Mens vi venter på juleaften... juleøl smagning

Tips og tricks til al slags brygning
Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Mens vi venter på juleaften... juleøl smagning

Indlæg#1 » 17. dec 2009, 17:56

Mens vi venter på juleaften... arrangerede jeg en juleølsmagning for bryggelauget og særligt indbudte.
De fleste af øllerne er købt i almindelige butikker, så hvis I vil bruge mine anbefalinger behøver I ikke rende i specialbutikker for at finde dem.

Jeg havde fået samlet 17 forskellige øl sammen. Det er 17 meget forskellige øl, så det blev delt ind i mindre klasser. På den måde kunne vi sammenligne og bedømme øllerne mere fair.

Når man smager øl er det en god ide at have noget brød og noget vand til at rense munden med imellem de forskellige øl.
Til forskel for vinsmagning er det ikke muligt at smage øl uden at sluge det. Så det er jo også en god ide at få lidt andet i maven undervejs, så man kan smage de sidste øl, uden af falde ned af stolen.

Billede

Øllet klar til smagning. Bemærk at glassene står på et stykke papir med 6 mærkede felter. Så vi ikke kommer til at bytte rundt på dem undervejs.

Billede

Der var god stemning og den blev kun bedre undervejs. Dem som var med i Hundested husker nok hvordan sådan en ølsmagning kan sætte liv i selskabet :)

Billede

Der blev snakket og diskuteret efter hvert heat.

Billede

Billede

Billede

Alle øl blev skænket op i køkkenet så deltagerne ikke viste hvad det var de drak. Vi smagte 3 øl af gangen. Det vil sige hvert heat blev delt i to. Vi smagte i stilhed og tog hver især noter. Når alle havde smagt, talte vi om vores oplevelse af øllet. Vi gav også en bedømmelse på op til 30 point fordelt på 3 parametre, duft, smag og overall. Disse point blev til sidst talt sammen og vi kårede en vinder i kategorien. Pointet står i parentesen ved siden af navnet. Vi taler også om der er en god til prisen vinder, og noterede overraskelser efter hvert heat. Pointene kan ikke sammenlignes klasser imellem, men er kun sammenlignelige inden for samme klasse.
Ved hver øl talte vi også om hvad vi syntes man kunne drikke øllen til, altså om den egnede sig til sild, steg eller noget helt andet.

Første heat: De gode...

De 6 øl med mindst alkohol. Nogle ville måske kalde dem bælleøl ;)

Billede

1: Ølfabrikken Jule ale (65)
Denne klasses store skuffelse. Den virker tynd og karakterløs. Til gengæld er det ikke en øl man blive sur på da den ikke smager af noget videre, så smager den jo heller ikke grimt :)

2: Sneugle Julebryg (67)
Igen en øl uden den store karakter, til gengæld er den billig så hvis man skal servere mange øl og budgettet er stramt så er det et godt bud. En bælleøl til den studerende :lol:

3: Tuborg Julebryg (87)
Klassens store overraskelse. De fleste i lauget har ikke store tanker om Snebajeren. Men da det jo er en blindsmagning vi holder får den faktisk en overraskende pæn placering. Vi syntes den vil være en fin allround øl som passer til det meste på et julefrokost bord. Den mangler noget sødme som gør eftersmagen kort og øllen føles tynd i munden. Duften er næsten ikke eksisterende og den smugle duft den har er en typisk duft af undergæret lager øl. Ikke særlig indbydende, men heller ikke frastødende.

4: Næsgaarden Øko jul (84)
Klassens flop. Egentlig en ok øl, men noget tyndbenet, minder meget om en sneøl. Men da vi sammenligner med prisen der er over dobbelt så høj som Sneuglen så falder den igennem. Klassens dårligste køb.

5: Fur Julebryg (104)
En dejlig øl med god lang eftersmag. Mangler lidt sødme men den har god kompleks malt karakter, med karamel og fine ristede noter. Den score klassens anden højeste karakter. Det er også klassens dyreste øl, men vi mener den er pengene værd. Som vi bemærkede så er det en øl som vil passe fint til Den lune leverpostej eller en gang medister.

6: Jeffeson Julle bryg (114)
Et meget spænende bekendtskab. Øllen har en forførende duft af belgisk hvedeøl og krydderier. Den dufter kraftigt af banan. Man kan lige fornemme en underliggende duft af nelliker og andre frugt toner som heldigvis ikke dominere. Denne øl er en klar vinder i første klasse. Og med en pris på ca. det halve af Fur så dømmer vi den også til klassens bedste køb. Dog er den en øl man skal tænke over hvad man servere den til. Den vil gå godt til dessert, f.eks. en gang frugtsalat eller ris ala mande. Og det er også en øl man har lyst til bare at nyde for sig selv. Men det er svært at se den sammen med silden eller juleanden.

Andet heat: De onde...

Her har vi fat i de stærke øl fra 6.5% til 8.5%

Billede

1: Ærø Stron Rudolf (92)
En ok øl som er i fin balance. En rigtig god allround øl som vil passe fint til det meste. Den har en fin rødbrun farve og er tydeligt humlet, hvilket kan både duftes og smages. Den er dog lidt kedelig og anonym hvilket nok er grunden til at den ikke scorer højere.

2: 47 (78)
Klassens store flop. De fleste havde faktisk store tanker om 47'eren inden de smagte den. Men da vi jo smager uden af vide hvad det er vi smager afslører pointene efterfølgende ens "rene" mening om øllen. 47'eren både smager og dufter sprittet. Men mangler sødme for at opveje for det. Vi er dog enige om at denne øl egner sig godt til en tur på sundet hvor man skal have lidt varme i kinderne :) . Men vi kan ikke forestille os at servere den til julefrokosten, hvis vi har et valg.

3: GB Jingle Ale (102)
En rigtig god allround øl. Den har tydelig malt karakter i duft og smag. Desuden er den tilpas krydret med jule krydderier, de kan anes men er ikke overdøvende. En rigtig god all round øl som vil passe til hele julefrokost bordet.

4: Krudtugle Golden Christmas (96)
Meget sprittet i smagen, den mangler noget malt fyld til at balancere den høje alkohol og sprittede duft og smag. Den er dog tydeligt bedre end 47 da den har andet at byde på end bare sprit og varme. Vil passe sig godt til en fed sylte og andendags and. Igen et godt køb fra Aldi, hvis budgettet er stramt så kan den fint drikkes.

5: Jacobsen Golden naked christmas ale (105)
Klassens store overraskelse, en meget interessant øl hvor der er skruet helt op for krydderierne. Den er meget markant i duft og smag. Den dufter af alle julens krydderier samt tørrede frugt, appelsin og lakridsen anes også i den komplekse og fyldige duft. Smagen lever helt op til duften og giver en stor oplevelse i munden.
Det var virkeligt en øl som delte vandene. Grunden til den ikke blev en klar vinder var at halvdelen af selskabet gav den topkarakter og den anden halvdel bundkarakter.
Det er en øl som vil passe sig fint til ris ala manden. Men den har også nok karakter og sødme til at den vil kunne drikkes til konfekt. Og som flere i selskabet bemærkede, at den også står sig fint til skumjulemænd. Det må dog stå for deres regning, da jeg ikke ville ødelægge mine smagsløg med skumjulemænd ;)

6: Thy Jule stenøl (112)
Klassens vinder, en dejlig fyldig øl som vil passe sig godt til julemiddagen. Den har en meget markant malt smag og duft. Og man bliver næsten overvældet af den kraftige karamel i duften. Men den er også tilstrækkeligt humlet til at den ikke virker vammel. Desuden giver den ristede smag godt modspil til den høje restsødme. Det er en øl som vil kunne spille fin op til både and, gås og flæskesteg. Og den har styrke nok til at kunne gå også til de brunede kartofler og alle de andre ting en jule middag består af.
Den vil også være fin alene efter maden. Og som en velfortjent hygge øl til far efter han har stået frysende på terrassen hele eftermiddagen og passet grillen med julemaden. En meget "ren" øl uden alle mulige tilsætninger. Den indeholder det en øl skal nemlig malt, vand, humle og gær. Ikke noget med fancye tilsætninger af krydderier og andre finurlige påfund. Desuden er det en relativt billig øl som det er også det bedste køb i klassen.

Her er hvad Thisted selv skriver om hvorfor den har navnet "Stenøl"
"Stenøl er mest karakteriseret ved, at lavasten på 800 gr. c er nedsænket i den næsten kogende urt, hvorved karamelisering på stenenes overflade – og i porerne ind i stenene - finder sted. Stenene placeres – efter hovedgæringen – i lagertank, hvorved karamel, røg og ”andet godt” frigøres over mindst tre måneders lagring til øllet. "

Tredje heat: De grusomme...sidste omgang er de rigtig stærke på op til 12%.
Overordnet kan man godt kalde dem ekstrem øl. Her er der skruet op for alle tangenter og bryggeren går hvad han kan for at få så meget smag som muligt i flasken. Fælles for dem alle er at de egner sig godt til af drikke alene uden mad, da de næsten overdøver maden. Og af de alle er meget søde og derfor egner sig godt til desserter. Især fløde desserter som ris ala mande eller fløde is. Men en kraftig sag som en chokolademousse vil de heller ikke gå af vejen for.

Billede

1: Ølfabrikken Hvid jul (83)
En meget speciel juleøl brygget på hvedemalt og stærkt krydret efter Belgisk forbillede. En dejlig øl som har en lang og kompleks eftersmag af syrlige frugter som æbler og appelsin. Det er en sød øl men holdt i balance af syrligheden fra appelsinskal og koriander. Igen en øl som delte vandene, nogle var helt pjatte med den, andre syntes den var direkte udrikkelig. Den vil passe sig godt til ost eller til frisk frugt.

2: Bryggelaugets egen Imperial Stout (95)
Lidt en joker. Jeg var den eneste som inden smagningen havde smagt vores egen juleøl. En meget kraftig øl på alle punkter. Næsten sort i glasset og med en kraftig duft af ristede malte og amerikansk humle. Smagen er sød men flot i balance med den karakteristiske amerikanske humle og syrligheden for den hårdtristet malt. Eftersmagen hænger i mundet i meget lang tid og afsluttes med noter af lakrids, chokolade og brændt kaffe.
Jeg er ret stolt af at den opnåede samme point tal som Brøckhouse øllen. Om det var fordi smagepanelet var inhabile skal jeg ikke sige. Men jeg har mistanke om at de havde gættet at det var vores egen øl da de gav point.

3: St. Barnardus christmas ale (75)
En rigtig Belgier, den dufter og smager meget belgisk. Det vil sige krydret og let fenolisk. En meget alkohol stærk øl som giver en god varme i kinderne. Hvis man kan lide den belgiske stil er dette noget af det ypperligste man kan få. En øl som deler vandene da nogle syntes den sprittede og fenoliske duft og smag for for intens. Men en stor øl som vil kunne spille op til ALT du kan servere.

4: Brøckhouse Juleøl 2006 (95)
Klassens vinder. En utrolig behagelig øl, det er tydeligt at den er lagret i flere år. Den er blød som silke og smagen er intens af tørrede frugter og julens krydderier, desuden kommer valgt af ristet malt også flot frem i duften. Det er en belgisk inspireret øl. Men er utrolig godt i balance, ikke sprittet, ikke sød, ikke for meget af noget, men bare rigtig godt i balance. Den har en flot farve og en mundfylde som er helt i en klasse for sig. Der var en del diskussion om det var den eller Stenøllen som var dagens bedste øl. Vi kom ikke frem til en konklusion, men blev enige om at de måtte dele første pladsen.

5: Scaldís Noël (84)
Den stærkeste øl i feltet på hele 12%. Men mærkeligt nok smager den ikke overdrevet sprittet, men den er meget sød nærmest grænsende til det vamle. Den har ikke meget bitterhed til at balancere den høje sødme. Ud over sødmen har den en interessant duft og smag af frugt så som æble, figner og citrus som er med til at gøre den mere drikkelig. Den sælges i 25cl flasker og med god grund. Det er ikke en øl man drikker store mængder af. Men et cognacglas til konfekten eller en sød dessert så vil den komme til sin ret. En oplevelse af en øl som du bør unde dig selv hvis du kommer forbi et sted de sælger den.

Det var så vores konklusionerne på ølsmagningen. Jeg håber I kan bruge vores anbefalinger. I er selvfølgeligt velkomme til at komme med jeres egne kommentar både til de øl vi har smagt. Eller komme med jeres egne anbefalinger.

Højt skum og god jul.
/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: Mens vi venter på juleaften... juleøl smagning

Indlæg#2 » 17. dec 2009, 18:03

SHIT en (kane)tur i har været på, meget flot og grundig gennemgang.

Det er sgu lidt mere prof. end smagninger i vores bryglaug.
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#3 » 17. dec 2009, 18:25

Rigtig flot fremstilling, Thomas.

Der er nu noget særligt over sådan en god ølsmagning :D

Der må snart være basis for at Allan Poulsen (mr. Brøckhouse) finder brygskeen frem igen. Der er ingen tvivl om, at Brøckhouse julebryg er i verdensklasse.

Navn og rettigheder er solgt videre, så finder du en "Brøckhouse" øl i Netto har det intet at gøre med mikrobryggeriet i Hillerød - desværre.
Robert

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 17. dec 2009, 18:33

Robert.A skrev:Rigtig flot fremstilling, Thomas.

Der er nu noget særligt over sådan en god ølsmagning :D

Der må snart være basis for at Allan Poulsen (mr. Brøckhouse) finder brygskeen frem igen. Der er ingen tvivl om, at Brøckhouse julebryg er i verdensklasse.

Navn og rettigheder er solgt videre, så finder du en "Brøckhouse" øl i Netto har det intet at gøre med mikrobryggeriet i Hillerød - desværre.

NEJ - det er jo, af alle elendige, Prips-suttende, Systembolag-underlagte bryg-analfabeter pludselig blevet svensk!

:D
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 17. dec 2009, 20:26

Efter mange års personlig, ihærdig samt grundig test i store dele af verden af både helårsbryg/specialbryg samt julebryg fra Tyskland, Belgien, Frankrig, England samt diverse andre lande i øst og vest, jamen så er jeg altid vendt tilbage til Carlsberg 47 til jul.

Hvordan kan den være så slem i Jeres test [smilie=pdt_aliboronz_24.gif]

Bortset fra det, så er det et sjovt og informativt indlæg, men personlig smag er heldigvis meget forskellig - minder mig om jeg ikke har fået en eneste julebryg endnu i år......suk
Optime olere occisum hostem (En død fjende lugter altid godt)
KCBS Certified BBQ Judge
Weber47
WeberQ120
WeberSpiritE320
Primo Rund&OvalJr
BigGreenEgg (Mini/S/M/L)
BradleySmoker
PKgrill

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#6 » 17. dec 2009, 21:58

prorege skrev:Efter mange års personlig, ihærdig samt grundig test i store dele af verden af både helårsbryg/specialbryg samt julebryg fra Tyskland, Belgien, Frankrig, England samt diverse andre lande i øst og vest, jamen så er jeg altid vendt tilbage til Carlsberg 47 til jul.

Hvordan kan den være så slem i Jeres test [smilie=pdt_aliboronz_24.gif]

Bortset fra det, så er det et sjovt og informativt indlæg, men personlig smag er heldigvis meget forskellig - minder mig om jeg ikke har fået en eneste julebryg endnu i år......suk

Det er virkeligt også en meget stor overraskelse. Men resultatet taler for sig selv. Vi var alle meget forundret over at 47'eren scorede så dårligt og snebajeren fik pæne karakterer. Netop fordi det forholder sig stik modsat i vores opfattelse af hvad vi troede.

/Thomas
Billede
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.

Brugeravatar

prorege
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 17. dec 2009, 22:19

Jeg bøjer mig i støvet for Jeres test .. men køber nok en enkelt 47 før jul for bare lige at teste om den er skidt eller/ej..
Optime olere occisum hostem (En død fjende lugter altid godt)
KCBS Certified BBQ Judge
Weber47
WeberQ120
WeberSpiritE320
Primo Rund&OvalJr
BigGreenEgg (Mini/S/M/L)
BradleySmoker
PKgrill

Brugeravatar

Robert.A
Redaktør
Redaktør

Indlæg#8 » 17. dec 2009, 23:13

Køb du bare en håndfuld, prorege. Det er faktisk en enestående øl, som på bedste vis kombinere flere stilarter.

Men du skal være i "humør" til en 47'er. Ikke mindst pga. den relativ høje bitterhed der ligger i eftersmagen.
Robert

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#9 » 18. dec 2009, 11:19

De to store overraskelser snebajeren og 47'eren få mig til at tænke på den diskussion vi havde forleden om farve i sovs. Og hvordan vores for opfattelse spiller en kæmpe rolle i smags oplevelsen i sidste ende. Jeg tror det samme spiller ind her. Hvis man forventer en god øl er det også det man smager osv. Var der ikke også en sag for nyligt om dårlig vin som var tilsat til dyre vin. Og ingen havde opdaget smage det, da de forventede at den dyre vin var god.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

nexuzz
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#10 » 18. dec 2009, 12:05

suverænt indlæg :)

jeg købte selv 3 kasser af jacobsen's juleøl da de var på tilbud i metro til 15 kr, og jeg er ikke blevet skuffet. Dog er den med sin 75cl flaske måske en anelse for stor hvis man lige vil nyde en stille juleøl alene. Ihvertfald hvis man har tænkt sig at køre bil bagefter. Den ene flaske må være oppe i nærheden af 5 genstande?
Billede

Brugeravatar

Morten L
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#11 » 18. dec 2009, 12:45

nexuzz skrev:suverænt indlæg :)

jeg købte selv 3 kasser af jacobsen's juleøl da de var på tilbud i metro til 15 kr, og jeg er ikke blevet skuffet. Dog er den med sin 75cl flaske måske en anelse for stor hvis man lige vil nyde en stille juleøl alene. Ihvertfald hvis man har tænkt sig at køre bil bagefter. Den ene flaske må være oppe i nærheden af 5 genstande?

Antal genstande er meget let at regne ud:

Vol. alc. er i dette tilfælde 7,5%

Dvs. der er 56,25 ml. alkohol i flasken (7,5 dl x 7,5% vol. alc)

En genstand er i DK defineret som 15 ml. (12 gram)

Dvs. flaskens indhold 56,25/15=3,75 genstande.

Så er det vist slut med nørderiet herfra

SKÅL - nu smutter jeg snart til firmajulefrokost :D
Med venlig hilsen
Morten

Brugeravatar

jørgen
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 18. dec 2009, 15:17

5: Scaldís Noël (84)
Den stærkeste øl i feltet på hele 12%. Men mærkeligt nok smager den ikke overdrevet sprittet, men den er meget sød nærmest grænsende til det vamle. Den har ikke meget bitterhed til at balancere den høje sødme. Ud over sødmen har den en interessant duft og smag af frugt så som æble, figner og citrus som er med til at gøre den mere drikkelig. Den sælges i 25cl flasker og med god grund. Det er ikke en øl man drikker store mængder af. Men et cognacglas til konfekten eller en sød dessert så vil den komme til sin ret. En oplevelse af en øl som du bør unde dig selv hvis du kommer forbi et sted de sælger den.

Det var så vores konklusionerne på ølsmagningen. Jeg håber I kan bruge vores anbefalinger. I er selvfølgeligt velkomme til at komme med jeres egne kommentar både til de øl vi har smagt. Eller komme med jeres egne anbefalinger.

Højt skum og god jul.
/Thomas[/quote]

den der Scaldis Noel hvor har du fået fat i den ???? kunne da godt være at der skulle være en sådan til desserten til nytår ?????
jørgen
otg 57 - premium 57-wok indsats - bagesten - stege indsats og godt humør

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#13 » 18. dec 2009, 16:21

jørgen skrev: den der Scaldis Noel hvor har du fået fat i den ???? kunne da godt være at der skulle være en sådan til desserten til nytår ?????
jørgen

Jeg fandt den i Metro til bare 12.50.- for en måneds tid siden. Jeg ved ikke om de stadig har den. Jeg købte en hel kasse hvilket ser ud til at være et godt køb. Jeg kendte den faktisk ikke da jeg købte den. Egentlig regnede jeg med at give dem til nogle svenske venner da jeg jo ved de er vilde med øl med høj procent :) Men nu efter jeg har smagt den vil jeg helt sikkert gemme dem til særlige lejligheder. Jeg er så heldig at have et kælder rum med konstant lav temperatur hvor øllet står godt og lagre.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
morfmir
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#14 » 18. dec 2009, 16:23

nexuzz skrev:suverænt indlæg :)

Det var da noget at et kup. Du kan sagtens gemme dem i flere år, det bliver de ikke dårligere af. Tvært imod.

/Thomas
Billede

Brugeravatar

jørgen
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#15 » 18. dec 2009, 16:52

okay Metro here we come - er så heldig at have et metro kort - så jeg smutter lige forbi når de engang er færdige i Bella Centret - jeg gider ikke at blive stoppet og kontroleret mere. Klokken 0425 i morges var jeg cirka 1 km fra min arbejds plads da jeg blev stoppet for anden gang i dag. Hvad er dit ærinde - hvad laver du her ? Svarede jeg skal på arbejde og så kiggede de på mig og sagde kl. 0425. Ja jeg skal begynde k. 0500 så det er vel ikke for tidligt at være her nu.
Skal lige sige jeg medbragte det ultimative terrorist våben " jeg var på cykel "
Jørgen
otg 57 - premium 57-wok indsats - bagesten - stege indsats og godt humør

Brugeravatar

nexuzz
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#16 » 18. dec 2009, 17:54

jørgen skrev:okay Metro here we come - er så heldig at have et metro kort - så jeg smutter lige forbi når de engang er færdige i Bella Centret - jeg gider ikke at blive stoppet og kontroleret mere. Klokken 0425 i morges var jeg cirka 1 km fra min arbejds plads da jeg blev stoppet for anden gang i dag. Hvad er dit ærinde - hvad laver du her ? Svarede jeg skal på arbejde og så kiggede de på mig og sagde kl. 0425. Ja jeg skal begynde k. 0500 så det er vel ikke for tidligt at være her nu.
Skal lige sige jeg medbragte det ultimative terrorist våben " jeg var på cykel "
Jørgen

du skal være glad for at du ikke røg i fut-toget din terrorist!

;)
Billede

Tilbage til "Guides og vejledninger, tips og tricks"