Nogen forslag til dr. Otkers casa de mama pizza dej.

Tips og tricks til al slags brygning
Brugeravatar

Emneforfatter
soele
Grillguru mester
Grillguru mester

Nogen forslag til dr. Otkers casa de mama pizza dej.

Indlæg#1 » 17. sep 2012, 19:25

Nu har jeg efter hånden lavet en del forskellige pizza deje, men ingen når i nærheden af min favorit pizza, hverken i smag eller konsistens, jeg ved godt at der nok er mange der mener jeg skal skamme mig, men alligevel håber jeg der er nogen som kan hjælpe mig med at kunne fremstille en dej som ligger i nærheden af det jeg ønsker.

Jeg skal have en til frokost i morgen, så skal jeg nok tage nogen billeder af dejen hvis det kan hjælpe nogen.

Sendt fra min HTC One X med Tapatalk2
Ned med vegetarer, de spiser kørenes mad.

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Re: Nogen forslag til dr. Otkers casa de mama pizza dej.

Indlæg#2 » 17. sep 2012, 20:25

soele skrev:Nu har jeg efter hånden lavet en del forskellige pizza deje, men ingen når i nærheden af min favorit pizza, hverken i smag eller konsistens, jeg ved godt at der nok er mange der mener jeg skal skamme mig, men alligevel håber jeg der er nogen som kan hjælpe mig med at kunne fremstille en dej som ligger i nærheden af det jeg ønsker.

Jeg skal have en til frokost i morgen, så skal jeg nok tage nogen billeder af dejen hvis det kan hjælpe nogen.

Hej soele :-)

Ærgerlig, at du ikke fik frost med hjem, for jeg mener, at den koldhævede dej med frost udmærket godt kan spises. :-)

Prøv evt. at gå ind på kvalimad.dk og se om ikke der er en opskrift der kunne passe dig. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
soele
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Sv: Nogen forslag til dr. Otkers casa de mama pizza dej.

Indlæg#3 » 17. sep 2012, 22:14

Jamen jamen, jamen frost gør vel ikke noget fra eller til i konsistens eller smag gør det? Jeg har før lavet anje's kold hævet dej og den var uden tvivl den bedste jeg har prøvet. Dog kan jeg ikke udelukke at det manglende bage gen også har spillet ind så nogen af de andre.opskrifter jeg har prøvet ikke har været som de skal.

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 18. sep 2012, 20:17

soele skrev:Nu har jeg efter hånden lavet en del forskellige pizza deje, men ingen når i nærheden af min favorit pizza, hverken i smag eller konsistens, jeg ved godt at der nok er mange der mener jeg skal skamme mig, men alligevel håber jeg der er nogen som kan hjælpe mig med at kunne fremstille en dej som ligger i nærheden af det jeg ønsker.

Hvornår kommer der billeder. :-)

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#5 » 19. sep 2012, 05:17

Hej Soele
Dr. Otker startede sin pizzaproduktion i 1970 og har derfor haft ganske lang tid til at udvikle netop dette produkt. Og uden at vide noget om det, vil jeg tro at de benytter egen melblanding samt alle de bagetekniske hjælpemidler, smags og aromastoffer, der skal til for at opnå en god frossen pizza.
Og som Frederik skriver, er jeg også meget overbevist om at "frost" indgår i pizzadejen (netop fordi den skal kunne tåle at være frossen og samtidig bevare god hæveevne under bagningen).
Men opskriften kender jeg ikke :-(
Mvh Anders

Af mad på fad og vin i glas, er lidt for lidt, præcis tilpas. (af PH)

Masser af lækre opskrifter i GrillGalleriet..Klik her

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
soele
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 19. sep 2012, 05:43

Åååå for pokker var så sulten at jeg glemte at tage billeder, nå så må jeg spise en mere i dag og se om jeg husker det denne gang :savl2: :savl2:

Anje du har jo desværre nok helt ret, men jeg tror måske også at hvis jeg prøver at lave din opskrift på kold hævet dej tilpas mange gange, nærmer jeg mig måske noget der ligner even til at bage og så er jeg nok også tæt på det resultat jeg søger.

Men frost skal kun bruges hvis dejen skal i fryseren ikke?

Brugeravatar

anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#7 » 20. sep 2012, 06:59

Hej soele

Ja, frost bruges kun hvis dejen skal fryses.
Mht pizzadej, så er der ingen tvivl om at opskriften har betydning, men også æltningen har stor betydning. Den koldhævede opskrift jeg har listet ud af min pizzamand, og lagt her på GG, den er tilpasset stor produktion, samt at den skal være forholdsvis let at have med at gøre.
Jeg kan også godt anbefale at se lidt på forskellige teknikker til fremstilling af pizzadej på kvallimad.
Mvh Anders

Af mad på fad og vin i glas, er lidt for lidt, præcis tilpas. (af PH)

Masser af lækre opskrifter i GrillGalleriet..Klik her

Billede

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#8 » 20. sep 2012, 10:57

soele skrev:Jamen jamen, jamen frost gør vel ikke noget fra eller til i konsistens eller smag gør det? Jeg har før lavet anje's kold hævet dej og den var uden tvivl den bedste jeg har prøvet. Dog kan jeg ikke udelukke at det manglende bage gen også har spillet ind så nogen af de andre.opskrifter jeg har prøvet ikke har været som de skal.

Hej Bent :-)

Frost er med til at give en god smag i dejen, da det er med til at udvikle aromadannelsen i dejen. :-)

Frost er meget velegnet til, at bruge i en koldhævet dej, altså en dej der skal i køleskabet. :-)

Da frost bremser gærens udvikling i dejen, skal du bruge samme gærmængde, som i en "her og nu dej"
Frost styrker også glutennetværket i dejen og dvs. at hvis du ikke liiiiiiiiige får æltet dejen som den nu engang skal æltes, så styrker frosten glutenstrengene, så du får en mere elastisk dej som er nemmere, at trække ud i en passende diameter.
Når du tager dejen ud af køleskabet og skal til, at forarbejde den, så giver frosten gæren et spark bagi, som bl.a. bevirker, at du får en bedre opbagning. :-)

Frost er meget velegnet til alle lyse deje der skal i køleskabet (koldhævet) eller evt. i fryseren. Blandingsforholdet er 40 g. pr. l. væske.
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
soele
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#9 » 20. sep 2012, 12:27

Tak for svar begge to. Nu kan jeg slet ikke vente med at komme til at lege med frost i weekenden, dog skal jeg lige være sikker her Frederik, du siger 40 g per L væske, men jeg har tidligere hørt 20 g per L.

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#10 » 20. sep 2012, 12:46

soele skrev:Tak for svar begge to. Nu kan jeg slet ikke vente med at komme til at lege med frost i weekenden, dog skal jeg lige være sikker her Frederik, du siger 40 g per L væske, men jeg har tidligere hørt 20 g per L.

Jeg tror, at det er i den opskrift du har fået tilsendt, at vi blander tingene sammen, men i den står der 20 g. MEN det er til 5 dl. vand. Altså 40 g. pr. l. væske. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
soele
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 20. sep 2012, 13:31

Aaaa ok. Hvis du får tid så må du gerne lige sende den opskrift så jeg har noget at gå i gang med i weekenden. Er det den du bruger i testen af LH grill ringen? For de ser helt fantastiske ud. :-D:D

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#12 » 20. sep 2012, 14:58

soele skrev:Aaaa ok. Hvis du får tid så må du gerne lige sende den opskrift så jeg har noget at gå i gang med i weekenden. Er det den du bruger i testen af LH grill ringen? For de ser helt fantastiske ud. :-D:D

Hej Bent :-)

Ja, opskriften er den der er på denne side.: viewtopic.php?f=131&t=24312

Og husk, at ælte dejen så den er glat, smidig og føles elastisk. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

Billede

GitaStreet
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#13 » 21. okt 2012, 09:48

Det er interessant at læse hvad Frederik skrev om frost og lys dej.

Jeg har tit lavet pizzadej i en større mængde end jeg skulle bruge på én gang, og har nedfrosset resten i portionsstørrelser. Derigennem har jeg oplevet at dejen og pizzaen blev bedre når dejen havde fået en tur i fryseren. Har aldrig fundet ud af om det er ren indbildning. Det er også min erfaring at dejen blev bedre, hvis den var et døgn i køleskabet før den blev brugt.

Der kan også være enormt meget forskel på mel og hvor meget gluten, der er i, så det er også en vigtig faktor.

At dejen bliver æltet nok er også vigtigt.
Kører min madmani af på www.Madfeber.dk

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"