Cowboykaffe /hjemmeristede bønner

Tips og tricks til al slags brygning

Emneforfatter
plich
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Cowboykaffe /hjemmeristede bønner

Indlæg#1 » 1. jun 2008, 20:58

En kop hjemmeristet kaffe er den perfekte afslutning på en god grillaften. Og det er ganske enkelt. Det eneste der kræves er en pose grønne kaffebønner.

Bønnerne fordeles jævnt i et lag i en bradepande. Panden stilles derefter på grillen, hvor de sidste gløder forhåbentlig er nok til at riste en portion kaffe. Optimal temperatur er 220-250 grader.

Billede
Billede
Billede
Efter ca 10 min. er det en god idelige at rode lidt rundt i bønnerne, for at de ristes ensartet. Herefter går der ikke lang tid indes de begynder at "knække". Det er lidt ligesom popcorn der popper, dog ikke så tydeligt. De er stadig meget lyse, men man kan godt brygge kaffe af dem nu. Bedst er det dog at vente til 2. knæk, som gerne skulle komme 5-7 minutter senere. På dette stadie har du en god mørkristet bønne.
På billedet herunder er bønnerne taget af kort efter 1. knæk og kommet i en foliebakke for afkøling.
Billede

Det er naturligvis en fordel at have en god kaffekværn. Til ære for GrillGuru har jeg dog her anvendt en persillehakker, til at kværne bønnerne.
Billede

Man kan naturligvis bruge en stempelkande, men disse bønner er så groftkværnede, at de ryger i en kasserolle med vand fra elkedlen og derefter en tur tilbage i grillen
Billede

Efter 5 minutter i grillen er der bare tilbage at filtrere sin kaffe.
Billede

Hjemmeristet kaffe er et helt kapittel for sig, hvad smag angår, men pas på -Det er vanedannende.

Grønne bønner kan købes hos følgende netbutikker: kaffeagenterne.dk og kaffemekka.dk hvor der også findes vejledninger i kafferistning.

velbekomme

/Peter

Brugeravatar

kamado
Redaktør
Redaktør

Indlæg#2 » 1. jun 2008, 21:01

Hold da op!! BBQ kaffe, og på kamado :lol: :lol: :lol:
meget imponerende!!! det skal jeg da prøve dette her!!

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: Cowboykaffe /hjemmeristede bønner

Indlæg#3 » 1. jun 2008, 21:48

Respekt! Det er dæleme for genialt det der! Jeg skal vist hurtigst muligt forbi kaffemekka og hente nogle grønne bønner. Har du prøvet at riste bønnerne samtidig med at du ligger røgtræ på grillen?

Hvor lang tid skal bønnerne køle inden man kan putte dem i kaffekværnen?

- Jan (Rancilio Silvia og Rocky kværn)

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#4 » 1. jun 2008, 22:24

Tror det er første gang herinde nogen griller kaffe :) Flot
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

Brugeravatar

prp
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 1. jun 2008, 22:28

:D Fedt. Det ser altså spændende ud
Mvh. Pia
Vinder af ugens udfordring #1 / Bedste selleri-kok 2008

Brugeravatar

holmer
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#6 » 1. jun 2008, 22:33

Det er altså klasse. Lige når man tror man ikke kan overraskes, så alligevel. :lol:

Det må simpelthen prøves. Det må give en herre irish coffee sidst på aftenen. Tak for det input.

Hvordan griller man fløde til skum?? Anyone? 8) Et pænt hurtigt, og tæt, spyd?
.../holmer

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#7 » 1. jun 2008, 22:36

Sæt 380v til dit batteri spyd motor :)
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

Brugeravatar

nexuzz
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#8 » 1. jun 2008, 23:46

suverænt. BBQ kaffe holder da 100%
Billede

Brugeravatar

Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 2. jun 2008, 00:08

WOW .. for lige en ide...

Kaffeholder til roter fætteren, og så grilreste dem .. kapaow..
Man kan købe nogle færdiglevede kafferistere, men de koster KASSEN, så det er jeg ikke gået ind i endnu.. men elsker kaffe som italienerne drikker den, og her derfor invisteret i dette.....
Billede

og denne grinder..
Billede

problemet er så bare at for at få det udnyttet optimal, så skal man have bønner der er rister nogle få dage tidligere...

der skal ihvertfals ekspermiteres med en roter griller på et snerer tidspunkt ...
I love to eat, I love to cook, I love to eat what i cook
03 - OTG57
28/5-08 Performer - Solgt
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450
05/9-13 100 Cm Artiforno lerovn

Brugeravatar

Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 2. jun 2008, 00:28

Tænkte på, hvornøjagtig kan man styre temp på en Q-etteler andet grill ?

en Q-X grill koster jo ikke mere en en færdiglavet kafferister, og hvis man nu kombinerede begge, så havde man jo let en undskyldning for at købe en gas grill !!
03 - OTG57
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450

Brugeravatar

nexuzz
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#11 » 2. jun 2008, 05:57

jeg tror man kan styre det rimeligt nøjagtigt (uden at vide det) En gasgrill er et glimrende supplement til en kulgrill hvis man fx "bare" skal grille 2 stykker kylling i en fart. man kan ikke komme uden om at en gasgrill starter enormt hurtigt op og i det hele taget er mere praktisk end end kulgrill. undskylninger til at købe nyt grej har vi masser af :D
der står også en q120 øverst på min ønskeliste. har desværre ikke plads til en 300 på min terrasse :(
Billede

Emneforfatter
plich
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 2. jun 2008, 07:48

WoW - Sikke en respons - tak for det.

Har selv en kafferister, som jeg bruger under normale omstændigheder. Det giver trods alt et mere ensartet resultat. Dertil også kværn og espressomaskine -er afhængig af det stads.....

Ideen med en roterende "tromle" i grillen er endog RIGTIG god. Det er netop det princip der bruges i mange kafferistere.

Mht. til bønner er der masser af muligheder. Man kan jo få bønner fra hele verden. til stempelkande- og grillkaffe, vil jeg anbefale indonesisk (sumatra) eller Etiopisk. Mens jeg bruger en forblandet espressomix til espresso -den skal dog helst laves i risteren

ole
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#13 » 2. jun 2008, 08:10

Man kan nu også fint riste kaffe i en alm. varmluftsovn ved 225 gr.
Har selv gjort det i mange år.
Der er en udmærket guide her: http://www.moccabox.dk/default.aspx?Dat ... &Load=main

Emneforfatter
plich
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 2. jun 2008, 09:29

ole skrev:Man kan nu også fint riste kaffe i en alm. varmluftsovn ved 225 gr.
Har selv gjort det i mange år.

Det er korrekt, startede også selv med at riste i ovnen, og med et glimrende resultat.
Ulempen er dog at skallerne/agnerne, som er det tynde skallag der frigøres ved knækket, er ret "flyvske" og kan sætte sig i blæseren på ovnen. Desuden skal man også være opmærksom på, at efter det 2. knæk begynder bønnerne at afgive en del olie, som hurtigt brænder på, og kan fylde et køkken med en meget ildelugtende os på ingen tid.

ole
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#15 » 2. jun 2008, 11:28

Helt enig, det lugter lidt brændt - det overskygges dog langt af glæden ved friskristet kaffe :D
Andre ulemper end lidt røg i køkkenet kender jeg ikke til....

Emneforfatter
plich
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#16 » 2. jun 2008, 11:47

ole skrev:Helt enig, det lugter lidt brændt - det overskygges dog langt af glæden ved friskristet kaffe :D

Enig. Jeg ville dog ikke undlade lige at nævne det....

Brugeravatar

Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 2. jun 2008, 23:24

hej Plich...

Hvor længe bliver de friskt ristede bønner, ved med at være "frisk" ristede ?
03 - OTG57
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450

ole
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#18 » 3. jun 2008, 08:49

Jeg rister 2 gange ugentlig. Iøvrigt er en popcornmaskine også meget anvendelig til kafferistning.
http://www.espressokaffe.dk/g3popper.htm

Emneforfatter
plich
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#19 » 3. jun 2008, 09:29

Xang72 skrev:hej Plich...

Hvor længe bliver de friskt ristede bønner, ved med at være "frisk" ristede ?

Det kommer meget an på opbevaringen. Indenfor 1-2 uger i en alm. kaffedåse er de rimeligt "friske". Derefter aftager smagen gradvist.
Men den helt store smagsoplevelse får du indenfor det 1. døgn.

Følgende er sakset fra kaffeagenternes hjemmeside:

Holdbarhed efter ristning
Der er noget de store kaffekæder ikke ønsker at forbrugerne får at vide. Det drejer sig om holdbarheden af ristet kaffe - eller mangel på samme!
Allerede 3 dage efter kaffebønnerne er ristet, begynder de at miste aroma og smag. Dette skyldes, at smagsstofferne er bundet i olier inde i kaffebønnen, der blev udviklet under ristningen. Når olierne udsættes for atmosfærens luft (ilt) begynder de at harske, nøjagtig som smør gør det. Og alle ved hvordan gammel, harsk smør smager. Ikke godt. 10 dage efter ristning har kaffebønnerne mistet omkring 50% af deres aroma og smag og får mere og mere bismag af de harske olier. Endnu hurtigere går det, når vi begynder at kværne kaffebønnerne. Så kan det i værste tilfælde dreje sig om minutter, måske timer, før garvede smagerer kan smage iltningsprocessens resultat.
I Danmark er det faktisk tilladt at sælge ristet kaffe op til 2 år efter ristningen!
Derfor er det en helt ny oplevelse at smage rigtig friskristet kaffe. En oplevelse alle kaffedrikkere skal prøve

Brugeravatar

chrille
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#20 » 3. jun 2008, 20:57

Jeg købte 2 kg grønne bønner hos kaffemekka i går (en guatamala og en brazil) og i dag ristede jeg lidt brazil bønner på eftervarmen, efter at have bagt lidt brød på kamadoen.

De blev ristet 16 minutter ved godt og vel 500 grader fahrenheit (indirekte). Der var en dejlig duft, men jeg kunne ikke høre hverken 1. eller 2. knæk.

Efter at have kølet mens vi spiste og vaskede op, lavede jeg en espresso. Man kan virkelig smage (og dufte) den friskristede kaffe, men bønnerne skulle have været lidt mere hårdtristede til min smag, men på kaffemekkas hjemmeside står der max 18 minutter til espresso ristning, så jeg turde ikke mere end de 16 minutter i første forsøg.

- Jan

Brugeravatar

Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#21 » 3. jun 2008, 21:58

for satan da.. bliver helt misundelig ...

Skal helt sikket også prøve at riste min egen kaffe ...

Plinch - nu er du blevet udnævnt til kaffe-rister-kyndig .. så hvis man vil købe en kaffe rister og vil give ca 2k - 2k5 hvad vil du så anbefale ?
Senest rettet af Xang72 3. jun 2008, 22:28, rettet i alt 1 gang.
03 - OTG57
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450

Emneforfatter
plich
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#22 » 3. jun 2008, 22:22

Xang72 skrev:så hvis man vil købe en kaffe rister ok vil give ca 2k - 2k5 hvad vil du så anbefale ?

Startede selv med at riste i ovnen. derefter købte jeg en der minder om denne: http://www.kaffe-agenterne.dk/product_i ... ucts_id=50
Det er et godt sted at starte. Jeg synes dog du skal prøve grillen først :P

I dag har jeg denne: http://www.kaffe-agenterne.dk/product_i ... cts_id=206

Der findes flere netbutikker med kafferistere. De har som regel de samme maskiner.

Emneforfatter
plich
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#23 » 3. jun 2008, 22:30

chrille skrev:De blev ristet 16 minutter ved godt og vel 500 grader fahrenheit (indirekte). Der var en dejlig duft, men jeg kunne ikke høre hverken 1. eller 2. knæk.

Efter at have kølet mens vi spiste og vaskede op, lavede jeg en espresso. Man kan virkelig smage (og dufte) den friskristede kaffe, men bønnerne skulle have været lidt mere hårdtristede til min smag, men på kaffemekkas hjemmeside står der max 18 minutter til espresso ristning, så jeg turde ikke mere end de 16 minutter i første forsøg.

- Jan

Bare giv dem lidt mere næste gang. Til espresso må de gerne være ret mørkristede. Når de begynder at ose skal de dog af.

Tror ikke du skal hænge dig i det med de 18 minutter. Det vigtigste er at du får den ønskede ristningsgrad.

Brugeravatar

Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#24 » 3. jun 2008, 22:30

ohe.. den er lækker den gene cafe ting ... hvordan vil du bedømme de to i forhold til hinanden ?

betjening ...
kvalitet af maskine ..
resultat af ristning ..

måske på en 10 skala. ..
03 - OTG57
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450

Emneforfatter
plich
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#25 » 3. jun 2008, 22:35

Xang72 skrev:ohe.. den er lækker den gene cafe ting ... hvordan vil du bedømme de to i forhold til hinanden ?

betjening ...
kvalitet af maskine ..
resultat af ristning ..

måske på en 10 skala. ..

Kender ikke I-roasten, da det var et andet og billigere mærke jeg startede med. Gene cafe maskinen er nem at betjene, kvaliteten virker helt OK og resultatet er meget ensartet.

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#26 » 4. jun 2008, 00:09

Hej

Fedt med så mange kaffe folk der pludseligt dukker op. Mit kaffe udstyr er
Miss Silvia, konisk kværn og en I-roast 1.
Jeg er rigtig træt at min rister. Den larmer helt vild og kapaciteten er ret lille. Den kan kun tage 80g af gangen. Det var som at komme i himmelen da jeg fik den for omkring 2 år siden. At gå fra pose kaffe til friskristet var som at gå fra jakabov til parmaskinke. Men risteren har altid haft den ulempe at den larmer. Desuden skal man overvåge den hele tiden da man ikke kan regne med tidsindstillingen, så man skal manuelt slå den over på afkøling, når man ser/hører at det er tid.

Hvis du har maskinen og kværnen som kan trække det så er det nok værd at købe den dyre gene cafe. Det ville jeg i hvertfald gøre hvis jeg skulle købe nyt lige nu. På den anden side så kan pengene være bedre brugt på en god kværn hvis ikke du har sådan en og hvis budgettet ikke er uendeligt.

Billede

Her er lige et stemningsbillede af min aftenskaffe jeg lige fik lyst til med alt den snak om kaffe.

Min fortrukne espressobønne er UNO fra risteriet.

http://www.risteriet.dk/produkter/Groen ... a_Uno.html

Den er super lækker og giver et flot lag crema.

/Thomas
Senest rettet af morfmir 4. jun 2008, 08:34, rettet i alt 2 gange.
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Emneforfatter
plich
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#27 » 4. jun 2008, 07:39

Jeg bruger som regel også et færdigt blend til espresso.
Men den hjemmeristede bønne kommer bestemt også til sin ret i en stempelkande. Og her foretrækker jeg de "rene" bønder som eksempelvis Mocca Sidamo fra Etiopien eller Mandheling fra Sumatra.
Se bønner her : http://www.kaffe-agenterne.dk/index.php?cPath=26_62

Det er faktisk ret spændende at erfare hvor forskelligt kaffen smager, alt afhængig af hvor den kommer fra.

ole
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#28 » 4. jun 2008, 11:20

Mine foretrukne sorter i ren form er malabar, sulawesi og mandheling.
Jeg bruger dem udelukkende til espresso.

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#29 » 4. jun 2008, 14:09

Har I prøvet Kopi luwak?

Bønnerne har lige været et smut igennem fordøjelsessystemet på en mårligende desmerkat på den indonesiske ø Suwalesi. De lokale samler dyrets lort sammen og vasker kaffebønnerne frem og sender dem så til den vestlige verden for flere tusinde kroner kiloet
udtryk gør indtryk

Brugeravatar

morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#30 » 4. jun 2008, 16:51

Hej Marinus

Jo da, Kopi Luwak har jeg drikke meget af. Men jeg syntes nu ikke at smagen berettiger den høje pris.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

hansen
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#31 » 24. jun 2008, 15:45

Ja, ja - så er én også røget med på den vogn :|

Har netop bestilt en pose rå bønner til hjemmeristning på grillen.....

Glæder mig meget !

Det er god helt utroligt som der kan blive ved med at komme nye og spændende påfund herinde....
Med venlig hilsen

hansen

mikeman dk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#32 » 30. maj 2012, 19:17

ved godt at dette er et gammelt indlæg .1%¤

Men er der nogen der ved om det er muligt at få en tromle til kafferistning herhjemme som passer på rosseterien til ens weber q grill?

kan se de kan fået "over there"
Weber One-touch 57
Weber Go Anywhere
Weber Q-120
Weber Q-320
WSM 47

Brugeravatar

El Cerveza
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Sv: Cowboykaffe /hjemmeristede bønner

Indlæg#33 » 31. maj 2012, 15:09

Du kan selv lave én

http://www.freeshipping.org/blog/craft- ... e-roaster/

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

mikeman dk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Sv: Cowboykaffe /hjemmeristede bønner

Indlæg#34 » 5. jun 2012, 05:58

El Cerveza skrev:Du kan selv lave én

http://www.freeshipping.org/blog/craft- ... e-roaster/

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

takker for tegningen, nu skal jeg lige have et par fingrefærdige kammerater til at hjælpe så skal der nok komme billeder
Weber One-touch 57
Weber Go Anywhere
Weber Q-120
Weber Q-320
WSM 47

Brugeravatar

hw-web
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Re: Sv: Cowboykaffe /hjemmeristede bønner

Indlæg#35 » 5. jun 2012, 07:37

Jeg er godt nok ingen ''cowboyder'' men sætter stor pris på en go' kop kaffe -
så jeg kom til at købe sådant et vidunder - den er da fin - ik' . . .

gene-cafe-stor.jpg
En GeneCafe . . .
gene-cafe-stor.jpg (70.49 KiB) Vist 4646 gange
i røg & damp
Henrik

Billede

Brugeravatar

StufMeister
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#36 » 6. jun 2012, 15:48

Hold nu kæft hvor finder man mange spændende projekter herinde :-)

Har netop bestilt en potion kaffe fra kaffeagenterne, plus at jeg så de havde expressopods til min maskine. Lækkert lækkert.
Weber OTG 57
BGE L plus diverse tilbehør

larsjoha
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#37 » 6. jun 2012, 18:26

Jeg vil anbefale at man rister kaffen 3 dage før den skal bruges.
Jeg har set at der flere steder i denne tråd står noget andet.

Dette gælder uanset hvordan man rister sin kaffe og lige meget om du drikker espresso eller andre kaffe typer.

Hilsen Lars
Weber OTG 57cm
JBI forlænger
Primo Oval XL (nu i bord)
Artiforno Stenovn 100cm/600kg.
Auplex Mini

JanLund
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#38 » 6. jun 2012, 19:03

Ja nyristet kaffe afgiver nogle gasser, og derfor er det en god ide at lade bønnerne ligge nogle dage inden de bruges.
/Jan

mikeman dk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#39 » 5. sep 2012, 22:08

Jeg valgte så at få lavet en tromle på mål "overthere" og fik den hjem via ShopUSA.dk.
Den har været prøvet her til aften med en billig bønne, da jeg stadig er i indkørings fasen, men regner med at mine Mocca Matari bønner skal prøves inden længe .1%¤
Vedhæftede filer
rister.jpg
kaffebønner.jpg
Weber One-touch 57
Weber Go Anywhere
Weber Q-120
Weber Q-320
WSM 47

Tattoomann
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#40 » 6. sep 2012, 06:25

mikeman dk skrev:Jeg valgte så at få lavet en tromle på mål "overthere" og fik den hjem via ShopUSA.dk.
Den har været prøvet her til aften med en billig bønne, da jeg stadig er i indkørings fasen, men regner med at mine Mocca Matari bønner skal prøves inden længe .1%¤

Det der er god stil .1%¤
Var den dyr?
Jesper Christensen
6705 Westjylland
KCBS Certified BBQ Judge

http://www.facebook.com/KcbsScandinavia

https://m.facebook.com/BbqTeamWestCoastDk
Primo XL oval

mikeman dk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#41 » 7. sep 2012, 12:01

nej egentligt ikke den var på tilbud til ca 45 USD og herefter skulle han have målene på lige netop min rossetteri så den kunne produceres og så kostede det ca 40 USD i told og moms gennem ShopUSA.dk og fra bestilling til den ankom her i huset gik der ca 14 dage
Weber One-touch 57
Weber Go Anywhere
Weber Q-120
Weber Q-320
WSM 47

GasCan
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#42 » 7. sep 2012, 12:26

RK Drum er vel det mest kendte produkt til ristning i gasgrill. http://www.youtube.com/watch?v=a-o3eMVFJpc

Kopi Luwak er svindel. Tim W. ved hvad han taler om. http://twitter.com/timwendelboe/statuse ... 6076036096

Bl a. dette forum er ekstremt seriøst mht. hjemmeristning. http://www.home-barista.com/home-roasting/

Jeg og en del andre kaffeentusiaster har ristet selv og er stoppet igen af den grund, at profferne (Coffeecollective.dk, greatcoffee.dk, Kaffe & Ko, Estate Coffee, Kontra Coffee) bare gør det bedre og mere ensartet - og der kan ikke spares ret meget hvis man rister 250g pr batch.
//Tim

Søren Michael
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#43 » 9. sep 2012, 10:01

Minder mig om denne.

http://grillklubben.dk/forum/viewtopic. ... afferister

Ved ikke om han nogensinde kom videre.
mvh
Søren

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"