Sink the Bismarck

Tips og tricks til al slags brygning
Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Sink the Bismarck

Indlæg#1 » 21. sep 2010, 19:58

Her i weekenden kom en af mine venner forbi men en ganske særlig øl, en Sink the Bismarck fra brewdog. En øl ud over det sædvanlige. At kalde det en øl er lidt en tilsnigelse. Den er frysedistileret , det vil sige at man fryser øllet ned til lige det punkt det begynder at fryse. Så samler vandet sig til krystaller, disse krystaller fjerner man og på den måde opnår man at koncentrere sukker, smag og alkohol. Denne øl er på 41% hvilket er helt ekstremt. En "normal" isebock er omkring 15%-20%. For at nå de høje procenter må man gentage fryseprocessen flere gange, det tager omkring et ½ år at komme frem til det færdige resultat.

Godterne er pakket fint ind i en papirpose. Den lille suttelignende ting på siden er en prop så man kan gemme flasken hvis man ikke drikker det hele.

bismark01.jpg

Så kom papiret hurtigt af, og en flot øl viste sig.

bismark02.jpg

Der er kun ganske lidt brus i øllen. Men lidt skum laver den da når jeg hælder den op.

bismark03.jpg

bismark04.jpg

bismark05.jpg

Vi var 5 som delte en flaske. Og der er faktisk en lille sjat tilbage som er kommet i køleskabet.

bismark06.jpg

Og så det som alle spørger om... Hvordan smagte den så???
Duften er ekstrem intens, malt, vinøsitet, humle og alkohol bombadere lugtesansen. Når man først drikker en tår mødes munden af en endnu mere ekstrem oplevelse. Først smager malten og aromahumlen igennem, hvorefter en sødme og varmende eksplosion fylder hele munden. Oplevelsen sluttes af med en lang og intens efterbitterhed og en dejligt lang varmende fornemmelse helt ud i tåspidserne.
Var den pengene værd??? Sådan en flaske koster med porto fra Irland omkring 400.- Det er den dyreste øl jeg endnu har smagt. Og jeg syntes det var en stor oplevelse, og jeg syntes den var alle pengene værd.
Næste smagning bliver af Pingvinen ;-) Så stay tuned...

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Carn
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Sink the Bismarck

Indlæg#2 » 21. sep 2010, 20:14

Mums!

Det er fantastisk de kan lave sådan en uden at den smager sprittet.
/Jakob

-----

Weber OT 47 cm
Weber Q100 - Afgået ved døden under det Københavnske skybrud 2011 - RIP
BGE Large

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#3 » 21. sep 2010, 20:36

Carn skrev:Mums!

Den smagte bestemt af sprit og var brændende som en whisky eller snaps. Men fordi der er så ufatteligt meget andet smag, virker det ikke overdøvende.
For at få en god balance i den færdige øl er det ekstremt vigtigt at den oprindelige øl er helt ren og helt fri for off-flavors.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

barbecue-master
Snart Superbruger
Snart Superbruger
Kontakt:

Indlæg#4 » 21. sep 2010, 20:41

Den kunne jeg godt tænke mig at smage og bruge til en af "drenge afterne"....ved du hvor eller hvordan man kan købe dem? :savl2:
Grill on.....Dennis

http://www.barbecue-masters.com
Brug trækul og naturlig optænding![/i][/b]

Brugeravatar

Carn
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 21. sep 2010, 20:42

morfmir skrev:
Carn skrev:Mums!

Den smagte bestemt af sprit og var brændende som en whisky eller snaps. Men fordi der er så ufatteligt meget andet smag, virker det ikke overdøvende.
For at få en god balance i den færdige øl er det ekstremt vigtigt at den oprindelige øl er helt ren og helt fri for off-flavors.

/Thomas

Ja, jeg mente også "sprittet" som i masterbrew eller rød johnny walker. Altså den der ubehagelige smag af, ja sprit :)

Jeg er personligt stor nyder af godt øl, og har bestemt det princip at jeg hellere vil betale for kvalitet end kvantitet. Jeg må finde en undskyldning for at spendere 400kr. på en øl en dag :)
/Jakob

-----

Weber OT 47 cm
Weber Q100 - Afgået ved døden under det Københavnske skybrud 2011 - RIP
BGE Large

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#6 » 21. sep 2010, 22:01

barbecue-master skrev:Den kunne jeg godt tænke mig at smage og bruge til en af "drenge afterne"....ved du hvor eller hvordan man kan købe dem? :savl2:

Den er købt direkte hos bryggeriet www.brewdog.com en flaske koster 40£ plus porto på 40£ oven i. Så vi købte lidt rigeligt for at dele portoen. God undskyldning, ikke, bruge 3000.- for at spare på poroten .1%¤ Da pakken kom var der 3 smadrede flasker Paradox. Det skrev vi til dem, og de sendte 12 nye uden beregning ;) det er sku god service.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#7 » 21. sep 2010, 22:24

Uha, tror da vi skal have arrangeret en ekstrem-ølsmagning i håndbryggerlauget....
Med venlig hilsen
Morten

barbecue-master
Snart Superbruger
Snart Superbruger
Kontakt:

Indlæg#8 » 22. sep 2010, 07:28

Tak for det.....det skal prøves.... :savl2:
Grill on.....Dennis

http://www.barbecue-masters.com
Brug trækul og naturlig optænding![/i][/b]