gæret hyldeblomstsaft

Tips og tricks til al slags brygning

Emneforfatter
lottebaunbæk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

gæret hyldeblomstsaft

Indlæg#1 » 1. jul 2008, 23:07

Min hyldeblomstsaft er begyndt at gære!

Jeg lavede saften efter en almindelig opskrift, men det har måske stået for varmt!?
Saften er nu orange-gul og boller lifligt og der ligger noget gær-masse i bunden af flasken.
Flaskerne er skyllet med atamon, så det burde ikke være det, der er gået galt.
Kan det laves til noget vin, cider, mjød eller noget andet sjovt, eller er det bare til at kassere?
Hvis der er nogle der har nogle gode ideer, vil jeg meget gerne høre fra jer, da det kunne være sjovt at få et eller andet ud af det!

Brugeravatar

halilli
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Re: gæret hyldeblomstsaft

Indlæg#2 » 2. jul 2008, 00:08

lottebaunbæk skrev:Min hyldeblomstsaft er begyndt at gære!

Jeg lavede saften efter en almindelig opskrift, men det har måske stået for varmt!?
Saften er nu orange-gul og boller lifligt og der ligger noget gær-masse i bunden af flasken.
Flaskerne er skyllet med atamon, så det burde ikke være det, der er gået galt.
Kan det laves til noget vin, cider, mjød eller noget andet sjovt, eller er det bare til at kassere?
Hvis der er nogle der har nogle gode ideer, vil jeg meget gerne høre fra jer, da det kunne være sjovt at få et eller andet ud af det!

Jeg fryser min hylderblomstsaft ned i plastikflasker for at undgå at det gærer

Halilli

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#3 » 2. jul 2008, 00:43

jeg har en gang oplevet at flaskerne med min hyldeblomstdrik simpelthen exploderede pga gæring.

Det er ikke rart at skulle tørre flere liter sukkerholdigt hyldeblomstdrik op fra et køkkenskab. :-)

Jeg tror at det gik galt dengang fordi jeg ikke havde skyllet blomsterklaserne inden jeg lavede saften.

Siden da har jeg altid skyllet klaserne.

Jeg skolder flaskerne, og skyller dem i atamon inden påfyldning.
Desuden tilsætter jeg atamon til saften.

Jeg har kun haft uheld den ene gang.
udtryk gør indtryk

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#4 » 2. jul 2008, 00:48

Hej Lottebaunbæk

Velkommen til.

Lad endelig saften gære. Du kan ovenikøbet hjælpe gæringen på med med noget vingær.

I bedste fald ende du med en sødmefuld dessert vin og i værste fald får du en lækker hyldeblomst eddike.
Robert

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#5 » 2. jul 2008, 10:11

Da gæringen allerede er begyndt tror jeg ikke du vil få meget forskel i resultatet ved at tilsætte en vingær, da der formodenligt er tale om en vildgær, og de er ofte mere agressive.

Jeg vil også lade den gære ud (bare lad den stå en måned). Sørg for at den gærende saft kan komme af med kulsyre, men at der ikke kan falde skidt ned i. Du kan fx dække flaskerne med sølvpapir.

Efter en måned kan du smage på den - den er formodenligt et sted mellem sur og tør. Er den meget sur, så kan den ikke bruges til andet end marinade. Hvis den er moderat sur, og mere tør, vil den formodenligt vinde ved lagring et årstid. Hvis den mod forventning er sød, har du været heldig!

Uanset hvad du vælger (med mindre du hælder den ud), så bør du efter en måneds tid hælde vinen på andre flasker, for at fjerne den fra gær resterne, der kan give en grim smag til vinen efter noget tid.

Husk at holde os opdaterede med resultat, og vis meget gerne nogle billeder - både nu, af den gærende saft, og når det er færdigt.

Velkommen til!

- Jan

Emneforfatter
lottebaunbæk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 2. jul 2008, 22:31

Billede

Hej! Tak for de gode råd! Jeg prøver at lade den gærde ud, og glæder mig til at smage hvad det bliver til :lol: . Har lige sat sølvpapir på flaskerne og kom i hyldeblomst-bad, da den ene flaskes indhold stod op som en fontaine! og nej det er ikke fedt at tørre op, og godt lugter det ikke pt.

Jeg holder jer opdateret i udviklingen!

Lotte

Grill er godt
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: gæret hyldeblomstsaft

Indlæg#7 » 9. dec 2011, 21:39

Kan man bare sådan lade saftevand gære, og så drikke sig fuld i det?
Det lyder som en god historie!
Hvad med træsprit (jeg er ikke nogen ekspert inden for det område og ved ikke hvordan det opstår, men det havde da været forfærdeligt hvis trådstarteren mistede synet)?

Kan jeg godt gå ned i brugsen i morgen, købe mig en liter saft, blande det med vand, lade det gære i en måned og så drikke det, blive fuld og helt uden nogen risiko?

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"