærtræ, så det var en ren kirsebær romtopf

det smager ligeså godt som med solbær/ribs

Det var samme opskrift, da jeg har aner i det sønderjyske
nu med 1 grill til hver dag i ugen

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#14 » 6. jul 2008, 11:28

Vi har fået overraskende mange kirsebær i år. Vi har et stort træ som virkelig kan levere varen. Det kræver bare lige en indsats med stiger og at man tør kravle rundt i toppen af træet... hvor de bedst bær sidder :D Sidste år fik vi ikke et eneste. De regnede af alle sammen ca. en uge før de var helt modne. De svulmede op, revnede og rådnede inden de blev modne.

Jeg har plukket 8kg kirsebær som ligger i fryseren, de skal bruges til en gang mjød. Desvære havde jeg ikke lige en potion mjød som var klar nu. Så derfor var jeg nød til at fryse bærene. Men om en måned når jeg omstikker de spande jeg har lavet i de sidste par dage, så skal den ene have alle bærene. Så skal de stå til omkring jul. Så skal de på flaske og forhåbentligt er de drikkeklar til den tid.

Vores blommer er også allesammen faldet af. De gav ellers rigtig mange sidste år. Hindbær har jeg ikke fået plukket nogle af, dem har min store søn plukket og spist på som morgenyoghurt. Der er nogle solbær men de er meget små og flere af grenene er helt fyldt med noget spind. Jeg tror det er nogle larver som har forpuppet sig på grenene. Men et halv kg burde jeg kunne plukke.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#15 » 6. jul 2008, 14:40

morfmir skrev:Vi har fået overraskende mange kirsebær i år. Vi har et stort træ som virkelig kan levere varen. Det kræver bare lige en indsats med stiger og at man tør kravle rundt i toppen af træet... hvor de bedst bær sidder :D Sidste år fik vi ikke et eneste. De regnede af alle sammen ca. en uge før de var helt modne. De svulmede op, revnede og rådnede inden de blev modne.

Jeg har plukket 8kg kirsebær som ligger i fryseren, de skal bruges til en gang mjød. Desvære havde jeg ikke lige en potion mjød som var klar nu. Så derfor var jeg nød til at fryse bærene. Men om en måned når jeg omstikker de spande jeg har lavet i de sidste par dage, så skal den ene have alle bærene. Så skal de stå til omkring jul. Så skal de på flaske og forhåbentligt er de drikkeklar til den tid.

Vores blommer er også allesammen faldet af. De gav ellers rigtig mange sidste år. Hindbær har jeg ikke fået plukket nogle af, dem har min store søn plukket og spist på som morgenyoghurt. Der er nogle solbær men de er meget små og flere af grenene er helt fyldt med noget spind. Jeg tror det er nogle larver som har forpuppet sig på grenene. Men et halv kg burde jeg kunne plukke.

/Thomas

Jeg var lige en tur i Rema100 efter billige aulofoliebakker og købte en bakke jordbær så der lige kommer lidt bund i fyldet. Jeg opdagede også at jeg havde været så ivrig med at tage billeder igår at jeg havde hældt 250 g sukker efter 250 gram solbær så nu har jeg lige hældt 250 g jordbær oven i - men jeg spædede efter med ½ dl rom for at sikre at bærrene var ordentlig dækket.
Ja jeg husker godt sidste sommer al den regn, også her sprak de få kirsebær vi fik sidste år.
Mht hindbær har vi en hel "hæk" mellem 2 havestykker, der består af
hindbær, men de er ikke store i år, tror dog jeg har nok til sommeren/vinteren.

Det var samme opskrift, da jeg har aner i det sønderjyske

He He - det kan lige lokke lidt sønderjyder frem, herligt.
Ruhmtopf er oprindelig Tysk og kendt i hele Sønderjylland .
Lad os få nogle flere til at komme med jeres bud på en god Ruhmtopf/Romtopf alt fra % på spiritus og valg af mærke
-Hvilke bær foretrækker du i din Romtopf
- gamle opskrifter, der gerne må oplyses her på sitet og så videre.

Nu er bolden givet op byd ind.
[smilie=bluecolorz5_pdt_20.gif]

Billede

Sådan ser der ud ned i den "sorte gryde" efter påfyldning af 250 gram jordbær og ½ dl ekstra rom.
Med venlig hilsen

Norm
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#16 » 6. jul 2008, 17:16

godt nok utroligt hvor mange ideer man ka få herinde , det ska da prøves
Norm

Ligheden mellem at kikke en kvinde og en hund dybt i øjnene er at du på et tidspunkt tror du forstår dem

Brugeravatar

Emneforfatter
bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#17 » 10. jul 2008, 16:47

Nu er mine hindbær endelig blevet modne
Billede

sikre dig at du kun har selve bæret ingen vedhæng.

Skyl dem ved at liste dem forsigtigt med i en skål med vand og hæld dem over i en si, når de er dryppet af kommes de i krukken til de andre bær.

Billede

Bemærk at jordbærene, som jeg kom i for 4 dage siden er blevet helt lyse. Det er ganske normalt - de ender faktisk med at blive meget mørke når vi når jul.
Jeg er ved at udgå for stroh rom så jeg vender nok først tilbage med flere ingredienser, når mirabelleren er klar = i løbet af august og jeg har fået købt mere rom.
Med venlig hilsen

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#18 » 10. jul 2008, 18:27

Ikke for det Jette men det burde ikke være nødvendigt at komme rumtopf i køleskabet. Hvis det er er det fordi du har brugt for lidt rom!
Jeg har lavet det tidligere med hjemmebrændt, jeg kan nemlig ikke lide Stroh rom da det smager for meget af kunstig essens.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#19 » 10. jul 2008, 18:36

Altså steen det skal da i køleskabet --lissom østerssauce :lol:

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#20 » 10. jul 2008, 18:38

Du har vist været for længe væk Thorsten, du vrøvler :-)
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

Emneforfatter
bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#21 » 11. jul 2008, 00:56

Ikke for det Jette men det burde ikke være nødvendigt at komme rumtopf i køleskabet. Hvis det er er det fordi du har brugt for lidt rom!
Jeg har lavet det tidligere med hjemmebrændt, jeg kan nemlig ikke lide Stroh rom da det smager for meget af kunstig essens.

Hej Steenj
Næh du har fuldstændig ret.
Husbond stod lige og sagde til mig da jeg havde kommet hindbær i her idag:"plejer du ikke at sætte det i viktualierummet"
Hm det må være alt det røgning (det er ihvert faldt ikke pga alderen !!!!) LOL
Altså hvis spiritusen har en % på 40 eller derover kan det sagtens opbevares ved 18 - 20 grader. Men husk der skal være låg på.
med venlig hilsen

Brugeravatar

Emneforfatter
bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#22 » 13. aug 2008, 14:37

Idag opdagede jeg ,at vores brombær, var ved at være modne, og da de er pladseret inde i hønsegården - tog jeg lige og plukkede dem, der var færdig modne - så jeg i år, kom før hønsene, men hønsene stod godt nok og lurede, da jeg plukkede, så mon ikke alle i ½ meters højde er borte i morgen???.
Nå, men dem jeg plukkede skulle med i min romtopf.

Billede

De kom ned til denne portion -og hvis du går tilbage til billedet, der blev taget tidligere, kan man nu se, at jordbærene er begyndt at blive mørkere.

Billede

inden jeg kom brombærene i smagte jeg lige en spiseske af saften i krukken, og den schmager scham dejlig - Hik :lol:
Med venlig hilsen

Karen
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Re: romtopf en stærk cocktail

Indlæg#23 » 20. jun 2009, 19:16

Så er det vist på tide at komme i gang med årets romtopf

Købte i ALDI tre bakker blåbær á 125 g og en bakke kirsebær, 500 g, har Stroh rom og sukker i huset og de store glas er sat i opvaskemaskinen...

Sidste års portion er knap spist, men ih, hvor det smager godt!

mvh Karen

Brugeravatar

Emneforfatter
bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#24 » 20. jun 2009, 21:27

Dejligt at høre at du har nydt den.

Jeg går i disse dage og overvejer om jeg skulle komme lidt hyldeblomster med i dette års romtopf, og nogle skiver citron, bare for, at få en lidt ændret likørsmag til næste forår :wink:

Med venlig hilsen

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#25 » 21. jun 2009, 13:27

bjærge skrev:Dejligt at høre at du har nydt den.

Jeg går i disse dage og overvejer om jeg skulle komme lidt hyldeblomster med i dette års romtopf, og nogle skiver citron, bare for, at få en lidt ændret likørsmag til næste forår :wink:

Med venlig hilsen

Det tro jeg er godt. Jeg her lavet hyldeblomst likør et par gange. Og det smager rigtig godt. Og sammen med bærene vil det sikkert også være godt.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#26 » 21. jun 2009, 23:33

Vi har to stående i køleskabet - den ene på melon og den anden på jordbær - De har begge et par år på bagen, da vi skulle prøve hvilken effekt det har, hvis de bare bliver stående urørt. Vi har endnu ikke smagt, men er ret sikker på det ikke holder meget længere!

Brugeravatar

Emneforfatter
bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#27 » 28. jun 2011, 06:49

Hiver lige denne tråd frem af mørket. For nu er bær sæsonen jo startet og har du for mange kan denne opskrift måske bruges :-D

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#28 » 19. jul 2015, 13:50

Hiver lige denne opskrift frem i lyset.
Det smager bare hammerende godt . :savl2: :savl2: Jeg har noget tilbage fra min første produktion og den bliver bedre og bedre, lavet i sommeren 2009. :-)

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Emneforfatter
bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#29 » 19. jul 2015, 13:54

Det lyder da rigtig flot.
Her er der sjældent noget tilbage efter 1 år :-D [smilie=bluecolorz5_pdt_10.gif]

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#30 » 19. jul 2015, 17:43

bjærge skrev:Det lyder da rigtig flot.
Her er der sjældent noget tilbage efter 1 år :-D [smilie=bluecolorz5_pdt_10.gif]

Jeg har siden lavet en ny portion hvert år, men den første har jeg 1/3 tilbage for at følge den år for år. :-)

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

Emneforfatter
bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#31 » 19. jul 2015, 18:05

He he det samme gør jeg med med min solbærlikør.
De 2 ældste flasker er nu 8 år gamle [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"